Akaryakıt satışlarının faturaya dönüştürülmesi 68 No.lu Genel Tebliğ uygulamaları hk.

Özelge: Akaryakıt satışlarının faturaya dönüştürülmesi 68
No.lu Genel Tebliğ uygulamaları hk.
Sayı: 
95462982-105[VUK.ÖZLG-13-11]-110
Tarih: 
14/04/2014
 
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
BURSA VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
(Mükellef Hizmetleri Usul Grup Müdürlüğü)
 
   
Sayı : 95462982-105[VUK.ÖZLG-13-11]-110 14/04/2014
Konu : Akaryakıt satışlarının faturaya dönüştürülmesi ve  
muhasebe kayıtları hk.
 
            İlgide kayıtlı özelge talep formunuzun tetkikinden, Akaryakıt pompalarına bağlı ödeme
kaydedici cihazlar kullanılarak yapılan satışlar için otomatik olarak perakende satış fişi
düzenlendiği, her gün sonunda da "Z" raporu alındığı, günlük  olarak alınan  "Z" raporlarındaki  tüm
hasılatın öncelikle gelir hesaplarına (yurt içi satışlar hesabına) kaydedildiği, daha sonra taşıt
tanıma, müşteri tanıma, özel kartlar ve anlaşmalar gereğince gerçekleşen satışlarla ilgili ödeme
kaydedici cihaz fişlerindeki tutarların faturaya dönüştürülerek  ters kayıtla aynı hesapla ( yurt içi
satışlar hesabına) gelir kayıtlarının yapıldığı, taşıt tanıma, müşteri tanıma, özel kartlar ve
anlaşmalar kullanılarak gerçekleştirilen satışlara ait ÖKC fişlerinin ise 68 seri nolu genel tebliğ
gereğince iptal edilerek 15 günü aşmamak kaydıyla 10 günlük periyotlar  halinde faturaya
dönüştürüldüğü belirtilerek, ödeme kaydedici cihazlara kayıtlı hasılatın muhasebe kayıtlarına
intikalinde, "Z" raporlarının günlük tutarından taşıt tanıma, müşteri tanıma, özel kartlar ve
anlaşmalar kullanılarak gerçekleştirilen ve sonradan faturaya dönüştürülen satışlardan tenzil
edilerek kalan tutarın hasılat yazılıp yazılmayacağı konusunda Başkanlığımızdan görüş talep
edildiği anlaşılmaktadır.
            Katma Değer Vergisi Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihazları Kullanmaları Mecburiyeti
Hakkında 3100 sayılı Kanunla ilgili olarak 07.09.2006 gün ve 26282 sayılı Resmi Gazete'de
yayımlanan 68 Seri No.lu Genel Tebliğinin 1'inci bölümünde, "...Vergi Usul Kanununun Mükerrer
257 nci maddesinin 1 numaralı bendinde; "Mükellef ve meslek grupları itibariyle muhasebe usul ve
esaslarını tespit etmeye, bu Kanuna göre tutulmakta olan defter ve belgeler ile bunlara ilaveten
tutulmasını veya düzenlenmesini uygun gördüğü defter ve belgelerin mahiyet, şekil ve ihtiva etmesi
zorunlu bilgileri belirlemeye, bunlarda değişiklik yapmaya; ...", 3 numaralı bendinde ise "Tutulması
ve düzenlenmesi zorunlu defter, kayıt ve belgelerin mikro film, mikrofiş veya elektronik bilgi ve
kayıt araçlarıyla yapılması veya bu kayıt ortamlarında saklanması hususunda izin vermeye veya
zorunluluk getirmeye, ..." Maliye Bakanlığının yetkili olduğu hükümleri bulunmaktadır.
            Anılan hükümlerle Bakanlığımıza tanınan yetkiye dayanılarak, akaryakıt pompalarının bağlı
olduğu ödeme kaydedici cihazlar kullanılmak suretiyle otomatik olarak düzenlenen fişlerin, fatura
düzenleme tutarının (2013 yılı için 800 TL) altında veya üstünde olsa dahi "fatura yerine geçen
belge" olarak kabul edilmesi ve bu şekilde belgelenen satışlar dolayısıyla nihai tüketiciler veya vergi
mükelleflerince yapılan fatura düzenleme taleplerinin dikkate alınmaması uygun görülmüştür.
