Kamu görevinden geçici olarak uzaklaştırıldıktan sonra, yeniden görevine iade edilen personele yapılan toplu ödemelerin vergilendirilmesi uygulaması hk.

Kamu görevinden geçici olarak uzaklaştırıldıktan sonra,

yeniden görevine iade edilen personele yapılan toplu

ödemelerin vergilendirilmesi uygulaması hk.

Kanun Numarası

193

Kanun

GELİR VERGİSİ KANUNU

Özelge NO

E-49327596-120[GVK.ÖZ.2023.61]-178014

Özelge Tarihi

25.06.2025

T.C.

GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI

Antalya Defterdarlığı

Gelir Kanunları Grup Müdürlüğü

Sayı :E-49327596-120[GVK.ÖZ.2023.61]-178014

Kamu görevinden geçici olarak

uzaklaştırıldıktan sonra, yeniden

Konu :görevine iade edilen personele

yapılan toplu ödemelerin

vergilendirilmesi uygulaması

25.06.2025

ilgi

İlgide kayıtlı özelge talep formunun incelenmesinden; Müdürlüğünüzde görev

yapmakta iken “.." tarihinde Valilik Makamının Onayı ile görevinden uzaklaştırılan "..."

T.C. kimlik numaralı “..." Uzmanı “..."in Valilik Makamının "..." tarihli Oluru ile görevine

başlamasının uygun görüldüğü ve adı geçene görevden uzaklaştırıldığı dönemde

657 sayılı Devlet Memurları Kanununun hükümleri gereğince maaşının 2/3'ünün

ödendiği, adı geçenin maaşından bu sürede ödenmeyen kısımların ise göreve

döndüğü tarihten sonra toplu olarak ödeneceği belirtilerek görevinden

uzaklaştırılması sonrası görevine tekrar iade edilen ilgili personele geçmişe dönük

yapılacak toplu maaş ödemesi sırasında vergi kesintilerinin ne şekilde yapılacağı

hususunda Defterdarlığımız görüşünün talep edildiği anlaşılmıştır.

193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun;

- "Ücretin tarifi" başlıklı 61 inci maddesinde, "Ücret, işverene tabi ve belirli bir işyerine

bağlı olarak çalışanlara hizmet karşılığı verilen para ve ayınlar ile sağlanan ve para

ile temsil edilebilen menfaatlerdir.

Ücretin ödenek, tazminat, kasa tazminatı (Mali sorumluluk tazminatı), tahsisat, zam,

avans, aidat, huzur hakkı, prim, ikramiye, gider karşılığı veya başka adlar altında

ödenmiş olması veya bir ortaklık münasebeti niteliğinde olmamak şartı ile kazancın

belli bir yüzdesi şeklinde tayin edilmiş bulunması onun mahiyetini değiştirmez.",

"Vergi tevkifatı" başlıklı 94 üncü maddesinde; "Kamu idare ve müesseseleri, iktisadi

kaтu тüesseseleri, sair kurumlar, ticaret şirketleri, iş ortaklıkları, dernekler, vakıflar,

dernek ve vakıfların iktisadî işletmeleri, kooperatifler, yatırım fonu yönetenler, gerçek

gelirlerini beyan etmeye mecbur olan ticaret ve serbest meslek erbabı, zirai

kazançlarını bilanço veya ziraî işletme hesabı esasına göre tespit eden çiftçiler

aşağıdaki bentlerde sayılan ödemeleri (avans olarak ödenenler dahil) nakden veya

hesaben yaptıkları sırada, istihkak sahiplerinin gelir vergilerine mahsuben tevkifat

yapmaya mecburdurlar.

1. Hizmet erbabına ödenen ücretler ile 61 inci maddede yazılı olup ücret sayılan

ödemelerden (istisnadan faydalananlar hariç), 103 ve 104 üncü maddelere göre,

Yukarıdaki bentlerde yazılı vergi tevkifatının yapılmasında 96 ncı madde hükmü göz

önünde tutulur.

- "Vergi tevkifatında uyulacak esaslar" başlıklı 96 ncı maddesinde; "Vergi tevkifatı,

94'üncü madde kapsamına giren nakten veya hesaben yapılan ödemelere

uygulanır. Bu maddede geçen hesaben ödeme deyimi, vergi tevkifatına tabi kazanç

ve iratları ödeyenleri istihkak sahiplerine karşı borçlu durumda gösteren her türlü

kayıt ve işlemleri ifade eder.

hükümlerine yer verilmiştir.

Öte yandan, 166 seri no.lu Gelir Vergisi Genel Tebliğinde ise bir ücret ödemesinin

tahakkuk ve ödemesi hangi ayda yapılmışsa bu ödemenin o ay ücreti kabul

edilerek, Gelir Vergisi Kanununun 103 ve 104 üncü maddeleri dikkate alınmak

suretiyle vergi tevkifatı yapılması gerektiği belirtilmiştir.

