6306 sayılı Kanun kapsamında bulunan taşınmazın ihale yoluyla satışında tapu harcı istisnası Hk.
6306 sayılı Kanun kapsamında bulunan taşınmazın ihale
yoluyla satışında tapu harcı istisnası
Sayı:13334133-140-39391
Tarih:08/11/2024
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
Düzce Defterdarlığı
Gelir Yönetimi Ve Denetim Grup Müdürlüğü
Sayı : E-12278305-140-39391
Konu : 6306 sayılı Kanun kapsamında bulunan
taşınmazın ihale yoluyla satışında tapu
harcı istisnası
İlgi
: 08.10.2024 tarihli ve 77046 sayılı özelge talep formunuz.
08.11.2024
İlgide kayıtlı özelge talep formu ve eklerinin incelenmesinden, mülkiyeti Maliye Hazinesine ait iken
Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığının …/1/2024 tarihli olurları ile "rezerv yapı alanı"
olarak belirlenen, …/2/2024 tarihli olurları ile de rezerv yapı alanı olarak kullanılması amacıyla
bedelsiz olarak Kentsel Dönüşüm Başkanlığına devredilmesi uygun görülerek …/3/2024 tarihinde
Kentsel Dönüşüm Başkanlığına devredilen … ili, … ilçesi, … Mah., … ada, … parselin Kentsel
Dönüşüm Başkanlığı tarafından Devlet İhale Kanunu hükümlerine göre ihaleye çıkarılması
neticesinde tarafınızca satın alındığı belirtilerek, söz konusu satış işlemine ilişkin olarak tapuda
yapılacak tescil işleminin 6306 sayılı kanun kapsamında harçtan istisna tutulup tutulmayacağı
hususunda görüş talep edildiği anlaşılmıştır.
6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanunun 1 inci maddesinde,
Kanunun amacının; afet riski altındaki alanlar ile bu alanlar dışındaki riskli yapıların bulunduğu
arsa ve arazilerde, fen ve sanat norm ve standartlarına uygun, sağlıklı ve güvenli yaşama
çevrelerini teşkil etmek üzere iyileştirme, tasfiye ve yenilemelere dair usul ve esasları belirlemek
olduğu; 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde "Rezerv yapı alanı"nın, Bu Kanun uyarınca
gerçekleştirilecek uygulamalarda kullanılmak üzere, TOKİ'nin veya İdarenin talebine bağlı olarak
veya resen Bakanlıkça belirlenen alanları; (f) bendinde "Başkanlığın", Kentsel Dönüşüm
Başkanlığını ifade edeceği hüküm altına alınmıştır.
Aynı Kanunun 3 üncü maddesinin üçüncü fıkrasında, "Başkanlığın talebi üzerine; 28/12/1960 tarihli
ve 189 sayılı Millî Savunma Bakanlığı İskân İhtiyaçları İçin Sarfiyat İcrası ve Bu Bakanlıkça
Kullanılan Gayrimenkullerden Lüzumu Kalmıyanların Satılmasına Salâhiyet Verilmesi Hakkında
Kanun ve 18/12/1981 tarihli ve 2565 sayılı Askeri Yasak Bölgeler ve Güvenlik Bölgeleri Kanunu
kapsamında bulunan yerler de dâhil olmak üzere, riskli alanlarda ve rezerv yapı alanlarında olup
Hazinenin özel mülkiyetinde bulunan taşınmazlardan;
a) Kamu idarelerine tahsisli olanlar Cumhurbaşkanı kararıyla,
b) Kamu idarelerine tahsisli olmayanlar, ilgili kamu idaresinin görüşü alınarak,
Başkanlığa devredilir veya Başkanlığın talebi üzerine TOKİ'ye ve İdareye bedelsiz olarak
devredilebilir." hükmüne yer verilmiş, "Uygulama işlemleri" başlıklı 6 ncı maddesinin beşinci
fıkrasının (e) bendinde de Başkanlığın, Hazine mülkiyetinde olup bu Kanun kapsamında Başkanlığa
devredilen taşınmazları; Kanun kapsamında Başkanlıkça kamulaştırılan taşınmazları ve yürütülen
uygulamalar neticesinde Başkanlık payına düşen taşınmazları, dönüşüm projeleri özel hesabına
gelir elde etmek amacıyla kiralamaya ve satmaya yetkili olduğu hükme bağlanmıştır.
