Konkordato komiseri olarak görevlendirilen kişiye yapılan ödemelerde tevkifat.

Konkordato komiseri olarak görevlendirilen kişiye yapılan
ödemelerde tevkifat.
Sayı: 
49327596-120.03[GVK.ÖZ.2019.16]-125695
Tarih: 
10/07/2019
T.C. 
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
Antalya Vergi Dairesi Başkanlığı
Gelir Kanunları Grup Müdürlüğü
   
 
Sayı :49327596-120.03[GVK.ÖZ.2019.16]-E.125695 09.07.2019
Konu :Konkordato komiseri olarak  
görevlendirilen kişiye yapılan
ödemelerde tevkifat.
 
 
 
 
 
İlgi :21/01/2019 tarihli ve 30282 evrak kayıtlı özelge talep formunuz.
 
İlgide kayıtlı özelge talep formu ve … Asliye Ticaret Mahkemesinin …  tarihli ve E.No: … sayılı
kararının incelenmesinden,  … Limited Şirketi ile … Limited Şirketi tarafından konkordato kararı
alındığı,  adı  geçen  Mahkeme  tarafından  …  ve  …  ile  birlikte  geçici  komiser  olarak
görevlendirildiğiniz ve davacı Şirketler tarafından ayrı ayrı olmak üzere aylık 5.000 TL ücret
ödemesine karar verildiği, verilen karar uyarınca görev süresi içerisinde mahkemelerce ödeme
yapılma aşamasında vergi kesintisi yapılarak hesabınıza yatırıldığı belirtilerek, konkordato
komiserlerine yapılacak aylık ödemelerden herhangi bir kesinti yapılıp yapılmayacağı, yapılacaksa
kesintinin Şirket tarafından mı yoksa Mahkeme tarafından mı yapılacağı konusunda Başkanlığımız
görüşü talep edildiği anlaşılmıştır.
 
193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 61 inci maddesinde, "Ücret, işverene tabi ve belirli bir işyerine
bağlı olarak çalışanlara hizmet karşılığı verilen para ve ayınlar ile sağlanan ve para ile temsil
edilebilen menfaatlerdir.
 
Ücretin ödenek, tazminat, kasa tazminatı (Mali sorumluluk tazminatı), tahsisat, zam, avans, aidat,
huzur hakkı, prim, ikramiye, gider karşılığı veya başka adlar altında ödenmiş olması veya bir
ortaklık münasebeti niteliğinde olmamak şartı ile kazancın belli bir yüzdesi şeklinde tayin edilmişbulunması onun mahiyetini değiştirmez." hükmü yer almıştır.
 
Aynı Kanunun 94 üncü maddesinin birinci fıkralarında;  kamu idare ve kuruluşları, iktisadi kamu
kuruluşları, sair kurumlar, ticaret şirketleri, iş ortaklıkları, dernekler, vakıflar, dernek ve vakıfların
iktisadi işletmeleri, kooperatifler, yatırım fonu yönetenler, gerçek gelirlerini beyan etmeye mecbur
olan ticaret ve serbest meslek erbabı, zirai kazançlarını bilanço veya zirai işletme hesabı esasına
göre tespit eden çiftçilerin, söz konusu maddelerde bentler halinde sayılan ödemeleri (avans olarak
ödenenler dahil) nakden veya hesaben yaptıkları sırada, istihkak sahiplerinin gelir ve kurumlar
vergilerine mahsuben tevkifat yapmaları gerektiği hüküm altına alınmış olup, aynı fıkranın (1)
numaralı bendinde ise hizmet erbabına ödenen ücretler ile 61 inci maddede yazılı olup ücret sayılan
ödemelerden, 103 ve 104 üncü maddelere göre vergi tevkifatı yapılacağı hüküm altına alınmıştır.
 
Anılan Kanunun 96 ncı maddesinde, "Vergi tevkifatı, 94 üncü madde kapsamına giren nakden veya
hesaben  yapılan ödemelere uygulanır. Bu maddede geçen hesaben ödeme deyimi, vergi tevkifatına
tabi kazanç ve iratları ödeyenleri istihkak sahiplerine karşı borçlu durumda gösteren her türlü kayıt
ve işlemleri ifade eder" denilmiş, 98 inci maddede "94 üncü madde gereğince vergi tevkifatı
yapmaya mecbur olanlar bir ay içinde yaptıkları ödemeler veya tahakkuk ettirdikleri karlar ve
iratlar ile bunlardan tevkif ettikleri vergileri ertesi ayın yirmiüçüncü günü akşamına kadar, ödeme
veya tahakkukun yapıldığı yerin bağlı olduğu vergi dairesine bildirmeye mecburdurlar" hükmü yer
almıştır.
 
