Elektronik fatura uygulamasına geçiş hk.
Özelge: Elektronik fatura uygulamasına geçiş hk.
Sayı:
27575268-105[Mük.242-2013-368]-1389
Tarih:
30/12/2013
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
ANKARA VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
(Mükellef Hizmetleri Usul Grup Müdürlüğü)
Sayı : 27575268-105[Mük.242-2013-368]-1389 30/12/2013
Konu : Elektronik fatura uygulamasına geçiş hk.
İlgide kayıtlı özelge talep formunuzda; ... Vergi Dairesi Müdürlüğünün ... vergi kimlik
numarasında kayıtlı mükellefi olduğunuzu belirterek, ... 397 ve 421 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu
Genel Tebliğleri uyarınca elektronik fatura uygulamasına dahil olup olmadığı hususunda
Başkanlığımız görüşü talep edilmiştir.
... sayılı ... Kanununun "Kuruluş ve unvan" başlıklı 1'inci maddesinde; Türkiye'de banknot
ihracı imtiyazına sahip ve bu Kanunda yazılı görev ve yetkileri haiz olmak üzere " ... " unvanı altında
anonim şirket olarak bir banka kurulduğu ve Bankanın, bu Kanunda sarahat bulunmayan hallerde
özel hukuk hükümlerine tabi olduğu, "Banka defter ve kayıtlarının mahiyeti" başlıklı 66'ncı
maddesinde de; Bankanın her türlü evrak, kayıt, defter ve senetleriyle bunlara dayanan hesap
özetlerinin resmi belge sayıldığı hükmüne yer verilmiştir.
Öte yandan, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 227'nci maddesinin birinci fıkrasında; "Bu
Kanunda aksine hüküm olmadıkça, bu Kanuna göre tutulan ve üçüncü şahıslarla olan münasebet ve
muamelelere ait olan kayıtların tevsiki mecburidir." hükmü yer almakta olup, söz konusu kayıtların
ise aynı Kanunun 229 ve müteakip maddelerinde yer alan belgelerden herhangi biri ile tevsikinin
zorunlu olduğu hükme bağlanmıştır.
Diğer taraftan, 07/09/1995 tarih ve 22397 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe
giren 243 Sıra No'lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin "Bankalar Tarafından Düzenlenecek
Belgeler" başlıklı (A) bölümünde; "Bankalar, yaptıkları hizmet ve satış işlemlerine ilişkin kayıtlarının
dayanağı olan fatura yerine, aşağıda açıklanan şartlara uygun olarak belge düzenlemek
zorundadırlar.
- Bankalar, döviz alım satım işlemleri ile menkul kıymetler borsasında aracı kurum sıfatıyla
müşterileri adına yaptıkları menkul kıymet alım satımları hariç olmak üzere, yaptıkları bütün
hizmetler veya satışlar dolayısıyla lehlerine tahakkuk edecek tutarları aşağıdaki şartlara uygun
olarak düzenleyecekleri dekontlarla belgeleyeceklerdir.
.....
b) Fatura yerine geçmek üzere düzenlenen dekontları, fatura düzenlenmesini gerektirmeyen
diğer işlemler (örneğin, bankanın merkez veya şubeleri arasında cereyan eden iç işlemler veya
banka lehine bir bedelin tahakkukunu gerektirmeyen muameleler) için düzenlenen dekontlardan
ayırmak üzere ayrı sıra numaraları kullanılacaktır...."
açıklamalarına yer verilmiş olup, 246 Sıra No'lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde ise
bankaların lehlerine doğacak meblağlar için düzenleyecekleri belgelerin numaralandırılması ve söz
konusu belgelerin iptali veya hatalı tanzim edilmesi durumunda yapılması gereken işlemlere ilişkin
açıklamalara yer verilmiştir. Diğer taraftan, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 257'nci maddesinin birinci
fıkrasının 3'üncü bendinde, Maliye Bakanlığının tutulması ve düzenlenmesi zorunlu defter, kayıt ve
belgelerin mikro film, mikro fiş veya elektronik bilgi ve kayıt araçlarıyla yapılması veya bu kayıt
ortamlarında saklanması hususunda izin vermeye veya zorunluluk getirmeye, bu şekilde tutulacak
defter ve kayıtların kopyalarının Maliye Bakanlığında veya muhafaza etmekle görevlendireceği
kurumlarda saklanması zorunluluğu getirmeye, bu konuda uygulama usul ve esaslarını belirlemeye
yetkili olduğu hükme bağlanmıştır.
