Hindistan Cumhuriyeti mukiminden alınan danışmanlık hizmetinin vergi kanunları karşısındaki durumu hk.

Hindistan Cumhuriyeti mukiminden alınan danışmanlık

hizmetinin vergi kanunları karşısındaki durumu hk.

Kanun Numarası

193

Kanun

GELİR VERGİSİ KANUNU

Özelge No

E-38418978-299-321125

Özelge Tarihi

11.06.2025

T.C.

GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI

Ankara Defterdarlığı

Gelir Kanunları Gelir Vergileri Grup Müdürlüğü

Sayı : E-38418978-299-321125

Konu :

ilgi:

11.06.2025

İlgide kayıtlı özelge talep formunda, şirketinizin biyokimya, mikrobiyoloji, moleküler

biyoloji, genetik, biyoteknoloji ve biyoinformatik konularında araştırma, geliştirme,

üretim, ticaret, danışmanlık ve eğitim faaliyetinde bulunduğu, Ar-Ge merkezinin ise

“..." Vergi Dairesi Müdürlüğünün "..." vergi kimlik numaralı mükellefi "...""nin olduğu, ilgili

firmanın yürütmekte olduğu ".." projelerinde ürün geliştirmelerine danışmanlık

hizmeti verdiğiniz, ancak danışmanlık hizmetlerinde bazı konularda “...", Hindistan

adresinde ikamet eden “..." isimli Hindistan vatandaşından ülkemize gelmek suretiyle

veya uzaktan bilgisayar ve mobil uygulamalar üzerinden danışmanlık hizmeti

aldığınız belirtilerek söz konusu kişiden alınan danışmanlık hizmeti karşılığında

tarafınızca yapılacak ödemelerin tevkifata tabi olup olmadığı

hususunda Defterdarlığımız görüşü talep edilmektedir.

GELİR VERGİSİ KANUNU YÖNÜNDEN

193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun "Mükellefler" başlıklı 3 üncü maddesinin birinci

fıkrasının (1) numaralı bendinde, Türkiye'de yerleşmiş olan gerçek kişilerin Türkiye

içinde ve dışında elde ettikleri kazanç ve iratların tamamı

üzerinden vergilendirilecekleri hükme bağlanmış olup anılan Kanunun;

"Türkiye'de yerleşme" başlıklı 4 üncü maddesinde, "Aşağıda yazılı kimseler

Türkiye'de yerleşmiş sayılır:

1. İkametgâhı Türkiye'de bulunanlar (ikametgâh, Kanunu Medeninin 19'uncu ve

müteakip maddelerinde yazılı olan yerlerdir);

2. Bir takvim yılı içinde Türkiye'de devamlı olarak altı aydan fazla oturanlar (Geçicı

ayrılmalar Türkiye'de oturma süresini kesmez.)",

- "Mükellefler ve mevzu" başlıklı 6 ncı maddesinde, Türkiye'de yerleşmiş olmayan

gerçek kişilerin sadece Türkiye'de elde ettikleri kazanç ve iratlar

üzerinden vergilendirileceği,

- "Kazanç ve iradın Türkiye'de elde edilmesi" başlıklı 7 nci maddesinde, "Dar

mükellefiyete tabi kimseler bakımından kazanç ve iradın Türkiye'de elde edildiğı

aşağıdaki şartlara göre tayin olunur:

4. Serbest meslek kazançlarında: Serbest meslek faaliyetlerinin Türkiye'de icra

edilmesi veya Türkiye'de değerlendirilmesi,

Ви таddenin 3 üncü, 4 üncü, 5 inci ve 7 nci bentlerinde sözü edilen

değerlendirmeden maksat, ödemenin Türkiye'de yapılması veya ödeme yabancı

memlekette yapılmışsa, Türkiye'de ödeyenin veya nam ve hesabına ödeme

vapılanin hesan ilmesi veva kârından avrılmasıdır."

-"Serbest meslek kazancının tarifi” başlıklı 65 inci maddesinde, "Her türlü serbest

meslek faaliyetinden doğan kazançlar serbest meslek kazancıdır.

Serbest meslek faaliyeti; sermayeden ziyade şahsi mesaiye, ilmi veya mesleki

bilgiye veya ihtisasa dayanan ve ticari mahiyette olmıyan işlerin işverene tabi

olmaksızın şahsi sorumluluk altında kendi nam ve hesabına yapılmasıdır.

hükümlerine yer verilmiştir.

Aynı Kanunun "Vergi tevkifatı" başlıklı 94 üncü maddesinin birinci fıkrasında tevkifat

yapmakla yükümlü olanlar sayılmış olup, aynı fıkranın (2) numaralı bendinin (b) alt

bendinde, yaptıkları serbest meslek işleri dolayısıyla bu işleri icra edenlere yapılan

ödemelerden (2009/14592 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla belirlenen) %20 oranında

gelir vergisi tevkifatı yapılacağı belirtilmiştir.

