5746 sayılı Kanun kapsamındaki proje harcamalarının vergilendirilmesi hk.

Özelge: 5746 sayılı Kanun kapsamındaki proje
harcamalarının vergilendirilmesi hk.
Sayı: 
84098128-125[8-2012/3]-367
Tarih: 
18/06/2013
 
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
İZMİR VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Mükellef Hizmetleri Gelir Vergileri Grup Müdürlüğü
 
   
Sayı : 84098128-125[8-2012/3]-367 18/06/2013
Konu : 5746 sayılı Kanun kapsamındaki proje harcamalarının  
vergilendirilmesi hk.
 
            İlgide kayıtlı özelge talep formu ve eki dilekçenizde, şirketinizin 5746 sayılı Kanun
kapsamında yaptığı proje harcamalarının ticari kazancın tespitinde indirim konusu yapılıp
yapılamayacağı, projede çalışan personel için yapılan ücret ödemelerinin gelir vergisi stopaj teşviki
ve sigorta prim desteğinden yararlanıp yararlanamayacağı ile ... Kalkınma Ajansı'ndan alınacak
nakdi desteklerin özel bir fon hesabına alınıp alınmayacağı hususlarında Başkanlığımız görüşü talep
edilmektedir.
            5746 sayılı Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanunun
"İndirim, istisna, destek ve teşvik unsurları" başlıklı 3 üncü maddesinin;
            Birinci fıkrasında "Ar-Ge indirimi: Teknoloji merkezi işletmelerinde, Ar-Ge merkezlerinde,
kamu kurum ve kuruluşları ile kanunla kurulan veya teknoloji geliştirme projesi anlaşmaları
kapsamında uluslararası kurumlardan ya da kamu kurum ve kuruluşlarından Ar-Ge projelerini
desteklemek amacıyla fon veya kredi kullanan vakıflar tarafından veya uluslararası fonlarca
desteklenen Ar-Ge ve yenilik projelerinde, rekabet öncesi işbirliği projelerinde ve teknogirişim
sermaye desteklerinden yararlananlarca gerçekleştirilen Ar-Ge ve yenilik harcamalarının tamamı ile
500 ve üzerinde tam zaman eşdeğer Ar-Ge personeli istihdam eden Ar-Ge merkezlerinde ayrıca o yıl
yapılan Ar-Ge ve yenilik harcamasının bir önceki yıla göre artışının yarısı, 13/6/2006 tarihli ve 5520
sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 10'uncu maddesine göre kurum kazancının ve 31/12/1960
tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 89'uncu maddesi uyarınca ticari kazancın tespitinde
indirim konusu yapılır. Ayrıca bu harcamalar, 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununa
göre aktifleştirilmek suretiyle amortisman yoluyla itfa edilir, bir iktisadi kıymet oluşmaması halinde
ise doğrudan gider yazılır. Kazancın yetersiz olması nedeniyle ilgili hesap döneminde indirim
konusu yapılamayan tutar, sonraki hesap dönemlerine devredilir. Devredilen tutarlar, takip eden
yıllarda 213 sayılı Kanuna göre her yıl belirlenen yeniden değerleme oranında artırılarak dikkate
alınır."
            İkinci fıkrasında, "Gelir vergisi stopajı teşviki: Kamu personeli hariç olmak üzere teknoloji
merkezi işletmelerinde, Ar-Ge merkezlerinde, kamu kurum ve kuruluşları ile kanunla kurulan veya
teknoloji geliştirme projesi anlaşmaları kapsamında uluslararası kurumlardan ya da kamu kurum ve
kuruluşlarından Ar-Ge projelerini desteklemek amacıyla fon veya kredi kullanan vakıflar tarafından
veya uluslararası fonlarca desteklenen ya da TÜBİTAK tarafından yürütülen Ar-Ge ve yenilik
projelerinde, teknogirişim sermaye desteklerinden yararlanan işletmelerde ve rekabet öncesi
işbirliği projelerinde çalışan Ar-Ge ve destek personelinin; bu çalışmaları karşılığında elde ettikleri
ücretlerinin doktoralı olanlar için yüzde doksanı, diğerleri için yüzde sekseni gelir vergisinden
müstesnadır."
            Yedinci fıkrasında, "Ar-Ge ve yenilik faaliyetlerinde bulunanların; kamu kurum vekuruluşları, kanunla kurulan veya teknoloji geliştirme projesi anlaşmaları kapsamında uluslararası
kurumlardan ya da kamu kurum ve kuruluşlarından Ar-Ge projelerini desteklemek amacıyla fon
veya kredi kullanan vakıflar ile uluslararası fonlardan aldıkları destekler özel bir fon hesabında
tutulur. Bu fon, 193 sayılı Kanun ve 5520 sayılı Kanuna göre vergiye tabi kazancın ve ilgili yılda
yapılan Ar-Ge harcaması tutarının tespitinde dikkate alınmaz. Bu fonun, elde edildiği hesap
dönemini izleyen beş yıl içinde sermayeye ilâve dışında herhangi bir şekilde başka bir hesaba
nakledilmesi veya işletmeden çekilmesi halinde, zamanında tahakkuk ettirilmeyen vergiler ziyaa
uğratılmış sayılır." hükümlerine yer verilmiştir.
            Anılan Kanunun "Uygulama ve Denetim Esasları"  başlıklı 4 üncü maddesinde; "Bu Kanun