Buna göre, bir gelirin vergilendirilecek aşamaya gelebilmesi için o gelirin vergi

kanunlarında şartları belirlenen şekilde elde edilmiş olması gerekir. Gerçek usulde

vergilendirilen ücret gelirlerinde elde etme, gelirin kişinin hukuki ve ekonomik

tasarrufuna girmesi ile gerçekleşmektedir. Hukuki tasarruf, gelirin sahibi tarafından

talep edilebilir hale gelmesini; ekonomik tasarruf ise gelirin sahibinin emrine amade

kılındığı zamanı ifade eder. Ücret geliri de ancak bu şartların sağlanması ile

vergilendirilecek aşamaya gelmiş olur.

Dolayısıyla, bir ücret ödemesine vergi tevkifatı yapılabilmesi için nakden veya

hesaben ödeme yapılmış olması gerekmektedir.

Aynı Kanunun 23 üncü maddesinin birinci fıkrasının (18) numaralı bendinde, "Hizmet

erbabının, ödemenin yapıldığı ayda geçerli olan asgari ücretin aylık brüt tutarından

işçi sosyal güvenlik kurumu primi ve işsizlik sigorta primi düşüldükten sonra kalan

tutarına isabet eden ücretleri (şu kadar ki, istisnayı aşan ücret gelirinin

vergilendirilmesinde verginin hesaplanacağı gelir dilim tutarları ve oranları, istisna

kapsamındaki tutarlar da dikkate alınarak belirlenir. Ödenecek vergi tutarı, bu

suretle bulunan vergi tutarının içinde istisna tutara isabet eden kısım düşülmek

suretiyle hesaplanır. İstisna nedeniyle alınmayacak olan vergi ilgili ayda aylık asgari

ücret üzerinden hesaplanması gereken vergiyi aşamaz. Birden fazla işverenden

ücret alanlarda bu istisna sadece en yüksek olan ücrete uygulanır.)."hükmü yer

almaktadır.

Öte yandan, 7349 sayılı Kanunun 4 üncü maddesiyle 488 sayılı Damga Vergisi

Kanununa ekli (2) sayılı tablonun "IV- Ticari ve medeni işlerle ilgili k ğıtlar" başlıklı

bölümünün (34) numaralı fıkrasında yer alan "ücretlere ilişkin kağıtlar" ibaresinden

sonra gelmek üzere "(Bu maddenin birinci fıkrasının (18) numaralı bendinde

düzenlenen ücretlerde istisna, aylık brüt asgari ücrete isabet eden kısım için

uygulanır.)" hükmü eklenmiştir.

Konu ile ilgili olarak 27/1/2022 tarihli ve 31732 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 319

seri no.lu Gelir Vergisi Genel Tebliğinde gerekli açıklamalar ve uygulamaya ilişkin

örneklere yer verilmiştir.

Buna göre, Valilik Makamının Onayı ile “..." tarihinde görevinden uzaklaştırılan ve yine

Valilik Makamının "..." tarihli Oluru ile görevine başlaması uygun görülen

Müdürlüğünüz personeli “..." Uzmanı "..."e, görevinden uzaklaştırıldığı tarih ile görevine

iade edildiği tarih arasında geçen süreye ilişkin 1/3'lük maaşın, tahakkuk ve

ödemesinin yapıldığı dönemin (ödemenin yapıldığı ayın) ücreti sayılması ve Gelir

Vergisi Kanununun 61, 63, 94 ve 103 üncü maddelerine göre gelir vergisine tabi

tutulması gerekmektedir.

Diğer taraftan, bu ödemenin yapıldığı ayı izleyen aylarda ödenen ücretler üzerinden

tevkif edilecek vergilerin hesabında, bu ödemenin yapıldığı dönem dahil kümülatif

vergi matrahının dikkate alınması gerektiği tabiidir.

Ayrıca, 7349 sayılı Kanunla yapılan düzenleme ile 1/1/2022 tarihinden itibaren 193

sayılı Kanunun 32 nci maddesinde düzenlemiş bulunan asgari geçim indirimi

uygulaması kaldırıldığından bu tarihten itibaren yapılan ücret ödemelerinde asgari

geçim indirimi uygulanmayacaktır. Dolayısıyla, 1/1/2022 tarihinden sonra yapılan

toplu ücret ödemelerine (ilgili aya ilişkin ücreti dahil) 193 sayılı Kanunun 23 üncü

maddesinin birinci fıkrasının (18) numaralı bendinde yer alan gelir vergisi istisnası ve

488 sayılı Damga Vergisi Kanununa ekli (2) sayılı tabloda yer alan damga vergisi

istisnasının bir kez uygulanması gerekmektedir. Toplu ödemenin yapıldığı ayı izleyen

aylarda ödenen ücretler için ise söz konusu istisnanın uygulanabileceği tabiidir.

Bilgi edinilmesini rica ederim.

(*) Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.

(**) inceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise bu özelge

geçersizdir.

(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz dolayısıyla

vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi için gecikme faizi

hesaplanmayacaktır.