Haberleşme vergisi
Özelge: Haberleşme vergisi
Sayı:
B.07.1.GİB.0.66/6625-13/39429
Tarih:
05/04/2008
T.C.
MALİYE BAKANLIĞI
Gelir İdaresi Başkanlığı
SAYI
:B.07.1.GİB.0.66/662513/39429 15.04.2008
KONU :
...................................
Vergi ve Muhasebe Direktörlüğü
Aydınlıkevler 06103 /ANKARA
İLGİ: 10/10/2007 tarihli ve 13050 sayılı yazınız.
İlgide kayıtlı yazınızda, şirketinizce, Telekomünikasyon Kurumundan ruhsat veya genel izin almış
işletmecilere, verilen alt yapı kullanım hakkı karşılığında alınan bedellerin özel iletişim vergisi ve
haberleşme vergisine tabi olup olmayacağı hususunda Başkanlığımız görüşü sorulmaktadır.
Konu ile ilgili olarak Telekomünikasyon Kurumundan alınan 03/01/2008 tarihli ve 266 sayılı yazıda,
Yerel Ağa Ayrıştırılmış Erişime İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Tebliğ'e göre Yerel Ağın Paylaşıma
Açılması (YAPA) hizmetinin, yerel ağın mülkiyetinde bir değişiklik olmadan sabit telekomünikasyon
şebekesinde kullanıcı tarafındaki şebeke sonlanma noktası ile kullanıcının bağlı bulunduğu ana
dağıtım çatısı veya eşdeğer tesis arasındaki erişim şebekesinin diğer işletmecilerin kullanımına
sunulması anlamına geldiğinden bahisle, telekomünikasyon mevzuatı açısından YAPA hizmetinin,
Kurumlarıyla imtiyaz sözleşmesi imzalamak suretiyle telekomünikasyon alt yapısı kurup işleten
ve/veya telekomünikasyon hizmeti sunan ....... ................ A.Ş. tarafından verilen bir
telekomünikasyon hizmeti olarak değerlendirildiği belirtilmektedir.
1. 6802 sayılı Gider Vergileri Kanununun 39 uncu maddesinin birinci fıkrasında;
"406 sayılı Telgraf ve Telefon Kanunu uyarınca Telekomünikasyon Kurumuyla görev veya imtiyaz
sözleşmesi imzalamak veya bu Kurumdan ruhsat veya genel izin almak suretiyle telekomünikasyon
alt yapısı kurup işleten veya telekomünikasyon hizmeti sunan işletmecilerin (kablo tv altyapısı
üzerinden teknik olarak verilebilecek her türlü hizmetleri dışında, görev sözleşmesi ile ulusal
egemenlik kapsamındaki uydu yörünge pozisyonlarının hakları, yönetimi ve işletme yetkisine sahip
olanlar hariç);
a) Her nevi mobil telekomünikasyon işletmeciliği kapsamındaki (ön ödemeli kart satışları dahil)
tesis, devir, nakil ve haberleşme hizmetleri % 25,b) Radyo ve televizyon yayınlarının uydu platformu ve kablo ortamından iletilmesine ilişkin
hizmetleri % 15,
c) (a) ve (b) bentleri kapsamına girmeyen diğer telekomünikasyon hizmetleri % 15,
Oranında özel iletişim vergisine tâbidir."
hükmü bulunmaktadır.
Aynı maddenin dördüncü fıkrasında vergi matrahının katma değer vergisi matrahını oluşturan
unsurlardan teşekkül ettiği belirtilmektedir.
Buna göre, şirketiniz tarafından verilen YAPA hizmeti bir telekomünikasyon hizmeti olarak
değerlendirildiğinden bu hizmetin karşılığını teşkil eden bedellerin 6802 sayılı Kanunun 39 uncu
maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi hükmü uyarınca % 15 oranında özel iletişim vergisine tabi
tutulması gerekmektedir.
2. 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanununun 29 uncu maddesinde, belediye sınırları ve mücavir
alanlar içinde Posta Telgraf Telefon İşletmesi tarafından tahsil edilen telefon, teleks, faksimili ve
data ücretlerinin (tesis, devir ve nakil ücretleri hariç) haberleşme vergisine tabi olduğu; 30 uncu
maddesinde ise, haberleşme vergisinin mükellefinin, telefon, teleks, faksimili ve data ücretlerini
tahsil eden Posta Telgraf Telefon İdaresinin olduğu hüküm altına alınmıştır.
406 sayılı Kanunun geçici 3 üncü maddesinde, "406 sayılı Kanun ile diğer kanunlarda Türkiye
Cumhuriyeti Posta, Telgraf ve Telefon İşletmesi Genel Müdürlüğüne yapılan atıflar, hizmet alanları
itibariyle Türk Telekomünikasyon Anonim Şirketi veya Türkiye Cumhuriyeti Posta İşletmesi Genel
Müdürlüğüne (P.İ.) yapılmış sayılır." hükmüne yer verilmiştir.
Öte yandan, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 3/b maddesi hükmü uyarınca, vergilendirmede,
vergiyi doğuran olay ve bu olaya ilişkin muamelelerin gerçek mahiyeti esastır.
Bu hükümlere göre, şirketiniz tarafından tesis, devir ve nakil ücretleri hariç olmak üzere tahsil
edilen telefon, teleks, faksimili ve data ücretleri haberleşme vergisinin konusuna girmekte olup
telefon, teleks, faksimili ve data ücretleri dışında ya da niteliği itibariyle bu ücretler kapsamında
olmayan ücret veya bedeller haberleşme vergisinin konusunu oluşturmamaktadır.
Yukarıda yer alan açıklamalardan da anlaşılacağı üzere, YAPA kapsamında işletmecilere
altyapınızın blok olarak tahsis edilmesi karşılığında tahsil edilen blok ve devre kullanım ücretinin;
mahiyet itibariyle telefon, teleks, faksimili ve data ücretinin toplulaştırılması olarak
değerlendirilmesi gerektiği açıktır.
Bu nedenle, şirketinizce, Telekomünikasyon Kurumundan ruhsat veya genel izin almış işletmecilere
altyapınızın blok olarak tahsis edilmesi karşılığında alınan blok ve devre kullanım ücretinin
haberleşme vergisine tabi tutulması; söz konusu altyapınızın kullandırılmasına bağlı olarak alınan
talep değerlendirme ücreti, hatalı arıza bildirim bedeli ve ortak yerleşime açık şirketiniz birimleri
içerisinde yapacakları çalışma nedeniyle 7/24 hizmet başlangıç ve saat başı ücret bedellerinden ise
haberleşme vergisinin aranılmaması gerekmektedir.
Bilgi edinilmesini ve gereğini rica ederim.
Başkan a.