Kira ve aidat bedellerinin tahsilinde Yeni Nesil ÖKC kullanılıp kullanılamayacağı hk.
Kira ve aidat bedellerinin tahsilinde Yeni Nesil ÖKC
kullanılıp kullanılamayacağı hk.
Sayı:
27575268-105[3100-2016-301]-399412
Tarih:
11/10/2018
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
ANKARA VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
(Mükellef Hizmetleri Usul Grup Müdürlüğü)
Sayı : 27575268-105[3100-2016-301]-399412 11.10.2018
Konu : Kira ve aidat bedellerinin tahsilinde
Yeni Nesil ÖKC kullanılıp
kullanılamayacağı
İlgide kayıtlı özelge talep formu ve dilekçenizin tetkikinden; ... Vergi Dairesi Müdürlüğünün …....
vergi kimlik numaralı mükellefi olarak, akaryakıt bayiliği ile ... satış bayiliği faaliyetinde
bulunduğunuz, ayrıca şirketiniz aktifinde kayıtlı olan alışveriş merkezi işletmeciliğinden aylık olarak
kiracılar adına fatura düzenlemek suretiyle kira geliri elde ettiğiniz, akaryakıt satışlarınızı
belgelendirmek için akaryakıt pompalarına bağlı ödeme kaydedici cihazlar kullandığınız, yine
akaryakıt istasyonunuza bağlı market ve ... satışı yapan şubelerinizden gerçekleştirdiğiniz
perakende satışlarınız için 426 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği uyarınca 28.03.2016
tarihinde yeni nesil ödeme kaydedici cihaz alarak kullanmaya başladığınızı belirterek, şirketiniz
aktifine kayıtlı olan söz konusu alışveriş merkezinin yönetim faaliyetlerini yürüttüğünüz ofisinizde
kullanılmak üzere kiracılar adına aylık olarak faturası önceden düzenlenen kira ve ortak gider
yansıtma bedellerinin kredi kartı ile tahsilinde POS cihazı veya yeni nesil ödeme kaydedici cihaz
kullanıp kullanamayacağınız hususunda Başkanlığımız görüşü talep edildiği anlaşılmıştır.
Bilindiği üzere, 426 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin 2 numaralı bölümünün son
paragrafında Vergi Usul Kanununun mükerrer 257' nci maddesiyle Bakanlığımıza tanınan yetkiye
dayanılarak "... satışı yapılan malları aynen veya işlendikten sonra satışını yapanlar dışındaki
kimselere satan veya aynı kimselere hizmet veren birinci ve ikinci sınıf tüccarlara (perakende
teslimde bulunan veya hizmet ifa eden) Vergi Usul Kanununa göre fatura vermek zorunda
olmadıkları mal satışları veya hizmet ifalarının belgelendirilmesinde (6/12/1984 tarihli ve 3100
sayılı Katma Değer Vergisi Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihazları Kullanmaları Mecburiyeti
Hakkında Kanuna göre kullanmak zorunda oldukları ödeme kaydedici cihazların yerine) "Yeni Nesil
Ödeme Kaydedici Cihazları" kullanma mecburiyeti getirilmiş, anılan Genel Tebliğinin 4 numaralı
bölümünün (a) bendinde ise; 3100 sayılı Katma Değer Vergisi Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici
Cihazları Kullanmaları Mecburiyeti Hakkında Kanun ve ilgili mevzuatına göre ödeme kaydedici
cihaz kullanmak zorunda olan mükelleflerden, faaliyetlerinde seyyar EFT-POS cihazı kullananların
01.10.2013 tarihinden itibaren (427 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile değişen tarih)
itibaren yeni nesil ödeme kaydedici cihazlardan EFT-POS özellikli cihazları kullanmak zorunda
oldukları, kapsama dâhil olan mükelleflerin, mezkûr tarihten sonra kullandıkları tüm seyyar EFT-
POS cihazlarının yeni nesil ödeme kaydedici cihaz özelliğine sahip olacağı, mükelleflerin bu tarihten
önce de söz konusu yeni nesil ödeme kaydedici cihazları alarak kullanabilecekleri belirtilmiştir.
