Laboratuar hizmetleri ve bu hizmetlere aracılık hizmetinin vergilendirilmesi ve belge düzeni hk.
Özelge: Laboratuar hizmetleri ve bu hizmetlere aracılık
hizmetinin vergilendirilmesi ve belge düzeni hk.
Sayı:
11395140-105[229-2012/VUK-1- . . .]--1331
Tarih:
26/08/2013
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
İSTANBUL VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Mükellef Hizmetleri Usul Grup Müdürlüğü
Sayı : 11395140-105[229-2012/VUK-1- . . .]--1331 26/08/2013
Konu : Laboratuar hizmetleri ve bu hizmetlere aracılık hizmetinin
vergilendirilmesi ve belge düzeni.
İlgide kayıtlı özelge talep formlarınız ile; sağlık hizmetleri ve sağlık taraması faaliyetlerine
aracılık yapmak suretiyle farklı firma çalışanlarının sağlık taraması hizmetlerini (kan tahlilleri ve
tetkikleri) üstlendiğiniz, söz konusu işlemleri anlaştığınız laboratuar merkezleri vasıtasıyla
gerçekleştirmekte olduğunuz belirtilerek laboratuar merkezlerinin tarafınıza uygulanacak KDV
oranı ile tarafınızca sağlık taraması hizmetlerini üstlendiğiniz firmalara düzenleyeceğiniz faturada
KDV oranının ne olması gerektiği ile belge düzeni hakkında Başkanlığımızdan görüş talep edildiği
anlaşılmıştır.
I- GELİR VERGİSİ KANUNU YÖNÜNDEN;
193 Sayılı Gelir Vergisi Kanununun 37 nci maddesinin birinci fıkrasında, her türlü ticari ve
sınai faaliyetten doğan kazancın ticari kazanç olduğu belirtilmektedir.
Ticari faaliyet bir tür emek-sermaye organizasyonuna dayanmakta olup, kazanç sağlama
niyet ve kastının bulunup bulunmaması böyle bir organizasyon tarafından icra edilen faaliyetin
"ticari faaliyet" olma niteliğine etki etmemektedir. Diğer bir ifadeyle bir faaliyetin "ticari faaliyet"
sayılabilmesi için kazanç sağlama niyet ve kastı gerekmemekle birlikte, faaliyeti icra eden
organizasyonun bütün unsurlarıyla birlikte değerlendirildiğinde kazanç sağlama potansiyeline sahip
olması gerektiği ortaya çıkmaktadır.
Devamlılık unsuru, bir hesap dönemi içinde aynı veya ayrı faaliyet alanlarında ticari mahiyet
arz eden işlemlerin birden fazla yapılmasını ifade etmektedir. Aynı hesap döneminde tek işlem
nedeniyle ticari faaliyetin devamlılık unsurunun oluştuğunu kabul etmek mümkün olmamakla
birlikte, faaliyetin organizasyon gerektirmesi veya amacının ticari olması durumunda devamlılık
unsurunun varlığı kabul edilir.
Bu hüküm ve açıklamalara göre, ticari organizasyon içerisinde devamlı olarak anlaşma
yapılan laboratuar merkezlerinde firma çalışanlarının sağlık taraması almasına yönelik aracılık
faaliyetinin ticari faaliyet kapsamında değerlendirilmesi ve elde edilen kazancın da ticari kazanç
olarak vergilendirilmesi gerekmektedir.
Diğer taraftan, faaliyetin bir işverene tabi ve belirli bir iş yerine bağlı olarak yürütülmesi
halinde bu hizmet karşılığı elde edilen para ve ayınlar ile sağlanan ve para ile temsil edilebilen
menfaatler ücret geliri sayılacağından, söz konusu para ve ayınların Gelir Vergisi Kanununun 61,
63, 94, 103 ve 104 üncü maddeleri uyarınca ücret olarak vergilendirilmesi icap etmektedir.
II- KATMA DEĞER VERGİSİ KANUNU YÖNÜNDEN;
3065 Sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 1/1 inci maddesinde; ticari, sınai, zirai faaliyetve serbest meslek faaliyeti çerçevesinde yapılan teslim ve hizmetlerin KDV ye tabi olduğu, 4/1 inci
maddesinde; hizmetin, teslim ve teslim sayılan haller ile mal ithalatı dışında kalan işlemler olarak
tanımlandığı ve bu işlemlerin bir şeyi yapmak, işlemek, meydana getirmek, imal etmek, onarmak,
temizlemek, muhafaza etmek, hazırlamak, değerlendirmek, kiralamak, bir şeyi yapmamayı taahhüt
etmek gibi şekillerde gerçekleşebileceği, hükme bağlanmıştır.
Aynı Kanunun 9 uncu maddesinde gerekli görülen hallerde vergi alacağının emniyet altına
alınması amacıyla vergiye tabi işlemlere taraf olanları verginin ödenmesinden sorumlu tutma
konusunda Bakanlığımıza yetki verilmiştir.
