KDVK. 18. maddesindeki istisnadan vazgeçmek ve KDVK 17/4-g kapsamındaki işler dolayısıyla vergiye tabi tutulmak istenmesi hk.
Özelge: KDVK. 18. maddesindeki istisnadan vazgeçmek ve
KDVK 17/4-g kapsamındaki işler dolayısıyla vergiye tabi
tutulmak istenmesi hk.
Sayı:
B.07.0.GEL.0.53/5330- 104-11090
Tarih:
08/03/2005
T.C.
Maliye Bakanlığı
Gelirler Genel Müdürlüğü
SAYI : B.07.0.GEL.0.53/5330- 104
.................................
...................................................................................
ANTALYA
İLGİ: 28.10.2004 ve 21.12.2004 tarihli dilekçeleriniz.
ilgide kayıtlı dilekçenizde, otel isletmeciliği yapmakta olduğunuz, isletmenizde kullanmak üzere
hafif ticari araç almak istediğiniz ve yatırım indiriminden yararlanmak için Antalya Defterdarlığına
başvurduğunuz ancak olumsuz yanıt aldığınızı belirterek Bakanlığımızdan bu aracın alımında
yatırım indiriminden faydalanamama ve alim sırasında ödeyeceğiniz katma değer vergisini
indirememe nedeninin tarafınıza bildirilmesi istenilmektedir.
i-gelir vergisi yonunden:
193 sayılı Gelir Vergisi Kanunun 19 uncu maddesinin 1 inci fıkrasında, dar mükellefiyeti tabi olanlar
dahil, ticari veya zirai kazançları bilanço esasına göre tespit edilen vergiye tabi mükelleflerin (adi
ortaklıklar, kolektif ve adi komandit şirketler ile kurumlar vergisi mükellefler dahil) faaliyetlerinde
kullanmak üzere satın aldıkları veya imal ettikleri amortismana tabi iktisadi kıymetlerin maliyet
bedellerinin %40'inı vergi matrahlarının tespitinde ilgili kazançlarından yatırım indirimi istisnası
olarak indirim konusu yapacakları ve 4 uncu fıkrasında ise binek otomobili ve benzeri kara taşıtları,
yat, kotra, tekne ve benzeri motorlu deniz araçları ile uçak ve helikopter gibi hava taşıtlarının
(işletmenin esas faaliyet konusu ile ilgili olanlar hariç) yatırım indirimi hesaplanmayacak iktisadi
kıymetler olduğu hükme bağlanmıştır.
Konuya ilişkin olarak 22 Sen No.lu Gelir Vergisi Sirkülerinin 5.(5.5.) bölümünde yukarıda belirtilen
taşıtlar için yatırım indirimi hesaplanmayacağı: ancak isletmenin esas faaliyet konusunun sayılan
taşıtların kısmen veya tamamen isletilmesi olması halinde yatırım indirim istisnası uygulanabileceği
ifade edilmiştir.
Öte yandan söz konusu Sirkülere göre, bir taşıtın binek otomobili benzeri taşıt olup olmadığı aracın
niteliğine göre belirlenecek olup binek otomobili olarak kullanılabilecek olan panelvan da binek
otomobili benzeri taşıt olarak değerlendirilecektir. Ancak panelvanın niteliği itibariyle binek
otomobili olarak değil de, sadece yük taşımak amacıyla kullanılabilecek bir yapı arz etmesi
durumunda bu araç binek otomobili benzeri taşıt olarak değerlendirilmeyecektir Örneğin; bir
panelvanın sadece ön koltuklarının bulunması ve aracın arkasında koltuk ve cam bulunmaması
durumunda, söz konusu araç binek otomobili olarak değerlendirilmeyecektir.Binek otomobili ve benzeri kara taşıtları dışında kalan kamyon, kamyonet, otobüs minibüs, tır,
tanker gibi araçlar isletmenin faaliyetlerinde kullanılmak üzere satın alınmış olması halinde, esas
faaliyet konusu ile ilgili olma şartı aranmaksızın yatırım indirimi istisnası kapsamında
değerlendirilecektir.
Yapılan bu açıklamalar çerçevesinde otel isletmeciliği faaliyetinde kullanmak üzere satın alacağınız
Peugeot kombi van hafif 5 koltuklu araç için, söz konusu aracın binek otomobili ve benzeri kara
taşıtları kapsamında bulunması nedeniyle yatırım indirimi istisnasından yararlanılması mümkün
değildir.
2-KATMA DE&ER VERGISI KANUNU YONUNDEN:
3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 30 uncu maddesinin (b) fıkrasında faaliyetleri kısmen
veya tamamen binek otomobillerinin kiralanması veya çeşitli şekillerde işletilmesi olanların bu
amaçla kullandıkları hariç olmak üzere isletmelere ait binek otomobillerinin alış vesikalarında
gösterilen katma değer vergisinin mükellefin vergiye tabi işlemleri üzerinden hesaplanan katma
değer vergisinden indirilemeyeceği hükme bağlanmıştır.
Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca "çok amaçlı taşıtlar" için verilen tip onay belgeleri "N1" sınıfına ait
olup, buna göre 01.04.1999 tarih ve 23653 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Tip Onay Yönetmeliği
(98/141 AT)'de bir yolcu 68 kg. olarak kabul edilmekte ve (M kodu alan binek otolarında şoför dahil
olarak hesaplanan yolcu taşıma kapasitesi) şoför hariç oturma yeri sayısı yük kapasitesi ile
karsılaştırılmaktadır. Araç için öngörülen yük taşıma kapasitesinin 340 kg'dan fazla olması halinde
taşıt 87.04 tarife pozisyonu kapsamındaki "eşya taşımaya mahsus motorlu araçlar' olarak mütalaa
edilecek ve aracın iktisabında yüklenilen KDV indirim konusu yapılabilecektir. Yolcu kapasitesi yük
kapasitesinden fazla olan taşıtlar ise 87.03 tarife pozisyonundaki "binek otomobil" kapsamında
değerlendirilecek ve bunların iktisabında yüklenilen vergi indirim konusu yapılamayacaktır.
Buna göre, Peugeot kombi van model motorlu taşıtın bir yolcu 68 kg. olarak kabul edilerek şoför
hariç oturma yeri sayısı yük kapasitesi ile karsılaştırıldığında yük taşıma kapasitesinin 340 kg'dan
fazla olması halinde taşıt Türk Gümrük Tarifesi Cetveli açısından 87.04 tarife pozisyonundaki yük
taşımaya mahsus motorlu taşıtlar arasında değerlendirilip ödenen katma değer vergisinin indirim
konusu yapılması mümkün bulunmaktadır. Ancak, aracın yük taşıma kapasitesinin yukarıda
belirtilen miktardan az olması halinde "binek otomobil" kapsamında değerlendirilerek iktisabında
yüklenilen verginin indirim konusu yapılması mümkün bulunmamaktadır.
Bilgi edinilmesini rica ederim.