466 ve 473 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğleri ile de YN ÖKC kullanma mecburiyetinin
başlangıç tarihleri mükelleflerin satış hacmi, kullanılan ÖKC modeli ve satış sistemlerinin özellikleri
de göz önünde bulundurularak 2016 yılından itibaren kademeli olarak yayılmak suretiyle yeniden
düzenlenmiştir.
Söz konusu düzenlemeye göre 2014 yılı satışları veya gayri safi iş hasılatı:- 1 milyon TL'yi aşan mükellefler için, 1/4/2016 tarihinden,
- 1 milyon TL'den 500 Bin TL'ye kadar olan mükellefler için, 1/7/2016 tarihinden,
- 500 Bin TL ile 150 Bin TL arasında olan mükellefler için, 1/10/2016 tarihinden,
- 150 Bin TL'den az olan mükellefler için, 1/1/2018 tarihinden,
itibaren Yeni Nesil Ödeme Kaydedici Cihaz kullanma mecburiyeti başlayacaktır.
Dileyen mükellefler ise yukarıda belirtilen tarihlerden önce de Maliye Bakanlığınca onaylanmış Yeni
Nesil Ödeme Kaydedici Cihazları alarak kullanabileceklerdir.
Nitelikleri 10/5/1991 tarihli ve 20867 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Katma Değer Vergisi
Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihazları Kullanmaları Mecburiyeti Hakkında Kanunla İlgili Genel
Tebliğ Seri No: 31'de belirlenmiş olan "Bilgisayar Bağlantılı Ödeme Kaydedici Cihazları" kullanan
mükellefler için Yeni Nesil Ödeme Kaydedici Cihaz kullanma mecburiyetinin başlama tarihi; bu tür
cihazların, aynı veya şube şeklindeki işyerlerinde çok sayıda kullanılıyor olmaları, birbirleri ile
olduğu kadar değişik çevre birimleri ile de entegre olacak şekilde kullanılmaları, farklı teknik
özelliklere sahip olmaları gibi nedenlerle ve bu cihazların kullanıldığı işyerlerinin Yeni Nesil Ödeme
Kaydedici Cihaz sistemine en uygun şekilde entegrasyonunu sağlamak amacıyla, yukarıda yer
verilen yıllık satış ve gayri safi iş hasılatı tutarlarına bağlı olmaksızın, (473 sıra No.lu Vergi Usul
Kanunu Genel Tebliği ile değişen hali) 1/1/2018 olarak belirlenmiştir.
451 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile de 435 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel
Tebliğinde değişiklik yapılmış olup, söz konusu Tebliğin 1'inci maddesinin üçüncü fıkrasında;
"Bankacılık kartları ile yapılan ödeme karşılığında ÖKC fişi yerine fatura düzenlenmesinin söz
konusu olduğu durumlarda, mali değeri olan ÖKC fişi yerine, satışın faturalı olduğunu belirten bir
bilgi fişinin ÖKC'den düzenlenerek müşteriye verilmesi ve bu bilgi fişinde banka POS harcama
bilgilerinin de gösterilmesi gerekmektedir. Bilgi fişinde bulunması gereken asgari bilgiler ile bilgi
fişinin düzenlenme usul ve esaslarına ilişkin hususlara Gelir İdaresi Başkanlığı Mesajlaşma
Protokolü dökümanlarında yer verilir…." denilmektedir.
YN ÖKC kullanılmak suretiyle gerçekleştirilen mal ve hizmet satışlarında; YN ÖKC'lerden ÖKC
fişleri haricinde "BİLGİ FİŞLERİ" nin düzenleneceği durumlar ve bilgi fişlerinin düzenlenmesi
sırasında uyulması gereken usul ve esasları hakkında, ÖKC kullanan mükellefleri bilgilendirmek ve
YN ÖKC üreticilerinin bu kılavuzda belirtilen hususlar ile ilgili olarak ÖKC yazılımlarında yapmaları
gereken güncelleme faaliyetlerinin tespiti ile bildirimi amacıyla hazırlanan ve Gelir İdaresi
Başkanlığı internet sitesinde yayınlanmış bulunan "YN ÖKC Bilgi Fişleri Teknik Klavuzu"
dökümanının 9/1. bölümünde;
"YN ÖKC kullanılmak suretiyle gerçekleştirilen satışların, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu'nun 232.
