E-Fatura uygulaması.
E-Fatura uygulaması.
Sayı:
B.07.1.GİB.4.35.18.02-1741-131
Tarih:
07/03/2016
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
İZMİR VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Mükellef Hizmetleri Usul Grup Müdürlüğü
Sayı : 67854564-1741-131 07/03/2016
Konu : E-Fatura uygulaması.
İlgide kayıtlı özelge talep formunuzda; ... Müdürlüğünün ... vergi kimlik numarasında
kayıtlı mükellefi olduğunuz, şirketinizin pazarlama elemanlarının İzmir ve diğer şehirlerde
araçlarına akaryakıt alırken veya İDO vb. deniz araçlarından faydalanırken, yine çeşitli otopark
işletmelerinden (TAV, HABAŞ gibi) otopark hizmeti aldıklarında veya işletme ihtiyaçlarını
karşılamak için ... ... gibi firmalardan bazı temizlik ve mutfak ihtiyaçlarını karşıladıklarında
firmanızın e-fatura uygulaması kapsamında olduğu belirtilmesine rağmen bu firmalarca e-fatura
verilmediği veya uzun süre beklenilmesi gerektiği bunun yerine yazar kasa fişi veya kağıt ortamında
fatura düzenlendiği belirtilerek koruya ilişkin olarak Başkanlığımız görüşü istenilmektedir.
Bilindiği üzere Katma Değer Vergisi Mükelleflerinin ÖKC Kullanmaları Mecburiyeti
Hakkında 3100 sayılı Kanunla ilgili 58 Seri No.lu Genel Tebliğin 1. bölümünde ;
"
...
c) Yapılan akaryakıt satışlarıyla ilgili bilgiler ödeme kaydedici cihaz hafızasına otomatik
olarak kaydedilecektir. Hafızaya kaydedilen bilgiler, akaryakıt verme işleminin sonunda ödeme
kaydedici cihazdan yine otomatik olarak çıkacak fişler ile belgelendirilecektir..."
açıklamalarına yer verilmiştir.
Ayrıca 68 Seri No.lu Ödeme Kaydedici Cihaz Genel Tebliğinin " 1- Akaryakıt Pompalarına
Bağlı Ödeme Kaydedici Cihazlar Kullanılarak Verilen Fişlerin Fatura Yerine Geçen Belge
Olarak Kabul Edilmesi" başlıklı bölümünde;
"....
Anılan hükümlerle Bakanlığımıza tanınan yetkiye dayanılarak, akaryakıt pompalarının bağlı
olduğu ödeme kaydedici cihazlar kullanılmak suretiyle otomatik olarak düzenlenen fişlerin, fatura
düzenleme tutarının (2006 yılı için 520,00 YTL) altında veya üstünde olsa dahi "fatura yerine
geçen belge" olarak kabul edilmesi ve bu şekilde belgelenen satışlar dolayısıyla nihai tüketiciler
veya vergi mükelleflerince yapılan fatura düzenleme taleplerinin dikkate alınmaması uygun
görülmüştür." şeklinde açıklama yapılmıştır.
Ayrıca ilgili tebliğde akaryakıt pompalarına bağlı ÖKC'ler kullanılarak verilen fişlerin fatura
yerine geçen belge olarak kabul edildiği belirtilerek, taşıt tanıma, müşteri tanıma veya özel
anlaşmalara dayanılarak yapılan akaryakıt satışlarında cihazlardan çıkacak fişlerin üzerinde "TAŞIT
TANIMA VEYA MÜŞTERİ TANIMA SİSTEMİ FATURAYA DÖNÜŞTÜRÜLECEK" ibaresinin yer
alacağı ve bu fişlerin bilahare listelenerek faturaya dönüştürüleceği açıklanmaktadır.
Öte yandan, 204 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile mükelleflerin ticari
faaliyetlerine ilişkin olarak; işyerlerinde kullanılmak ve tüketilmek amacıyla satın aldıkları
(Kırtasiye, büro ve temizlik malzemeleri gibi) ve bedeli fatura düzenleme mecburiyetini belirleyen
kanuni haddi aşmayan diğer bir anlatımla perakende satış fişi (veya yazar kasa fişi) düzenleme
sınırları içinde kalan mal ve hizmet bedelleri için düzenlenen perakende satış veya yazar kasa
fişlerinin gider belgesi olarak kabul edilmesi Maliye Bakanlığınca uygun görülmüş olup; işletmenin
tüketimi dışında satışa konu olacak mal ve hizmetlerin alımlarında ise bedeli ne olursa olsun fatura
düzenlenmesi defterlere faturalara dayanılarak kayıt yapılması gerektiği aynı tebliğde ifade
edilmiştir.
206 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde ise, yukarıda bahsi geçen Tebliğ ile
gider belgesi olarak kabul edilen perakende satış veya yazar kasa fışlerinde ayrıca gösterilen katma
değer vergisinin, bu belgelerin kanuni defterlere de kaydedilmesi şartıyla, genel hükümler
çerçevesinde indirim konusu yapılabileceği açıklamasına yer verilmiştir.
213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 257 nci maddesinin birinci fıkrasının 3 üncü
bendinde Maliye Bakanlığının, tutulması ve düzenlenmesi zorunlu defter, kayıt ve belgelerin mikro
film, mikro fiş veya elektronik bilgi ve kayıt araçlarıyla yapılması veya bu kayıt ortamlarında
saklanması hususunda izin vermeye veya zorunluluk getirmeye, bu şekilde tutulacak defter ve
kayıtların kopyalarının Maliye Bakanlığında veya muhafaza etmekle görevlendireceği kurumlarda
saklanması zorunluluğu getirmeye, bu konuda uygulama usul ve esaslarını belirlemeye yetkili
olduğu hükme bağlanmıştır.
