6306 sayılı Kanun kapsamında bulunan taşınmazın ihale yoluyla satışında tapu harcı istisnası Hk.

6306 sayılı Kanun kapsamında bulunan taşınmazın ihale

 yoluyla satışında tapu harcı istisnası

 Sayı:13334133-140-39391

 Tarih:08/11/2024

 T.C.

 GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI

 Düzce Defterdarlığı

 Gelir Yönetimi Ve Denetim Grup Müdürlüğü

 Sayı : E-12278305-140-39391

 Konu : 6306 sayılı Kanun kapsamında bulunan

 taşınmazın ihale yoluyla satışında tapu

 harcı istisnası

 İlgi

 : 08.10.2024 tarihli ve 77046 sayılı özelge talep formunuz.

 08.11.2024

 İlgide kayıtlı özelge talep formu ve eklerinin incelenmesinden, mülkiyeti Maliye Hazinesine ait iken

 Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığının …/1/2024 tarihli olurları ile "rezerv yapı alanı"

 olarak belirlenen, …/2/2024 tarihli olurları ile de rezerv yapı alanı olarak kullanılması amacıyla

 bedelsiz olarak Kentsel Dönüşüm Başkanlığına devredilmesi uygun görülerek …/3/2024 tarihinde

 Kentsel Dönüşüm Başkanlığına devredilen … ili, … ilçesi, … Mah., … ada, … parselin Kentsel

 Dönüşüm Başkanlığı tarafından Devlet İhale Kanunu hükümlerine göre ihaleye çıkarılması

 neticesinde tarafınızca satın alındığı belirtilerek, söz konusu satış işlemine ilişkin olarak tapuda

 yapılacak tescil işleminin 6306 sayılı kanun kapsamında harçtan istisna tutulup tutulmayacağı

 hususunda görüş talep edildiği anlaşılmıştır.

 6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanunun 1 inci maddesinde,

 Kanunun amacının; afet riski altındaki alanlar ile bu alanlar dışındaki riskli yapıların bulunduğu

 arsa ve arazilerde, fen ve sanat norm ve standartlarına uygun, sağlıklı ve güvenli yaşama

 çevrelerini teşkil etmek üzere iyileştirme, tasfiye ve yenilemelere dair usul ve esasları belirlemek

 olduğu; 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde "Rezerv yapı alanı"nın, Bu Kanun uyarınca

 gerçekleştirilecek uygulamalarda kullanılmak üzere, TOKİ'nin veya İdarenin talebine bağlı olarak

 veya resen Bakanlıkça belirlenen alanları; (f) bendinde "Başkanlığın", Kentsel Dönüşüm

 Başkanlığını ifade edeceği hüküm altına alınmıştır.

 Aynı Kanunun 3 üncü maddesinin üçüncü fıkrasında, "Başkanlığın talebi üzerine; 28/12/1960 tarihli

 ve 189 sayılı Millî Savunma Bakanlığı İskân İhtiyaçları İçin Sarfiyat İcrası ve Bu Bakanlıkça

 Kullanılan Gayrimenkullerden Lüzumu Kalmıyanların Satılmasına Salâhiyet Verilmesi Hakkında

Kanun ve 18/12/1981 tarihli ve 2565 sayılı Askeri Yasak Bölgeler ve Güvenlik Bölgeleri Kanunu

 kapsamında bulunan yerler de dâhil olmak üzere, riskli alanlarda ve rezerv yapı alanlarında olup

 Hazinenin özel mülkiyetinde bulunan taşınmazlardan;

 a) Kamu idarelerine tahsisli olanlar Cumhurbaşkanı kararıyla,

 b) Kamu idarelerine tahsisli olmayanlar, ilgili kamu idaresinin görüşü alınarak,

 Başkanlığa devredilir veya Başkanlığın talebi üzerine TOKİ'ye ve İdareye bedelsiz olarak

 devredilebilir." hükmüne yer verilmiş, "Uygulama işlemleri" başlıklı 6 ncı maddesinin beşinci

 fıkrasının (e) bendinde de Başkanlığın, Hazine mülkiyetinde olup bu Kanun kapsamında Başkanlığa

 devredilen taşınmazları; Kanun kapsamında Başkanlıkça kamulaştırılan taşınmazları ve yürütülen

 uygulamalar neticesinde Başkanlık payına düşen taşınmazları, dönüşüm projeleri özel hesabına

 gelir elde etmek amacıyla kiralamaya ve satmaya yetkili olduğu hükme bağlanmıştır.

