6306 sayılı Kanun kapsamında şirket yetkilisi tarafından hak sahipleri adına yapılacak ipotek tesisi işleminin harçtan istisna olup olmadığı hak.

6306 sayılı Kanun kapsamında şirket yetkilisi tarafından

hak sahipleri adına yapılacak ipotek tesisi işleminin

harçtan istisna olup olmadığı hak.

Kanun Numarası

492

Kanun

HARÇLAR KANUNU

Özelge No

17192610-140[HARÇ-25-179]-119181

Özelge Tarihi

22.04.2025

T.C.

GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI

Bursa Defterdarlığı

Gelir Kanunları Grup Müdürlüğü

Sayı : E-17192610-140[HARÇ-25-179]-119181

6306 sayılı Kanun kapsamında

şirket yetkilisi tarafından hak

Konu :sahipleri adına yapılacak ipotek

tesisi işleminin harçtan istisna olup

olmadığı hak.

22.04.2025

İlgi:

29.01.2025 tarihli özelge talep formunuz.

İlgide kayıtlı özelge talep formunuz ve eklerinin incelenmesinden,... ili, ... ilçesi, ...

ada, ... parselde (eski ... Mah., ... ada, ... parsel) bulunan siteye ait ... Blokların 6306

sayılı Kanun kapsamında riskli yapı olduğunun tespit edilmesi üzerine 1/12/2020

tarihinde yıkıldığı, sitenin yeniden yapımı için arsa malikleri ile ortağı olduğunuz

yüklenici ...arasında ... Noterliğinde ... tarihlerinde sözleşmeler imzalandığı, söz

konusu sözleşmelerin, arsa sahipleri ve müteahhidin istekleri doğrultusunda yine ...

Noterliğinde ... tarihinde imzalanan "6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların

Dönüştürülmesi Hakkında Kanun Gereğince Düzenleme Şeklinde Taşınmaz Satış

Vaadi ve Arsa Payı Karşılığı İnşaat Sözleşmesinin Düzenleme Şeklinde Düzeltme

Beyannamesi"ile düzeltilerek son halini aldığı, bu sözleşmenin 20 nci maddesi

gereğince müteselsil kefil olarak adınıza kayıtlı ... İlçesi,... Mah. ... ada,...

parselde kayıtlı ... no.lu bağımsız bölümler üzerinde sözleşmenin tarafı olan hak

sahipleri ... lehine tapuda ipotek tesis edileceği belirtilerek, söz konusu işlemin 6306

sayılı Kanun kapsamında tapu harcından istisna olup olmadığı hususunda görüş

talep edildiği anlaşılmaktadır.

6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanunun 1 inci

maddesinde, bu Kanunun amacının afet riski altındaki alanlar ile bu alanlar

dışındaki riskli yapıların bulunduğu arsa ve arazilerde, fen ve sanat norm ve

standartlarına uygun, sağlıklı ve güvenli yaşama çevrelerini teşkil etmek üzere

iyileştirme, tasfiye ve yenilemelere dair usul ve esasların belirlenmesi olduğu hükme

bağlanmıştır.

Aynı Kanunun, 7 nci maddesinin dokuzuncu fıkrasında, "Bu Kanun uyarınca

yapılacak olan ve Bakanlık, Başkanlık, TOKİ, İller Bankası Anonim Şirketi, İdare ve

dönüşüme konu yapıların inşası işini yüklenen müteahhit ile malik ve en az bir yıldır

kiracı veya sınırlı ayni hak sahibi olarak riskli yapıyı kullanan gerçek kişiler veya özel

hukuk tüzel kişilerinden birinin taraf olduğu;

a) Bu Kanun kapsamındaki taşınmazların dönüşüme tabi tutulmadan önce ilk

satışı, devri, tescili ve ipotek tesis edilmesi işlemleri ile bu Kanun kapsamında

yapılacak uygulamalar neticesinde meydana gelen yeni yapıların malik, işi yüklenen

müteahhit ve en az bir yıldır kiracı veya sınırlı ayni hak sahibi olarak riskli yapıyı

kullanan gerçek kişiler veya özel hukuk tüzel kişilerine ilk satışı, devri, tescili ve ipotek

tesis edilmesi işlemleri,

b) Bu Kanun kapsamındaki bir yapıdan dolayı, bu Kanun kapsamındaki

parsellerde veya alanlarda veya söz konusu parsel ve alanların dışındaki parsellerde

yeni bir yapı yapılması ya da mevcut bir yapının satın alınması veya ipotek tesis

edilmesi işlemleri,

c) Kanun kapsamında yapılacak uygulamalar neticesinde meydana gelen yeni

yapıların işi yüklenen müteahhit, Bakanlık, Başkanlık, TOKİ, İller Bankası Anonim

