Kanada mukimi firmadan alınan elektronik malzemelere ilişkin hizmetlerin vergilendirilmesi
Özelge: Kanada mukimi firmadan alınan elektronik
malzemelere ilişkin hizmetlerin vergilendirilmesi hk.
Sayı:
38418978-125[30-14/7]-208
Tarih:
25/02/2015
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
ANKARA VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
(Mükellef Hizmetleri Gelir Vergileri Grup Müdürlüğü)
Sayı : 38418978-125[30-14/7]-208 25/02/2015
Konu : Kanada mukimi firmadan alınan elektronik malzemelere
ilişkin hizmetlerin vergilendirilmesi
İlgide kayıtlı özelge talep formunuzda, şirketinizin Kanada mukimi ......... Corporation
firmasıyla imzalanan ".............." sözleşmesi kapsamında elektronik malzemeler alınacağı, söz
konusu alımlara ilişkin dar mükellef kurum tarafından yurt dışında ve Türkiye'de proje başlangıcı
saha denetimi, eğitim hizmetleri, teknik destek hizmetleri verileceği ve verilecek hizmetlerin 183
günü aşan bir süreye sirayet edeceği belirtilerek, şirketinizce dar mükellef kuruma ödenen
tutarların kurumlar vergisi kesintisine konu edilip edilmeyeceği hususunda Başkanlığımız görüşü
talep edilmektedir.
5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 3 üncü maddesinin ikinci fıkrasında, Kanunun 1
inci maddesinde sayılı kurumlardan, kanuni ve iş merkezlerinin her ikisi de Türkiye'de
bulunmayanların sadece Türkiye'de elde ettikleri kazançları üzerinden vergilendirileceği hükme
bağlanmış, dar mükellefiyet mevzuuna giren kurum kazançları aynı maddenin üçüncü fıkrasında
bentler halinde sayılmış olup bu fıkranın (c) bendinde "Türkiye'de elde edilen serbest meslek
kazançları" dar mükellefiyet mevzuuna giren kurum kazançları arasında sayılmıştır.
Aynı Kanunun 22 nci maddesinin birinci fıkrasında; dar mükellef kurumların iş yeri veya
daimi temsilci vasıtasıyla elde ettikleri kazançlarının tespitinde, aksi belirtilmediği takdirde tam
mükellef kurumlar için geçerli olan hükümlerin uygulanacağı; ikinci fıkrasında ise dar mükellefiyete
tabi kurumların ticari veya zirai kazançlar dışında kalan kazanç ve iratları hakkında, Gelir Vergisi
Kanununun bu kazanç ve iratların tespitine ilişkin hükümlerinin uygulanacağı, ancak bu kazanç ve
iratların Türkiye'de yapılmakta olan ticari veya zirai faaliyet kapsamında elde edilmesi halinde,
kurum kazancının bu maddenin birinci fıkrasına göre tespit edileceği hüküm altına alınmıştır.
Yine aynı Kanunun 30 uncu maddesinin birinci fıkrasında; dar mükellefiyete tabi kurumların
anılan fıkrada bentler halinde sayılan kazanç ve iratları üzerinden, bu kazanç ve iratları avanslar da
dahil olmak üzere nakden veya hesaben ödeyen veya tahakkuk ettirenler tarafından kurumlar
vergisi tevkifatı yapılacağı hüküm altına alınmış, 2009/14593 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile
serbest meslek kazançları üzerinden yapılacak kurumlar vergisi kesinti oranı petrol arama
faaliyetleri dolayısıyla sağlanacak kazançlardan % 5, diğer serbest meslek kazançlarından % 20
olarak belirlenmiştir.
