E-Call Hizmeti Alan Firmaların İlk Aboneliklerinden Özel İletişim Vergisi Alınıp Alınamayacağı Hk.

T.C.

GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI

Büyük Mükellefler Vergi Dairesi Başkanlığı

Mükellef Hizmetleri Grup Müdürlüğü

Sayı         :E-64597866-185-                                                                                                                                                                                       04.01.2022

Konu      :E-Call Hizmeti Alan Firmaların İlk Aboneliklerinden Özel İletişim Vergisi Alınıp Alınamayacağı Hk.

İlgi         :………… tarihli özelge talep formunuz.

İlgide kayıtlı özelge talep formunuz ve eklerinin incelenmesinden;

 

-    Firmanızca, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) tarafından düzenlenen yetkilendirmebelgesine istinaden ulusal düzeyde mobil elektronik haberleşme hizmeti sunulduğu,

 

-    19/8/2016 tarihli ve 29806 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan "112 Acil Çağrı Servisi TabanlıAraç İçi Acil Çağrı Sisteminin Yerleştirilmesi İle İlgili Tip Onayı Yönetmeliği (2015/758/AB) ile 31/3/2018 tarihi itibarıyla yürürlüğe giren düzenlemeler uyarınca Türkiye'de satılan araçlarda "eCall" sisteminin çalışır hale getirilmesinin zorunlu hale getirildiği,

 

-    BTK'nın "112 Tabanlı Araç İçi Acil Çağrı Sistemi (eCall)" gündem konulu 22/1/2018 tarihli ve2018/DK-YED/27 sayılı Kurul Kararında sadece "eCall" çağrısının yapılmasını sağlayan haberleşme modüllerin sadece bu çağrıyı yapmak amacıyla kullanılması durumunda, bu nitelikteki modüller için abonelik sözleşmesi tesis edilmesine gerek bulunmadığına ilişkin düzenleme yaptığı,

 

-    Özel iletişim vergisi (ÖİV) mükellefi olan ve mobil elektronik haberleşme hizmeti sunanişletmeciler ile aboneler arasında akdedilen bireysel ve kurumsal abonelik sözleşmelerinin BTK tarafından onaylanan tip sözleşmeler olduğu, söz konusu sözleşmeler dışında başka bir abonelik sözleşmesi düzenlenmesinin veya mevcut sözleşmeler üzerinde değişiklik yapılmasına imkan bulunmadığı,

 

-    Aynı kapsamda sunulan hizmetlerin 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanununun 46 ncımaddesinin 5 inci fıkrası uyarınca telsiz kullanım ücretine tabi olmaması nedeniyle, BTK'ya Firmanızca aylık olarak ibraz edilen konuyla ilgili bildirim formlarına da bu hizmetlerin dahil edilmediği,

 

-    Firmanızca, bahse konu "eCall" hizmetinin ÖİV'ye tabi olmakla birlikte, herhangi bir mobil telefonaboneliği gerektirmediğinden mobil telefon aboneliğinin ilk tesisinde aranan maktu ÖİV uygulamasına tabi olmadığının düşünüldüğü

 

hususlarından bahisle, konuyla ilgili olarak Başkanlığımız görüşünün talep edildiği anlaşılmıştır.

 

6802 sayılı Gider Vergileri Kanununun 39 uncu maddesinin birinci fıkrasında, 406 sayılı Telgraf ve Telefon Kanunu uyarınca Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumuyla görev veya imtiyaz sözleşmesi imzalamak suretiyle veya 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanunu uyarınca bu Kuruma bildirim yapılması veya bu Kurumca kullanım hakkı verilmesi yoluyla yetkilendirilen veya yetkilendirilmiş sayılan işletmecilerin (kablo tv altyapısı üzerinden teknik olarak verilebilecek her türlü hizmetleri dışında, görev sözleşmesi ile ulusal egemenlik kapsamındaki uydu yörünge pozisyonlarının hakları, yönetimi ve işletme yetkisine sahip olanlar hariç);

 

a)     Her nevi mobil elektronik haberleşme işletmeciliği kapsamındaki (ön ödemeli hatlara yüklemeler

için yapılan satışlar dâhil) tesis, devir, nakil ve haberleşme hizmetlerinin,

 

b)     Radyo ve televizyon yayınlarının uydu platformu ve kablo ortamından iletilmesine ilişkin

hizmetlerin,

 

c)     Kablolu, kablosuz ve mobil internet servis sağlayıcılığı hizmetinin,

 

d)    (a), (b) ve (c) bentleri kapsamına girmeyen diğer elektronik haberleşme hizmetlerinin

 

ÖİV'ye tâbi olduğu hüküm altına alınmıştır.

