Mükellef bilgileri bildirimi ile ilgili olarak meslek mensubu ile ayrıca bir sözleşmeye gerek olup olmadığı ve ücret alınıp alınmayacağı hk.

Mükellef bilgileri bildirimi ile ilgili olarak meslek mensubu
ile ayrıca bir sözleşmeye gerek olup olmadığı ve ücret alınıp
alınmayacağı hk.
Sayı: 
68554973-105[413-2012/9]-107
Tarih: 
21/10/2013
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
MERSİN VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
(Mükellef Hizmetleri Grup Müdürlüğü)
 
Sayı : 68554973-105[413-2012/9]-107                                                                        21/10/2013
Konu : Mükellef bilgileri bildirimi ile ilgili olarak
meslek mensubu ile ayrıca bir sözleşmeye
gerek olup olmadığı ve ücret alınıp alınmayacağı.
 
İlgide kayıtlı özelge talep formunda, 3568 sayılı Kanun'a istinaden evraklarınızın kaydı ve elektronik
bildirimlerinizin gönderilebilmesi için .......... Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Odasına kayıtlı
muhasebeci ile sözleşme imzaladığınız, tüm muhasebecilerin ise 413 sıra no.lu Vergi Usul Kanunu
Genel Tebliği gereğince yapılması gereken mükellef bilgileri bildirimi için, aldıkları ücretin dışında
ekstra 100,00 TL. ücret talep ettiği ve bu ücretin kanun gereği alındığını ifade ettikleri,
taahhütname imzalanmadığı takdirde bildirimleri gönderemeyeceklerini ve 1.500,00 TL. usulsüzlük
cezası kesileceğinin şifai olarak bildirildiği, anılan Tebliğ ekinde ise taahhütname bulunmadığı,
diğer taraftan bildirimleri gönderme yetkisinin sadece elektronik beyanname gönderme yetkisinde
olan kişilere verildiği, ayrıca yıl sonunda yaptırılacak defter tasdikleri için aşırı ücret talep ettikleri,
dolayısıyla mükelleflerin defter tasdik ettirme haklarının elinden alındığı, işletmenizin 2011 yılı
itibariyle işletme hesabı özetinin, dönem içinde satın alınan emtia tutarının 122.358,16 TL.,
hasılatın  ise  140.530,66  TL.  olduğu  belirtilerek,  kendi  defterinizin  tarafınızdan  tutulup
tutulamayacağı ile beyannamelerinizi elektronik ortamda gönderebilmek için şifre talebinde
bulunup bulunamayacağınız konularında Başkanlığımız görüşünün bildirilmesi istenilmektedir.
213 sayılı Vergi Usul Kanunu'nun mükerrer 257 nci maddesinin birinci fıkrasının (4) numaralı
bendinde yer alan düzenleme ile Maliye Bakanlığı, vergi beyannameleri ve bildirimlerin, şifre,
elektronik imza veya diğer güvenlik araçları konulmak suretiyle internet de dahil olmak üzere her
türlü elektronik bilgi iletişim araç ve ortamında verilmesi, beyanname ve bildirimlerin yetki verilmiş
gerçek veya tüzel kişiler aracı kılınarak gönderilmesi hususlarında izin vermeye veya zorunluluk
getirmeye yetkili kılınmıştır.
Anılan maddenin verdiği yetkiye istinaden yayımlanan 340 sıra no.lu Vergi Usul Kanunu Genel
Tebliğinde, 3568 sayılı Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali
Müşavirlik Kanunu uyarınca çıkarılan tebliğlere göre, aktif büyüklükleri ve net satış hasılatları belli
bir  tutarın  üzerinde  olması  nedeniyle  beyannamelerini  meslek  mensubuna  imzalatmak
zorunluluğunda bulunmayan mükelleflerin, tam otomasyona geçmiş vergi dairelerine verilecek
beyannamelerini  elektronik  ortamda  kendileri  veya  meslek  mensupları  aracılığı  ilegönderebilecekleri,
Aktif büyüklükleri veya net satış hasılatları nedeniyle, beyannamelerini meslek mensuplarına
imzalatmak zorunluluğu bulunan mükelleflerin de tam otomasyona geçmiş vergi dairelerine
verilecek  beyannamelerini  yetki  almış  meslek  mensupları  vasıtasıyla  gönderebilecekleri
belirtilmiştir.