Bu yetkiye istinaden 14/4/2012 tarih ve 28264 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 117 Seri
No.lu KDV Genel Tebliğinde, tevkifat yapılacak işlemler, tevkifat yapmakla yükümlü kurum ve
kuruluşlar ile söz konusu hizmetlere uygulanacak tevkifat oranları ayrıntılı olarak açıklanmıştır.
Öte yandan, KDV Oranları KDV Kanununun 28 inci maddesinin Bakanlar Kuruluna verdiği
yetkiye dayanılarak yayımlanan 2007/13033 sayılı Kararname eki (I) sayılı listede yer alan mal ve
hizmetler için % 1, (II) sayılı listede yer alan mal ve hizmetler için % 8, bu listelerde yer almayan
vergiye tabi işlemler için ise % 18 olarak tespit edilmiştir.
Söz konusu Kararname eki (II) sayılı listenin "B) Diğer Mal ve Hizmetler" bölümünün 21'inci
sırası ile "İlgili Bakanlıklar ya da kanunlarla izin verilen gerçek veya tüzel kişiler tarafından yerine
getirilen insan veya hayvan sağlığına yönelik koruyucu hekimlik, teşhis, tedavi ve rehabilitasyon
hizmetleri (hayvan ırkının ıslahına yönelik hizmetler dahil), ambulans hizmetleri" % 8 oranında
katma değer vergisine tabi bulunmaktadır.
Buna göre, insan sağlığına yönelik koruyucu hekimlik, teşhis, tedavi ve rehabilitasyon
hizmetleri, ilgili bakanlıklar ya da kanunlarla izin verilen gerçek ve tüzel kişiler tarafından ifa
edilmesi kaydıyla % 8 oranında KDV ye tabidir. Şirketiniz insan sağlığına yönelik koruyucu
hekimlik, teşhis, tedavi, ve rehabilitasyon hizmetlerinin verilmesi konusunda ilgili bakanlıklar ya da
kanunla yetkilendirilmiş gerçek ve tüzel kişilerden olmadığından söz konusu hizmet bedelleri de
dahil toplam işlem bedeli üzerinden genel oranda KDV hesaplamanız gerekmektedir.
Öte yandan, başka bir işletme adına yapılan masrafların aynen aktarılması söz konusu
olduğunda masrafın aktarılmasına yönelik olarak düzenlenecek yansıtma faturasında yapılan
giderin KDV ye tabi olup olmadığı dikkate alınacak, KDV ye tabi olmaması halinde KDV
hesaplanmayacak, aynen yansıtılan gider KDV ye tabi olduğu oranda faturalanacaktır.
Ancak, firmanızca % 8 oranında KDV ye tabi olarak alınan sağlık hizmet bedelinin belli bir
tutar ilave edilmek suretiyle sağlık hizmetlerini üstlendiğiniz firmalara faturalandırılması, masraf
aktarımı olarak ve verilen hizmet de Bakanlar Kurulu Kararı eki II sayılı listenin 21 inci sırası
kapsamında değerlendirilemeyeceğinden toplam bedel üzerinden genel oranda KDV ye tabi
tutulacaktır.
Ayrıca, tarafınızca yapılan aracılık hizmetleri, 117 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinde, tevkifat
yapılacak işlemler arasında yer almadığından söz konusu hizmet bedellerine ait KDV tutarları
üzerinden tevkifat uygulanmayacaktır.
III- VERGİ USUL KANUNU YÖNÜNDEN;
213 Sayılı Vergi Usul Kanununun 229 uncu maddesinde, fatura, satılan emtia veya yapılan iş
karşılığında müşterinin borçlandığı meblağı göstermek üzere emtiayı satan veya işi yapan tüccar
tarafından müşteriye verilen ticari vesika olarak tanımlanmıştır. Kanunun 231 inci maddesinin 5
numaralı bendinde de, faturanın malın teslimi veya hizmetin yapıldığı tarihten itibaren yedi gün
içinde düzenleneceği, bu süre içerisinde düzenlenmemiş olan faturaların hiç düzenlenmemiş
sayılacağı, 232 nci maddesinde ise, birinci ve ikinci sınıf tüccarlarla kazancı basit usulde tespit
edilenler ve defter tutmak mecburiyetinde olan çiftçilerin sattıkları emtia veya yaptıkları işler için
fatura vermek, satın aldıkları emtia ve hizmetler içinde fatura istemek ve almak zorunda oldukları
hükme bağlanmıştır. Buna göre, anlaşmalı çalıştığınız laboratuarlarca hizmetin tamamlanmasından itibaren 7
gün içerisinde tarafınıza, sağlık taraması hizmetini üstlendiğiniz firmalar adına ise tarafınızca
hizmetin tamamlanmasından itibaren 7 gün içerisinde fatura düzenlenmesi gerekmektedir.
Bilgi edinilmesini rica ederim.
(*) Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**) İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise
bu özelge geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz
dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi
için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.