Defter tasdik bilgilerinin "Elektronik Beyanname Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesi" eki aracılığıyla değil ayrı bir menü kullanılarak alınmasının sağl

Defter tasdik bilgilerinin "Elektronik Beyanname Aracılık ve
Sorumluluk Sözleşmesi" eki aracılığıyla değil ayrı bir menü
kullanılarak alınmasının sağlanması hk.
Sayı: 
95133703-105[Mük 257-2014/1]-62
Tarih: 
24/04/2014
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
DENİZLİ VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
MÜKELLEF HİZMETLERİ GRUP MÜDÜRLÜĞÜ
 
   
Sayı : 95133703-105[Mük 257-2014/1]-62 24/04/2014
Konu : Defter tasdik bilgilerinin "Elektronik  
Beyanname Aracılık ve Sorumluluk
Sözleşmesi" eki aracılığıyla değil
ayrı bir menü kullanılarak
alınmasının sağlanması hakkında.
 
            İlgide kayıtlı özelge talep formunuzdan Serbest Muhasebeci Mali Müşavir olduğunuz, 405
ve 407 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğleri gereğince hizmet verdiğiniz mükelleflerin
hizmet sözleşmeleri, Elektronik Beyanname Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmeleri, Elektronik
Beyanname  Aracılık  Sözleşmelerine  ait  bilgileri  elektronik  ortamda  http://intvd.gib.gov.tr/
adresinde yer alan internet vergi dairesine girişlerini yaptığınız, devam eden Elektronik Beyanname
Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesinde; defterin dönemi, çeşidi, tasdik tarihi, tasdik eden noterin
T.C. kimlik numarası ve tasdik yevmiye numarası bilgilerinin yer almadığını belirterek, her yıl bu
sözleşmenin yenilenip yenilenmeyeceği, mükelleflerle devam eden sözleşmelerin nasıl sona
erdirileceği, tekrar nasıl bir sözleşme yapılacağı ve elektronik ortamda kaydının nasıl yapılacağı
hakkında bilgi istenildiği anlaşılmaktadır.
 
            213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 257 nci maddesinin birinci fıkrasının (4)
numaralı bendinde yer alan düzenleme ile Maliye Bakanlığı, vergi beyannameleri ve bildirimlerin
şifre, elektronik imza veya diğer güvenlik araçları konulmak suretiyle internet de dahil olmak üzere
her türlü elektronik bilgi iletişim araç ve ortamında verilmesi, beyanname ve bildirimlerin yetki
verilmiş gerçek veya tüzel kişiler aracı kılınarak gönderilmesi hususlarında izin vermeye veya
zorunluluk getirmeye yetkili kılınmıştır.
 
            Bu yetkiye istinaden, beyannamelerin elektronik ortamda gönderilmesi hususuna ilişkinaçıklamalar 340, 346, 357, 367, 373, 376, 386, 405 ve 407 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel
Tebliğlerinde yapılmıştır.
 
            340 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde; yetki verilmiş meslek mensupları,
aralarında hizmet sözleşmesi bulunan müşterilerine ait beyannameleri elektronik ortamda
gönderebilmeleri için müşterileriyle adı geçen Tebliğin ekinde yer alan “Elektronik Beyanname
Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesi”ni, münferit talepte bulunan müşterileriyle de örneği anılan
Tebliğin ekinde yer alan “Elektronik Beyanname Aracılık Sözleşmesi”ni düzenleyecekleri
belirtilmiştir.
 
            213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 257 nci maddesinin Bakanlığımıza verdiği
yetkiye istinaden 340 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde değişiklik yapan 405 Sıra
No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile;
 
            -Meslek mensupları ile mükellefler arasında düzenlenen Elektronik Beyanname Aracılık ve
Sorumluluk Sözleşmesine/Elektronik Beyanname Aracılık Sözleşmesine ait bilgilerin, meslek
mensupları tarafından sözleşmenin düzenlendiği tarihten itibaren en geç 30 gün içerisinde,
 
            -405 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin yürürlüğe girdiği tarihten önce meslek
mensupları ile mükellefler arasında düzenlenmiş ve hükmü devam eden Elektronik Beyanname
Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesine/Elektronik Beyanname Aracılık Sözleşmesine ait bilgilerin,
meslek mensupları tarafından 405 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren en geç 15 gün içerisinde,
 
            -Elektronik Beyanname Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmelerinin/Elektronik Beyanname
Aracılık Sözleşmelerinin süresinin sona ermesi, iptal ya da feshedilmesi durumunda buna ilişkin
bilgi girişinin, sürenin sona erme tarihinden ya da iptal/fesih tarihinden itibaren en geç 15 gün
içerisinde 
            elektronik ortamda https://intvd.gib.gov.tr/ adresinde yer alan internet vergi dairesine bilgi
girişinin yapılması zorunluluğu getirilmiştir.
 