1 seri no.lu Kurumlar Vergisi Genel Tebliğinin "30.3. Dar mükellef kurumlar tarafından
Türkiye'de bulunan işyeri veya daimi temsilci vasıtasıyla elde edilen kazanç ve iratlarda vergi
kesintisi" başlıklı bölümünün beşinci ve altıncı paragraflarında;
"Öte yandan, dar mükellefiyete tabi kurumların, Türkiye'de bir işyeri veya daimi temsilci
bulundurmak suretiyle yaptıkları ticari ve zirai faaliyet kapsamında, bu işyerleri veya daimi
temsilcileri vasıtasıyla elde ettikleri serbest meslek kazançları, gayrimenkul sermaye iratları (dar
mükellef kooperatiflere ait taşınmazların kiralanması karşılığında bunlara yapılan kira ödemeleri
hariç) ve menkul sermaye iratları (kâr payları ile Kanunun 15 inci maddesinin birinci fıkrasında
vergi kesintisine tabi tutulan menkul sermaye iratları hariç) üzerinden anılan Kanunun 30 uncu
maddesine göre vergi kesintisi yapılmayacaktır.
Ancak, dar mükellefiyete tabi kurumların Türkiye'de bir işyeri veya daimi temsilcisi
bulunmadan veya Türkiye'de bir işyeri veya daimi temsilci bulunsa da bu işyerlerinde yürüttükleri
ticari faaliyetle bağlantılı olmamak suretiyle elde ettikleri, serbest meslek kazançlarından,
gayrimenkul sermaye iratlarından ve kâr payları hariç menkul sermaye iratlarından Kanunun 30
uncu maddesine göre vergi kesintisi yapılacağı tabiidir."
açıklamaları yer almaktadır.
Buna göre; Kanada mukimi firmadan sözleşme karşılığında elektronik malzeme alımı
kapsamında verilecek teknik destek ve eğitim hizmeti serbest meslek faaliyeti kapsamında
olduğundan, bu hizmetler karşılığında şirketinizce yapılacak ödemeler üzerinden Kurumlar Vergisi
Kanununun 30 uncu maddesi gereğince %20 oranında kurumlar vergisi kesintisi yapılması
gerekmektedir.
Diğer taraftan, serbest meslek faaliyeti kapsamındaki hizmetlerin Türkiye'de bir iş yeri veya
daimi temsilci vasıtasıyla yapılması halinde, dar mükellef kurum tarafından bu hizmetten dolayı
elde edilecek kazançların tam mükellefler için geçerli olan hükümler çerçevesinde yıllık kurumlar
vergisi beyannamesi ile beyan edilmesi gerektiğinden, dar mükellef kuruma yapılacak ödemeler
üzerinden kurumlar vergisi kesintisi yapılmasına gerek bulunmamaktadır.
Ancak, dar mükellefin Türkiye'de bir iş yerinin veya daimi temsilcisinin bulunup
bulunmadığının bilinmemesi durumunda ise kurumlar vergi kesintisi yapılması gerekeceği tabiidir.
Öte yandan, "Türkiye Cumhuriyeti ile Kanada Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde
Çifte Vergilendirmeyi Önleme ve Vergi Kaçakçılığına Engel Olma Anlaşması" 01.01.2012 tarihinden
itibaren uygulanmaya başlamıştır.
Söz konusu Anlaşma'nın "Serbest Meslek Faaliyetleri"ne ilişkin 14 üncü maddesinde
yalnızca gerçek kişilerin faaliyetlerine ilişkin düzenlemelere yer verildiğinden, Kanada mukimi
şirketler tarafından Türkiye'de ifa edilen serbest meslek faaliyetlerinin, Anlaşma'nın "İşyeri"ne
ilişkin 5 ve "Ticari Kazançlar"a ilişkin 7 nci maddeleri kapsamında değerlendirilmesi gerekmekte
olup, Anlaşmanın 5 inci maddesinin 3 üncü fıkrasında;
"3. İşyeri" terimi aşağıdakileri de kapsayacaktır:
(a) Altı ayı aşan bir süre devam eden bir inşaat şantiyesi, yapım, montaj veya kurma projesi
veya bunlara ilişkin gözetim faaliyetleri; ve
(b) Bir Akit Devlet teşebbüsü tarafından, çalışanları veya teşebbüs tarafından bu amaçla
görevlendirilen diğer gerçek kişiler aracılığıyla diğer Akit Devlette ifa edilen ve herhangi bir 12
aylık dönemde o Devlet içinde toplam 183 günü aşan bir süre veya sürelerde devam eden,
danışmanlık hizmetleri de dahil, hizmet tedarikleri (aynı veya bağlı proje için)."
