AR-GE harcamalarında istisna uygulaması ve söz konusu harcamaların muhasebeleştirilmesi hk.

T.C.

 GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI

 ANKARA VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI

 (Mükellef Hizmetleri Usul Grup Müdürlüğü)

 Sayı :B.07.1.GİB.4.06.18.02-32Mük.257-7913-275 21/02/2012

 Konu :AR-GE harcamalarında istisna uygulaması

 ve söz konusu harcamaların

 muhasebeleştirilmesi hk.

            İlgi dilekçenizde; ... Vergi Dairesi Müdürlüğünün ... vergi numaralı mükelle olduğunuz, rmanızın ... Vakfı

 tarafından desteklenen ... No.lu Teknoloji Geliştirme Projesi Destekleme Sözleşmesi ile ... adlı projenin 5746 sayılı

 Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanun kapsamında rmanız ile... arasında karşılıklı

 imzalandığı, Ar-Ge projenizin başlangıç tarihinin .../2009, tamamlanma tarihinin ise .../2010 olduğu belirtilerek söz

 konusu proje kapsamında ilgili Kanunda belirtilen vergisel avantajlarınızın neler olduğu ile projenin birden fazla hesap

 dönemine tekabül etmesi nedeniyle Ar-Ge kapsamında yapılan harcamaların yıl içerisinde 750-Araştırma ve Geliştirme

 Giderleri hesabı kullanılarak doğrudan gider yazılıp yazılamayacağı veya projenin tamamlanacağı ... 2010 tarihine kadar

 bir duran varlık hesabında izlenerek projenin sonucunun olumlu veya olumsuz olma durumuna göre 2009 ve 2010 yılları

 için doğrudan gider yazılıp yazılamayacağı veya amortisman yoluyla itfa edilip edilemeyeceği hususlarında

 Başkanlığımızdan görüş talebinde bulunulmuştur.

            I- GELİR ve KURUMLAR VERGİLERİ YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRME

            5746 sayılı Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanunun 3 üncü maddesinin;

            - Birinci fıkrasında, "Ar-Ge indirimi: Teknoloji merkezi işletmelerinde, Ar-Ge merkezlerinde, kamu kurum ve

 kuruluşları ile kanunla kurulan veya teknoloji geliştirme projesi anlaşmaları kapsamında uluslararası kurumlardan ya da

 kamu kurum ve kuruluşlarından Ar-Ge projelerini desteklemek amacıyla fon veya kredi kullanan vakı ar tarafından veya

 uluslararası fonlarca desteklenen Ar-Ge ve yenilik projelerinde, rekabet öncesi işbirliği projelerinde ve teknogirişim

 sermaye desteklerinden yararlananlarca gerçekleştirilen Ar-Ge ve yenilik harcamalarının tamamı ile 500 ve üzerinde tam

 zaman eşdeğer Ar-Ge personeli istihdam eden Ar-Ge merkezlerinde ayrıca o yıl yapılan Ar-Ge ve yenilik harcamasının bir

 önceki yıla göre artışının yarısı, 13/6/2006 tarihli ve 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 10 uncu maddesine göre

 kurum kazancının ve 31/12/1960 tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 89 uncu maddesi uyarınca ticari kazancın

 tespitinde indirim konusu yapılır. Ayrıca bu harcamalar, 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununa göre

 akti eştirilmek suretiyle amortisman yoluyla itfa edilir, bir iktisadi kıymet oluşmaması halinde ise doğrudan gider yazılır.

 Kazancın yetersiz olması nedeniyle ilgili hesap döneminde indirim konusu yapılamayan tutar, sonraki hesap dönemlerine

 devredilir. Devredilen tutarlar, takip eden yıllarda 213 sayılı Kanuna göre her yıl belirlenen yeniden değerleme oranında

 artırılarak dikkate alınır."