            Buna göre, nihai tüketicilerin tüketim amacıyla, mükellef olanların ise ticari, zirai ve mesleki
faaliyetleriyle ilgili olarak satın aldıkları akaryakıt karşılığında düzenlenecek (üzerinde "TAŞIT
VEYA MÜŞTERİ TANIMA SİSTEMİ FATURAYA DÖNÜŞTÜRÜLECEK" ibaresi bulunanlar hariç) söz
konusu ödeme kaydedici cihaz fişleri, üzerinde yazılı tutar ne olursa olsun fatura yerine geçen belge
olarak kabul edilecek, ayrıca faturaya dönüştürülmesi istenmeyecek ve yapılan incelemeler ve
kontroller  sırasında  bu  fişleri  gider  belgesi  olarak  kullananlardan  fatura  ibrazı  talepedilmeyecektir." denilmiştir.
            Aynı Genel Tebliğin "Taşıt veya Müşteri Tanıma Sistemleri Kullanılarak veya Özel
Anlaşmalara Dayanılarak Yapılan Akaryakıt Satışlarında Belge Düzeni" başlıklı 2'nci bölümünde de
akaryakıt pompaları ödeme kaydedici cihazlara bağlanmış olan istasyonlardan, taşıt tanıma, müşteri
tanıma vb. sistemler (fiş üzerinde "TAŞIT VEYA MÜŞTERİ TANIMA SİSTEMİ FATURAYA
DÖNÜŞTÜRÜLECEK" ibaresi bulunan), bazı kurumlar tarafından geliştirilen özel kartlar (akıllı kart
vb.) kullanılarak veya taşıt tanıma, müşteri tanıma vb. sistemler olmaksızın müşteriler ile akaryakıt
dağıtım şirketleri veya istasyon işletmecileri arasında yapılan özel anlaşmalara dayanılarak
gerçekleştirilen (ve pompalara bağlı ödeme kaydedici cihazlardan otomatik olarak çıkan fişlerle
belgelendirilen) ve faturası mal teslimini müteakiben belirli periyotlarla düzenlenen akaryakıt
satışlarına münhasır olmak üzere, bu satışlara ilişkin faturanın (katma değer vergisi açısından
vergilendirme dönemi aşılmamak şartıyla)  onbeş gün içinde  dağıtım şirketleri ve/veya akaryakıt
istasyon işletmelerince Vergi Usul Kanununa göre toplu olarak düzenlenceği ile belgeleme ve
muhasebe kayıtlarına ilişkin  usul ve esaslar açıklanmıştır.
            Buna göre;  şirketinizce akaryakıt satışlarınız karşılığında pompalara bağlı ödeme kaydedici
cihazlardan çıkan ve müşterilere verilen fişlerin (68 Seri No.lu Genel Tebliğin 2. bölümünde
belirtilen haller dışında) müşterilerin isteğine binaen faturaya dönüştürülmemesi ve bu yöndeki
fatura taleplerinin dikkate alınmaması ve muhasebe kayıtlarını da ödeme kaydedici cihazlardan
alınan "Z" raporlarına göre yapılması gerekmektedir.
            Diğer taraftan, taşıt tanıma, müşteri tanıma vb. sistemler ile bazı kurumlar tarafından
geliştirilen özel kartlar kullanılarak (akıllı kart vb.), taşıt tanıma, müşteri tanıma vb. sistemler
olmaksızın müşteriler ile akaryakıt dağıtım şirketleri veya istasyon işletmecileri arasında özel
anlaşmalara dayanılarak yapılan satışlarınıza ilişkin belge düzeninin ise 68 Seri No.lu Genel
Tebliğin 2. bölümünde yapılan açıklamalar dikkate alınarak düzenlenecek faturanın katma değer
vergisi açısından vergilendirme dönemi aşılmamak şartıyla on beş gün içinde düzenlenmesi ve bu
kapsamdaki akaryakıt satışlarındaki muhasebe kayıtlarının da düzenlenen faturalarda  yazılı miktar
ve tutarların esas alınarak yapılması gerekmektedir.
            Bilgi edinilmesini rica ederim.
   
 
(*)     Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**)   İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise
bu özelge geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz
dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi
için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.