Aynı Tebliğin,
-"V-Aracılık Yetkisi Verilen Gerçek ve Tüzel Kişiler" başlıklı bölümünde, " Elektronik beyanname
gönderme aracılık yetkisi verilen meslek mensupları, aralarında hizmet sözleşmesi bulunan
müşterilerine ait beyannamelerin yanı sıra, münferit olarak talepte bulunan müşterilerin
beyannamelerinin gönderilmesine de aracılık edebileceklerdir. Bu durumda, Vergi Usul Kanunu'nun
mükerrer 257 nci maddesi uyarınca, meslek mensubu ile mükellef veya vergi sorumlusu arasında
buna ilişkin özel bir sözleşme düzenlenmesi gerekmektedir. "
-"VII-Beyannamelerin İmzalanması ve Diğer Hususlar" başlıklı bölümünün,
(3) numaralı bendinde, "..., beyannamelerini münferit olarak elektronik ortamda göndermek isteyen
mükelleflerle de (Ek :4)'de yer alan sözleşmeyi imzalamak ve bu sözleşmelerde belirtilen hükümlere
uymakla yükümlüdürler."
(5) numaralı bendinin ikinci fıkrasında, sadece aracılık hizmeti alan mükellefler veya kanuni
temsilcileri, beyannameye yansıması gereken her türlü bilgiyi aracılık hizmeti veren gerçek ve tüzel
kişilere, tam ve doğru olarak sunmakla yükümlüdürler.." denilmektedir.
Diğer taraftan, Vergi Usul Kanunu'nun " Vergi Beyannamelerinin İmzalanması ve Yeminli Malî
Müşavir Tasdik Raporları" başlıklı mükerrer 227 nci maddesinde, vergi beyannamelerinin 3568
sayılı Kanuna göre yetki almış serbest muhasebeci, serbest muhasebeci mali müşavir veya yeminli
mali müşavirler tarafından da imzalanması mecburiyetini getirmeye Bakanlığımızın yetkili kılındığı
hüküm altına alınmıştır.
Bu yetkiye dayanılarak yayımlanan 4 sıra no.lu Vergi Beyannamelerinin Serbest Muhasebeci ve
Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlerce İmzalanması Hakkında Genel Tebliğin "A) İmzalatma
Kapsamındaki Mükellefler" bölümünde;
"Kurumlar vergisi veya ticari, zirai ve mesleki kazancı nedeniyle gerçek usulde vergilendirilen gelir
vergisi mükelleflerinden, 1997 yılı aktif toplamı 200 milyar ve net satışlar toplamı 400 milyar lirayı
aşmayanlar, 1998 yılına ilişkin yıllık gelir veya kurumlar vergisi beyannamelerini 3568 sayılı
Kanuna göre yetki almış meslek mensuplarına imzalatmak zorundadırlar...", açıklaması yapılmıştır.
37 seri no.lu Serbest Muhasebeci, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik
Kanunu Genel Tebliğinde; ticari, zirai ve mesleki kazancı nedeniyle gerçek usulde vergilendirilen
gelir vergisi mükelleflerinden 2004 yılı aktif toplamı 3.000.000 ve net satışlar toplamı 6.000.000
Yeni Türk Lirasını aşmayan mükelleflerin vergi beyannamelerini 3568 sayılı Kanuna göre yetki
almış  meslek  mensuplarına  imzalatma  zorunluluğunun  bulunduğu  belirtilmiştir.  Ayrıca
Bakanlığımızca özel bir belirleme yapılmadığı takdirde, bu Genel Tebliğde yer alan parasal
hadlerin, her yıl bir önceki yıl için belirlenen yeniden değerleme oranında artırılarak uygulanacağı
ifade edilmiştir.
15 no.lu Vergi Usul Kanunu Sirküleri ile 340 sıra no.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde
belirlenen  esaslar  çerçevesinde  beyannamelerini  elektronik  ortamda  doğrudan  kendileri
gönderebilecek mükelleflere ilave olarak, 3568 sayılı Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve
Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu uyarınca çıkarılan tebliğlere göre belirlenen aktif büyüklük ile net
satış tutarı ölçüleri şartı aranılmaksızın; muhasebeye ilişkin işlemleri, işletmede bağımlı olarak
çalışan ve 3568 sayılı Kanun'a göre ruhsat almış bulunan meslek mensupları tarafından yerine
getirilenler ile herhangi bir hadde ve sınırlamaya tabi olmaksızın, yeminli mali müşavirlerle tam
tasdik sözleşmesi imzalamış olan mükelleflerin bağlı bulundukları vergi dairesinden kullanıcı kodu,parola ve şifre alarak beyannamelerini elektronik ortamda kendilerinin gönderebilecekleri
açıklanmıştır.
Öte yandan, 413 sıra no.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile 1 Nisan tarihi itibariyle faal olan
(tasfiye işlemi devam edenler dahil) tüm kurumlar vergisi mükellefleri ile ticari kazanç (kazancı
basit usulde tespit edilenler hariç), zirai kazanç ve serbest meslek kazancı elde eden gelir vergisi
mükelleflerine elektronik ortamda Mükellef Bilgileri Bildirimi verilmesi zorunluluğu getirilmiştir.