            - İkinci fıkrasında, "Gelir vergisi stopajı teşviki: Kamu personeli hariç olmak üzere teknoloji merkezi işletmelerinde,

 Ar-Ge merkezlerinde, kamu kurum ve kuruluşları ile kanunla kurulan veya teknoloji geliştirme projesi anlaşmaları

 kapsamında uluslararası kurumlardan ya da kamu kurum ve kuruluşlarından Ar-Ge projelerini desteklemek amacıyla fon

 veya kredi kullanan vakı ar tarafından veya uluslararası fonlarca desteklenen ya da TÜBİTAK tarafından yürütülen Ar-Ge

ve yenilik projelerinde, teknogirişim sermaye desteklerinden yararlanan işletmelerde ve rekabet öncesi işbirliği

 projelerinde çalışan Ar-Ge ve destek personelinin; bu çalışmaları karşılığında elde ettikleri ücretlerinin doktoralı olanlar

 için yüzde doksanı, diğerleri için yüzde sekseni gelir vergisinden müstesnadır."

            - Yedinci fıkrasında, "Ar-Ge ve yenilik faaliyetlerinde bulunanların; kamu kurum ve kuruluşları, kanunla kurulan

 veya teknoloji geliştirme projesi anlaşmaları kapsamında uluslararası kurumlardan ya da kamu kurum ve kuruluşlarından

 Ar-Ge projelerini desteklemek amacıyla fon veya kredi kullanan vakı ar ile uluslararası fonlardan aldıkları destekler özel

 bir fon hesabında tutulur. Bu fon, 193 sayılı Kanun ve 5520 sayılı Kanuna göre vergiye tabi kazancın ve ilgili yılda yapılan

 Ar-Ge harcaması tutarının tespitinde dikkate alınmaz. Bu fonun, elde edildiği hesap dönemini izleyen beş yıl içinde

 sermayeye ilâve dışında herhangi bir şekilde başka bir hesaba nakledilmesi veya işletmeden çekilmesi halinde,

 zamanında tahakkuk ettirilmeyen vergiler ziyaa uğratılmış sayılır."

            hükümlerine yer verilmiştir.

            Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesine İlişkin Uygulama ve Denetim Yönetmeliğinde Ar-Ge ve

 yenilik faaliyetlerine ilişkin hususlar; indirim, istisna, destek ve teşvik unsurlarına ilişkin açıklamalar yapılmış olup anılan

 Yönetmeliğin 8 inci maddesinde, "Ar-Ge indirimi uygulama esasları", 9 uncu maddesinde; "Ar-Ge indiriminin

 uygulamasında izlenecek yöntem", 10 uncu maddesinde "Gelir vergisi stopajı teşviki uygulaması" ve 24 üncü maddesinde

 "Nakit desteklerin izlenmesi"ne ilişkin ayrıntılı açıklamalar yapılmıştır.

            Anılan Yönetmeliğin 20/1 inci maddesinde, Ar-Ge ve yenilik projelerine yönelik destek karar yazısının düzenlendiği

 veya proje sözleşmesinin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla Kanunla sağlanan destek ve teşvik unsurlarından

 yararlanabileceği ifade edilmiştir. Ayrıca, Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanun İç

 Genelgesinde de, Ar-Ge ve yenilik projeleri kapsamında, destek karar yazısının düzenlendiği veya proje sözleşmesinin

 yürürlüğe girdiği tarihten itibaren yapılan Ar-Ge ve yenilik harcamalarının Ar-Ge indirimine konu edilmesi ve yine bu

 tarihten itibaren Ar-Ge ve destek personeline ödenen ücretlerin gelir vergisi stopajı teşvikinden yararlandırılmasın

 mümkün olduğu belirtilmiştir.

            Şirketiniz ile ... Vakfı arasında "..." başlıklı ve "..." numaralı proje destekleme sözleşmesinin ....2009 tarihinde

 imzalandığı anlaşılmaktadır.

