Hindistan mukimi şirkete verilen danışmanlık hizmeti karşılığı Hindistan'da yetkili makama ödenen tevkifatın Türkiye'de ödenecek gelir vergisi ve geli

Hindistan mukimi şirkete verilen danışmanlık hizmeti
karşılığı Hindistan'da yetkili makama ödenen tevkifatın
Türkiye'de ödenecek gelir vergisi ve gelir geçici vergiden
mahsubu.
Sayı:
B.07.1.GİB.4.07.16.01-120[GVK.ÖZ.2014.83]-57
Tarih:
17/02/2016
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
ANTALYA VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Mükellef Hizmetleri Gelir Grup Müdürlüğü
Sayı : 49327596-120[GVK.ÖZ.2014.83]-57 17/02/2016
Konu : Hindistan mukimi şirkete verilen
danışmanlık hizmeti karşılığı
Hindistan'da yetkili makama ödenen
tevkifatın Türkiye'de ödenecek gelir
vergisi ve gelir geçici vergiden
mahsubu.
İlgide kayıtlı özelge talep formunda, şahsınızın Hindistan’da iş yeri bulunmaksızın Hindistan
mukimi bir firmaya teknik hizmet- danışmanlık hizmeti verdiği, verilen bu hizmet dolayısıyla
danışmanlık hizmeti faturası düzenlediği, bu faturaya ilişkin olarak Hindistan mukimi firmanın
ödeme yaparken sözleşme gereği vergi mevzuatı çerçevesinde % 20 oranında tevkifat yaptığı ve
tevkif edilen vergiyi şahsınız adına yetkili makama ödediği belirtilerek, şahsınız adına Hindistan’da
yetkili makama ödenen tevkifat tutarının Türkiye’de ödenecek gelir vergisi ve gelir geçici vergiden
mahsup edilip edilmeyeceği hususunda bilgi talep edildiği anlaşılmakta olup konu hakkında
Başkanlığımız görüşleri aşağıda açıklanmıştır.
193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu'nun 3'üncü maddesinde; "Aşağıda yazılı gerçek kişiler
Türkiye içinde ve dışında elde ettikleri kazanç ve iratların tamamı üzerinden vergilendirilirler:
1.Türkiye'de yerleşmiş olanlar;
2-Resmi daire ve müesseselere veya merkezi Türkiye'de bulunan teşekkül ve teşebbüslere
bağlı olup adı geçen daire, müessese, teşekkül ve teşebbüslerin işleri dolayısıyla yabancı
memleketlerde oturan Türk vatandaşları (Bu gibilerden, bulundukları memleketlerde elde ettikleri
kazanç ve iratları dolayısıyla Gelr Vergisi'ne veya benzeri bir vergiye tabi tutulmuş bulunanlar,
mezkur kazanç ve iratları üzerinden ayrıca vergilendirilmezler.)"
6'ncı maddesinde, "Türkiye'de yerleşmiş olmayan gerçek kişiler sadece Türkiye'de elde
ettikleri kazanç ve iratlar üzerinden vergilendirilirler."
7'nci maddesinde "Dar mükellefiyete tabi kimseler bakımından kazanç ve iradın Türkiye'de
elde edildiği aşağıdaki şartlara göre tayin olunur:
4. Serbest meslek kazançlarında: Serbest meslek faaliyetlerinin Türkiye'de icra edilmesi
veya Türkiye'de değerlendirilmesi;
...........
Bu maddenin 3'üncü, 4'üncü, 5'inci ve 7'inci bentlerinde sözü edilen değerlendirmeden
maksat, ödemenin Türkiye'de yapılması veya ödeme yabancı memlekette yapılmışsa, Türkiye'de
ödeyenin veya nam ve hesabına ödeme yapılanın hesaplarına intikal ettirilmesi veya kârından
ayrılmasıdır."
8'inci maddesinde, "7'nci maddenin 1 numaralı bendinde yazılı iş yeri, Vergi Usul Kanunu
hükümlerine göre tayin olunur.