 

Mezkûr maddenin üçüncü fıkrasında, mobil telefon aboneliğinin ilk tesisinde (iş ve hizmetlerin merkezi bir sunucu tarafından uzaktan izlenmesi ve yürütülmesine yönelik makineler arası veri aktarımına mahsus olan ve bunların yürütülmesi için zorunlu olanlar dışında sesli, görsel iletişim veya genel amaçlı internet erişimi için kullanılmayan mobil telefon aboneliğinin ilk tesisi ile operatör değişiklikleri hariç) yirmimilyon lira ayrıca ÖİV alınacağı hükme bağlanmıştır.

 

30/1/2021 tarihli ve 31380 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak aynı gün yürürlüğe giren 29/1/2021 tarihli ve 3469 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı uyarınca bahse konu maddenin birinci fıkrasında belirtilen hizmetler için %7,5 olarak uygulanan ÖİV oranı %10 olarak; 29/12/2020 tarihli ve 31346 (1 inci Mükerrer) sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 19 Seri No.lu ÖİV Genel Tebliğin birinci maddesiyle de üçüncü fıkrada belirtilen tutar 1/1/2021 tarihinden itibaren uygulanmak üzere 86,00 TL olarak yeniden belirlenmiştir.

 

Diğer taraftan, 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanununun 3 üncü maddesinde, bu Kanunda geçen;

 

-    Elektronik haberleşmenin, elektriksel işaretlere dönüştürülebilen her türlü işaret, sembol, ses,görüntü ve verinin kablo, telsiz, optik, elektrik, manyetik, elektromanyetik, elektrokimyasal, elektromekanik ve diğer iletim sistemleri vasıtasıyla iletilmesi, gönderilmesi ve alınmasını,

 

-    Elektronik haberleşme hizmetinin ise elektronik haberleşme tanımına giren faaliyetlerin bir kısmının veya tamamının hizmet olarak sunulmasını

 

ifade ettiği hüküm altına alınmıştır.

 

Ayrıca BTK'nın "112 Tabanlı Araç İçi Acil Çağrı Sistemi (eCall)" gündem konulu 22/1/2018 tarihli ve 2018/DK-YED/27 sayılı Kurul Kararında, diğer belirlemelerin yanı sıra,

 

-    112 tabanlı araç içi acil çağrı (eCall) sisteminde SIM kart, eSIM (embedded SIM/gömülü SIM) kart veya SIM kart özelliğini taşıyan bir modül vb. bulunmaması veya eCall çağrısının yapıldığı anda abonesi olunan işletmecinin şebekesine bağlantı sağlanamaması halinde, söz konusu çağrıyı alan işletmeci tarafından eCall çağrısının ilgili Acil Çağrı Merkezine aktarılmasını teminen işletmeciler tarafından gerekli tedbirlerin alınması,

 

-    Söz konusu modüllerin sadece eCall çağrısı yapmak amacıyla kullanılması halinde haberleşmemodülleri için abonelik sözleşmesi tesis edilmesine gerek olmadığı; ancak işletmeciler tarafından bu modüllerin sadece 112'yi arayabilmesi ve 112 tarafından geri aranabilmesi için gerekli tüm tedbirlerin alınması,

 

-    112 Acil Çağrı Servisi Tabanlı Araç İçi Acil Çağrı Sistemin Yerleştirilmesi ile İlgili Tip OnayıYönetmeliği'ne uygun olarak ülkemizde kullanılmak üzere üretilen veya ithalat yoluyla satılan araçlardaki eCall ile birlikte katma değerli hizmet sunumuna imkan sağlayan haberleşme sistemlerinde SIM kart, eSIM kart veya SIM kart özelliğini taşıyan bir modül vb. kullanılması halinde, söz konusu SIM kartların, eSIM kartların veya SIM kart özelliğini taşıyan modül vb.nin abonelik işlemlerinin ilgili mevzuata uygun olarak yapılması ve bu durumun anılan sistemin yapısı gereği ilgili mevzuatta tanımlanan makineler arası iletişim cihaz ve aboneliği kapsamında bulunmadığı

 

hususlarına karar verildiği anlaşılmıştır.

 

Konu ile ilgili olarak 19/8/2016 tarihli ve 29806 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan ve 31/3/2018 tarihinde yürürlüğe giren "112 Acil Çağrı Servisi Tabanlı Araç İçi Çağrı Sisteminin Yerleştirilmesi ile İlgili Tip Onayı Yönetmeliği" ile 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu hükümleri uyarınca araçların yapım ve kullanım bakımından karayolu yapısına ve trafik güvenliğine uyma zorunluluğunu yerine getirmek üzere, 112 tabanlı araç içi çağrı sistemleri konusunda araçların ve 112 tabanlı araç içi çağrı sistem, aksam ve ayrı teknik ünitelerinin AT tip onayı için genel şartları belirlenmiştir.

