Hasılat defteri tutan şirketin e-defter uygulamasına geçme zorunluluğu
Hasılat defteri tutan şirketin e-defter uygulamasına geçme
zorunluluğu
Sayı:
B.07.1.GİB.4.34.19.02-105[Mük257-2014/VUK1-18472]-112205
Tarih:
08/08/2016
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
İSTANBUL VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Mükellef Hizmetleri Usul Grup Müdürlüğü
Sayı :11395140-105[Mük257-2014/VUK1-18472]-112205 08.08.2016
Konu :Hasılat defteri tutan şirketin e-defter
uygulamasına geçme zorunluluğu
İlgide kayıtlı özelge talep formunuzda Şirketinizin Türkiye'de yabancı nakliyat kurumu
şubesi olarak faaliyette bulunduğu, "Hasılat defteri" tutan Şirketinizin elektronik fatura
uygulamasına geçtiği, elektronik fatura kapsamına giren ancak yevmiye ve kebir defteri tutmayan
dar mükellef şirketinizin elektronik defter uygulamasına geçmesinin zorunlu olup olmadığı ile
zorunlu ise Şirketinizin yasal defter olarak hasılat defteri yerine yevmiye ve büyük deftere mi
geçmesi gerektiği hususlarında Başkanlığımız görüşü talep edilmektedir.
213 sayılı Vergi Usul Kanununun 172 nci maddesinde, defter tutma mecburiyeti bulunan
gerçek ve tüzel kişiler sayılmış, 207 nci maddesinde ise yabancı nakliyat kurumlarının veya bunları
Türkiye'de temsil eden şube veya acentelerinin bir "Hasılat defteri" tutmaya ve bu deftere
Türkiye'de elde ettikleri hasılatı tarih sırasıyla ve müfredatlı olarak kaydetmeye mecbur oldukları,
bu madde gereğince hasılat defteri tutan yabancı nakliyat kurumlarının bu işleri için ayrıca
muhasebe defteri tutmaya mecbur olmadıkları hüküm altına alınmıştır.
Anılan Kanunun Mükerrer 242 nci maddesinin iki numaralı fıkrası ile Bakanlığımıza verilen
yetkiye istinaden yayımlanan ve elektronik fatura kullanımına ilişkin usul ve esasları belirleyen 397
Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile anonim ve limited şirketlerin elektronik fatura
oluşturmalarına, alıcısına iletmelerine, muhafaza ve istenildiğinde ibraz etmelerine izin verilmiştir.
416 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 232’nci
maddesi kapsamında fatura düzenlemek zorunda olan mükelleflere elektronik fatura
uygulamasından yararlanma hakkı tanınmıştır.
Diğer taraftan, 13/12/2011 tarihli ve 28141 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan 1 Sıra No.lu
Elektronik Defter Genel Tebliği ile Vergi Usul Kanunu kapsamında tutulması zorunlu olan
defterlerden www.edefter.gov.tr internet adresinde format ve standardı yayımlanan defterlerin
elektronik ortamda oluşturulmasına ilişkin usul ve esaslar belirlenerek elektronik defter
kullanımına izin verilmiştir.
Konuya ilişkin olarak yayımlanan 421 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile bazımükellef gruplarına elektronik defter tutma ve elektronik fatura uygulamasına dahil olma
zorunluluğu getirilmiştir.
Mezkur Tebliğ ile zorunluluk getirilen mükelleflere ilave olarak 454 Sıra No.lu Vergi Usul
Kanunu Genel Tebliği ile aşağıda sayılan mükelleflere de elektronik defter tutma ve e-fatura
uygulamasına geçme zorunluluğu getirilmiştir.
a) 2014 veya müteakip hesap dönemleri brüt satış hasılatı 10 Milyon TL ve üzeri olan
mükellefler.
b) 6/6/2002 tarihli ve 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli I sayılı listedeki
malların imali, ithali, teslimi vb. faaliyetleri nedeniyle Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu
(EPDK)'ndan lisans alan mükellefler. Bayilik lisansı olanlar, münhasıran bu lisansa sahip olmaları
nedeniyle bu bent kapsamında değerlendirilmeyecektir.
c) Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli III sayılı listedeki malları imal, inşa ve ithal eden
mükellefler.
(a) bendindeki şartı, 2014 hesap döneminde sağlayan mükellefler 1/1/2016 tarihinden
itibaren, 2015 veya müteakip hesap dönemlerinde sağlayan mükellefler ise ilgili hesap dönemine
ilişkin gelir/kurumlar vergisi beyannamesinin verileceği tarihi takip eden hesap döneminin başından
itibaren, (b) ve (c) bentlerinde sayılanlardan bu Tebliğin yayım tarihinden önce lisans alan veya
mükellefiyet tesis ettirenler 1/1/2016 tarihinden itibaren, bu Tebliğin yayım tarihinden sonra lisans
alan veya mükellefiyet tesis ettirenler ise, lisans aldıkları ya da mükellefiyet tesis ettirdikleri tarihi
izleyen hesap döneminin başından itibaren elektronik fatura ve elektronik defter uygulamasına
geçmek zorundadır. Bununla birlikte, lisans ya da mükellefiyet tesis tarihi ile izleyen hesap dönemi
arasındaki sürenin üç aydan kısa olması halinde isteyen mükellefler bir sonraki hesap döneminin
başından itibaren elektronik defter tutabilecekler ve e-Fatura uygulamasına geçebileceklerdir.
Yukarıda yer alan hüküm ve açıklamalara göre; e-fatura ve e-defter uygulamalarına dahil
olma zorunluluğu bulunan, e-fatura uygulamasına geçen ancak Vergi Usul Kanununun 207 nci
maddesi gereğince "Hasılat defteri" tutan şirketinizin, "Hasılat defteri"nin elektronik ortamda
oluşturulmasına ilişkin format ve standardın www.edefter.gov.tr internet adresinde duyurulacağı
tarihe kadar e-defter uygulamasına geçme zorunluluğu bulunmamaktadır.
Bilgi edinilmesini rica ederim.
(*) Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.(**) İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise
bu özelge geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz
dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi
için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.