Ticari Kazançlar'a ilişkin 7 nci maddesinin 1 inci fıkrasında ise;
"1. Bir Akit Devlet teşebbüsüne ait kazanç, söz konusu teşebbüs diğer Akit Devlette yer alan
bir işyeri vasıtasıyla ticari faaliyette bulunmadıkça, yalnızca bu Devlette vergilendirilecektir. Eğer
teşebbüs yukarıda bahsedilen şekilde ticari faaliyette bulunursa, teşebbüsün kazancı, yalnızca bu
işyerine atfedilebilen miktarla sınırlı olmak üzere bu diğer Devlette vergilendirilebilir."
hükümleri öngörülmektedir.
Anlaşma'nın yukarıda yer alan 5 inci maddesi hükmünden de anlaşılacağı üzere, Kanada
mukimi şirketler tarafından verilen hizmetlerin Türkiye'de vergilendirilebilmesi için gerekli olan
"işyeri" oluşturma ölçütü, yalnızca fiziki bir yerle sınırlı olmayıp, şirketin personeli aracılığıyla
Türkiye'de vereceği hizmetler de yukarıda belirtilen süre şartına bağlı olarak bir işyeri
oluşturabilmektedir.
Kanada mukimi bir teşebbüsün Türkiye'de serbest meslek faaliyetinde bulunması
durumunda Türkiye'de bir işyerinin oluşup oluşmadığının belirlenmesi açısından gerekli olan 183
günlük sürenin tespitinde;
-teşebbüsün, Türkiye'de, Anlaşma'nın 5/3-b bendinde bahsedilen aynı veya bağlı projeler
kapsamında hizmet ifasında bulunması halinde sürenin bir bütün olarak, ayrı projeler kapsamında
hizmet ifasında bulunması halinde ise her bir proje süresinin ayrı ayrı;
-her bir projeye ilişkin faaliyetin, söz konusu teşebbüsün Türkiye'ye gönderdiği birden fazla
personel tarafından icra edilmesi halinde ise her bir personelin Türkiye'de kaldıkları sürelerin
toplamının
dikkate alınması gerekmektedir.
Kanada mukimi şirketin personeli vasıtasıyla Türkiye'de ifa edeceği hizmetlerin 12 aylık
dönemde toplam 183 günü aştığı belirtilmiş olduğundan, bu hizmetlerden elde edilecek kazançlar
üzerinden, Anlaşma'nın Ticari Kazançlara ilişkin 7 nci maddesi kapsamında Türkiye'nin
vergilendirme hakkı bulunmaktadır.
Diğer taraftan, Kanada mukimi şirketin söz konusu faaliyetleri Anlaşma kapsamında ticari
kazanç olarak değerlendirilmekle birlikte, bu kazancın Türkiye'de vergilendirilmesi gerektiği
durumda, vergilemenin iç mevzuatımızdaki usul ve esaslar çerçevesinde yapılacağı tabiidir.
Dolayısıyla; şirketinizin, Kanada mukimi firması tarafından verilecek teknik destek ve eğitim
hizmeti karşılığında yapacağı ödemelerin iç mevzuatımıza göre vergilendirilmesi gerektiğinden, bu
ödemeler üzerinden Kurumlar Vergisi Kanununun 30 uncu maddesi gereğince %20 oranında
kurumlar vergisi kesintisi yapılması gerekmektedir.
Ayrıca, söz konusu faaliyetlerden elde edilen kazançlar dolayısıyla Türkiye'de ödenen
vergiler ise Anlaşma'nın "Çifte Vergilendirmenin Önlenmesi"ne ilişkin 23 üncü maddesinin 1 inci
fıkrası uyarınca Kanada'da mahsup edilebilecektir.
Bilgi edinilmesini rica ederim.
(*) Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**) İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise
bu özelge geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz
dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi
için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.