Aynı maddede yazılı daimi temsilci, bir hizmet veya vekalet akdi ile temsil edilene bağlı olup,
onun nam ve hesabına muayyen veya gayrimuayyen bir müddetle veya müteaddit ticari muameleler
ifasına yetkili bulunan kimsedir."hükümleri yer almakta olup söz konusu Kanunun 65'inci
maddesinde ise Her türlü serbest meslek faaliyetinden doğan kazançlar serbest meslek kazancıdır.
Serbest meslek faaliyeti; sermayeden ziyade şahsi mesaiye, ilmi veya mesleki bilgiye veya
ihtisasa dayanan ve ticari mahiyette olmıyan işlerin işverene tabi olmaksızın şahsi sorumluluk
altında kendi nam ve hesabına yapılmasıdır." hükmüne yer verilmiştir.
"Öte yandan, "Türkiye Cumhuriyeti ile Hindistan Cumhuriyeti Arasında Gelir Üzerinden
Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi Önleme ve Vergi Kaçakçılığına Engel Olma Anlaşması"
01.01.1994 tarihinden itibaren uygulanmakta olup, söz konusu Anlaşmanın "Gayrimaddi Hak
Bedelleri ve Teknik Hizmet Ücretleri" başlıklı 12 nci maddesinde;
"1. Bir Akit Devlette doğan ve diğer Akit Devletin bir mukimine ödenen gayrimaddi hak
bedelleri ve teknik hizmet ücretleri, bu diğer Devlette vergilendirilebilir.
2. Bununla beraber, sözkonusu gayrimaddi hak bedelleri veya teknik hizmet ücretleri elde
edildikleri Akit Devlette ve o Devletin mevzuatına göre de vergilendirilebilir; ancak, gayrimaddi hak
bedeli ve teknik hizmet ücretleri elde eden kişi gayrimaddi hak bedeli veya teknik hizmet
ücretlerinin gerçek lehdarı ise bu şekilde alınacak vergi, gayrimaddi hak bedelinin veya teknik
hizmet ücretlerinin gayrisafi tutarının yüzde 15'ini aşmayacaktır.
...
4. Bu maddede kullanılan "teknik hizmet ücretleri" terimi, ödemeleri yapan kişinin istihdam
ettiği kişilere yapılan ödemelerin dışında herhangi bir kişiye yönetim, teknik veya danışma nitelikli
hizmetler karşılığında, diğer personel veya teknik hizmetler sağlama da dahil ödemeleri ifade eder.
5. Bir Akit Devlet mukimi olan gayrimaddi hak bedelinin veya teknik hizmet ücretlerinin
gerçek lehdarı, sözkonusu bedelin veya teknik hizmet ücretlerinin elde edildiği diğer Akit Devlette
yer alan bir işyeri vasıtasıyla ticari faaliyette bulunursa ve sözkonusu gayrimaddi hak bedelinin
veya teknik hizmet ücretlerinin ödendiği hak veya varlık ile bu işyeri arasında etkin bir bağ
bulunmaktaysa, 1 inci ve 2 nci fıkra hükümleri uygulama dışı kalacaktır. Bu durumda 7 nci madde
hükümleri uygulanacaktır.
6. Gayrimaddi hak bedelleri veya teknik hizmet ücretleri ödeyen, bir Devletin kendisi,bir
politik alt bölümü, bir mahalli idaresi veya bir mukimi olduğunda, gayrimaddi hak bedelleri veya
teknik hizmet ücretlerinin, o Akit Devlette elde edildiği kabul olunacaktır. Bununla beraber,
gayrimaddi hak bedeli veya teknik hizmet ücretlerini ödeyen kişi bir Akit Devletin mukimi olsun
veya olmasın, bir Akit Devlette gayrimaddi hak bedelini veya teknik hizmet ücretlerini ödemeye
neden olan hak veya varlık veya sözleşme ile bağlantılı bir işyerine veya sabit bir yere sahip
olduğunda ve bu gayrimaddi hak bedeli veya teknik hizmet ücretleri bu işyerinden veya sabit
yerden kaynaklandığında, sözkonusu gayrimaddi hak bedelinin veya teknik hizmet ücretlerinin,
işyerinin veya sabit yerin bulunduğu Akit Devlette elde edildiği kabul olunacaktır.