kapsamındaki indirim, istisna, destek ve teşviklerden yararlananlar; 193 sayılı Kanunun 89 uncu
maddesinin birinci fıkrasının (9) numaralı bendi, 5520 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin birinci
fıkrasının (a) bendi ve 29/1/2004 tarihli ve 5084 sayılı Yatırımların ve İstihdamın Teşviki ile Bazı
Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun aynı mahiyetteki hükümlerinden ayrıca
yararlanamazlar" hükmü yer almaktadır.
            1 seri no.lu 5746 Sayılı Kanun Genel Tebliğinin "Gelir Vergisi Stopajı Teşviki Uygulaması" 
başlıklı 3 üncü bölümünün "3.1 Uygulama Esasları" başlıklı alt bölümünde;
            "5746 sayılı Kanun uyarınca Ar-Ge Merkezi belgesi alabilmek için Ar-Ge Merkezlerinde en
az 50 (elli) tam zaman eşdeğer Ar-Ge personeli istihdam edilmesi zorunludur. Bu nedenle, gelir
vergisi stopaj teşvikinden yararlanmak için Ar-Ge merkezlerinde en az 50 tam zaman eşdeğer Ar-Ge
personeli istihdam edilmesi gerekmektedir.
            Ar-Ge merkezleri dışında, teknoloji merkezi işletmelerinde Ar-Ge ve yenilik projelerinde,
teknogirişim sermaye desteklerinden yararlanan işletmelerde ve rekabet öncesi işbirliği
projelerinde gelir vergisi stopajı teşvikinden yararlanmak için personel sınırlaması
bulunmamaktadır. ";
            "3.2. Uygulamanın Başlangıcı" başlıklı bölümünde ise, "Gelir vergisi stopajı teşviki
uygulaması 01/04/2008 tarihinden itibaren yürürlüğe girmiştir. Teşvik uygulamasından bu Kanun
uyarınca yayımlanan "Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesine İlişkin Uygulama ve
Denetim Yönetmeliği" nde yer alan usul ve esaslar çerçevesinde yararlanılacaktır.
            Bu nedenle anılan yönetmelikte yeralan hükümler çerçevesinde;
            ...
            -Kamu kurum ve kuruluşları ile kanunla kurulan vakıflar tarafından veya uluslararası
fonlarca desteklenen ya da TÜBİTAK tarafından yürütülen Ar-Ge ve yenilik projelerinde, destek
karar yazısının düzenlendiği veya proje sözleşmesinin yürürlüğe girdiği,
            tarihten itibaren gelir vergisi stopajı teşvikinden yararlanılabilecektir.
            ..." açıklamalarına yer verilmiştir.
            Diğer yandan, Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesine İlişkin Uygulama ve
Denetim Yönetmeliğinde Ar-Ge ve yenilik faaliyetlerine ilişkin hususlar; indirim, istisna, destek ve
teşvik unsurlarına ilişkin açıklamalar yapılmış olup anılan Yönetmeliğin 8 inci maddesinde, "Ar-Ge
indirimi uygulama esasları", 9 uncu maddesinde; "Ar-Ge indiriminin uygulamasında izlenecek
yöntem", 10 uncu maddesinde "Gelir vergisi stopajı teşviki uygulaması", 20 nci maddesinde "Ar-Ge
ve yenilik projeleri" ve 24 üncü maddesinde "Nakit desteklerin izlenmesi"ne ilişkin ayrıntılı
açıklamalar yapılmıştır.
            Yukarıda yer alan hüküm ve açıklamalara göre; Ajans tarafından desteklenen "Nikel-Bor ve
Kobalt-Bor Alaşımlarının Üretiminin Sanayiye Aktarımı" başlıklı proje çalışmasının Ar-Ge ve yenilik
faaliyeti niteliğinde olması, onaya ilişkin belgelerde proje konusunun araştırma geliştirme
faaliyetlerine ilişkin olduğunun belirtilmesi ve anılan Yönetmelikte belirtilen diğer şartların dasağlanması kaydıyla, proje sözleşmesinin yürürlüğe girdiği tarihten projenin bitiş tarihine kadar
5746 sayılı Kanun ve anılan Yönetmelik kapsamında Ar-Ge indiriminden ve gelir vergisi stopajı
teşvikinden yararlanmanız mümkün bulunmaktadır.
            Diğer yandan, İzmir Kalkınma Ajansı tarafından şirketinize verilmesi kararlaştırılan nakdi
desteğin, 5746 sayılı Kanun uyarınca özel bir fon hesabında tutulması gerekmekte olup, söz konusu
destek, kurum kazancının tespitinde gelir, Ar-Ge indirimi tutarının tespitinde de Ar-Ge harcaması
olarak dikkate alınmayacaktır.
             Ancak bu fonun, elde edildiği hesap dönemini izleyen beş yıl içinde sermayeye ilâve dışında
herhangi bir şekilde başka bir hesaba nakledilmesi veya işletmeden çekilmesi halinde, zamanında
tahakkuk ettirilmeyen vergilerin ziyaa uğratılmış sayılacağı tabiidir.
            Sigorta prim desteği uygulaması ile ilgili tereddütlerinizi ise, Sosyal Güvenlik Kurumuna
sormanız gerekmektedir.
            Bilgi edinilmesini rica ederim.          
 
 
 
(*)     Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**)   İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise
bu özelge geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz
dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi
için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.