Amfibi Gemi üretiminde alt yüklenicinin vereceği malzeme ve hizmetlerin yıllara sirayet eden inşaat işi sayılıp sayılmayacağı ve Ar-Ge çalışmaları kap

Amfibi Gemi üretiminde alt yüklenicinin vereceği malzeme
ve hizmetlerin yıllara sirayet eden inşaat işi sayılıp
sayılmayacağı ve Ar-Ge çalışmaları kapsamında
değerlendirilmeyen sözleşmede damga vergisi hk.
Sayı:
62030549-120[42-2013/1085]-57175
Tarih:
13/05/2016
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
İSTANBUL VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
(Mükellef Hizmetleri Gelir Vergileri Grup Müdürlüğü)
Sayı : 62030549-120[42-2013/1085]-57175 13/05/2016
Konu : Amfibi Gemi üretiminde alt
yüklenicinin vereceği malzeme ve
hizmetlerin yıllara sirayet eden inşaat
işi sayılıp sayılmayacağı ve Ar-Ge
çalışmaları kapsamında
değerlendirilmeyen sözleşmede
damga vergis
İlgide kayıtlı özelge talep formunuzda; Şirketinizin, ……… A.Ş. ile ……. A.Ş. Ortak
Girişimi’nin Savunma Sanayi Müsteşarlığı için yapacağı gemilerin proje çizim işini üstlendiği ve
proje çizimlerinin Ar-Ge çalışmalarına Teknopark Şubesinde başlandığı belirtilerek, proje çizim
işinizin yıllara sirayet eden inşaat işi kapsamında değerlendirilip değerlendirilmeyeceği ile 5746
sayılı Kanuna göre damga vergisinden istisna olup olmadığı hususlarında Başkanlığımız görüşü
talep edilmektedir.
KURUMLAR VERGİSİ KANUNU YÖNÜNDEN
5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 6 ncı maddesinin birinci fıkrasıyla kurumlar
vergisinin, mükelleflerin bir hesap dönemi içinde elde ettikleri safi kurum kazancı üzerinden
hesaplanacağı; ikinci fıkrasıyla da safi kurum kazancının tespitinde 193 sayılı Gelir Vergisi
Kanununun ticari kazanç hakkındaki hükümlerinin uygulanacağı hüküm altına alınmıştır.
193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 42 nci maddesinin birinci fıkrasında; “Birden fazla
takvim yılına sirayet eden inşaat (dekapaj işleri de inşaat işi sayılır) ve onarma işlerinde kar veya
zarar işin bittiği yıl kati olarak tespit edilir ve tamamı o yılın geliri sayılarak, mezkur yıl
beyannamesinde gösterilir.” hükmü yer almaktadır.
Aynı Kanunun 44 üncü maddesinin birinci fıkrasında; “İnşaat ve onarma işlerinde geçici ve
kesin kabul usulüne tabi olan hallerde geçici kabulün yapıldığını gösteren tutanağın idarece
onaylandığı tarih, diğer hallerde işin fiilen tamamlandığı veya fiilen bırakıldığı tarih bitim tarihi
olarak kabul edilir.” hükmüne yer verilmiştir.
Bir işin Gelir Vergisi Kanununun 42 nci maddesi kapsamında değerlendirilebilmesi için;
-Faaliyet konusunun inşaat ve onarma işi olması,
-İnşaat ve onarma işinin birden fazla takvim yılına sirayet etmesi,
-İnşaat ve onarma işinin taahhüde bağlı olarak yapılması
şartlarının bir arada gerçekleşmesi gerekmektedir.
4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 4 üncü maddesinde; “yapım” bina, karayolu, demiryolu,
otoyol, havalimanı, rıhtım, liman, tersane, köprü, tünel, metro, viyadük, spor tesisi, alt yapı, boru
iletim hattı, haberleşme ve enerji nakil hattı, baraj, enerji santrali, rafineri tesisi, sulama tesisi,
toprak ıslahı, taşkın koruma ve dekapaj gibi her türlü inşaat işleri ve bu işlerle ilgili tesisat, imalat,
ihzarat, nakliye, tamamlama, büyük onarım, restorasyon, çevre düzenlemesi, sondaj, yıkma,
güçlendirme ve montaj işleri ile benzeri yapım işleri olarak tanımlanmıştır.