Aynı Tebliğin "6. Bildirimin Elektronik Ortamda Gönderilmesine İlişkin Esaslar:" başlıklı
bölümünde, "Mükellef Bilgileri Bildiriminin düzenlenmesi ve onaylanmasında aşağıda belirtilen
esaslara uyulacaktır.
6.1    Kendi adına kullanıcı kodu, parola ve şifre almış mükelleflerce gönderiliyorsa, mükellefe
ilişkin bilgiler bildirimin hem diğer alanlarına hem de bildirimi düzenleyen kısmına,
6.2     Serbest muhasebeci/serbest muhasebeci mali müşavir tarafından gönderiliyorsa, bildirimi
gönderene ilişkin bilgiler bildirimi düzenleyen kısmına,
6.3   3568 sayılı Kanun uyarınca yetki almış olup bağımsız çalışan serbest muhasebeci, serbest
muhasebeci  mali  müşavir  veya  yeminli  mali  müşavirler  (meslek  mensupları)  tarafından
gönderiliyorsa, bildirimi gönderene ilişkin bilgiler bildirimi düzenleyen kısmına,
yazılacaktır." denilmektedir.
Serbest Muhasebeci, Serbest Muhasebeci Mali Müşavir ve Yeminli Mali Müşavir Ücretlerinin
Esasları  Hakkında  Yönetmeliğin  20  nci  maddesinde;  "Sözleşmede  aksine  hüküm  yoksa;
kararlaştırılan ücret, yalnızca sözleşmede belirtilmiş iş ya da işlerin karşılığı olup; bu işlerle ilgili
olarak sonradan ortaya çıkacak işler ya da işlemler ayrıca ücrete tabidir.
Meslek mensubunun işi yaparken ödemesi gerekli, iş sahibine ait bütün vergi, resim, harç ve
giderler iş sahibinin sorumluluğundadır.
Bu giderler, talep halinde meslek mensubuna derhal ödenir. Bu giderler için, meslek mensubunca
istenmesi halinde avans verilmesi zorunludur.
Meslek mensubunun işle ilgili seyahat giderlerinin de iş sahibince ödenmesi zorunludur.
Birden çok işe ait ücretlerle ilgili olarak, bir tek sözleşme yapılması mümkündür."
Hükmü bulunmaktadır.
Diğer taraftan, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu'nun ikinci kitabında "Mükellefin Ödevleri" belirlenmiş,
İkinci kısmında "Defter Tutma"nın genel esaslarına yer verilmiş, aynı kısmın onuncu bölümünün
220 inci ve devamı maddelerinde de defterlerin tasdikine ilişkin hükümler düzenlenmiştir. Ancak,
meslek  mensuplarının  mükelleflerin  defterlerini  tasdik  ettireceğine  ilişkin  herhangi  bir
düzenlemeye yer verilmemiştir.
28/12/2012 tarih ve 28511 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Serbest Muhasebecilik, Serbest
Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Asgari Ücret Tarifesi'nde; 2013 Yılı Serbest
Muhasebecilik Asgari Ücretleri belirlenmiş, III no.lu Tablonun "3. Diğer İşlemler" başlıklı
bölümünün (F) bölümünde, Mükellef Bilgileri Bildirimine ilişkin ücret, ilimizde 50,00 TL. (2012 yılı
için 100,00TL) olarak belirlenmiştir. Ancak, defter tasdikine ilişkin herhangi bir açıklamaya yer
verilmemiş ve ücret de belirlenmemiştir.
Yukarıda yapılan açıklamalara göre;
Vergi beyannameleriniz, tarafınıza 3568 sayılı Kanunun 2/A-a maddesinde belirtilen hizmetleri bir
bütün olarak fiilen veren meslek mensupları tarafından imzalanacaktır. Ayrıca, beyanname ve
bildirimlerinizin elektronik ortamda tarafınızdan gönderilebilmesi; 31/12/2011 tarihi itibariyle aktiftoplamınızın 5.174.200,00 TL. veya net satışlar toplamınızın 10.348.350,00 TL'sını aşması (bu
tutarlar her yıl yeniden değerleme oranında artırılır), 3568 sayılı Kanun'a göre ruhsat almış
bulunan meslek mensuplarının işletmenizde bağımlı olarak çalıştırılması ya da yeminli mali
müşavirlerle tam tasdik sözleşmesi imzalanması halinde mümkün olabilecektir.
Diğer taraftan, vergi mevzuatı açısından, faaliyetinizde kullanacağınız defterlerin meslek mensubu
aracılığıyla tasdik ettirilmesi zorunluluğu bulunmamaktadır.
Bilgi edinilmesini rica ederim.
 
 
(*) Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413 .maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**) İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise
bu özelge geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz
dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi
için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.