            Bu açıklamalar çerçevesinde, söz konusu proje ile ilgili olarak imzalanan proje sözleşmesinin yürürlüğe girdiği

 tarihten itibaren yapılan Ar-Ge ve yenilik harcamalarının Ar-Ge indirimine konu edilmesi ve yine bu tarihten itibaren Ar

Ge ve destek personeline ödenen ücretlerin gelir vergisi stopajı teşvikinden yararlanması mümkün bulunmaktadır.

            Öte yandan, 5520 Kurumlar Vergisi Kanununun 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde; mükelle erin,

 işletmeleri bünyesinde gerçekleştirdikleri münhasıran yeni teknoloji ve bilgi arayışına yönelik araştırma ve geliştirme

 harcamaları tutarının %100'ü oranında hesaplanacak "Ar-Ge İndirimi"ni kurumlar vergisi matrahının tespitinde, kurumlar

 vergisi beyannamesi üzerinde ayrıca gösterilmek şartıyla, kurum kazancından indirebilecekleri, araştırma ve geliştirme

 faaliyetleri ile doğrudan ilişkili olmayan giderlerden ve tamamen araştırma ve geliştirme faaliyetlerinde kullanılmayan

 amortismana tabi iktisadi kıymetler için hesaplanan amortisman tutarlarından verilen paylar üzerinden Ar-Ge indirimi

 hesaplanmayacağı, matrahın yetersiz olması nedeniyle ilgili dönemde indirim konusu yapılamayan tutarın sonraki hesap

 dönemlerine devredeceği hükme bağlanmış, Ar-Ge indiriminden yararlanacak harcamaların kapsamını ve uygulamadan

 yararlanılabilmesi için gerekli belgeler ile usulleri belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkili kılınmıştır.

            Konuya ilişkin açıklamaların yapıldığı 1 Seri No.lu Kurumlar Vergisi Genel Tebliğinin "10.2.6. Ar-Ge harcamalarının

 kayıtlarda izlenmesi" başlıklı bölümünde kurumların, hesap dönemi içinde gayrimaddi hakka yönelik yaptıkları araştırma

 ve geliştirme harcamalarının tamamını akti eştirmek zorunda oldukları ancak, gayrimaddi hakka yönelik olmayan ve

 Vergi Usul Kanunu hükümleri çerçevesinde akti eştirilmesi gerekmeyen harcamaların doğrudan gider yazılabileceği;

 ayrıca projeden, daha sonraki yıllarda vazgeçilmesi veya projenin tamamlanmasına imkan kalmaması durumunda,

 kurumun Ar-Ge faaliyeti kapsamında yapmış olduğu ve önceki yıllarda akti eştirilmiş olan tutarların doğrudan gider

 yazılabilmesinin mümkün bulunduğu belirtilmiştir.

            Her ne kadar ar-ge projesinin bitiminde gayrimaddi hakkın patente bağlanmasıyla ilgili bir talep bulunmasa da,

 yalnızca ar-ge projesinden vazgeçilmesi veya projenin tamamlanmasına imkan kalmaması hallerinde, gayrimaddi hakka

 yönelik olarak yapılan ve akti eştirilen harcamaların doğrudan gider yazılmasının mümkün olacağı tabiidir.

            Ar-Ge ve yenilik faaliyetleri kapsamında, kamu kurum ve kuruluşları, kanunla kurulan vakı ar ile uluslararası

 fonlardan aldığınız hibe desteklerin, desteğin tabi olduğu mevzuat hükümlerine uygun olarak özel bir hesapta izlenmesi

 gerekmekte olup, bu hesapta yer alan tutarlar, Gelir Vergisi Kanunu ve Kurumlar Vergisi Kanununa göre vergiye tabi

 kazancın tespitinde gelir, Ar-Ge indirimi tutarının tespitinde Ar-Ge harcaması olarak dikkate alınmayacağından, bu şekilde

 sağlanan karşılıksız fonlardan yapılan harcamalar, yapıldığı yere göre doğrudan gider ya da amortismana tabi iktisadi

 kıymet olarak muhasebeleştirilecektir. Ancak, kamu kurum ve kuruluşları, kanunla kurulan vakı ar ile uluslararası

 fonlardan aldığınız geri dönüşlü desteklerin bu kapsamda değerlendirilmeyeceği tabiidir.