Öte yandan, Kurumlar Vergisi Kanununun “Vergi Kesintisi” başlıklı 15 inci maddesinin
birinci fıkrasında belirtilen kişi, kurum ve kuruluşların, yine aynı fıkrada bentler halinde sayılan
ödemeler üzerinden, avanslar da dahil olmak üzere, istihkak sahiplerinin kurumlar vergilerine
mahsuben vergi kesintisi yapmak zorunda oldukları hükme bağlanmış olup, anılan fıkranın (a)
bendinde; Gelir Vergisi Kanununda belirtilen esaslara göre birden fazla takvim yılına yaygın inşaat
ve onarım işleri ile uğraşan kurumlara bu işleri ile ilgili olarak yapılan hakediş ödemeleri üzerinden
tevkifat yapılması öngörülmüştür. Tevkifat oranı 2009/14594 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının 1 inci
maddesiyle % 3 olarak belirlenmiştir.
Buna göre, ……… A.Ş. ile ……. A.Ş. Ortak Girişiminin, Savunma Sanayi Müsteşarlığına
teslim edilmek üzere yapacağı gemilerin şirketinizce gerçekleştirilecek proje çizim işleri; Ortak
Girişimin üstlenmiş olduğu inşaat işinden bağımsız olarak sadece proje çizim işi ile sınırlı olması
kaydıyla yıllara yaygın inşaat ve onarım işi olarak değerlendirilmeyecektir.
Ancak, şirketinizce gerçekleştirilecek proje çizim işlerinin Ortak Girişimin üstlenmiş olduğu
inşaat işinin bir parçası olarak gerçekleştirilmesi halinde, söz konusu iş Gelir Vergisi Kanununun 42
nci maddesi kapsamına giren inşaat ve onarım işi olarak değerlendirileceğinden, şirketinize yapılan
ödemeler üzerinden % 3 oranında vergi tevkifatı yapılması gerekmektedir.
DAMGA VERGİSİ KANUNU YÖNÜNDEN
Bilindiği üzere, 488 sayılı Damga Vergisi Kanununun 1 inci maddesinde, bu Kanuna ekli (1)
sayılı tabloda yazılı kağıtların damga vergisine tabi olduğu, bu Kanundaki kağıtlar teriminin, yazılıp
imzalanmak veya imza yerine geçen bir işaret konmak suretiyle düzenlenen ve herhangi bir hususu
ispat veya belli etmek için ibraz edilebilecek olan belgeler ile elektronik imza kullanılmak suretiyle
manyetik ortamda ve elektronik veri şeklinde oluşturulan belgeleri ifade ettiği; 3 üncü maddesinde,
damga vergisi mükellefinin kağıtları imza edenler olduğu hükme bağlanmıştır.
Öte yandan, 12/3/2008 tarih ve 26814 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak 1/4/2008
tarihinde yürürlüğe giren ve Kanunun 6 ncı maddesi uyarınca 31/12/2023 tarihine kadar
uygulanacak olan 5746 sayılı Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkındaki
Kanunun 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde; yeniliğin, sosyal ve ekonomik ihtiyaçlara
cevap verebilen, mevcut pazarlara başarıyla sunulabilecek ya da yeni pazarlar yaratabilecek; yeni
bir ürün, hizmet, uygulama, yöntem veya iş modeli fikri ile oluşturulan süreçleri ve süreçlerin
neticelerini; (ç) bendinde, Ar-Ge projesinin, amacı, kapsamı, genel ve teknik tanımı, süresi, bütçesi,
özel şartları, diğer kurum kuruluş, gerçek ve tüzel kişilerce sağlanacak ayni ve/veya nakdi destek
tutarları, sonuçta doğacak fikri mülkiyet haklarının paylaşım esasları tespit edilmiş ve Ar-Ge
faaliyetlerinin her safhasını belirleyecek mahiyet ve bilimsel esaslar çerçevesinde hazırlanan projeyi
ifade ettiği; 3 üncü maddesinin dördüncü fıkrasında, Kanun kapsamındaki her türlü Ar-Ge ve yenilik
faaliyetleri ile ilgili olarak düzenlenen kağıtlardan damga vergisi alınmayacağı hüküm altına
alınmıştır.
5746 sayılı Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkındaki Kanunda
belirtilen damga vergisi istisnasına ilişkin usul ve esaslara yönelik olarak 7/7/2009 tarih ve 27281
sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 3 Seri No.lu “5746 Sayılı Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin
Desteklenmesi Hakkında Kanun Genel Tebliği”nin “3.1 Uygulama Esasları” başlıklı bölümünde;
“5746 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin (4) numaralı fıkrası uyarınca, bu Kanun ve ilgili
yönetmelikte kapsam ve sınırları belirtilen Ar-Ge ve yenilik faaliyetleri ile ilgili olarak düzenlenen
kağıtlar damga vergisinden müstesna olacaktır.