 

Bahse konu Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin birinci fıkrasında;

 

-    Araç içi acil çağrı (eCall); manuel olarak veya araç içi algılayıcıların aktif hale getirilmesivasıtasıyla otomatik olarak, araç ile 112 Acil Çağrı Merkezi arasında kamusal mobil kablosuz haberleşme şebekesi üzerinden asgari veri seti taşıyan ve ses kanalı kurulmasını sağlayan, araç içinden 112'ye yapılan acil çağrı,

 

-    Acil çağrı işlemi ise; kamusal mobil kablosuz haberleşme şebekesi üzerinden mobil bir kablosuzhaberleşme oturumunun kurulması ve asgari veri setinin bir araçtan acil çağrı cevap noktasına iletilmesi ve araç ile aynı acil çağrı cevap noktası arasında bir ses kanalının kurulması

 

şeklinde tanımlanmıştır.

 

Diğer taraftan, 28/5/2009 tarihli ve 27241 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Elektronik Haberleşme Sektörüne İlişkin Yetkilendirme Yönetmeliğinin 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (p) bendinde katma değerli elektronik haberleşme hizmetlerinin, içeriği, kodu, protokolü veya benzer hususları üzerinde bilgisayar işlemleriyle veya başka surette işlem yaparak aboneye/kullanıcıya ek, farklı ya da yeniden yapılandırılmış bir ses veya veri ileten ya da eğlence, oylama, yarışma, katılım, bilgi verme veya benzeri amaçlı içeriklere erişimi sağlayan elektronik haberleşme hizmetlerini ifade ettiği açıklanmıştır.

 

Öte yandan, elektronik haberleşme kapsamındaki "eCall" hizmetlerinin sunulmasına ilişkin olarak BTK'dan temin edilen Kurum değerlendirmelerinde;

 

-    Sadece "eCall" hizmetinin (112'yi arama ve 112'den aranma) sunulmasında kullanılacak SIM kart,eSIM kart veya SIM kart özelliği olan haberleşme modülleri için işletmeciler tarafından abonelik sözleşmesi imzalama zorunluluğu getirilemeyeceği, işletmelerin sadece eCall hizmeti almak isteyen firmalara bu hizmetin sunumu için gerekli SIM kart, eSIM kart veya SIM kart özelliği olan haberleşme modüllerini abonelik sözleşmesi imzalamaksızın bir seçenek olarak sunmaları gerektiği,

 

-    Belirtilen sınırlamalarla kullanılacak bir SIM kart için abonelik sözleşmesi imzalanmamaklabirlikte, işletmeci ile eCall hizmeti sunmak istediği müşterisi arasında mutabık kalınması halinde, hizmet/kullanım vb. adı altında bir sözleşmenin usulüne uygun olarak tesis edilebileceği,

 

-    Söz konusu BTK Kurul Kararının 2 nci maddesine atfen, benzer sistemler üzerinden sunulan eCallhizmeti ile katma değerli hizmetlerin birlikte sunulması, bir başka ifadeyle, SIM kartlar üzerinden eCall ile birlikte herhangi bir ilave hizmet verilmesi halinde abonelik işlemlerinin ilgili mevzuat kapsamında yapılması gerektiği ve bu sistemin makinelerarası iletişim cihaz ve aboneliği kapsamında bulunmadığının karara bağlandığı

 

hususlarına yer verilmiştir.

 

Yukarıdaki hüküm ve açıklamalara göre,

 

112 Acil Çağrı Servisi Tabanlı Araç İçi Çağrı Sisteminin Yerleştirilmesi İle İlgili Tip Onayı Yönetmeliğine uygun olarak ülkemizde kullanılmak üzere üretilen veya ithalat yoluyla satılan araçlarda manuel olarak veya araç içi algılayıcıların aktif hale getirilmesi vasıtasıyla otomatik olarak devreye giren araç içi acil çağrı (eCall) hizmeti sunumunun araç içinden sadece 112'ye acil çağrı yapmayı sağlayan haberleşme sistemlerine ilişkin olması ve bu hizmete ilişkin ayrıca mobil telefon aboneliği tesis edilmesi durumunda, söz konusu hizmet makineler arası elektronik haberleşme kapsamında değerlendirildiğinden, bu nitelikteki hizmetten yararlananların aboneliklerinin ilk tesisinde maktu tutardaki ÖİV (2021 yılı için 86,00 TL) aranmayacaktır.

 

Ancak, eCall hizmeti çerçevesinde acil çağrı hizmeti dışında katma değerli diğer servislerin de sunulmasının mümkün olması halinde, mobil telefon aboneliğinin ilk tesisinde bahse konu maktu ÖİV tutarının hesaplanması gerekmektedir.

 

Her iki durumda da, BTK tarafından yetkilendirilen veya yetkilendirilmiş sayılan ÖİV mükellefi işletmecilerin, yürürlükteki mevzuta uygun şekilde, sunulan elektronik haberleşme hizmetleri için %10 oranında ÖİV hesaplayarak beyan etmeleri gerektiği tabiidir.

 

Bilgi edinilmesini rica ederim.