Bedelsiz teslimin KDV Kanunu karşısındaki durumu ile emsal bedel hk.

T.C.

 GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI

 ANKARA VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI

 (Mükellef Hizmetleri Usul Grup Müdürlüğü)

 Sayı :B.07.1.GİB.4.06.18.02-322267-8157-284 21/02/2012

 Konu :Bedelsiz teslimin KDV Kanunu karşısındaki

 durumu ile emsal bedel hk.

            İlgi özelge talep formunda, ... Vergi Dairesi Müdürlüğünün ... vergi numaralı mükelle olduğunuz; ... (OSB)

 içerisinde ticarî faaliyetinize devam etmekte olduğunuz; enerji hattınızı güçlendirmek için elektrik santrali satın aldığınız;

 santralin işletilmesinin ve bakımının teknik uzmanlık gerektirmesi ve yasal olarak teknik personel istihdam edilmesi

 zorunluluğu nedenleriyle elektrik santralinin mülkiyetini OSB yönetimine bedelsiz olarak devredeceğinizi; OSB

 yönetiminin elektrik santralinin bakımını ve işletilmesi işini üstleneceğini, santralden elde edilecek elektriğin nakil hatları

 vasıtasıyla şirketiniz bünyesinde kullanılacağını; devir sonrasında şirketinizin kullanım hakkı sahibi olacağını belirterek, bu

 durumda santralin satın alınması sırasında ödemiş olduğunuz KDV'nin indirim konusu edilmesinin mümkün olup

 olmadığı, santral için ödenen bedelin kayıtlarınızda ne şekilde yer alacağı, amortisman uygulamasının ne şekilde olacağı,

 santralin OSB yönetimine devrinde KDV ve fatura düzeninin ne şekilde olması gerektiği konularında Başkanlığımız görüşü

 talep edilmektedir.

 1- KATMA DEĞER VERGİSİ KANUNU YÖNÜNDEN:

            3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 1/1 inci maddesinde ticari, sınai, zirai faaliyet ve serbest meslek

 faaliyeti çerçevesinde yapılan teslim ve hizmetlerin katma değer vergisine tabi olacağı hüküm altına alınmıştır.

            Aynı Kanunun "Emsal bedeli ve emsal ücreti" başlıklı 27 nci maddesinde;

            "1. Bedeli bulunmayan veya bilinmeyen işlemler ile bedelin mal, menfaat, hizmet gibi paradan başka değerler

 olması halinde matrah işlemin mahiyetine göre emsal bedeli veya emsal ücretidir.

            2. Bedelin emsal bedeline veya emsal ücretine göre açık bir şekilde düşük olduğu ve bu düşüklüğün mükellefçe

 haklı bir sebeple açıklanamadığı hallerde de, matrah olarak emsal bedeli veya emsal ücreti esas alınır.

            3. Emsal bedeli ve emsal ücreti Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre tespit olunur.

            4. Katma değer vergisi uygulaması bakımından emsal bedelin tayininde genel idare giderleri ve genel giderlerden

 mamule düşen hissenin bedele katılması mecburidir.

            5. Serbest meslek faaliyetleri için ilgili meslek teşekküllerince tespit edilmiş bir tarife varsa, hizmetin bedeli, bu

 tarifede gösterilen ücretten düşük olamaz."

            hükmüne yer verilmiştir.

            Öte yandan, yine Katma Değer Vergisi Kanununun "Vergi İndirimi" başlıklı 29 uncu maddesinin 1-a bendinde,

 kendilerine yapılan teslim ve hizmetler dolayısıyla hesaplanarak düzenlenen fatura ve benzeri vesikalarda gösterilen

 katma değer vergisinin indirim konusu yapılacağı, aynı maddenin 3 nolu bendinde de, indirim hakkının vergiyi doğuran

 olayın vuku bulduğu takvim yılı aşılmamak şartıyla, ilgili vesikaların kanuni defterlere kaydedildiği vergilendirme

 döneminde kullanılabileceği hüküm altına alınmıştır.

            Yukarıda yapılan açıklamalara göre, rmanızca satın alınan ancak teknik bazı nedenlerden dolayı ... Bölgesine

 bedelsiz devredilen elektrik santralinin alımı esnasında ödenen katma değer vergisinin, vergiyi doğuran olayın vuku

 bulduğu takvim yılı aşılmamak şartıyla, ilgili vesikaların kanuni defterlere kaydedildiği vergilendirme döneminde indirim

 konusu yapılması mümkün bulunmaktadır. Ancak, bedelsiz devredilecek elektrik santralinin KDV matrah tespitine ilişkin

 emsal bedel ile ilgili hükümler göz önünde bulundurulmak suretiyle katma değer vergisine tabi tutulması gerekmektedir.

