Belediye ve mücavir alan dışındaki köylerde bulunan taşınmalara ilişkin zamanında emlak vergisi bildirimi verilmemesi halinde ceza uygulaması hk.
Belediye ve mücavir alan dışındaki köylerde bulunan
taşınmalara ilişkin zamanında emlak vergisi bildirimi
verilmemesi halinde ceza uygulaması hk.
Sayı:
85373914-175.01[66.01.04]-100
Tarih:
07/09/2015
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
MANİSA VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Mükellef Hizmetleri Grup Müdürlüğü
Sayı : 85373914-175.01[66.01.04]-100 07/09/2015
Konu : Emlak Vergisi Kanunu
İlgide kayıtlı özelge talep formunuzda, Belediyeniz yetki alanında bulunan;
- köylerde yer alan, emlak vergisine tabi tutulmayan gayrimenkullerin veraset yoluyla
intikali üzerine varisler tarafından süresinde veya bu gayrimenkullerin 2014 yılından önce mülk
edinilmeleri nedeniyle mülk edinen mükellefler tarafından taşınmazın edinildiği yıl içerisinde
bildirimde bulunulmaması durumlarında Belediyenizce ceza uygulamasında bulunulup
bulunmayacağı,
-... Sosyal Güvenlik Merkezine ait işyerlerinin ve mülkiyeti Orman İşletme Müdürlüğünde
bulunan personel lojmanlarının kiraya verilip kira geliri elde edilmesi nedeniyle söz konusu işyerleri
ve lojmanların emlak vergisine tabi tutulup tutulmayacağı
hususlarında Başkanlığımız görüşü sorulmaktadır. Yukarıda yer alan hususlara ilişkin Başkanlığımız görüşüne aşağıda yer verilmektedir.
1-6360 sayılı On Dört İlde Büyükşehir Belediyesi ve Yirmi Yedi İlçe Kurulması ile Bazı
Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 1 inci
maddesinin (1) numaralı fıkrası gereğince Manisa ilinde büyükşehir belediyesi kurulmuş ve il
belediyesi büyükşehir belediyesine dönüştürülmüştür. Ayrıca, anılan maddenin (3) numaralı fıkrası
gereği Manisa iline bağlı ilçelerin mülki sınırları içerisinde yer alan köy ve belde belediyelerinin
tüzel kişiliği kaldırılarak, köyler mahalle olarak, belediyeler ise belde ismiyle tek mahalle olarak
bağlı bulundukları ilçenin belediyesine katılmıştır. Aynı Kanunun geçici 1 inci maddesinin (15)
numaralı fıkrasında bu Kanuna göre tüzel kişiliği kaldırılan köylerde, bu fıkranın yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren 29/7/1970 tarihli ve 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanununa göre alınması gereken
emlak vergisi ile 26/5/1981 tarihli ve 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu uyarınca alınması
gereken vergi, harç ve katılım paylarının beş yıl süreyle alınmayacağı hüküm altına alınmış olup
Belediyeniz yetki sınırı içinde köy tüzel kişiliği kaldırılarak mahalleye dönüşen yerlerde emlak
vergisi muafiyetinin uygulanması sırasında bu hususun göz önünde bulundurulması gerektiği
tabiidir.
Öte yandan, 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanununun 3 ve 13 üncü maddelerinde bina, arsa ve
arazi (emlak) vergisinin bina, arsa ve arazinin maliki, varsa intifa hakkı sahibi, her ikisi de yoksa
bina, arsa ve araziye malik gibi tasarruf edenler tarafından ödeneceği ile paylı mülkiyet halinde
malik olanların hisseleri oranında mükellef oldukları, elbirliği mülkiyette ise maliklerin vergiden
müteselsilen sorumlu oldukları hüküm altına alınmıştır.
Aynı Kanunun 4/(u) ve 14/(g) maddelerinde belediye ve mücavir alan sınırları dışında
bulunan bina, arsa ve arazilerin kiraya verilmemek şartıyla emlak vergisinden daimi muaf
tutulacağı, ancak anılan yerlerde bulunan ve muayyen zamanlarda dinlenme amacıyla kullanılan
binalar, ticari, sınai ve turistik faaliyetlerde kullanılan bina, arsa ve araziler (gelir vergisinden muaf
esnaf ile basit usulde gelir vergisine tabi mükellefler tarafından bizzat işyeri olarak kullanılan bina,
arsa ve arazi hariç) ile arsalar ile arsa sayılacak parsellenmemiş arazi için bu muafiyetlerin
uygulanmayacağı hükme bağlanmıştır.
Aynı Kanunun 33 üncü maddesinin 6 ncı fıkrasında bir bina veya arazinin taksim veya ifraz
edilmesi veya mükellefinin değişmesi vergi değerini tadil eden sebep sayılmış, 23 üncü maddesinde
de, bu Kanunun 33 üncü maddesinde (8 numaralı fıkra hariç) yazılı vergi değerini tadil eden
sebeplerin doğması halinde değişikliğin vuku bulduğu bütçe yılı içinde, vergi değerini tadil eden
sebep bütçe yılının son üç ayı içinde vuku bulmuş ise üç ay içinde emlakın bulunduğu yerdeki ilgili
belediyeye emlak vergisi bildirimi verileceği elbirliği mülkiyette mükelleflerin müşterek imzalı bir
bildirim verebilecekleri gibi, münferiden de bildirim verebilecekleri ve elbirliği mülkiyetinde
münferiden bildirim verildiği takdirde, gayrimenkule ait vergi değeri üzerinden hissedarların
adedine göre ayrı ayrı tarh ve tahakkuk yapılacağı hüküm altına alınmıştır. 213 sayılı Kanunun 352 nci maddesinin ikinci derece usulsüzlüklerle ilgili 4 numaralı
bendinde vergi kanunlarında yazılı bildirmelerin zamanında yapılmamış olmasının ikinci derece
usulsüzlük fiili olduğu hüküm altına alınmıştır.
