6306 sayılı Kanun Kapsamında Yapılacak Yapı Denetimi Hizmet Sözleşmelerinin Damga Vergisinden İstisna Olup Olmadığı Hk.

6306 sayılı Kanun Kapsamında Yapılacak Yapı Denetimi
Hizmet Sözleşmelerinin Damga Vergisinden İstisna Olup
Olmadığı Hk.
Sayı: 
B.07.1.GİB.4.35.17.02-155[1-2014-40]-283
Tarih: 
17/06/2015
 
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
İZMİR VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
(Mükellef Hizmetleri KDV ve Diğer Vergiler Grup Müdürlüğü)
 
 
Sayı : 66813766-155[1-2014-40]-283                                                                          17/06/2015
Konu : 6306 sayılı Kanun Kapsamında Yapılacak Yapı Denetimi Hizmet Sözleşmelerinin Damga
Vergisinden İstisna Olup Olmadığı Hk.
 
İlgide kayıtlı özelge talep formu ve eklerinin incelenmesinden, kentsel dönüşüm projesi kapsamında
... İlçesi, ... Mah. ... Pafta ... Ada, ... Parsel de bulunan yapının riskli yapı olarak belirlendiği
belirtilerek, yapı sahibi ... Yatırım ve Tic. Ltd. Şti ile şirketiniz arasında düzenlenen "Yapı Denetimi
Hizmet Sözleşmesi" başlıklı kağıdın 6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi
Hakkında Kanun kapsamında damga vergisinden istisna edilip edilemeyeceğinin sorulduğu
anlaşılmıştır.
213 sayılı Vergi Usul Kanununun 19 uncu maddesinde vergi alacağının vergi kanunlarının vergiyi
bağladıkları olayın vukuu veya hukuki durumun tekemmülü ile doğacağı; 488 sayılı Damga Vergisi
Kanununun 1 inci maddesinde, bu Kanuna ekli (1) sayılı tabloda yazılı kağıtların damga vergisine
tabi olduğu, bu Kanundaki kağıtlar teriminin, yazılıp imzalanmak veya imza yerine geçen bir işaret
konmak suretiyle düzenlenen ve herhangi bir hususu ispat veya belli etmek için ibraz edilebilecek
olan belgeler ile elektronik imza kullanılmak suretiyle manyetik ortamda ve elektronik veri şeklinde
oluşturulan belgeleri ifade edeceği hükme bağlanmıştır.
Diğer taraftan, 6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanunun, 1 inci
maddesinde, bu Kanun'un amacının; afet riski altındaki alanlar ile bu alanlar dışındaki riskli
yapıların bulunduğu arsa ve arazilerde, fen ve sanat norm ve standartlarına uygun, sağlıklı ve
güvenli yaşama çevrelerini teşkil etmek üzere iyileştirme, tasfiye ve yenilemelere dair usul ve
esasların belirlenmesi olduğu; 3 üncü maddesinin 1 inci fıkrasında, riskli yapıların tespitinin,
Bakanlıkça hazırlanacak yönetmelikte belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde masrafları
kendilerine ait olmak üzere, öncelikle yapı malikleri veya kanuni temsilcileri tarafından, Bakanlıkça
lisanslandırılan kurum ve kuruluşlara yaptırılacağı ve sonucun Bakanlığa veya İdareye bildirileceği;
2 nci fıkrasında, riskli yapıların, tapu kütüğünün beyanlar hanesinde belirtilmek üzere, tespit
tarihinden itibaren en geç on iş günü içinde Bakanlık veya İdare tarafından ilgili tapu müdürlüğüne
bildirileceği, tapu kütüğüne işlenen belirtmeler hakkında, ilgili tapu müdürlüğünce ayni ve şahsi
hak sahiplerine bilgi verileceği; 7 nci maddesinin 9 uncu fıkrasında, bu Kanun uyarınca yapılacakolan işlem, sözleşme, devir ve tesciller ile uygulamaların, noter harcı, tapu harcı, belediyelerce
alınan harçlar, damga vergisi, veraset ve intikal vergisi, döner sermaye ücreti ve diğer ücretlerden;
kullandırılan krediler sebebiyle lehe alınacak paraların ise banka ve sigorta muameleleri
vergisinden müstesna olduğu hükme bağlanmıştır.
Buna göre, söz konusu gayrimenkulün 6306 sayılı Kanunun 2 nci maddesinde belirtildiği şekilde
tapuya şerh işlemlerinin yapılmış olması ve özelge talep formu eki "Yapı Denetimi Hizmet
Sözleşmesi" başlıklı kağıdın tapuya şerh işleminden sonra hak sahibi maliklerle düzenlenmiş olması
durumunda damga vergisinden istisna edilmesi mümkün bulunmaktadır.
Bilgi edinilmesini rica ederim.