Emlak Vergisine İlişkin kısıtlılık ve Zamanaşımı uygulaması Hk.

Emlak Vergisine İlişkin kısıtlılık ve Zamanaşımı uygulaması
Hk.
Sayı: 
97895701-175.01[2016/5.1.365725]-1733
Tarih: 
03/01/2017
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
 İSTANBUL VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
(Mükellef Hizmetleri Diğer Vergiler Grup Müdürlüğü)
 
   
Sayı :97895701-175.01[2016/5.1.365725]-1733 03.01.2017
Konu :Emlak Vergisi  
 
İlgide  kayıtlı  özelge  talep  formunuzun  incelenmesinden,  Belediyeniz  emlak  vergisi
mükellefinin arazisini ifraz işlemi sonucu 14/08/2002 tarihinde arsaya dönüştürdüğü, bu işlem
sonucu oluşan arsalara ait emlak vergisi bildiriminde bulunulmadığının 18/01/2016 tarihinde
Belediyenizce tespit edildiği ve arsalara geriye dönük olarak re'sen emlak vergisi tahakkukku
yapıldığı, ancak zamanaşımı süresi dikkate alınarak tahakkuk başlangıç tarihini belirlemede
tereddüte düşüldüğü, ayrıca 14/08/2002 tarihinde araziden arsaya dönüşen arsaların 08/11/2010
tarihli imar planına göre kısıtlı sayıldığı belirtilerek konuya ilişkin zamanaşımı ve kısıtlılık
uygulaması hususlarında Başkanlığımız görüşünün sorulduğu anlaşılmaktadır.
 
Bilindiği üzere, 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanununun 12 nci maddesinde, Türkiye sınırları
içinde bulunan arazi ve arsaların bu Kanun hükümlerine göre arazi vergisine tabi olduğu, belediye
sınırları içinde belediyece parsellenmiş arazinin arsa sayılacağı, Belediye sınırları içinde veya
dışında bulunan parsellenmemiş araziden hangilerinin bu Kanuna göre arsa sayılacağının Bakanlar
Kurulu kararı ile belli edileceği, aksine hüküm olmadıkça bu Kanunun diğer maddelerinde yer alan
arazi tabirinin arsaları da kapsayacağı; 19 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde arazi
vergisi mükellefiyetinin, 33 üncü maddenin (1) ila (7) numaralı fıkralarında yazılı vergi değerini
tadil eden sebeplerin doğması halinde bu değişikliklerin vuku bulduğu tarihi takip eden bütçe
yılından itibaren başlayacağı hükme bağlanmıştır.
 
Aynı Kanunun "Vergi Değerini Tadil Eden Sebepler" başlıklı 33 üncü maddesinin birinci
fıkrasında, arazinin parsellenmek suretiyle arsalar haline getirilmesi ile bir bina veya arazinin,
taksim veya ifraz edilmesi veya mükellefinin değişmesinin vergi değerini tadil eden sebep olduğu;
23 üncü maddesinde, bu Kanunun 33 üncü maddesinde (8 numaralı fıkra hariç) yazılı vergi değerini
tadil eden sebeplerin doğması halinde değişikliğin vuku bulduğu bütçe yılı içerisinde, değişiklik
bütçe yılının son üç ayı içinde vuku bulmuş ise olayın vuku bulduğu tarihten itibaren üç ay içindeilgili belediyeye emlak vergisi bildirimi verilmesinin zorunlu olduğu hükme bağlanmıştır. 
 
Anılan Kanunun 40 ıncı maddesinde, bildirim dışı kalan bina ve arazinin vergi ve cezalarında
zamanaşımının, bu bina ve arazinin bildirim dışı bırakıldığının idarece öğrenildiği tarihi takip eden
yılın başından itibaren başlayacağı hüküm altına alınmıştır.
 
213 sayılı Vergi Usul Kanununun 114 üncü maddesinin birinci fıkrasında, vergi alacağının
doğduğu takvim yılını takip eden yılın başından başlayarak beş yıl içinde tarh ve mükellefe tebliğ
edilmeyen vergilerin zamanaşımına uğrayacağı hükmü bağlanmıştır.
 
Bu hükümlere göre, emlak vergisinde zamanaşımı süresinin başlangıcı, bina ve arazinin
bildirim dışı bırakıldığının idarece öğrenildiği tarihi takip eden yılın başından itibaren başlamakta
olup vergi alacağının doğduğu takvim yılını takip eden yılın başından başlayarak beş yıl içinde tarh
ve mükellefe tebliğ edilmeyen emlak vergisi zamanaşımına uğrayacaktır.
 
Öte yandan 1319 sayılı Kanunun 30 uncu maddesinde, Kanunlar veya diğer kamu düzeni
koyan mevzuatla tasarrufu kısıtlanan bina, arsa ve arazinin vergisinin kısıtlamanın devam ettiği
sürece 1/10 oranında tahsil olunacağı, Kanunla ve diğer mevzuatla yapılan kısıtlamaların neler
olduğunun, süresi, tevsiki ve kısıtlama koyan kamu organlarının görevleri ve sorumluluklarının
Bakanlığımızca, Milli Eğitim ve Çevre ve Şehircilik ve İçişleri Bakanlıklarının mütalaaları alınarak
hazırlanacak bir Yönetmelikle tanzim olunacağı hükme bağlanmıştır.
 
Kısıtlı vergi uygulaması, söz konusu hükme istinaden hazırlanan "Tasarrufu Kısıtlanan Bina,
Arsa ve Arazi Hakkında Yönetmelik"  esaslarına göre yapılmaktadır.
 
Anılan Yönetmeliğin 2 nci maddesinde, "İmar planlarında, resmi yapılara, tesislere ve okul,cami, yol, meydan, otopark, yeşil saha, çocuk bahçesi, pazar yeri, hal, mezbaha ve benzeri umumi
hizmetlere ayrılmış olması sebebiyle üzerinde inşaat yapılmasına izin verilmeyen arsalar ile esaslı
değişiklik ve ilaveler yapılmasına izin verilmeyen binaların tasarrufu kısıtlanmış sayılır.
 
Bu hallerde kısıtlı olarak vergileme, imar planının kesinleştiği tarihi izleyen yıl başından
itibaren yapılır. Kısıtlama, ilgili arsa veya binanın bulunduğu alan imar programına alınıncaya (imar
programının kesinleştiği tarihe) kadar devam eder." denilmektedir.
 
Buna göre, söz konusu taşınmazın ifrazı veya vasfının parsellenmek suretiyle arsaya
dönüşmesi durumunda Belediyenize emlak vergisi (arsa) bildiriminde bulunulması gerekirken
bildirimde bulunulmadığından, taşınmazlara ilişkin yapılacak olan cezalı emlak vergisi tarhiyatında,
1319 sayılı Kanunun 40 ıncı maddesi ile 213 sayılı Kanunun 114 üncü maddesindeki zamanaşımı
süresinin dikkate alınması, ancak bu tarhiyatta taşınmazların kısıtlı olarak vergilendirileceği sürede
emlak vergisinin 1/10 oranında tahsil edileceği ile aranılacak cezanın tahsil edilmesi gereken vergi
üzerinden kesilmesi gerektiği hususlarının göz önünde bulundurulması gerekmektedir.
 
Bilgi edinilmesini rica ederim.
 
 
(*)     Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**)   İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise bu özelge
geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz dolayısıyla
vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi için gecikme faizi
hesaplanmayacaktır.