 2- VERGİ USUL KANUNU YÖNÜNDEN:

            213 sayılı Vergi Usul Kanununun 227 inci maddesinde; bu Kanuna göre tutulan ve üçüncü şahıslarla olan

 münasebet ve muamelelere ait olan kayıtların tevsikinin mecburi olduğu belirtilmiş, bu Kanuna göre tevsik edici bir belge

 mahiyetinde bulunan fatura ise mezkûr Kanunun 229 uncu maddesinde; satılan emtia veya yapılan iş karşılığında

 müşterinin borçlandığı meblağı göstermek üzere emtiayı satan veya işi yapan tüccar tarafından müşteriye verilen ticari

 vesika olarak tanımlanmış, 231 inci maddesinin (5) numaralı bendinde de; faturanın malın teslimi veya hizmetin yapıldığı

 tarihten itibaren azami yedi gün içinde düzenleneceği, bu süre içerisinde düzenlenmeyen faturaların hiç düzenlenmemiş

 sayılacağı, 232 nci maddesinde ise birinci ve ikinci sınıf tüccarlarla kazancı basit usulde tespit edilenler ve defter tutmak

 mecburiyetinde olan çiftçilerin sattıkları emtia veya yaptıkları işler için fatura vermek, satın aldıkları emtia ve hizmetler

 için de fatura istemek ve almak zorunda oldukları hükme bağlanmıştır.

            Diğer yandan aynı Kanunun "Amortismanın mevzuu:" başlıklı 313 üncü maddesinde, "İşletmede bir yıldan fazla

 kullanılan ve yıpranmaya, aşınmaya veya kıymetten düşmeye maruz bulunan gayrimenkullerle 269 uncu madde

 gereğince gayrimenkul gibi değerlenen iktisadi kıymetlerin, alet, edevat, mefruşat, demirbaş ve sinema lmlerinin birinci

 kısımdaki esaslara göre tespit edilen değerinin, bu Kanun hükümlerine göre yok edilmesi amortisman mevzuunu teşkil

 eder.

            İlgili mevzuat gereğince sözleşme süresinden sonra bedelsiz olarak Devlete veya Devletçe tensip olunan bir

 teşekküle veya belediyeye intikali öngörülen amortismana tabi iktisadi kıymetlerden (sözleşme süresinde yenilenmesi

 gerekenler hariç), sermayenin veya özel maliyet bedellerinin itfası hükümlerine göre amortismana tabi tutulanlar, genel

 hükümler uyarınca ayrıca amortismana tabi tutulamazlar.

            Değeri  770 (2010 yılı için 680) TL.'yi aşmayan peştemallıklar ile işletmede kullanılan ve değeri 770 (2010 yılı için

 680) TL.'yi aşmayan alet, edavat, mefruşat ve demirbaşlar amortismana tâbi tutulmayarak doğrudan doğruya gider

 yazılabilir. İktisadi ve teknik bakımdan bütünlük arz edenlerde bu had topluca dikkate alınır." hükmü yer almaktadır.

            Yine aynı Kanunun 267 nci maddesinde; emsal bedelin tanımı yapıldıktan sonra nasıl hesaplanacağı ile hangi sıra

 ve esaslar dahilinde uygulanacağı üç bent halinde sayılmıştır.

            Bunlardan bir ve ikinci sıralarda yer alan ortalama yat esası ve maliyet bedeli esasına göre değer tespiti bizzat

 mükelle er tarafından yapılacaktır.

            Üçüncü sıraya göre yapılacak takdir esasında ise aynı maddede "Yukarıda yazılı esaslara göre belli edilemeyen

 emsal bedelleri ilgililerin müracaatı üzerine takdir komisyonunca takdir yolu ile belli edilir. Takdirler, maliyet bedeli ve

 piyasa kıymetleri araştırılmak ve kullanılmış eşya için ayrıca yıpranma dereceleri nazara alınmak suretiyle yapılır. Takdir

 edilen bedellere mükelle erin vergi mahkemesinde dava açma hakkı mahfuzdur. Ancak, dava açılması verginin tahakkuk

 ve tahsilini durdurmaz..." hükmü bulunmaktadır.

            İlgi dilekçeniz ekinde yer alan ve şirketiniz ile ... arasında tanzim edilen ... enerji tesis sözleşmesinin tetkikinden;

 sözleşmenin, "Müşteri tarafından yapılıp işletme, bakım ve onarım karşılığı OSB'ye devredilecek tesis işleri (Sözleşme

 Türü:B)" kapsamında yapıldığı ve tesislerin mülkiyetinin, ... işletme ve bakım karşılığında bütün hak ve vecibeleri ile hiçbir

 hak iddia ve talep edilmemek üzere devredileceği, geçici kabulün yapılmasıyla birlikte devir işlemlerinin tamamlanması

 beklenilmeksizin tesislerden ... kendi tesisleri gibi yararlanabileceği ve bu tesisler üzerinden üçüncü kişi ve kuruluşlara da

 enerji verebileceği hükümlerinin mevcut olduğu anlaşılmıştır.

