2016/681 K. 2016/809 T. 28.9.2016

VDDK., E. 2016/681 K. 2016/809 T. 28.9.2016

T.C. Danıştay Başkanlığı - Vergi Dava Daireleri Kurulu
Esas No.: 2016/681
Karar No.: 2016/809
Karar tarihi: 28.09.2016

İstemin_Özeti : Dava; X1-1 isimli balıkçı gemisinin donatanı ve işleteni olan davacı tarafından Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Denizcilik Müsteşarlığı Deniz Ticaret Genel Müdürlüğünün 22.12.2011 tarih ve 35778 sayılı "ÖTV'siz Yakıt Uygulama Talimatının yetki yönünden tamamının; bunun mümkün olmaması halinde, Talimatın Ek-2 sayılı ekinin "3-Balıkçı Gemileri" başlıklı kısmının iptali istemiyle açılmıştır.

Danıştay Başkanlar Kurulunun 18.4.2014 gün ve E:2014/36, K:2014/106 sayılı kararı uyarınca davayı inceleyen Danıştay Üçüncü Dairesi, 12.1.2016 gün ve E:2014/4668, K:2016/2 sayılı kararıyla; 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununun 12'nci maddesinin 2'nci fıkrasının (a) bendinde; Bakanlar Kurulunun, topluca veya ayrı ayrı olmak üzere, (I) sayılı listedeki mallar için uygulanan maktu vergi tutarlarını, her bir mal itibarıyla en yüksek vergi tutarının yarısına kadar artırmaya, sıfıra kadar indirmeye, bu sınırlar içinde mal cinsleri, özellikleri, kullanım yerleri veya ithalatın şekline göre farklı tutarlar tespit etmeye yetkili olduğu hükmünün yer aldığı, Türk Uluslararası Gemi Siciline ve Milli Gemi Siciline kayıtlı, kabotaj hattında münhasıran yük ve yolcu taşıyan gemilere, ticari yatlara, hizmet ve balıkçı gemilerine verilecek yakıtın özel tüketim vergisi tutarının sıfıra indirilmesine ilişkin olup 16.7.2003 tarih ve 25170 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 1.7.2003 tarih ve 2003/5868 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının 1'inci maddesinde; sayılan gemi ve yatlara miktarı her geminin teknik özelliklerine göre tespit edilmek ve bu akaryakıtı kullanacak geminin jurnaline işlenmek kaydıyla, verilecek akaryakıtın özel tüketim vergisi tutarının sıfıra indirildiği; 2'nci maddesinde, kararın uygulanması ile ilgili usul ve esasların Maliye Bakanlığınca tespit edileceği; 3'üncü maddesinde ise bu kararın belirlenen esaslar dahilinde uygulanmasını Denizcilik Müsteşarlığının takip ve kontrol edeceği kurallarına yer verildiği, Maliye Bakanlığının, verilen yetki kapsamında sözü edilen kararın uygulama usul ve esaslarını (6) Seri Numaralı Özel Tüketim Vergisi Genel Tebliğiyle belirleyerek, sonrasında muhtelif tebliğlerle bu hususta düzenlemeler yaptığı, dava konusu "ÖTV'siz Yakıt Uygulama Talimatı"nın, özel tüketim vergisi sıfıra indirilmiş yakıt tahsis edilecek gemi cinslerinin ve yakıt hesabında değerlendirilecek makinelerin sayıldığı, makine gücünün öngörülen çalışma saati, aylık çalışma gücü ve bir BHP gücüne sahip makinenin bir saatte yakacağı yakıt miktarının esas alındığı formüllerin açıklanarak bu formüllerle hesaplanan değerin, geminin tank kapasitesi ile karşılaştırılıp, küçük olan değerin bir defada alınabilecek yakıt miktarını vereceğinin kabul edildiği ve bir yılda alınabilecek azami yakıtın hesaplanma şeklinin açıklandığı, Ek-2 sayılı "Gemi Cinslerine Göre Yakıt Tüketim Kapasitelerinin Tespiti" başlıklı ekinin "3-Balıkçı Gemileri" başlığını taşıyan kısmında, 18 grostondan küçük balıkçı gemileri için makine güçleri grostona göre ölçeklendirilip, her bir groston aralığı için tabloda gösterilen azami makine gücünü (BHP) aşan kısmın, özel tüketim vergisiz yakıt tahsisatında değerlendirilmeye alınmayacağının belirtildiği, idarelerin, görev alanına girmeyen konularda genel düzenleyici işlem yapma yetkisi bulunmadığı, vergilendirme sürecinde gerçekleştirilecek ve işlemlerin izlenebilmesi için gereken teknik ya da ayrıntıya dair hususlara ilişkin ve yasalarla düzenlenmiş alanlarda düzenleme yapma yetkisi tümüyle Maliye Bakanlığına bırakılmış olup, mevcut vergi mevzuatına göre Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının vergilendirme ile ilgili kural koyması, dolayısıyla anılan Bakanlık tarafından yapılan düzenlemenin vergi mükelleflerini bağlayıcı nitelik kazanmasına hukuken olanak bulunmadığı, nitekim, özel tüketim vergisi sıfıra indirilmiş yakıt uygulamasını yürürlüğe koyan Bakanlar Kurulunun yukarıda sözü edilen Kararın eki Kararının 3'üncü maddesinden anlaşılacağı üzere Denizcilik Müsteşarlığının konu ile ilgili yetkisinin sadece takip ve kontrol ile sınırlandırıldığı, bu bağlamda, davalı idarece tesis edilen "ÖTV'siz Yakıt Uygulama Talimatı"nın getirdiği kriterlerle 2003/5868 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının eki kararında öngörülen yetki sınırlarının aşıldığının açıkça anlaşıldığı gerekçesiyle dava konusu düzenlemeyi iptal etmiştir.

Davalı idare tarafından; 6 sayılı Özel Tüketim Vergisi Genel Tebliği ile kendilerine verilen yetki ve sorumluluklar ortada iken söz konusu düzenlemeler iptal edilmeden, Tebliğ dayanak alınarak hazırlanan uygulama talimatının tümden iptalinin hukuka aykırı olduğu ileri sürülerek kararın bozulması istenmiştir.

Savunmanın Özeti : İstemin reddi gerektiği savunulmuştur.

Danıştay Tetkik Hakimi : K1

Düşüncesi :Temyiz dilekçesinde ileri sürülen iddialar kararın bozulmasını sağlayacak durumda görülmediğinden istemin reddi gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay Vergi Dava Daireleri Kurulunca, dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

Dayandığı hukuksal nedenler ve gerekçesi yukarıda açıklanan Danıştay Üçüncü Dairesinin, 12.1.2016 gün ve E:2014/4668, K:2016/2 sayılı kararı, aynı hukuksal nedenler ve gerekçe ile Kurulumuzca da uygun bulunmuş olup temyiz dilekçesinde ileri sürülen iddialar, kararın bozulmasını gerektirecek durumda görülmemiştir.

Bu nedenle, temyiz isteminin reddine, 28.9.2016 gününde oyçokluğuyla karar verildi.

X - KARŞI OY

Temyiz isteminin, temyize konu Daire kararının işaretli "Karşı Oy" yazısında belirtilen hukuksal nedenler ve gerekçe uyarınca kabulü ile işin esası incelenmek üzere Daire kararının bozulması gerektiği oyuyla karara katılmıyoruz.