..."
hükümlerine yer verilmiştir.
Diğer taraftan, Anlaşmanın Çifte Vergilendirmenin Önlenmesi başlıklı 22 nci maddesinde
ise;
"...
3. Türkiye mukimleri için çifte vergilendirme aşağıdaki şekilde önlenecektir:
a) Bir Türkiye mukimi, b) bendinde kavranan gelir hariç olmak üzere, bu Anlaşmanın
hükümlerine göre Hindistan'da vergilendirilebilir bir gelir elde ettiğinde Türkiye, bu geliri vergiden
muaf tutacaktır. Ancak, bu kişinin geriye kalan gelirine ilişkin verginin hesaplanmasında, söz
konusu gelire, istisna bulunmaması halinde uygulanacak olan vergi oranını uygulayabilir.
b) Bir Türkiye mukimi, bu Anlaşmanın 10, 11, 12 nci maddeleri ve 13 üncü maddesinin 4
üncü fıkrası hükümlerine göre, Hindistan'da vergilendirilebilir bir gelir elde ettiğinde, Türkiye bu
kişinin söz konusu gelirleri üzerindeki vergiden Hindistan'da ödenen vergiye eşit bir meblağın
mahsubuna izin verecektir.
Bununla beraber, söz konusu mahsup, Hindistan'da vergilendirilebilen gelire isabet eden
mahsuptan önce Türkiye'de hesaplanan gelir vergisi miktarını aşmayacaktır."
hükümleri yer almaktadır.
Bu hüküm ve açıklamalara göre, Hindistan mukimi şirkete verilen teknik ve danışma nitelikli
hizmetler ile ilgili olarak yapılacak ödemelerin Anlaşmanın 12 nci maddesinin 4 üncü fıkrası
uyarınca teknik hizmet ücreti kapsamında değerlendirilmesi gerekmektedir. Hindistan mukimi
firma tarafından söz konusu hizmetler karşılığında yapılan ödemeleri vergilendirme hakkı 1 inci
fıkra uyarınca Türkiye'ye aittir. Ancak, Hindistan'ın da 2 nci fıkra uyarınca bu ödemelerden vergi
alma hakkı bulunmakta olup, gelirin 6 ncı fıkra kapsamında Hindistan'da elde edilmesi ve
Türkiye'de mukim ve gelirin gerçek lehdarı olmanız durumunda alınacak bu vergi, teknik hizmet
ücreti gayrisafi tutarının %15'ini aşamayacaktır. Söz konusu ödemeler üzerinden Hindistan'da
Anlaşma'ya uygun olarak ödenen vergiler anılan Anlaşmanın Çifte Vergilendirmenin Önlenmesi
başlıklı 22 nci maddesinin 3 (b) fıkrası çerçevesinde mahsup edilecektir.
Türkiye - Hindistan Çifte Vergilendirmeyi Önleme Anlaşması hükümlerinden
yararlanabilmeniz için İngilizce mukimlik belgesinin tarafınızca Hindistan yetkili makamlarına
ibrazı gerekmektedir. Söz konusu belgenin düzenlenerek tarafınıza verilebilmesi için ise, Gelir
İdaresi Başkanlığının www.gib.gov.tr web sayfasından ulaşılabilecek olan 20.12.2013 tarihli ve 3
sayılı Çifte Vergilendirmeyi Önleme Anlaşmaları Sirkülerinde yapılan açıklamalara göre başvuruda
bulunmanız gerekmektedir."
Bilgi edinilmesini rica ederim.
(*) Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**) İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise
bu özelge geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz
dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi
için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.