Bu çerçevede, Kanun ve yönetmelik kapsamındaki Ar-Ge ve yenilik faaliyetlerinde istihdam
edilen personele münhasıran bu görevleri ile ilgili olarak yapılan ücret ödemeleri nedeniyle
düzenlenen kağıtlara da istisna uygulanacaktır.
Diğer taraftan, noter, resmi daireler, diğer kamu kurum ve kuruluşları gibi kurum ve
kuruluşlarca, 5746 sayılı Kanun kapsamında Ar-Ge ve yenilik faaliyetleri ile ilgili olarak düzenlenen
kâğıtlara damga vergisi istisnası uygulanabilmesi için,
- Ar-Ge ve yenilik faaliyeti kapsamında yapılacak işlemleri belirten ve desteği veren kamu
kurum ve kuruluşu,
- Ar-Ge merkezleri ile rekabet öncesi işbirliği projeleri için başvuru yapılan kamu kurumu,
- Teknoloji merkezi işletmeleri için Teknoloji Geliştirme Merkezi (TEKMER) Müdürlüğü,
- Uluslararası fonlarca desteklenen ya da Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu
(TÜBİTAK),
tarafından yürütülen Ar-Ge ve yenilik projeleri için TÜBİTAK tarafından onaylı listenin,
mükellef tarafından işlem esnasında bu işlemi yapacak kurum ve kuruluşlara ibraz edilmesi yeterli
olup, söz konusu kurum ve kuruluşlarca başkaca bir belge aranmayacaktır. Ancak, işleme konu
edilecek kâğıtların Ar-Ge ve yenilik faaliyeti kapsamında olduğunun onaylı listeden anlaşılması
gerekmektedir. Onaylı listenin işlem esnasında ibraz edilmemesi halinde, işlem yapanlarca istisna
uygulanması mümkün bulunmamaktadır.”
açıklamalarına yer verilmiştir.
Buna göre, 5746 sayılı Kanun ve ilgili yönetmelik kapsamında yürütülen Ar-Ge veya yenilik
faaliyetlerine ilişkin olarak düzenlenen kağıtlar damga vergisinden istisnadır. Bu durumda,
01/04/2008 tarihinde yürürlüğe giren 5746 sayılı Kanun ve ilgili yönetmelik kapsamındaki Ar-Ge ve
yenilik faaliyetlerinde istihdam edilen personele münhasıran bu görevleri ile ilgili olarak yapılan
ücret ödemeleri nedeniyle düzenlenen kağıtlar ile kamu kurum ve kuruluşlarınca desteklenen Ar-Ge
ve yenilik faaliyetlerinde desteği veren kamu kurum ve kuruluşları ile uluslararası fonlarca
desteklenen ya da Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) tarafından
yürütülen Ar-Ge ve yenilik projeleri için TÜBİTAK tarafından onaylı listeden Ar-Ge ve yenilik
faaliyeti kapsamında olduğu anlaşılan iş ve işlemlerle ilgili olarak düzenlenen kağıtlara 5746 sayılı
Kanun kapsamında damga vergisi istisnası uygulanması gerekmektedir.
Ancak, söz konusu kağıtların Ar-Ge ve yenilik faaliyetlerinin yanı sıra proje neticesinde elde
edilecek ürünün ya da Ar-Ge ve yenilik faaliyeti dışındaki unsurların alım/satım hususlarını da ihtiva
etmesi halinde bu kağıtların anılan Kanun kapsamında damga vergisi istisnasından
yararlanamayacağı tabiidir.
Buna göre, özelge talep formunuz ve eklerinde, başvurunuza konu işe ilişkin 5746 sayılı
Kanun kapsamında bir Ar-Ge projesinden söz edilmediği ve bu yönde desteği veren bir kurumun da
bulunmadığı hususları göz önünde alındığında, Savunma Sanayi Müşteşarlığına teslim edilecek 2
adet Amfibi Gemi İnşa ve Tedarikine ilişkin olarak adı geçen ortak girişim ile alt yüklenici olan
şirketiniz arasında yapılan sözleşmeye konu işin, 5746 sayılı Kanun ve bu Kanuna ilişkin çıkarılan
yönetmelikteki şartları haiz Ar-Ge ve yenilik faaliyeti olduğunun ilgili kurumlardan alınacak bir yazı
ile tevsiki halinde, sözleşmenin damga vergisinden istisna edilmesi mümkün bulunmaktadır.
Bilgi edinilmesini rica ederim.
(*) Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**) İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise bu özelge
geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz dolayısıyla
vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi için gecikme faizi
hesaplanmayacaktır.