İnşa edilen eğitim binasına ilişkin bina inşaat harcı, belediyece tahsil edilen harç ve ücretler ile yüklenici firma ile yapılacak inşaat yapım sözleş

İnşa edilen eğitim binasına ilişkin bina inşaat harcı,
belediyece tahsil edilen harç ve ücretler ile yüklenici firma
ile yapılacak inşaat yapım sözleşmesinin damga vergisine ve
harca, yapı denetim firması ile yapılacak sözleşmenin
damga vergisi hk.
Sayı: 
35831311-HARÇ-1
Tarih: 
05/01/2018
T.C.
KARABÜK VALİLİĞİ
Defterdarlık Gelir Müdürlüğü
   
 
Sayı : 35831311-HARÇ-1 05.01.2018
Konu : Yatırm Teşvik Belgesi  
 
İlgi :16/05/2017 tarihli özelge talep formunuz.
İlgide kayıtlı özelge talep formunuzun ve eklerinin incelenmesinden, şirketiniz adına düzenlenen
Yatırım Teşvik Belgesi kapsamında 480 öğrenci kapasiteli, lise eğitim hizmet binası inşa edileceği
belirtilerek, söz konusu binaya ilişkin olarak bina inşaat harcı ve imar mevzuatı gereğince
belediyece tahsil edilen "parselasyon harcı", "ifraz ve tevhit harcı", "plan ve proje tasdik harcı",
"zemin açma izni ve toprak hafriyatı harcı" ile "yapı kullanma izni harcı"nın ve "belediye
meclislerince düzenlenecek tarifelere göre alınan ücretin" aranılıp aranılmayacağı, yüklenici firma
ile yapacağınız inşaat yapım sözleşmesinin damga vergisine ve harca tabi olup olmadığı, yapı
denetim firması ile yapacağınız sözleşmenin damga vergisine tabi olup olmadığı hususunda görüş
sorulduğu anlaşılmaktadır.
2464 SAYILI BELEDİYE GELİRLERİ KANUNUNA GÖRE:
2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanununun Ek 1 inci maddesinde, belediye sınırları ve mücavir
alanlar içinde yapılan her türlü bina inşaatının (ilave ve tadiller dahil), inşaat veya tadilat ruhsatının
alınmasında Ek Madde 6'da yer alan tarifede gösterilen nispet ve hadlerde bina inşaat harcına tabi
olduğu; Ek 2 nci maddesinin 6728 sayılı Kanunun 41 inci maddesiyle değişen (d) fıkrasında ise
Yatırım Teşvik Belgesi kapsamında inşa edilen binaların, bina inşaat harcından istisna olduğu
hükme bağlanmıştır.
Anılan Kanunun 80 inci maddesinde de imar mevzuatı gereğince belediyelerce tahsil edilecek
harçların; "parselasyon harcı", "ifraz ve tevhit harcı", "plan ve proje tasdik harcı", "zemin açma izni
ve toprak hafriyatı harcı" ve "yapı kullanma izni harcı" olduğu; aynı maddenin 6728 sayılı Kanunun
42 nci maddesiyle değişen ikinci fıkrasında ise Yatırım Teşvik Belgesi kapsamında inşa edilen yapı
ve tesislerin, imar mevzuatı gereğince belediyelerce alınması gereken imar ile ilgili harçlardan
istisna tutulacağı hüküm altına alınmıştır.
Konuya ilişkin olarak yayımlanan 48 seri no.lu Belediye Gelirleri Kanunu Genel Tebliğinin "Yatırım
Teşvik Belgesi kapsamında inşa edilen binalar için bina inşaat harcı istisnası uygulaması" başlıklı 3
üncü maddesinde; 2464 sayılı Kanunun Ek 2 nci maddesinin (d) fıkrasında yapılan değişiklik ileYatırım Teşvik Belgesi kapsamında inşa edilen binalara (ilave ve tadiller dahil) bina inşaat harcı
istisnası getirildiği, bu istisnadan faydalanabilmek için bina inşaatlarına ilişkin inşaat veya tadilat
ruhsatının Yatırım Teşvik Belgesinin tamamlama vizesinin yapılacağı tarihten önce alınması ile bu
kapsamdaki bina inşaatlarına (ilave ve tadiller dahil) ilişkin olarak inşaat veya tadilat ruhsatı
alınmasında Yatırım Teşvik Belgesinin bir örneğinin ilgili belediyeye verilmesinin gerektiği
belirtilmektedir.