 6306 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin dokuzuncu fıkrasında ise,

 "Bu Kanun uyarınca yapılacak olan ve Bakanlık, Başkanlık, TOKİ, İller Bankası Anonim Şirketi,

 İdare ve dönüşüme konu yapıların inşası işini yüklenen müteahhit ile malik ve en az bir yıldır kiracı

 veya sınırlı ayni hak sahibi olarak riskli yapıyı kullanan gerçek kişiler veya özel hukuk tüzel

 kişilerinden birinin taraf olduğu;

 a) Bu Kanun kapsamındaki taşınmazların dönüşüme tabi tutulmadan önce ilk satışı, devri, tescili ve

 ipotek tesis edilmesi işlemleri ile bu Kanun kapsamında yapılacak uygulamalar neticesinde

 meydana gelen yeni yapıların malik, işi yüklenen müteahhit ve en az bir yıldır kiracı veya sınırlı ayni

 hak sahibi olarak riskli yapıyı kullanan gerçek kişiler veya özel hukuk tüzel kişilerine ilk satışı,

 devri, tescili ve ipotek tesis edilmesi işlemleri,

 b) Bu Kanun kapsamındaki bir yapıdan dolayı, bu Kanun kapsamındaki parsellerde veya alanlarda

 veya söz konusu parsel ve alanların dışındaki parsellerde yeni bir yapı yapılması ya da mevcut bir

 yapının satın alınması veya ipotek tesis edilmesi işlemleri,

 c) Kanun kapsamında yapılacak uygulamalar neticesinde meydana gelen yeni yapıların işi yüklenen

 müteahhit, Bakanlık, Başkanlık, TOKİ, İller Bankası Anonim Şirketi, İdare ve bunların iştirakleri ile

 Gayrimenkul Yatırım Ortaklıkları (GYO) tarafından gerçekleştirilecek ilk satışı, devri, tescili ve

 ipotek tesis edilmesi işlemleri,

 ile bu bentlerde belirtilen yapıların dönüşümüne ilişkin olarak Kanun uyarınca yapılacak diğer

 işlemler noter harcı, tapu harcı, belediyelerce alınan ücret ve harçlardan, veraset ve intikal vergisi,

 döner sermaye ücreti ve diğer ücretlerden, bu işlemler nedeniyle düzenlenecek kâğıtlar, resmî

 dairelerin mal ve hizmet alımlarına ilişkin ödemeler sebebiyle düzenlenen kâğıtlar da dahil olmak

üzere damga vergisinden, bu Kanun kapsamındaki yapıların maliklerine ve malik olmasalar bile bu

 yapılarda kiracı veya sınırlı ayni hak sahibi olarak en az bir yıldır ikamet ettiği veya bunlarda işyeri

 bulunduğu tespit edilenlere bu amaçlarla kullandırılan krediler dolayısıyla lehe alınacak paralar,

 banka ve sigorta muameleleri vergisinden istisnadır. Bu Kanun kapsamındaki iş, işlem ve

 uygulamalar, Bakanlık, Başkanlık, TOKİ, İller Bankası Anonim Şirketi ve İdarenin, sermayesinin

 yarısından fazlasına sahip oldukları şirketleri tarafından yürütülüyor ise, bu şirketlerce yapılan iş,

 işlem ve uygulamalarda da bu fıkrada belirtilen vergi, harç ve ücret muafiyetleri uygulanır."

 hükmü yer almaktadır.

 Söz konusu düzenlemenin dokuzuncu fıkrasının (a) bendi ile 6306 sayılı Kanun kapsamındaki

 taşınmazın dönüşüme tabi tutulmadan önce ilk satışı, devri, tescili ve ipotek tesis edilmesi işlemleri

 ile bu Kanun kapsamında yapılacak uygulamalar neticesinde meydana gelen yeni yapıların malik, işi

 yüklenen müteahhit ve en az bir yıldır kiracı veya sınırlı ayni hak sahibi olarak riskli yapıyı kullanan

 gerçek kişiler veya özel hukuk tüzel kişilerine ilk satışı, devri, tescili ve ipotek tesis edilmesi

 işlemleri harçtan istisna edilmiştir.

 Buna göre, … ili, … ilçesi, … Mah., … ada … parselde kayıtlı taşınmazın …/1/2024 tarihinde 6306

 sayılı Kanun kapsamında rezerv yapı alanı olarak belirlendikten sonra …/3/2024 tarihinde aynı

 Kanunun 3 üncü maddesinin üçüncü fıkrası kapsamında Kentsel Dönüşüm Başkanlığına devredildiği

 dikkate alındığında, rezerv yapı alanı olarak belirlenen söz konusu taşınmazın Kentsel Dönüşüm

 Başkanlığınca yapılan ihale sonucu 6306 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin beşinci fıkrasının (e)

 bendinde yer alan yetki kapsamında tarafınıza satışına ilişkin işlemin dönüşüm öncesi ilk satış

 işlemi kapsamında değerlendirilmesi ve bu işlemden aynı Kanunun 7 nci maddesinin dokuzuncu

 fıkrası kapsamında harç aranılmaması gerekmektedir.

 Bilgi edinilmesini rica ederim.

 (*)     Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.

 (**)   İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise

 bu özelge geçersizdir.

 (***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz

 dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi

 için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.