            Buna göre, rmanızca satın alınarak işletmeniz akti nde kayıtlı bulunan ancak teknik bazı nedenlerden dolayı ...

 bedelsiz devredilen elektrik santralinin; Vergi Usul Kanununun 267 nci maddesi uyarınca hesaplanacak emsal bedel

 üzerinden aynı Kanunun 231 inci maddesinin beşinci fıkrasında belirtilen süre içerisinde devredilen kurum adına fatura

 düzenlemek suretiyle maddi duran varlıklar hesabından çıkarılması gerekmektedir.

            Öte yandan, mükelle er tarafından iktisap edilerek defter kayıtlarına geçirilen, değerleme gününde envantere

 dahil olan ve kullanılma şartı aranmaksızın kullanılmaya hazır halde bulunan iktisadi kıymetler için amortisman ayrılması

 söz konusu olduğundan, işletmeniz bünyesinde meydana getirilen ancak geçici kabulün yapılmasını müteakip ... işletme

 ve bakım karşılığında bütün hak ve vecibeleri ile birlikte devredilmek suretiyle işletme tasarrufunda bulunmayan tesisler

 üzerinden amortisman ayrılması mümkün bulunmamaktadır.

            Diğer taraftan, dilekçenizden bedelsiz olarak devredeceğiniz elektrik santralinin bakımını ve işletilmesi işini OSB

 yönetiminin üstleneceği, bedelsiz devir sonrasında şirketinizin santralden elde edilecek elektriğin nakil hatları vasıtasıyla

 şirketiniz bünyesinde süresiz olarak bedelsiz kullanılması amacıyla kullanım hakkı sahibi olacağı anlaşılmaktadır. Her ne

 kadar kullanma hakkı için bedel ödenmeyeceği öngörülse de kullanma hakkının elde edilebilmesi santralin bedelsiz

 olarak OSB'ye devri ile mümkün olacaktır. Bu nedenle santralin bedelsiz devri sonrasında kullanım hakkının gayrimaddi

 hak olarak aktife alınması ve amortismana tabi tutulması gerekmektedir. Kullanım hakkı bedelinin ise santralin bedelsiz

 devri için düzenlenen faturada yer alan emsal bedel üzerinden hesaplanması ve OSB'nin mükelle yeti bulunması

 durumunda OSB tarafından şirketiniz adına, OSB'nin  mükelle yeti bulunmaması durumunda emsal bedel üzerinden

 şirketiniz tarafından OSB adına gider pusulası düzenlenmesi gerekmektedir.

            Anılan Kanunun 5024 sayılı Kanunla değişen 315 inci maddesine göre mükelle erin amortismana tabi iktisadi

 kıymetlerini Maliye Bakanlığının tespit ve ilan edeceği oranlar üzerinden itfa edecekleri ve ilan edilecek oranların

 tespitinde iktisadi kıymetlerin faydalı ömürlerinin dikkate alınacağı hükme bağlanmış olup söz konusu maddenin

 Bakanlığımıza verdiği yetkiye istinaden amortismana tabi iktisadi kıymetler için uygulanacak "Faydalı Ömür ve

 Amortisman Oranları" tespit edilmiş ve bu oranlar 333, 339, 365, 389, 399 ve 406 sıra Numaralı Vergi Usul Kanunu Genel

 Tebliğleri ile açıklanmıştır.

            339, 365, 389, 399 ve 406 sıra Numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğleri ile değişik 333 sıra Numaralı Vergi Usul

 Kanunu Genel Tebliği ekli listenin 55 inci sırasında; Gayri Maddi İktisadi Kıymetler: imtiyaz hakları (Franchising), patent,

 formül, dizayn, örnek kalıp, teknik bilgi (Know-how), format, telif hakkı ve benzeri kalemler, lisans, kullanım hakkı ve izni

 veya devlet kurum ve kuruluşları tarafından verilen diğer haklar (İşletme hakkı gibi) ve bunların benzerlerinin faydalı

 ömrünün 15 yıl, normal amortisman oranının da %6,66 olarak dikkate alınması gerektiği belirtilmiştir.

            Söz konusu santralin bedelsiz devri sonrasında akti nize gayri maddi hak kapsamında alınacak olan kullanma

 hakkı için yapılacak ödemelerin anılan listenin 55. Gayrimaddi İktisadi Kıymetler sını andırması uyarınca faydalı ömrünün

 15 yıl ve normal amortisman oranının da % 6,66 oranı ile itfa edilemesi gerekmektedir.

            Bilgi edinilmesini rica ederim.

 (*)     Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.

 (**)   İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise bu özelge geçersizdir.

 (***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu illeriniz dolayısıyla vergi tarh

 edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.