            Diğer taraftan, şirketinizin, personelinin sigorta prim desteğinden yararlanıp yararlanmayacağı konusunda Sigorta

 İl Müdürlüğüne başvurması gerekmektedir.

            II- VERGİ USUL KANUNU YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRME

            5746 sayılı Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanun; Küçük ve Orta Ölçekli Sanayi

 Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı tarafından 12/4/1990 tarihli ve 3624 sayılı Kanuna göre oluşturulan teknoloji

 merkezleri (teknoloji merkezi işletmeleri) ile Türkiye'deki Ar-Ge merkezleri, Ar-Ge projeleri ve rekabet öncesi işbirliği

 projeleri ve tekno girişim sermayesine ilişkin destek ve teşvikleri kapsamaktadır.

            Anılan Kanunun 4 üncü maddesinin altıncı fıkrasına dayanılarak hazırlanan ve 31 Temmuz 2008 tarihli 26952 sayılı

 Resmi Gazete'de yayımlanarak 01/08/2008 tarihinde yürürlüğe giren Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin

 Desteklenmesine İlişkin Uygulama ve Denetim Yönetmeliğinin 7 nci maddesinde "Ar-Ge ve yenilik harcamalarının

 kapsamı" açıklanmış, 8 inci maddesinde ise; "...6) Ar-Ge ve yenilik faaliyeti kapsamındaki harcamalar ayrıca, Vergi Usul

 Kanununa göre akti eştirilmek suretiyle amortisman yoluyla itfa edilir.

            (7) Projelerin tamamlanmasına zorunlu nedenlerle imkân kalmaması veya projenin başarısızlıkla sonuçlanması

 nedeniyle iktisadi kıymet oluşmaması hâllerinde, Ar-Ge ve yenilik faaliyeti kapsamında yapılan ve önceki yıllarda

 akti eştirilmiş olan tutarlar doğrudan gider yazılır.

            ...

            (11) Ar-Ge ve yenilik harcamalarının, işletmelerin diğer faaliyetlerine ilişkin harcamalarından ayrılarak, Ar-Ge

 indiriminin doğru hesaplanmasına imkân verecek şekilde muhasebeleştirilmesi zorunludur." açıklamalarına yer

 verilmiştir.

            Aynı Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde ise; "(1) Ar-Ge ve yenilik faaliyetlerinde bulunanların, kamu kurum ve

 kuruluşları, kanunla kurulan vakı ar ile uluslararası fonlardan aldıkları hibe destekler, desteğin tabi olduğu mevzuat

 hükümlerine uygun olarak özel bir hesapta izlenir.

            (2) Bu hesapta yer alan tutarlar, Gelir Vergisi Kanunu ve Kurumlar Vergisi Kanununa göre vergiye tabi kazancın

 tespitinde gelir, Ar-Ge indirimi tutarının tespitinde Ar-Ge harcaması olarak dikkate alınmaz. Bu şekilde sağlanan

 karşılıksız fonlardan yapılan harcamalar yapıldığı yere göre doğrudan gider ya da amortismana tabi iktisadi kıymet olarak

 muhasebeleştirilir.

            ...

            (4) Ar-Ge ve yenilik faaliyetlerinde bulunanların, kamu kurum ve kuruluşları, kanunla kurulan vakı ar ile

 uluslararası fonlardan aldıkları geri dönüşlü destekler bu kapsamda değerlendirilmez." açıklaması bulunmaktadır.

