Belediye ile yapılan sözleşmede belirtilen iyileştirme zammı, ikramiye, öğrenim yardımı ve yakacak yardımı gibi ödemelerden gv ve dv kesilip kesilmeye

Özelge: Belediye ile yapılan sözleşmede belirtilen
iyileştirme zammı, ikramiye, öğrenim yardımı ve yakacak
yardımı gibi ödemelerden gv ve dv kesilip kesilmeyeceği hk.
Sayı: 
B.07.4.DEF.0.74.10.00-001-GV-3
Tarih: 
02/11/2011
 
T.C.
BARTIN VALİLİĞİ
Defterdarlık bartın defterdarlığı gelir müdürlüğü
 
   
Sayı : B.07.4.DEF.0.74.10.00-001-GV-3 02/11/2011
Konu : belediye ile yapılan sözleşmede belirtilen unsurlar için gv  
ve dv kesilip kesilmeyeceği
 
İlgide kayıtlı yazınızda, ... Sendikası ile ... Belediyesi arasında yapılan Toplu İş Sözleşmesi gereğince
ödenecek olan iyileştirme zammı, ikramiye, öğrenim yardımı ve yakacak yardımı gibi ödemelerden
Gelir ve Damga Vergisi kesilip kesilmeyeceği hakkında özelge talep ettiğiniz anlaşılmıştır.
193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 61 inci maddesinde, "Ücret, işverene tabi ve belirli bir işyerine
bağlı olarak çalışanlara hizmet karşılığı verilen para ve ayınlar ile sağlanan ve para ile temsil
edilebilen menfaatlerdir.
Ücretin ödenek, tazminat, kasa tazminatı (Mali sorumluluk tazminatı), tahsisat, zam, avans, aidat,
huzur hakkı, prim, ikramiye, gider karşılığı veya başka adlar altında ödenmiş olması veya bir
ortaklık münasebeti niteliğinde olmamak şartı ile kazancın belli bir yüzdesi şeklinde tayin edilmiş
bulunması onun mahiyetini değiştirmez." hükmüne yer verilmiştir.
 Aynı Kanunun 94 üncü maddesinin birinci fıkrasında ise "Kamu idare ve müesseseleri, iktisadi
kamu müesseseleri, sair kurumlar, ticaret şirketleri, iş ortaklıkları, dernekler, vakıflar, dernek ve
vakıfların iktisadi işletmeleri, kooperatifler, yatırım fonu yönetenler, gerçek gelirlerini beyan
etmeye mecbur olan ticaret ve serbest meslek erbabı, zirai kazançlarını bilanço veya zirai işletme
hesabı esasına göre tespit eden çiftçiler aşağıdaki bentlerde sayılan ödemeleri  (avans olarak
ödenenler dahil) nakden veya hesaben yaptıkları sırada, istihkak sahiplerinin gelir vergilerine
mahsuben tevkifat yapmaya mecburdurlar." denilmiş, aynı fıkranın 1 numaralı bendi hükmü ile de
hizmet erbabına ödenen ücretler ile 61 inci maddede yazılı olup ücret sayılan ödemelerden
(istisnadan faydalananlar hariç), 103 ve 104 üncü maddelere göre vergi tevkifatı yapılacağı hükme
bağlanmıştır.
Ayrıca, ücret gelirlerinin vergilendirilmesinde Gelir Vergisi Kanununda bazı istisna,  muafiyet  ve 
tazminatlar  düzenlenmiş  olup, bu istisna ve muafiyetler; diplomat muaflığı (Mad.15), ücret
istisnası (Mad. 16), müteferrik istisnalar (Mad.23), gider karşılıklarında istisnalar (Mad.24),
tazminat ve yardımlarda istisnalar (Mad.25),  vatan hizmetleri yardımlarında istisnalar (Mad.26),
teçhizat ve tayın bedellerinde istisnalar (Mad.27), tahsil ve tatbikat ödemelerinde (Mad.28),
teşvik,ikramiye ve mükafatlarda (Mad.29) istisnalar  olarak yer almaktadır.
Bu açıklamalara göre,
- Gelir Vergisi Kanununda iyileştirme zammı ve ikramiye için düzenlenmiş istisna ve muafiyet
bulunmadığından tamamının gelir vergisine tabi tutulması,
- Öğrenim yardımının, Gelir Vergisi Kanununun 28 inci maddesinde belirtilen şartlar çerçevesinde
ödenmesi halinde istisna edilmesi, - 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa göre ödenen yakacak yardımlarının, Gelir Vergisi
Kanununun 24 üncü maddesinin 4 numaralı bendinde yer alan istisna çerçevesinde gelir
vergisinden istisna edilmesi
gerekmektedir.
Diğer taraftan, 488 sayılı Damga Vergisi Kanununun 1 inci maddesinde, Bu Kanuna ekli (1) sayılı
tabloda yazılı kâğıtların damga vergisine tabi olduğu; 3 üncü maddesinde, damga vergisinin
mükellefinin kâğıtları imza edenler olduğu; Kanuna ekli (1) sayılı tablonun "IV-Makbuzlar ve diğer
kağıtlar" başlıklı bölümünün 1/b fıkrasında, maaş, ücret, gündelik, huzur hakkı, aidat, ihtisas
zammı, ikramiye, yemek ve mesken bedeli, harcırah, tazminat ve benzeri her ne adla olursa  olsun
hizmet karşılığı alınan paralar (avans olarak ödenenler dâhil) için verilen makbuzlar ile bu paraların
nakden ödenmeyerek kişiler adına açılmış veya açılacak cari hesaplara nakledildiği veya emir ve
havalelerine tediye olunduğu takdirde nakli veya tediyeyi  temin eden kağıtların damga vergisine
tabi olduğu hükme bağlanmıştır. 2009/15725 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile 01/01/2010
tarihinden geçerli olmak üzere Kanuna ekli (1) sayılı tablonun IV/1-b fıkrasındaki kağıtlara ilişkin
damga vergisi oranı binde 6,6 olarak belirlenmiştir.
Öte yandan, gerek Damga Vergisi Kanununda, gerekse 2822 sayılı Toplu İş Sözleşmesi Grev ve
Lokavt Kanununda toplu iş sözleşmesine dayanılarak yapılan ödemelerin damga vergisinden istisna
edileceğine dair herhangi bir hüküm bulunmamaktadır.
Yukarıda yapılan açıklamalar çerçevesinde, ... Belediyesi ile ... Sendikası arasında imzalanan toplu
iş sözleşmesi kapsamında çalışanlara yapılacağı belirtilen iyileştirme zammı, ikramiye, öğrenim
yardımı, yakacak  yardımı gibi ödemelere ilişkin olarak düzenlenen kağıtların Damga Vergisi
Kanununa ekli (1) sayılı tablonun IV/1-b fıkrası gereğince damga vergisine tabi tutulması
gerekmektedir.
Bilgi edinilmesini rica ederim.
 
                                                                                                                                                                
        Defterdar
 
(*)     Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**)   İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise
bu özelge geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz
dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi
için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.