Ödenecek kıdem tazminatı farkının gelir vergisinden istisna olup olmayacağı hk.

Özelge: Ödenecek kıdem tazminatı farkının gelir
vergisinden istisna olup olmayacağı hk.
Sayı: 
B.07.1.GİB.4.34.16.01-120[25-2012/639]-3088
Tarih: 
27/11/2012
 
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
 İSTANBUL VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
(Mükellef Hizmetleri Gelir Vergileri Grup Müdürlüğü)
 
Sayı :B.07.1.GİB.4.34.16.01-120[25-2012/639]-3088 27/11/2012
Konu :Ödenecek kıdem tazminatı farkının gelir vergisinden  
istisna olup olmayacağı.
 
            İlgide kayıtlı özelge talep formunda, ... Vergi Dairesi Müdürlüğünün ... vergi kimlik numaralı
mükellefi olduğunuz, 1 Haziran 2012 tarihli ve 28310 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan
29/05/2012 tarihli ve 2012/1 sayılı Kamu Görevlileri Hakem Kurulu Kararı ile aylık maaş katsayısı
ile taban aylık katsayısının yeniden belirlendiği, 01/01/2012 tarihinden itibaren geçerli olacak
şekilde memur maaş katsayısının 0,066187'den 0,068835'e, taban aylığı katsayısının ise
0,88562'den 0,92105'e yükseltildiği buna göre 1 Ocak 2012-30 Haziran 2012 tarihleri arasında
kıdem tazminatı tavan tutarının 2.917,27 TL'ye çıktığı, bu durumda 01/01/2012-31/05/2012 tarihleri
arasında işten ayrılan ve kıdem tazminatı tavanı üzerinden kıdem tazminatı alan personelden,
kıdem tazminatına hak kazanılan her yıl için 112,23 TL daha eksik kıdem tazminatı aldığı
belirtilerek söz konusu Karara istinaden ödenecek kıdem tazminatı farkının Gelir Vergisi
Kanununun 25 inci maddesinin (7) numaralı bendi kapsamında gelir vergisinden istisna edilip
edilmeyeceği hususunda bilgi talep edildiği anlaşılmakta olup Başkanlığımız görüşleri aşağıda
açıklanmıştır.
            193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun "Ücretin Tarifi" başlıklı 61 inci maddesinde; "Ücret,
işverene tabi ve belirli bir işyerine bağlı olarak çalışanlara hizmet karşılığı verilen para ve ayınlar
ile sağlanan ve para ile temsil edilebilen menfaatlerdir.
            Ücretin ödenek, tazminat, kasa tazminatı (Mali sorumluluk tazminatı), tahsisat, zam, avans,
aidat, huzur hakkı, prim, ikramiye, gider karşılığı veya başka adlar altında ödenmiş olması veya bir
ortaklık münasebeti niteliğinde olmamak şartı ile kazancın belli bir yüzdesi şeklinde tayin edilmiş
bulunması onun mahiyetini değiştirmez." hükmüne yer verilmiştir.
            Aynı Kanunun "Vergi Tevkifatı" başlıklı 94 üncü maddesinin (1) numaralı bendinde, hizmet
erbabına ödenen ücretler ile 61 inci maddede yazılı olup ücret sayılan ödemeler üzerinden 103 ve
104 üncü maddelere göre gelir vergisi tevkifatı yapılacağı hükme bağlanmıştır.
            Yine aynı Kanunun "Tazminat ve Yardımlarda" başlıklı 25 inci maddesinde;
            "...
            7. 1475 ve 854 sayılı Kanun'lara göre ödenmesi gereken kıdem tazminatlarının tamamı ile
5953 sayılı Kanun'a göre ödenen kıdem tazminatlarının hizmet erbabının 24 aylığını aşmayanmiktarları (hizmet ifa etmeksizin ödenen ücretler tazminat sayılmaz);
            ..." hükmüne yer verilmiştir.
            Diğer taraftan 1475 sayılı İş Kanununun "Kıdem Tazminatı" başlıklı 14 üncü maddesinde;
            "1- İşveren tarafından bu Kanunun 17 nci maddesinin II numaralı bendinde gösterilen
sebepler dışında,
            2- İşçi tarafından bu Kanunun 16 ncı maddesi uyarınca,
            3-Muvazzaf askerlik hizmeti dolayısıyla,
            4- Bağlı bulundukları kanunla kurulu kurum veya sandıklardan yaşlılık, emeklilik veya
malullük aylığı yahut toptan ödeme almak amacıyla;
            Feshedilmesi veya kadının evlendiği tarihten itibaren bir yıl içerisinde kendi arzusu ile sona
erdirmesi veya işçinin ölümü sebebiyle son bulması hallerinde işçinin işe başladığı tarihten itibaren
hizmet akdinin devamı süresince her geçen tam yıl için işverence işçiye 30 günlük ücreti tutarında
kıdem tazminatı ödenir. Bir yıldan artan süreler için de aynı oran üzerinden ödeme yapılır." hükmü
yer almıştır.
            1475 sayılı İş Kanununun 16 ncı maddesinde işçinin hangi hallerde iş sözleşmesini
feshedebileceği ile ilgili hükümler aynı Kanunun 17 nci maddesinde ise işverenin iş sözleşmesini
hangi hallerde feshedebileceği ile ilgili hükümler yer almıştır.
            Diğer taraftan, 29/05/2012 tarihli ve 2012/1 sayılı Kamu Görevlileri Hakem Kurulu
Kararı'nın "Katsayıların belirlenmesi ve Ücretlerin Artırılması" başlıklı 4 üncü maddesinde;
            (1)1/01/2012-30/6/2012 döneminde geçerli olmak üzere;
            a)14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 154'üncü maddesi uyarınca
aylık gösterge tablosunda yer alan rakamlar ile ek gösterge rakamlarının aylık tutarlara
çevrilmesinde uygulanacak aylık katsayısı (0,068835), memuriyet taban aylığı göstergesine
uygulanacak taban aylık katsayısı (0,92105), iş güçlüğü, iş riski, temininde güçlük ve mali
sorumluluk zamlarının aylık tutarlara çevrilmesinde uygulanacak yan ödeme katsayısı ise
(0,021287) olarak uygulanır.
            b) 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 3 üncü maddesinin (c) bendi uyarınca
sözleşmeli olarak çalıştırılan personelin ücret tavanı 3.611,50 TL'ye yükseltilmiştir.
            ..." hükmüne yer verilmiştir.
            Bu hüküm ve açıklamalara göre, 29/05/2012 tarihli ve 2012/1 sayılı Kamu Görevlileri Hakem
Kurulu Kararı ile artırılan katsayılar üzerine, 01/01/2012-31/05/2012 tarihleri arasında işten ayrılan
personele ödenen kıdem tazminatı farkı, Gelir Vergisi Kanununun 25 inci maddesinin (7) numaralı
bendine göre istisna kapsamında değerlendirilecektir.
            Bilgi edinilmesini rica ederim.
 
 
(*)     Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**)   İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise
bu özelge geçersizdir.(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz
dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi
için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.