İşyeri merkezi ve şubelerinin e-defter kullanımı hk.
İşyeri merkezi ve şubelerinin e-defter kullanımı hk.
Sayı:
11395140-105[Mük242-2014/VUK1-18940]-638
Tarih:
08/04/2015
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
İSTANBUL VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Mükellef Hizmetleri Usul Grup Müdürlüğü
Sayı :11395140-105[Mük242-2014/VUK1-18940]-638 08/04/2015
Konu :İşyeri merkezi ve şubelerinin e-defter
kullanımı hk.
İlgide kayıtlı özelge talep formunuzda, …….,…….,……. ilçelerinde şubeleri bulunan ve
01/01/2015 tarihi itibariyle e-defter uygulamasına tabi olan kurumunuzun, merkez ve şubeleri için
ayrı defterler tutularak KDV, Kurumlar Vergisi, Damga Vergisi vb. beyanlarını konsolide bilanço ile
merkezden verildiği belirtilerek, merkez için ayrı, şube için ayrı kullanılacak yasal defterlerin e-
defter uygulamasında tereddüt hasıl olduğundan Başkanlığımız görüşü talep edilmektedir.
213 sayılı Vergi Usul Kanununun Mükerrer 242 nci maddesinin 2 numaralı fıkrası ile Maliye
Bakanlığı; elektronik defter, belge ve kayıtların oluşturulması, kaydedilmesi, iletilmesi, muhafaza ve
ibrazı ile defter ve belgelerin elektronik ortamda tutulması ve düzenlenmesi uygulamasına ilişkin
usul ve esasları belirlemeye, elektronik ortamda tutulmasına ve düzenlenmesine izin verilen defter
ve belgelerde yer alması gereken bilgileri internet de dahil olmak üzere her türlü elektronik bilgi
iletişim araç ve ortamında Maliye Bakanlığına veya Maliye Bakanlığının gözetim ve denetimine tabi
olup, kuruluşu, faaliyetleri, çalışma ve denetim esasları Bakanlar Kurulunca çıkarılacak bir
yönetmelikle belirlenecek olan özel hukuk tüzel kişiliğini haiz bir şirkete aktarma zorunluluğu
getirmeye, bilgi aktarımında uyulacak format ve standartlar ile uygulamaya ilişkin usul ve esasları
tespit etmeye, bu Kanun kapsamına giren işlemlerde elektronik imza kullanım usul ve esaslarını
düzenlemeye ve denetlemeye yetkili olduğu hüküm altına alınmıştır.
Diğer taraftan, 13/12/2011 tarihli ve 28141 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan 1 Sıra No.lu
Elektronik Defter Genel Tebliği ile Vergi Usul Kanunu kapsamında tutulması zorunlu olan
defterlerden www.edefter.gov.tr internet adresinde format ve standardı yayımlanan defterlerin
elektronik ortamda oluşturulmasına ilişkin usul ve esaslar belirlenerek elektronik defter
kullanımına izin verilmiştir.
1 Sıra No.lu Elektronik Defter Genel Tebliğinin 3.1.2 bölümünde; ... şartları taşıyanlardan,
bu Tebliğ kapsamında elektronik defter oluşturmak, kaydetmek, muhafaza ve ibraz etmek
isteyenler, Tebliğde yer alan bilgi ve belgeler ile www.edefter.gov.tr. internet sitesinde belirtilen
Başkanlık veya Genel Müdürlük adresine yazılı olarak başvuruda bulunulabilecekleri belirtilmiştir.
Bununla birlikte, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun "Defter Tutma" bölümünün "Maksat"başlıklı 171 inci maddesinde, mükelleflerin bu kanuna göre tutmaları gereken defterleri vergi
uygulaması bakımından bu maddede yazılı maksatları taşıyacak şekilde tutacakları, 175 inci
maddede ise mükelleflerin, anılan Kanunun 171 inci ve müteakip maddelerinde belirtilen maksat ve
esaslara uymaları şartıyla defterlerini ve muhasebelerini işlerinin bünyesine uygun olarak
diledikleri usul ve tarzda tanzim etmekte serbest oldukları belirtilmiştir. Kanunun 220 ve müteakip
maddelerinde de defterlerin tasdikine ilişkin hükümlere yer verilmiştir.
Bu itibarla, mükellefler esas itibariyle defterlerini kanuni merkez veya iş merkezlerinin
bulunduğu yer noterliklerinde veya noterlik görevini yapanlarca tasdik ettirerek kullanacaklardır.
Birden fazla işyeri bulunan mükelleflerin her bir iş yeri için ayrı ayrı defter tasdik ettirmek
suretiyle defter tutmaları mümkün olup bu durumda işyerlerinin mali tablolarının hesap dönemi
sonunda konsolide edilmeleri gerekmektedir. Ancak, her bir iş yeri için ayrı ayrı defter tasdik
ettirmek yerine merkezden tek bir defter tasdik ettirilerek bu defterde merkez ve şube hesaplarının
ayrı ayrı kodlanarak izlenmesi de mümkün bulunmaktadır.
Yukarıdaki hüküm ve açıklamalara göre, elektronik defter uygulamasında merkez için
başvuru yapılması şartıyla şubeleriniz için ayrı defter tutulması mümkün olup, Başkanlığımızca
04.04.2014 tarihinde teknik kılavuzlarda yapılan güncelleme ile şube bazında defter tutma imkanı
getirilmiştir. Ayrıca bu konuyla ilgili olarak kullanacağınız uyumlu yazılım firmasından bilgi
alınması mümkündür.
Bilgi edinilmesini rica ederim.
(*) Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**) İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise bu özelge
geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz dolayısıyla
vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi için gecikme faizi
hesaplanmayacaktır.