Şirketi, İdare ve bunların iştirakleri ile Gayrimenkul Yatırım Ortaklıkları (GYO)

tarafından gerçekleştirilecek ilk satışı, devri, tescili ve ipotek tesis edilmesi işlemleri,

ile bu bentlerde belirtilen yapıların dönüşümüne ilişkin olarak Kanun uyarınca

yapılacak diğer işlemler noter harcı, tapu harcı, belediyelerce alınan ücret ve

harçlardan, veraset ve intikal vergisi, döner sermaye ücreti ve diğer ücretlerden, bu

işlemler nedeniyle düzenlenecek kâğıtlar, resmî dairelerin mal ve hizmet alımlarına

ilişkin ödemeler sebebiyle düzenlenen kâğıtlar da dahil olmak üzere damga

vergisinden, bu Kanun kapsamındaki yapıların maliklerine ve malik olmasalar bile

bu yapılarda kiracı veya sınırlı ayni hak sahibi olarak en az bir yıldır ikamet ettiği

veya bunlarda işyeri bulunduğu tespit edilenlere bu amaçlarla kullandırılan krediler

dolayısıyla lehe alınacak paralar, banka ve sigorta muameleleri vergisinden

istisnadır. Bu Kanun kapsamındaki iş, işlem ve uygulamalar, Bakanlık, Başkanlık, TOKİ,

İller Bankası Anonim Şirketi ve İdarenin, sermayesinin yarısından fazlasına sahip

oldukları şirketleri tarafından yürütülüyor ise, bu şirketlerce yapılan iş, işlem ve

uygulamalarda da bu fıkrada belirtilen vergi, harç ve ücret muafiyetleri uygulanır."

hükmü yer almaktadır.

Özelge talep formu ekinde yer alan ... tarihli sözleşmenin incelenmesinden,

- Sözleşmenin ... ili,...ilçesi, ... ada, ... parselde (eski...Mah., ... ada,... parsel) kayıtlı

arsa sahipleri ile ortağı olduğunuz yüklenici ...arasında imzalandığı,

- Yüklenicinin yükümlülüklerini tam, eksiksiz ve ayıpsız olarak yerine getirmemesi

halinde sözleşmeden kaynaklı tüm cezai şart ve tazminatları ödemeyi müşterek

borçlu müteselsil kefil olarak şahsınız ile birlikte ... üstlendiği,

- Sözleşmenin konusunun, ada parsel bilgileri yukarıda belirtilen ... ‘nin toplam 6

blok, 70 daireden (10 adeti Kot-1 eklenti daire) oluşan ve yıkılmış olan A, B, C, D, E ve F

blokların gerekiyorsa tevhid, ifraz, yola terk, İmar Kanunu 18 inci madde vesair imar

uygulama işlemlerinde alacağı yeni parsel numarasını da kapsamak üzere 6306

Sayılı Kanun gereğince kentsel dönüşüm hükümlerine tabi olarak yerinde ...

bloklarda toplam 7 blok, 84 adet (her blokta 12 adet eşit büyüklükte) daireden

oluşacak bina yapımı ve yapılmış olan binalardaki dairelerin sözleşmedeki 11, 12 ve 13

üncü maddelere göre paylaşımı işi olduğu,

- Sözleşmenin 20 nci maddesinde, peşinat ve inşaat maliyeti katkı payı olarak

ortak hesaba yatırılan nakit/peşin ödemelerin yükleniciye ödenmesinde hakediş

usulünün esas olduğu, hakediş tablosunun iş programının teslimini takiben

oluşturulacağı, ancak yüklenici malzeme alımı için avans kullanmak isterse, tutar

kadar ipotek ve/veya tutar kadar kati-süresiz teminat mektubu vereceği, ipotek

verilmesi durumunda; ... ili, ... ilçesi, ... Mah., ... ada, ... parselde yer alan binadan ... no.lu

bağımsız bölümlerde ... adına kayıtlı hisselerin teminat olarak verileceği, gerek

ipoteklerin gerekse banka teminat mektupları lehtarının Mehmet Reis Sitesi kat

malikleri ... tarihli Genel Kurulunda imza yetkili olarak seçilen ... olacağı, ipotek

kurulumu, terki ve teminat alımı, iade edilmesinin bu yetkililer tarafından yapılacağı

anlaşılmıştır.

Bu itibarla, ... ili,...ilçesi, ... ada, ... parselde (eski ... Mah., ... ada, ... parsel) bulunan

siteye ait ... Blokların tamamının 6306 sayılı Kanun kapsamında riskli yapı olması

kaydıyla, söz konusu sitenin yeniden yapımı için arsa malikleri ile ortağı olduğunuz

yüklenici... arasında .... Noterliğinde ... tarihinde imzalanan sözleşmenin 20 nci

maddesi gereğince adınıza kayıtlı ... İlçesi, ... Mah. ... ada, ... parselde kayıtlı 1-13 no.lu

bağımsız bölümler üzerinde hak sahipleri ... lehine tapuda yapılacak ipotek tesisi

işlemlerinden, 6306 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin dokuzuncu fikrası uyarınca

tapu harcı aranılmaması gerekmektedir.

Bilgi edinilmesini rica ederim.

İmza

(*) Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.

(**) İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise bu özelge

geçersizdir.

(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz dolayısıyla

vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi için gecikme faizi

hesaplanmayacaktır.