Buna göre, belediye ve mücavir alan dışındaki köylerde bulunan ve emlak vergisinden muaf
olan taşınmazlar için vergi değerini tadil eden sebebin meydana gelmesi nedeniyle süresinde
bildirim verilmemesi halinde 213 sayılı Kanununun 352/II-4 ncü maddesi uyarınca ikinci derece
usulsüzlük cezasının kesilmesi gerekmektedir. Ayrıca, veraset yoluyla intikal eden gayrimenkuller
için emlak vergisi bildiriminin süresinde verilmemesi durumunda ikinci derece usulsüzlük cezasının
her iştirakçi (mirasçı) adına ayrı ayrı kesileceği tabiidir.
2-1319 sayılı Kanununun 1 inci maddesinde Türkiye sınırları içinde bulunan binaların bu
Kanun hükümlerine göre bina vergisine tabi olduğu hükme bağlanmıştır. Aynı Kanunun 4 üncü
maddesinde bina vergisine ilişkin daimi muaflıklar, 5 inci maddesinde de geçici muaflıklar
düzenlenmiş, bu maddelerde Sosyal Güvenlik Kurumunun taşra teşkilatında yer alan Gördes Sosyal
Güvenlik Merkezine ait işyerlerinin (binaların) emlak vergisinden muaf tutulacağına dair herhangi
bir hükme yer verilmemiştir.
Öte yandan, 5502 sayılı Sosyal Güvenlik Kurumu Kanununun "Taşra teşkilâtı" başlıklı 27 nci
maddesinde, "Başkanlığın taşra teşkilâtı; her ilde kurulan sosyal güvenlik il müdürlükleri ile sosyal
güvenlik il müdürlüklerine bağlı olarak kurulacak sosyal güvenlik merkezlerinden oluşur." hükmü
yer almaktadır.
Anılan Kanununun "Vergi ve fon muafiyeti" başlıklı 36 ncı maddesinde, "Kurum, bu Kanun
kapsamındaki faaliyetleri dolayısıyla yapılan işlemler yönünden ilgili kanunlarında yer almamış olsa
dahi 2/7/1964 tarihli ve 492 sayılı Harçlar Kanununa göre alınan harçlardan, elektrik ve havagazı
tüketim vergisi ve yangın sigortası vergisi hariç olmak üzere 26/5/1981 tarihli ve 2464 sayılı
Belediye Gelirleri Kanunu gereğince alınan vergi, harç, katılma payı ile tasdik ücretlerinden,
düzenleyeceği kağıtlar nedeniyle damga vergisinden, sahip olduğu taşınmazlar dolayısıyla emlak
vergisinden, satın alınan ve satılan taşınmazlar ile ilgili olarak tapu ve kadastro döner sermaye
bedellerinden ve her türlü dava ve icra işlemlerinde teminat yatırma mükellefiyetinden muaftır."
hükmü yer almaktadır.
Buna göre, 5502 sayılı Kanunun 27 nci maddesi hükmü gereği adı geçen Kurumun taşra
teşkilatında yer alan ... Sosyal Güvenlik Merkezine ait işyerlerinin anılan Kanunun 36 ncı maddesi
gereği kiraya verilip verilmediğine bakılmaksızın emlak vergisinden muaf tutulması gerekmektedir.
3-1319 sayılı Kanununun 4 üncü maddesinin (a) fıkrasında, kiraya verilmeme şartı
aranmaksızın, özel bütçeli idarelere (mazbut vakıflar dahil), il özel idarelerine, belediyelere, köy
tüzel kişiliğine, kanunla kurulan üniversitelere ve Devlete ait binaların bina vergisinden daimi
olarak muaf olduğu hükmü bağlanmıştır.
3234 sayılı Orman Genel Müdürlüğü Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanunun 1 inci maddesinde, "Bu Kanunun amacı;
Tarım Orman ve Köyişleri Bakanlığına bağlı, katma bütçeli ve tüzelkişiliğe sahip Orman Genel
Müdürlüğünün kurulmasına, teşkilat, görev ve yetkilerine ait esas ve usulleri düzenlemektir" ve 24
üncü maddesinde, "Genel Müdürlük taşra teşkilatı; ormancılık hizmetlerinin özelliği ve tekniğinin
gereği olarak bölge seviyesinde kurulacak Orman Bölge Müdürlükleri ile müdürlükler ve
şefliklerden teşekkül eder." hükümlerine yer verilmiştir.
Bununla beraber, 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile katma bütçeli
idareler, özel bütçeli idareler olarak değiştirilmiş olup katma bütçeli idareler arasında yer alan
Orman Genel Müdürlüğü, anılan Kanunun ekinde yer alan (II) sayılı cetvelde özel bütçeli idareler
arasında sayılmıştır.
Bu itibarla, 5018 sayılı Kanuna ekli (II) sayılı cetvelde sayılan özel bütçeli idareler arasında
yer alan Orman Genel Müdürlüğünün, taşra teşkilatında yer alan ilgili Orman İşletme Müdürlüğüne
ait lojmanların kiraya verilip verilmediğine bakılmaksızın daimi olarak emlak vergisinden muaf
tutulması gerekmektedir.
Bilgi edinilmesini rica ederim.
(*) Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**) İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise bu özelge
geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz dolayısıyla
vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi için gecikme faizi
hesaplanmayacaktır.