            Öte yandan, mükellefler istemeleri halinde meslek mensupları ile aralarında düzenlenen
sözleşmenin süresinin sona erdiğini ya da iptal/fesih edildiğini bir dilekçe ile sürenin sona erme
tarihinden ya da iptal/fesih tarihinden itibaren en geç 15 gün içerisinde gelir/kurumlar vergisi
yönünden bağlı oldukları vergi dairesine bildirebilecekleri gibi internet vergi dairesi kullanıcı kodu,
parola ve şifrelerinin bulunması durumunda sözleşmelerin sona erdiğine ya da iptal/fesih edildiğine
ilişkin bilgi girişlerini https://intvd.gib.gov.tr/ adresinde yer alan internet vergi dairesine elektronik
ortamda yapabileceklerdir. Adi ortaklık, kollektif ve adi komandit ortaklıklar adına düzenlenmiş
sözleşmelerde ise sözleşmenin süresinin sona erdiğine ya da iptal/fesih edildiğine ilişkin dilekçe
ortaklığın katma değer vergisi yönünden bağlı olduğu vergi dairesine verilecektir.
 
            Ayrıca 340 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin ekinde yer alan, “Elektronik
Beyanname Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesi”nin 9 numaralı bendinde tarafların karşı tarafa yazı
ile bildirmek şartıyla aralarındaki sözleşmeyi her zaman feshedebilecekleri, “Elektronik Beyanname
Aracılık Sözleşmesi”nin 7 numaralı bendinde de tarafların karşı tarafa bildirmek şartıyla
aralarındaki sözleşmeyi her zaman feshedebilecekleri belirtilmiştir.
 
            Yukarıda yapılan açıklamalar doğrultusunda, beyannamelerin elektronik ortamda
gönderilebilmesi için aracılık yetkisi almış meslek mensupları ile mükellefler arasında düzenlenmiş
ve elektronik ortamda internet vergi dairesine bilgi girişleri yapılmış olan Elektronik Beyanname
Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmelerinin/Elektronik Beyanname Aracılık Sözleşmelerinin, taraflarca
karşı tarafa yazı ile bildirilmek şartıyla her zaman feshedilebilmesi mümkündür.
 
            Bu durumda, elektronik beyanname gönderme aracılık yetkisi verilmiş meslek mensupları,
mükellefler ile aralarında düzenlemiş oldukları Elektronik Beyanname Aracılık ve Sorumluluk
Sözleşmesinin/Elektronik Beyanname Aracılık Sözleşmesinin süresinin sona erdiğine ya da
iptaline/feshine ilişkin bilgileri sürenin sona erme tarihinden ya da iptal/fesih tarihinden itibaren en
geç 15 gün içerisinde elektronik ortamda internet vergi dairesine girmek zorundadırlar. 
            Diğer taraftan, defter çeşidi, defteri tasdik eden noterin T.C. kimlik numarası, noter yevmiye
numarası, defter tasdik tarihi gibi bilgilerin internet vergi dairesine girilebilmesi için sistemde
kayıtlı olan Elektronik Beyanname Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesinin iptal edilerek tekrar
düzenlenmesi ve yeni düzenlenen Elektronik Beyanname Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesine ait
bilgi girişinin yeniden yapılmasına gerek bulunmamaktadır. Söz konusu bilgilerin girişinin internet
vergi dairesinden, bu bilgilerin alınmasına yönelik olarak oluşturulan menüden yapılması
gerekmektedir.
 
            Bilgi edinilmesini rica ederim.
 
 
 
(*)     Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**)   İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise bu özelge
geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz dolayısıyla
vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi için gecikme faizi
hesaplanmayacaktır.