Diğer taraftan, 9/6/1932 tarihli ve 2004 sayılı İcra ve İflas Kanununun;
 
285 inci maddesinde, "Borçlarını, vadesi geldiği hâlde ödeyemeyen veya vadesinde ödeyememe
tehlikesi altında bulunan herhangi bir borçlu, vade verilmek veya tenzilat yapılmak suretiyle
borçlarını ödeyebilmek veya muhtemel bir iflâstan kurtulmak için konkordato talep edebilir.
 
İflâs talebinde bulunabilecek her alacaklı, gerekçeli bir dilekçeyle, borçlu hakkında konkordato
işlemlerinin başlatılmasını isteyebilir." hükmüne,
 
"Geçici mühlet" başlıklı 287 inci maddesinde, " (Değişik: 28/2/2018-7101/15 md.)Konkordato talebi
üzerine mahkeme, 286 ncı maddede belirtilen belgelerin eksiksiz olarak mevcut olduğunu tespit
ettiğinde derhâl geçici mühlet kararı verir ve 297 nci maddenin ikinci fıkrasındaki hâller de dahil
olmak üzere, borçlunun malvarlığının muhafazası için gerekli gördüğü bütün tedbirleri alır.
 
..........
 
Mahkeme, geçici mühlet kararıyla birlikte konkordatonun başarıya ulaşmasının mümkün olup
olmadığının yakından incelenmesi amacıyla bir geçici konkordato komiseri görevlendirir. Alacaklı
sayısı ve alacak miktarı dikkate alınarak gerektiğinde üç komiser de görevlendirilebilir. (Ek
cümle:6/12/2018-7155/14 md.) Üç komiser görevlendirilmesi durumunda komiserlerden biri,
mahkemenin bulunduğu ilde faaliyet göstermek şartıyla Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim
Standartları Kurumu tarafından yetkilendirilmiş bağımsız denetçiler arasından seçilir. 290 ıncımadde bu konuda kıyasen uygulanır.
 
 ..........." hükmüne
 
yer verilmiştir.
 
Konuyla ilgili olarak 02.06.2018 tarihli ve 30439 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan "Konkordato
Komiserinin Niteliklerine ve Alacaklılar Kurulunun Zorunlu Olarak Oluşturulmasına Dair
Yönetmelik" te konkordato komiserinin nitelikleri ile alacaklı sayısı, alacak miktarı ve alacakların
çeşitliliği dikkate alınarak alacaklılar kurulunun zorunlu olarak oluşturulacağı haller ve alacaklılar
kuruluna dair diğer hususlara ilişkin açıklamalar yer almaktadır.
 
Öte yandan, … Asliye Ticaret Mahkemesinin … tarihli ve … sayılı kararında. "…....4- Konkordatonun
başarıya ulaşmasının mümkün olup olmadığının yakından incelenmesi amacıyla 7101 sayılı Kanunla
değişik İİK.nun 287/3 maddesi gereğince; davacıların sunmuş oldukları tablolardaki alacak sayısı ve
alacak miktarları da göz önünde bulundurularak davacılara geçiçi komiser olarak …, SMMM …, ve
İcra İflas Uzmanı … 'ın görevlendirilmelerine,
 
Geçici komiserlere ayrı ayrı aylık 5.000,00 er TL ücret takdirine, ilk ay için komiser ücretlerinin
yukarıda belirtildiği gibi konkordato gider avansı içerisinde davacılar tarafından yatırılmasına,
sonraki aylar için her ayın en geç 23 üncü günü mesai bitimine kadar geçici komiser ücretlerinin
davacılar tarafından Mahkeme veznesine depo edilmesine, aksi takdirde geçici mühlet kararının ve
tedbirlerin kaldırılacağının ihtarına... hükmedilmiştir.
 
Bu hüküm ve açıklamalara göre,  konkordatonun başarıya ulaşması için mahkeme tarafından geçici
komiser (konkordato komiseri) olarak görevlendirilenlere bu faaliyetleri dolayısıyla yapılan
ödemelerin ücret olarak değerlendirilmesi gerekmekte olup, … Asliye Ticaret Mahkemesinin …
tarihli ve … sayılı kararına istinaden mahkeme veznesi aracı kılınmak suretiyle  tarafınıza yapılan
ödemelerin, davacı şirketler tarafından Gelir Vergisi Kanununun 61, 63, 86, 94, 103 ve 104 üncü
maddeleri  kapsamında,  tevkifata  tabi  tutulmak  suretiyle  ücret  olarak  vergilendirilmesi
gerekmektedir.
 
Bilgi edinilmesini rica ederim.
 
 
İmza                           
    
   
  
(*)     Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**)   İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise
bu özelge geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz
dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi
için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.