Ayrıca aynı Kanunun mükerrer 242 nci maddesi ile Maliye Bakanlığının, elektronik defter,
belge ve kayıtlar için diğer defter, belge ve kayıtlara ilişkin usul ve esaslardan farklı usul ve esaslar
belirlemeye yetkili olduğu hükme bağlanmıştır.
Konuya ilişkin olarak yayımlanan 397 Sıra Numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin "3.
Genel Olarak e-Fatura" başlıklı bölümünde; "Bu Tebliğde düzenlenen e-Fatura, yeni bir belge türü
olmayıp, kağıt fatura ile aynı hukuki niteliklere sahiptir.
Mal veya hizmet satışı dolayısıyla fatura düzenlemek zorunda olan mükellefler, genel
hükümler çerçevesinde kağıt fatura düzenleyebilecekleri gibi bu Tebliğde yer alan şartlar
çerçevesinde e-Fatura da düzenleyebilirler. Aynı mal veya hizmet satışı işleminde hem kağıt
faturanın hem de elektronik faturanın bir arada düzenlenmesi mümkün değildir. Müşterinin talep
etmesi durumunda ise genel hükümler çerçevesinde sadece kağıt fatura verilmesi zorunludur."
"5. e-Fatura Düzenlenmesi ve İletilmesi başlıklı bölümünde; " Mükellefler e-Fatura
düzenlerken, bu Tebliğde belirtilmeyen hususlarda süreler başta olmak üzere Vergi Usul Kanunu veilgili diğer kanun ve düzenlemelerde yer alan usul ve esaslara uymak zorundadır."
Esas itibarıyla e-fatura, kağıt fatura ile aynı hukuki niteliklere sahip olup, elektronik fatura
uygulamasındaki maksat e-fatura sistemine kayıtlı kullanıcıların birbirlerine yapmış oldukları mal
teslimi veya hizmet ifalarının elektronik ortamda belgelendirilmesidir.
Ayrıca; 397 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin " 9. Sorumluluk ve Diğer
Müeyyideler" (447 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile değişen bölüm) başlıklı
bölümünde de;
"...
Elektronik fatura uygulamasına dâhil olan mükelleflerin elektronik fatura uygulamasına
kayıtlı olan diğer mükelleflere düzenleyecekleri faturaların elektronik fatura olması zorunludur. Bu
zorunluluğa uymayan mükellefler hakkında Vergi Usul Kanununda öngörülen cezai hükümler
uygulanacaktır." açıklamaları bulunmaktadır.
Buna göre;
- 68 Seri No.lu Ödeme Kaydedici Cihaz Genel Tebliğinde yapılan açıklama uyarınca, taşıt
tanıma, müşteri tanıma veya özel anlaşmalara dayanılarak yapılan akaryakıt satışları ile ilgili olarak
bilahare ayrıca fatura düzenleneceği için bu tür satışlarda her iki tarafın da e-Fatura kullanıcısı
olması halinde e-fatura uygulaması kapsamında fatura düzenlenmesi gerektiği ,
- Taşıt tanıma, müşteri tanıma veya özel anlaşmalara dayanılarak yapılan satışlar dışında,
taşıtlara yapılan ve akaryakıt pompalarına bağlı ÖKC' lerden otomatik olarak çıkan (plaka numarası
ihtiva eden ve fatura yerine geçen) fişlerle belgelenen satışlarda ise toplam tutar fatura düzenleme
tutarının altında veya üstünde olsa dahi ayrıca e-Fatura düzenlenmeyeceği ve bu satışlara ait
ÖKC' den verilen ÖKC fişlerinin fatura yerine geçen belge olarak kabul edileceği tabiidir.
Bununla birlikte İDO ve benzeri deniz araçlarından veya çeşitli otopark işletmelerinden
faydalanırken bu işletmeler tarafından bilet verilmesi halinde bu biletin e-faturaya bağlanmasına
gerek bulunmamaktadır. Ancak kurumsal sözleşmeler çerçevesinde fatura verilmesi konusunda
anlaşılmış olması veya fatura verilmesi icap eden hallerde e-fatura kayıtlı kullanıcılar arasında e-
fatura düzenlenmesi gerekmektedir.
Diğer taraftan e-fatura sistemine kayıtlı şirketinizin, e-fatura sistemine kayıtlı diğer
firmalardan işyerinde kullanmak ve tüketmek amacıyla satın aldığı (Kırtasiye, büro ve temizlik
malzemeleri gibi) ve fatura kullanma sınırının altında kalan alımlarını, perakende satış fişi veya
ödeme kaydedici cihaz fişi ile belgelendirmesi mümkün bulunmaktadır. Ancak bu sınırın üstünde
olması veya bu sınırın altında olsa bile fatura düzenlenmek istenmesi halinde e-fatura düzenlenmesi
gerekmektedir.
Ayrıca, e-fatura uygulaması kapsamında olan mükelleflerin fatura düzenlemesi gereken
durumlarda birbirlerine e-fatura düzenlemesi gerektiğinden bu kurala uyulmaması halinde Vergi
Usul Kanunundaki ceza hükümlerinin uygulanacağı tabiidir.
Bilgi edinilmesini rica ederim.
(*) Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**) İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise
bu özelge geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz
dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi
için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.