Basit usule tabi mükelleflerin kullanmış oldukları belgelerin vergi dairesi ve inceleme elemanlarınca takibi ve yapılacak vergi incelemelerinde bu bil
Özelge: Basit usule tabi mükelleflerin kullanmış oldukları
belgelerin vergi dairesi ve inceleme elemanlarınca takibi ve
yapılacak vergi incelemelerinde bu bilgilerden yararlanma
ihtiyaçlarının ortaya çıkması halinde belgelerin ibrazı cari
yıl içinde bürol
Sayı:
B.07.GEL.0.44/4425-182/041839
Tarih:
05/10/1999
T.C.
MALİYE BAKANLIĞI
Gelirler Genel Müdürlüğü
TARİH : 05.10.1999
SAYI : B.07.GEL.0.44/4425-182/041839
KONU : Mükelleflerin kullanmış oldukları
belgelerin takibi ve yapılacak vergi incelemeleri hk.
ESKİŞEHİR VALİLİĞİNE
(Defterdarlık : Gelir Müdürlüğü'ne)
İLGİ : 09.04.1999 tarihli ve B.07.4.DEF.0.26.10/29-2/2286 sayılı yazınız.
İlgide kayıtlı yazınızın incelenmesinden; mükelleflerin kullanmış oldukları belgelerin vergi dairesi ve
inceleme elemanlarınca takibi ve yapılacak vergi incelemelerinde bu bilgilerden yararlanması için iptal
tutanaklarının birer örneklerinin mükelleflerin tarh dosyalarında saklanmak üzere gönderilmesinin istenildiği
anlaşılmıştır.
Bilindiği üzere; 215 seri No.lu Gelir Vergisi Genel Tebliğinin 3.8. no.lu "Muhafaza ve İbraz Yükümlülüğü"
başlıklı bölümünde;
"27. Basit usulde vergilendirilen mükelleflerin, bir takvim yılı içinde aldıkları mallara ve hizmetlere ait alış
belgeleri ve yaptıkları giderler ile hasılat belgeleri kayıtlarının tutulduğu bürolarda muhafaza edilecektir.
Cari takvim yılına ilişkin belgelerin ibrazı da bu bürolardan talep edilecektir.
28. Cari takvim yılı kayıtlarının tutulması ve vergilendirmeyle ilgili tüm ödevler bürolarca yerine
getirilecektir. Yıllık beyannamenin verilmesinden sonra o yıla ilişkin belgeler muhafaza edilmek üzere
mükellefe teslim edilecektir. Teslim alınan belgeler, ilgili bulundukları yılı takip eden takvim yılı başından
başlayarak 5 yıl süre ile mükelleflerce muhafaza edilecektir." şeklinde düzenlemeler yer almaktadır.
Buna göre, basit usule tabi mükelleflerin kullanmış oldukları belgelerin vergi dairesi ve inceleme
elemanlarınca takibi ve yapılacak vergi incelemelerinde bu bilgilerden yararlanma ihtiyaçlarının ortaya
çıkması halinde yukarıda yer alan düzenlemelere göre belgelerin ibrazı cari yıl içinde bürolardan, müteakip
yıllarda ise mükelleflerden talep edilecektir.
Diğer taraftan, vergi dairesine işi terk dilekçesi veren mükellefler kullanılmamış olarak ellerinde bulunan
belgeleri teslim aldıkları odalara veya birliğe ibraz edeceklerdir. Belgeler oda veya birliklerce iptal
edilecektir.
Öte yandan; işini terk edenlerden söz konusu belgeleri ibraz edemeyenler ile eksik belge ibraz edenler veya
belgelerini kaybettiğini bildiren mükellefler hakkında, bu hususlarla ilgili oda ve birliklerce düzenlenen
tutanak ilgili vergi dairesine gönderilecektir. Vergi dairesince bu mükellefler hakkında ikinci sınıf
mükelleflere uygulanan şekilde işlem yapılacaktır.
Bilgi edinilmesini ve gereğinin buna göre yapılmasını rica ederim.
Bakan a.