Maddesinde fatura düzenlenmesi mecburiyeti bulunan vergi mükelleflerine yapılmış olması veya
müşterinin nihai tüketici olmakla beraber fatura istemesi ya da satış tutarının fatura düzenleme
haddini aşması halinde; satıcının müşteriye fatura vermesi zorunludur.
Bu şekilde düzenlenen/düzenlenecek faturalara istinaden YN ÖKC'den aşağıdaki örneklere ve
açıklamalara uygun Bilgi Fişleri düzenlenecektir.
Fatura (e-Fatura ve e-Arşiv faturasının kağıt çıktısı dahil), sevk irsaliyesi veya irsaliyeli faturanın,
satış anında düzenlenerek müşteriye verilmesi ve tahsilatın banka veya kredi kartı ile yapılmamış
olması halinde YN ÖKC'de oluşturularak EKÜ'de kayıt altına alınması zorunluluğu bulunan bilgi
fişinin ayrıca kağıt çıktısının alınması ve müşteriye verilmesi zorunluluğu bulunmamaktadır.
Faturalı satışlara ait Bilgi Fişlerinin irsaliye yerine geçmeyecek olması halinde bilgi fişlerinin
üzerinde satılan mal veya hizmetin cinslerinin detaylı olarak gösterilme zorunluluğu olmayıp, KDV
oranları esas alınarak gruplandırılmak suretiyle de gösterilmesi mümkündür. Düzenlenecek
faturalarda ise 213 sayılı Vergi Usul Kanunun 230/4 maddesi gereğince; satışı yapılan mal veyahizmetin nevi, miktarı, fiyatı ve tutarı bilgilerinin ayrı ayrı gösterilmesi gerektiği tabiidir.
9.1.1. SATICININ E-FATURA UYGULAMASINA KAYITLI OLMADIĞI DURUMLARDA Müşteriye
matbaa baskılı seri-sıra numaralı kağıt faturanın verilmesi gerekmektedir. YN ÖKC'den ise faturalı
satıpşlarda ekte örneği belirtilen bilgi fişi (1 No.lu) verilecektir. Verilen bu bilgi fişinin irsaliye
yerine kullanılması mümkün bulunmamaktadır. Bu nedenle, satıcı müşteriye irsaliye yerine geçmek
üzere ya irsaliyeli fatura ya da fatura ve irsaliyeyi ayrı ayrı düzenleyerek vermesi gerekmektedir. Bu
bilgi fişi üzerine " Fatura/İrsaliye Seri-Sıra No" sunun kaydedilmesi esas olmakla beraber, faturanın
veya irsaliyenin sonradan düzenleneceği durumlarda bilgi fişinin bu bölümüne, faturası sonradan
düzenlenecek "FSD" ibaresi yazılacaktır. Sonradan düzenlenecek fatura / sevk irsaliyesinin üzerine
ise daha önce düzenlenmiş olan bilgi fişinin tarihi, Numarası, Z No'su ve ödeme kaydedici cihazın
sicil numarası yazılacaktır. " açıklamaları yer almaktadır.
Bu itibarla, ticari faaliyetiniz kapsamında şirketiniz aktifine kayıtlı alışveriş merkezinde yer alan iş
yerlerinin kiralanması suretiyle elde edilen ve faturaları aylık olarak önceden kiracılar adına
düzenlenmiş olan kira ve ortak gider yansıtma bedellerinin kredi kartı ile tahsilinde, EFT-POS
özellikli yeni nesil ödeme kaydedici cihazların kullanılması ve "YN ÖKC Bilgi Fişleri Teknik
Kılavuzunun 9/1 bölümünde" açıklandığı şekilde 1 no.lu örneğe uygun mali değeri bulunmayan YN
ÖKC Bilgi Fişlerinin düzenlenmesi gerekmektedir.
Bilgi edinilmesini rica olunur.
(*) Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**) İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise
bu özelge geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz
dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi
için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.