6306 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin dokuzuncu fıkrasında ise,
"Bu Kanun uyarınca yapılacak olan ve Bakanlık, Başkanlık, TOKİ, İller Bankası Anonim Şirketi,
İdare ve dönüşüme konu yapıların inşası işini yüklenen müteahhit ile malik ve en az bir yıldır kiracı
veya sınırlı ayni hak sahibi olarak riskli yapıyı kullanan gerçek kişiler veya özel hukuk tüzel
kişilerinden birinin taraf olduğu;
a) Bu Kanun kapsamındaki taşınmazların dönüşüme tabi tutulmadan önce ilk satışı, devri, tescili ve
ipotek tesis edilmesi işlemleri ile bu Kanun kapsamında yapılacak uygulamalar neticesinde
meydana gelen yeni yapıların malik, işi yüklenen müteahhit ve en az bir yıldır kiracı veya sınırlı ayni
hak sahibi olarak riskli yapıyı kullanan gerçek kişiler veya özel hukuk tüzel kişilerine ilk satışı,
devri, tescili ve ipotek tesis edilmesi işlemleri,
b) Bu Kanun kapsamındaki bir yapıdan dolayı, bu Kanun kapsamındaki parsellerde veya alanlarda
veya söz konusu parsel ve alanların dışındaki parsellerde yeni bir yapı yapılması ya da mevcut bir
yapının satın alınması veya ipotek tesis edilmesi işlemleri,
c) Kanun kapsamında yapılacak uygulamalar neticesinde meydana gelen yeni yapıların işi yüklenen
müteahhit, Bakanlık, Başkanlık, TOKİ, İller Bankası Anonim Şirketi, İdare ve bunların iştirakleri ile
Gayrimenkul Yatırım Ortaklıkları (GYO) tarafından gerçekleştirilecek ilk satışı, devri, tescili ve
ipotek tesis edilmesi işlemleri,
ile bu bentlerde belirtilen yapıların dönüşümüne ilişkin olarak Kanun uyarınca yapılacak diğer
işlemler noter harcı, tapu harcı, belediyelerce alınan ücret ve harçlardan, veraset ve intikal vergisi,
döner sermaye ücreti ve diğer ücretlerden, bu işlemler nedeniyle düzenlenecek kâğıtlar, resmî
dairelerin mal ve hizmet alımlarına ilişkin ödemeler sebebiyle düzenlenen kâğıtlar da dahil olmak
üzere damga vergisinden, bu Kanun kapsamındaki yapıların maliklerine ve malik olmasalar bile bu
yapılarda kiracı veya sınırlı ayni hak sahibi olarak en az bir yıldır ikamet ettiği veya bunlarda işyeri
bulunduğu tespit edilenlere bu amaçlarla kullandırılan krediler dolayısıyla lehe alınacak paralar,
banka ve sigorta muameleleri vergisinden istisnadır. Bu Kanun kapsamındaki iş, işlem ve
uygulamalar, Bakanlık, Başkanlık, TOKİ, İller Bankası Anonim Şirketi ve İdarenin, sermayesinin
yarısından fazlasına sahip oldukları şirketleri tarafından yürütülüyor ise, bu şirketlerce yapılan iş,
işlem ve uygulamalarda da bu fıkrada belirtilen vergi, harç ve ücret muafiyetleri uygulanır."
hükmü yer almaktadır.
Söz konusu düzenlemenin dokuzuncu fıkrasının (a) bendi ile 6306 sayılı Kanun kapsamındaki
taşınmazın dönüşüme tabi tutulmadan önce ilk satışı, devri, tescili ve ipotek tesis edilmesi işlemleri
ile bu Kanun kapsamında yapılacak uygulamalar neticesinde meydana gelen yeni yapıların malik, işi
yüklenen müteahhit ve en az bir yıldır kiracı veya sınırlı ayni hak sahibi olarak riskli yapıyı kullanan
gerçek kişiler veya özel hukuk tüzel kişilerine ilk satışı, devri, tescili ve ipotek tesis edilmesi
işlemleri harçtan istisna edilmiştir.
Buna göre, … ili, … ilçesi, … Mah., … ada … parselde kayıtlı taşınmazın …/1/2024 tarihinde 6306
sayılı Kanun kapsamında rezerv yapı alanı olarak belirlendikten sonra …/3/2024 tarihinde aynı
Kanunun 3 üncü maddesinin üçüncü fıkrası kapsamında Kentsel Dönüşüm Başkanlığına devredildiği
dikkate alındığında, rezerv yapı alanı olarak belirlenen söz konusu taşınmazın Kentsel Dönüşüm
Başkanlığınca yapılan ihale sonucu 6306 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin beşinci fıkrasının (e)
bendinde yer alan yetki kapsamında tarafınıza satışına ilişkin işlemin dönüşüm öncesi ilk satış
işlemi kapsamında değerlendirilmesi ve bu işlemden aynı Kanunun 7 nci maddesinin dokuzuncu
fıkrası kapsamında harç aranılmaması gerekmektedir.
Bilgi edinilmesini rica ederim.
(*) Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**) İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise
bu özelge geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz
dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi
için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.