Anılan Tebliğin, "Yatırım Teşvik Belgesi kapsamında inşa edilen yapı ve tesisler için imar mevzuatı
gereğince belediyelerce alınması gereken imar ile ilgili harçlara ilişkin istisna uygulaması" başlıklı
4 üncü maddesinde ise 2464 sayılı Kanunun 80 inci maddesinin ikinci fıkrasında yapılan değişiklik
ile Yatırım Teşvik Belgesi kapsamında inşa edilen yapı ve tesisler için imar mevzuatı gereğince
belediyelerce alınması gereken imar ile ilgili harçlara ilişkin istisna getirildiği ile bu istisnadan
faydalanabilmek için yapı ve tesislere ilişkin izin, karar veya işlemin, Yatırım Teşvik Belgesinin
tamamlama vizesinin yapılacağı tarihten önce alınması veya yapılması ile bu kapsamda inşa
edilecek yapı ve tesislere ilişkin izin, karar veya işlem aşamasında Yatırım Teşvik Belgesinin bir
örneğinin ilgili belediyeye verilmesinin gerektiği belirtilmektedir.
Aynı Kanunun 97 nci maddesinde ise belediyelerin bu Kanunda harç veya katılma payı konusu
yapılmayan ve ilgililerin isteğine bağlı olarak ifa edecekleri her türlü hizmet için belediye
meclislerince düzenlenecek tarifelere göre ücret almaya yetkili oldukları ve belediyeye tekel olarak
verilmiş işlerin kendi özel hükümlerine tabi olacağı hükme bağlanmıştır. Ayrıca, anılan Kanunda
Yatırım Teşvik Belgesi kapsamında inşa edilecek olan binalara ilişkin olarak ücret alınmayacağı
hususunda herhangi bir hükme ise yer verilmemiştir.
31 Seri No.lu Belediye Gelirleri Kanunu Genel Tebliğin "2.Belediyelerce Ücret Uygulama Esasları"
başlıklı bölümünde, belediyelerin harç veya katılma payı konusu yapılmayan ve ilgililerin isteğine
bağlı olarak ifa edecekleri her türlü hizmet için belediye meclislerince düzenlenecek tarifelere göre
ücret almalarının mümkün bulunduğu, ancak ücretlerin hizmetten faydalananlardan yapılan
hizmetin maliyeti göz önünde bulundurularak adalet, eşitlik ve genellik prensiplerine uygun olarak
tespit edilmesinin gerektiği belirtilmektedir.
Buna göre, Yatırım Teşvik Belgesi kapsamında inşa edilen;
- Binalara ilişkin inşaat veya tadilat ruhsatının Yatırım Teşvik Belgesinin tamamlama vizesinin
yapılacağı tarihten önce alınması ile bu kapsamdaki bina inşaatlarına (ilave ve tadiller dahil) ilişkin
olarak inşaat veya tadilat ruhsatı alınmasında Yatırım Teşvik Belgesinin bir örneğinin ilgili
belediyeye verilmesi halinde bina inşaat harcı,
- Yapı ve tesislere ilişkin izin, karar veya işlemin, Yatırım Teşvik Belgesinin tamamlama vizesinin
yapılacağı tarihten önce alınması veya yapılması ile bu kapsamda inşa edilecek yapı ve tesislere
ilişkin izin, karar veya işlem aşamasında Yatırım Teşvik Belgesinin bir örneğinin ilgili belediyeye
verilmesi halinde imarla ilgili harçların (parselasyon harcı, ifraz ve tevhit harcı, plan ve proje tasdik
harcı, zemin açma izni ve toprak hafriyatı harcı ve yapı kullanma izni harcı) ilgili belediyece
aranılmaması gerekmektedir.
Öte yandan, 1319 sayılı Kanunda Yatırım Teşvik Belgesi kapsamında inşa edilecek olan binalara
ilişkin olarak ücret alınmayacağı hususunda herhangi bir hüküm bulunmadığından, anılan Kanunun
97 nci maddesinde aranılan şartların gerçekleşmesi durumunda, bahse konu şirketten ilgili
belediyece ücret alınması mümkün bulunmaktadır.
488 SAYILI DAMGA VERGİSİ KANUNU İLE 492 SAYILI HARÇLAR KANUNUNA GÖRE:
492 sayılı Harçlar Kanununun 38 inci maddesinin birinci fıkrasında, "Noter işlemlerinden bu
kanuna bağlı (2) sayılı tarifede yazılı olanları noter harçlarına tabidir." denilmiş olup, Kanuna bağlı
(2) sayılı tarifenin I-1 inci maddesinde, muayyen bir meblağı ihtiva eden her nevi senet,
mukavelename ve kağıtlardan beher imza için nispi oranda harç alınacağı hüküm altına alınmıştır.Aynı Kanunun 123 üncü maddesinin 09/08/2016 tarih ve 29796 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan
6728 sayılı Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Amacıyla Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanunla eklenen beşinci fıkrasında, "Yatırım Teşvik Belgesi kapsamında yer alan yatırım mallarına
ilişkin olarak Yatırım Teşvik Belgesi sahibi yatırımcılarla bu malların üreticileri ve tedarikçileri
arasında düzenlenen kâğıtlar, münhasıran yatırım döneminde belge kapsamındaki yatırıma yönelik
gayri maddi hakların kiralanması ve satın alınmasına ilişkin düzenlenen kâğıtlar, belge kapsamında
sabit kıymet yatırımlarının imal ve inşasına yönelik düzenlenen sözleşmeler, taahhütnameler,
teminatlar ve bu mahiyetteki kâğıtlar ile söz konusu yatırımlara yönelik danışmanlık ve teknik
müşavirlik hizmetlerine ilişkin düzenlenen kâğıtlarla ilgili işlemler bu Kanunda yazılı harçlardan
müstesnadır." hükmüne yer verilmiştir.