            Öte yandan, 213 Sayılı Vergi Usul Kanununun 313 üncü maddesinde, "İşletmede bir yıldan fazla kullanılan ve

 yıpranmaya, aşınmaya veya kıymetten düşmeye maruz bulunan gayrimenkullerle 269 uncu madde gereğince

 gayrimenkul gibi değerlenen iktisadi kıymetlerin, alet, edavat, mefruşat, demirbaş ve sinema lmlerinin birinci kısımdaki

 esaslara göre tespit edilen değerinin bu Kanun hükümlerine göre yok edilmesi amortisman mevzuunu teşkil eder...

            Değeri (01.01.2012 den itibaren) 770 TL'yi (2010 yılı için 680 TL) aşmayan peştemallıklar ile işletmede kullanılan ve

 değeri (01.01.2012 den itibaren) 770 TL'yi aşmayan alet, edevat, mefruşat ve demirbaşlar amortismana tabi tutulmayarak

 doğrudan doğruya gider yazılabilir." hükmü bulunmaktadır.

            Bu hükme göre bir iktisadi kıymetin amortismana tâbi tutulabilmesi için, işletmenin akti nde kayıtlı olması,

 kullanıma hazır halde bulunması, işletmede bir yıldan fazla kullanılması, yıpranmaya, aşınmaya veya kıymetten düşmeye

 maruz bulunması ve değerinin yukarıda belirtilen haddin üzerinde olması gerekmektedir.

            1 Sıra No.lu Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğinde 263-Araştırma ve Geliştirme Giderleri Hesabı işletmede

 yeni ürün ve teknolojiler oluşturulması, mevcutların geliştirilmesi ve benzeri amaçlarla yapılan her türlü harcamalardan,

 akti eştirilen kısmının izlendiği hesap olarak tarif edilmiş ve söz konusu hesabın işleyişine ilişkin olarak "Maliyet değerleri

 ile bu hesaba borç kaydedilir...." açıklaması yapılmıştır.

            Buna göre, ... Vakfı tarafından desteklenen ... Proje No.lu Teknoloji Geliştirme Projesi Destekleme Sözleşmesi

 kapsamında şirketinizce yürütülen ... projesi için gerçekleştirilen ve ilgili Yönetmelikte sayılan her türlü araştırma

 geliştirme harcamalarının 1 sıra no.lu Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğinin, Muhasebe Usul ve Esasları/V

Tekdüzen Hesap Çerçevesi, Hesap Planı ve Hesap Planı Açıklamaları başlığı altında yer alan C-Hesap Planı Açıklamaları

 çerçevesinde "263-Araştırma ve Geliştirme Giderler Hesabı"nın borcuna kaydedilmek suretiyle akti eştirilerek,

 amortisman yoluyla itfa edilmesi gerekmektedir.

            Mezkur Kanunun 5024 sayılı Kanunla değişen 315 inci maddesinde "Mükelle er amortismana tabi iktisadi

 kıymetlerini Maliye Bakanlığının tespit ve ilan edeceği oranlar üzerinden itfa ederler. İlan edilecek oranların tespitinde

 iktisadi kıymetlerin faydalı ömürleri dikkate alınır." hükmü bulunmaktadır. Bu hükmün Bakanlığımıza verdiği yetkiye

 istinaden amortismana tabi iktisadi kıymetler için uygulanacak "Faydalı Ömür ve Amortisman Oranları" tespit edilmiş ve

 bu oranlar 333, 339, 365, 389, 399 ve 406 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğleri ile açıklanmıştır.

            Bu itibarla, şirketinizce akti eştirilmiş olan arama ve geliştirme giderlerinin, söz konusu giderler neticesinde bir

 gayri maddi hak elde edilmesi halinde 339, 365, 389, 399 ve 406 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğleri ile değişik

 333 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği eki listenin "57. Araştırma ve Geliştirme Giderleri" sını andırması uyarınca

 beş yılda ve % 20 amortisman oranı ile itfa edilmesi gerekmektedir.

            Bilgi edinilmesini rica ederim.

 (*)     Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.

 (**)   İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise bu özelge geçersizdir.

 (***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu illeriniz dolayısıyla vergi tarh

 edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.