Aynı Kanunun mükerrer 242'nci maddesinin ikinci fıkrası ile Maliye Bakanlığı; elektronik
defter, kayıt ve belgelerin oluşturulması, kaydedilmesi, iletilmesi, muhafazası ve ibrazı ile defter ve
belgelerin elektronik ortamda tutulması ve düzenlenmesi uygulamasına ilişkin usul ve esasları
belirlemeye, elektronik ortamda tutulmasına ve düzenlenmesine izin verilen defter ve belgelerde
yer alması gereken bilgileri internet de dahil olmak üzere her türlü elektronik bilgi iletişim araç ve
ortamında Maliye Bakanlığına veya Maliye Bakanlığının gözetim ve denetimine tabi olup, kuruluşu,
faaliyetleri, çalışma ve denetim esasları Bakanlar Kurulunca çıkarılacak bir yönetmelikle
belirlenecek olan özel hukuk tüzel kişiliğini haiz bir şirkete aktarma zorunluluğu getirmeye, bilgi
aktarımında uyulacak format ve standartlar ile uygulamaya ilişkin usul ve esasları tespit etmeye,
aynı Kanun kapsamına giren işlemlerde elektronik imza kullanım usul ve esaslarını düzenlemeye ve
denetlemeye yetkili kılınmıştır. Söz konusu fıkrada ayrıca, Vergi Usul Kanunu ve diğer vergi
kanunlarında defter, kayıt ve belgelere ilişkin olarak yer alan hükümlerin elektronik defter, kayıt ve
belgeler için de geçerli olduğu; Maliye Bakanlığının, elektronik defter, belge ve kayıtlar için diğer
defter, belge ve kayıtlara ilişkin usul ve esaslardan farklı usul ve esaslar belirlemeye yetkili olduğu
hükme bağlanmıştır.
Konuyla ilgili olarak yayımlanan 397 sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile anonim
ve limited şirketlerin elektronik fatura oluşturmalarına, alıcısına iletmelerine, muhafaza ve
istenildiğinde ibraz etmelerine izin verilmiştir.
Yine, konuya ilişkin olarak yayımlanan 416 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile
Kanunun 232'nci maddesi kapsamında fatura düzenlemek zorunda olan mükelleflere elektronik
fatura uygulamasından yararlanma hakkı tanınmış olup, 421 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel
Tebliği ile mükelleflerin vergi kanunlarına uyumlarının artırılması ile kayıt dışılığın izlenerek
önlenmesi amaçlanmış ve bu kapsamda anılan Tebliğin, "3. Elektronik Defter ve Elektronik Fatura
Zorunluluğu" başlıklı bölümünün "3.1 Kapsama Giren Mükellefler" alt başlıklı bölümünde;
"3.1.1.Yukarıda yer verilen yetkilere istinaden Bakanlığımızca aşağıda sayılan mükellef
gruplarına elektronik defter tutma ve elektronik fatura uygulamasına dâhil olma zorunluluğu
getirilmiştir.
a) 4/12/2003 tarihli ve 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu kapsamında madeni yağ lisansına
sahip olanlar ile bunlardan 2011 takvim yılında mal alan mükelleflerden 31/12/2011 tarihi itibariyle
asgari 25 Milyon TL brüt satış hasılatına sahip olanlar.
b) 6/6/2002 tarihli ve 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (III) sayılı listedeki
malları imal, inşa veya ithal edenler ile bunlardan 2011 takvim yılında mal alan mükelleflerden
31/12/2011 tarihi itibariyle asgari 10 Milyon TL brüt satış hasılatına sahip olanlar,
3.1.2. Bu Tebliğ kapsamında zorunluluk getirilen mükelleflerden mal alan 10/12/2003 tarihli
ve 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununa ekli cetvellerde yer alan idare, kurum ve
kuruluşlar ile iktisadi kamu kuruluşlarının elektronik fatura uygulamasından yararlanma ve
elektronik defter tutma zorunluluğu bulunmamaktadır." açıklamasına yer verilmiştir.
5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunun 1.maddesinde
"(1) Aşağıda sayılan kurumların kazançları, kurumlar vergisine tâbidir:
a) Sermaye şirketleri.b)Kooperatifler...." hükmü yer almakta olup aynı kanunun 2. Maddesinde ise "İktisadî kamu
kuruluşları: Devlete, il özel idarelerine, belediyelere, diğer kamu idarelerine ve kuruluşlarına ait
veya bağlı olup, faaliyetleri devamlı bulunan ve birinci ve ikinci fıkralar dışında kalan ticarî, sınaî ve
ziraî işletmeler iktisadî kamu kuruluşudur." ifadesi yer almaktadır.
Buna göre, anonim şirket olarak kurulan kurumunuzun sermaye şirketi olması nedeniyle
421 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde belirtilen şartları taşıması halinde, elektronik
fatura ve elektronik defter uygulamasına geçme zorunluluğu bulunmaktadır.
Bilgi edinilmesini rica ederim.
(*) Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**) İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise
bu özelge geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz
dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi
için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.