Öte yandan, 488 sayılı Damga Vergisi Kanununun 1 inci maddesinde, bu Kanuna ekli (1) sayılı
tabloda yazılı kağıtların damga vergisine tabi olduğu, bu Kanundaki kağıtlar teriminin, yazılıp
imzalanmak veya imza yerine geçen bir işaret konmak suretiyle düzenlenen ve herhangi bir hususu
ispat veya belli etmek için ibraz edilebilecek olan belgeler ile elektronik imza kullanılmak suretiyle
manyetik ortamda ve elektronik veri şeklinde oluşturulan belgeleri ifade edeceği; 3 üncü
maddesinde, damga vergisinin mükellefinin kağıtları imza edenler olduğu, resmi dairelerle kişiler
arasındaki işlemlere ait kağıtların damga vergisinin kişiler tarafından ödeneceği; 9 uncu
maddesinde, bu Kanuna ekli (2) sayılı tabloda yazılı kağıtların damga vergisinden müstesna olduğu
hükümlerine yer verilmiştir.
Anılan Kanuna ekli (1) sayılı tablonun "I.Akitlerle ilgili kağıtlar" başlıklı bölümünün "A.Belli parayı
ihtiva eden kağıtlar" başlıklı fıkrasına 6824 sayılı Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Bazı
Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunla eklenen (17)
numaralı bentte, yapı denetim hizmet sözleşmelerinin binde 9,48 nispetinde damga vergisine tabi
olduğu hükmüne yer verilmiştir.
Mezkur Kanuna ekli (2) sayılı tablonun "IV- Ticari ve Medeni İşlerle İlgili Kağıtlar" başlıklı
bölümünün 09/08/2016 tarih ve 29796 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 6728 sayılı Yatırım
Ortamının İyileştirilmesi Amacıyla Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunla eklenen 43
numaralı fıkrasında, "Yatırım Teşvik Belgesi kapsamında yer alan yatırım mallarına ilişkin olarak
yatırım teşvik belgesi sahibi yatırımcılarla bu malların üreticileri ve tedarikçileri arasında
düzenlenen kâğıtlar, münhasıran yatırım döneminde belge kapsamındaki yatırıma yönelik gayri
maddi hakların kiralanması ve satın alınmasına ilişkin düzenlenen kâğıtlar, belge kapsamında sabit
kıymet yatırımlarının imal ve inşasına yönelik düzenlenen sözleşmeler, taahhütnameler, teminatlar
ve bu mahiyetteki kâğıtlar ile söz konusu yatırımlara yönelik danışmanlık ve teknik müşavirlik
hizmetlerine ilişkin düzenlenen kâğıtlar"ın damga vergisinden müstesna olduğu hüküm altına
alınmıştır.
Diğer taraftan, 15/03/2017 tarihli ve 30008 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 13/03/2017 tarihli ve
2017/9973 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile 488 sayılı Damga Vergisi Kanununa ekli (1) sayılı
tablonun "I.Akitlerle ilgili kağıtlar" başlıklı bölümünün "A.Belli parayı ihtiva eden kağıtlar" başlıklı
fıkrasının (17) numaralı bendinde yer alan yapı denetim hizmet sözleşmelerine "0" (sıfır) nispetinde
damga vergisi uygulanacağı karara bağlanmıştır.
Buna göre, 13/03/2017 tarihli ve 2017/9973 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının yürürlük tarihi olan
15/03/2017 tarihinden itibaren düzenlenen yapı denetim hizmet sözleşmelerine "0" (sıfır) nispetinde
damga vergisi uygulanması gerekmektedir.
Öte yandan, noterde sözleşmenin düzenlenmesi/tasdiki ile birlikte 492 sayılı Kanun kapsamında
harç alacağı doğmakta, Damga Vergisi Kanununun konusunu da somut olaya ilişkin düzenlenen
kağıtlar teşkil etmekte olup, inşaat firmasıyla düzenlediğiniz yapım sözleşmesinin imzalı örneğinin
gönderilmesi durumunda sözleşme için değerlendirme yapılması mümkün bulunmaktadır.
Bilgi edinilmesini rica ederim.
 İmza                          
 
(*)     Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**)   İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise
bu özelge geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz
dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi
için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.