Bu hükümlere göre, Hindistan Cumhuriyeti mukimi kişiden almış olduğunuz

danışmanlık hizmetinin serbest meslek hizmeti olarak değerlendirilmesi

gerektiğinden, söz konusu danışmanlık hizmeti karşılığında yapacağınız ödemeler

üzerinden Gelir Vergisi Kanununun 94 üncü maddesinin birinci fıkrasının (2/b) bendi

uyarınca gelir vergi tevkifatı yapmanız gerekmektedir.

ÇİFTE VERGİLENDİRMEYİ ÖNLEME ANLAŞMALARI YÖNÜNDEN

Hükümleri 1/1/1994 tarihinden itibaren uygulanmaya başlanan Türkiye Cumhuriyeti

ile Hindistan Cumhuriyeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte

Vergilendirmeyi Önleme ve Vergi Kaçakçılığına Engel Olma Anlaşması"nın

(Anlaşma) "Gayrimaddi Hak Bedelleri ve Teknik Hizmet Ücretleri" başlıklı 12 nci

maddesinde, "I. Bir Akit Devlette doğan ve diğer Akit Devletin bir mukimine ödenen

gayrimaddi hak bedelleri ve teknik hizmet ücretleri, bu diğer Devlette

vergilendirilebilir.

2. Bununla beraber, sözkonusu gayrimaddi hak bedelleri veya teknik hizmet ücretleri

elde edildikleri Akit Devlette ve o Devletin mevzuatına göre de vergilendirilebilir;

ancak, gayrimaddi hak bedeli ve teknik hizmet ücretleri elde eden kişi gayrimaddi

hak bedeli veya teknik hizmet ücretlerinin gerçek lehdarı ise bu şekilde alınacak

vergi, gayrimaddi hak bedelinin veya teknik hizmet ücretlerinin gayrisafi tutarının

yüzde 15'ini aşmayacaktır.

3. Bu maddede kullanılan "gayrimaddi hak bedelleri" terimi, sinema filmleri, radyo -

televizyon yayınlarında kullanılan filmler veya bantlar dahil olmak üzere edebi,

sanatsal, bilimsel her nevi telif hakkının, her nevi patentin, alameti farikanın, desen

veya modelin, planın, gizli formül veya üretim yönteminin kullanımı veya kullanта

hakkı ile sınai, ticari, bilimsel teçhizatın veya sınai, ticari, bilimsel tecrübeye dayalı

bilgilerin kullanımı veya kullanma hakkı karşılığında ödenen her türlü bedelleri

kapsar.

4. Bu maddede kullanılan "teknik hizmet ücretleri" terimi, ödemeleri yapan kişinin

istihdam ettiği kişilere yapılan ödemelerin dışında herhangi bir kişiye yönetim, teknik

veya danışma nitelikli hizmetler karşılığında, diğer personel veya teknik hizmetler

sağlama da dahil ödemeleri ifade eder.

...." hükümlerine yer verilmiştir.

Hindistan mukimi gerçek kişinin şirketinize vermiş olduğu hizmetler karşılığında elde

ettiği gelirlerin Anlaşmanın "Gayrimaddi Hak Bedelleri ve Teknik Hizmet Ücretleri"

başlıklı 12 nci maddesi dördüncü fıkrası kapsamında teknik hizmet ücreti olarak

değerlendirilmesi gerekmektedir.

Buna göre, Hindistan mukimi gerçek kişinin firmanıza vermiş olduğu hizmetler

dolayısıyla elde edeceği gelirleri vergileme hakkı Hindistan'a aittir. Ancak,

Anlaşmanın 12 nci maddesinin ikinci fıkrası uyarınca Türkiye'nin de söz konusu

ödemeler üzerinden vergi alma hakkı bulunmakta olup; Hindistan mukimi kişinin

gelirin gerçek lehdarı olması durumunda alınacak vergi, teknik hizmet ücretinin

gayrisafi tutarının %15'ini aşamayacaktır. Diğer taraftan, Türkiye'de ödenen vergilerin,

Anlaşmanın "Çifte Vergilendirmenin Önlenmesi" başlıklı 22 nci maddesinin (2/a)

fıkrası uyarınca Hindistan tarafından mahsup edilmesi yoluyla çifte vergilendirmenin

önlenmesi sağlanmış olacaktır.

Anlaşma hükümlerinin iç mevzuata göre değişiklik getirdiği durumlarda, Anlaşma

hükümlerinden yararlanabilmek için söz konusu Hindistan mukimi gerçek kişinin

Hindistan'da tam mükellef olduğunun ve tüm dünya kazançları üzerinden bu ülkede

vergilendirildiğinin Hindistan yetkili makamlarından alınacak bir belge (mukimlik

belgesi) ile kanıtlanması ve bu belgenin aslı ile birlikte Türkçe tercümesinin noterce

veya bu ülkedeki Türk Konsolosluklarınca tasdik edilen bir örneğinin vergi

sorumlularına ve/veya ilgili vergi dairesine ibraz edilmesi gerekmektedir. Mukimlik

belgesinin ibraz edilememesi durumunda ise ilgili Anlaşma hükümleri yerine iç

mevzuat hükümlerimizin uygulanacağı tabiidir.

Bilgi edinilmesini rica ederim.

(*) Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.

(**) Inceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise bu özelge

geçersizdir.

(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz dolayısıyla

vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi için gecikme faizi

hesaplanmayacaktır.