Orman işletme müdürlüğü tarafından orman köylüsüne yaptırılan işlerde belge düzeni.

Orman işletme müdürlüğü tarafından orman köylüsüne
yaptırılan işlerde belge düzeni.
Sayı: 
67630374-105-E.16558
Tarih: 
09/07/2019
T.C. 
SİVAS VALİLİĞİ
Defterdarlık Gelir Müdürlüğü
   
 
Sayı :67630374-105-E.16558 09.07.2019
Konu :Vergi Usul Kanunu Uygulamaları  
 
 
 
 
    
 
İlgide kayıtlı özelge talep formunda; kara yolu ile yük taşımacılığı faaliyeti ile iştigal ettiğiniz, …
Orman İşletme Müdürlüğüne taşıma işi yaptığınız, orman işletme müdürlüğünün, orman köylüsü
tarafından yapılan kesme, sürütme işi ile ilgili ödemelerini sizin adınıza düzenlenen gider pusulası
ile belgelendirdiği, orman köylüsünün ücretinin orman işletme müdürlüğünce köylülere ödendiği ve
kesme ve sürütme ücretinden kar ve zararınızın söz konusu olmadığından bahisle bu bedeller için
fatura düzenlemediğinizi belirterek, yapılan işlemlerin ilgili vergi kanunları açısından mevzuata
uygun olup olmadığı hususlarında Defterdarlığımızdan görüş talep ettiğiniz anlaşılmıştır.
I- GELİR VERGİSİ KANUNU UYGULAMASI
193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 37 nci maddesinde her türlü ticari ve sınai faaliyetlerden doğan
kazançların ticari kazanç olduğu belirtilmiştir.
Ticari faaliyet, bir tür emek-sermaye organizasyonuna dayanmakta olup, kazanç sağlama niyet ve
kastının bulunup bulunmaması böyle bir organizasyon tarafından icra edilen faaliyetin "ticari
faaliyet" olma niteliğine etki etmemektedir. Ancak, bir faaliyetin "ticari faaliyet" sayılabilmesi için
kazanç sağlama niyet ve kastı gerekmemekle birlikte, faaliyeti icra eden organizasyonun bütün
unsurları ile birlikte değerlendirildiğinde kazanç sağlama potansiyeline sahip olması gerektiği
ortaya çıkmaktadır.
Öte yandan, mezkur Kanunun;
- 52 nci maddesinde, "Zirai faaliyet; arazide, deniz, göl ve nehirlerde, ekim, dikim, bakım, üretme,
yetiştirme ve ıslah yollarıyla veyahut doğrudan doğruya tabiattan istifade etmek suretiyle nebat,
orman, hayvan, balık ve bunların mahsullerinin istihsalini, avlanmasını, avcıları ve yetiştiricileri
tarafından muhafazasını, taşınmasını, satılmasını veya bu mahsullerden sair bir şekildefaydalanılmasını ifade eder.
...
Yukarıda yazılı faaliyetlerin içinde yapıldığı işletmelere zirai işletme bu işletmeleri işleten gerçek
kişilere (Adi şirketler dahil), vergiye tabi olsun veya olmasınlar, çiftçi ve bu faaliyetler neticesinde
istihsal olunan maddelere de mahsul denir.",
- 53 üncü maddesinde, çiftçilerin elde ettikleri zirai kazançların, yine bu Kanunun 94 üncü
maddesine göre hâsılatları üzerinden tevkifat yapılmak suretiyle vergilendirileceği hükme
bağlanmış olup, anılan Kanunun 94 üncü maddesinin birinci fıkrasında, vergi tevkifatı yapacak
olanların madde kapsamındaki ödemeleri (avans olarak ödenenler dâhil) nakden veya hesaben
yaptıkları sırada, istihkak sahiplerinin gelir vergilerine mahsuben tevkifat yapmaya mecbur
oldukları
hükümlerine yer verilmiştir.
Bu kapsamda; 3/2/2009 tarihli ve 2009/14592 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı uyarınca, "Çiftçilerden
satın alınan ziraî mahsuller ve hizmetler için yapılan ödemelerden;
 ...
c) Ziraî faaliyet kapsamında ifa edilen hizmetler için,
i) Orman idaresine veya orman idaresine karşı taahhütte bulunan kurumlara yapılan ormanların
ağaçlandırılması, bakımı, kesimi, ürünlerin toplanması, taşınması ve benzeri hizmetler için %2
ii) Diğer hizmetler için %4" oranında tevkifat yapılacaktır.
Konuya ilişkin olarak 15/9/1995 tarih ve 22405 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 188 Seri No.lu
Gelir Vergisi Genel Tebliğinin (2/ba) "Ormanların Ağaçlandırılması Toplanması Taşınması ve
Benzeri Hizmetler İçin Orman Köylülerine Yapılan Ödemeler Üzerinden Tevkif Edilecek Gelir
Vergisi" başlıklı bölümünde, "Orman İdaresine karşı orman köylüleri tarafından ormanların
ağaçlandırılması, bakımı, kesimi, ağaçların toplanması, taşınması ve benzeri hizmetler için yapılan
ödemeler üzerinden % 2 oranında gelir vergisi tevkifatı yapılacaktır.
Ayrıca, söz konusu hizmetleri yapmak üzere Orman İdaresine karşı taahhütte bulunan Kooperatifler
veya diğer kurumlarca, orman köylülerine yukarıda belirtilen hizmetleri karşılığı yapılan ödemeler
üzerinden de kooperatifler veya diğer kurumlarca % 2 oranında tevkifat yapılacaktır.
Ancak, kooperatiflere veya diğer kurumlara Orman İdaresi tarafından yapılan ödemeler üzerinden
vergi tevkifatı yapılmayacaktır." açıklamalarına yer verilmiştir.
Yukarıda yer alan hüküm ve açıklamalara göre, … Orman İşletme Müdürlüğü ile şahsınız arasında
ormanların bakımı, kesimi, ağaçların toplanması ve taşınması işi kapsamında bir taahhüt sözleşmesi
düzenlenmiş ise, … Orman İşletme Müdürlüğü tarafından tarafınıza yapılan ödemelerin Gelir
Vergisi Kanununun 37 nci maddesine göre ticari kazanç olarak değerlendirilerek vergilendirilmesi
gerekmekte olup, söz konusu ödemeler üzerinden vergi tevkifatı yapılmayacaktır. Ancak, tarafınızca
taahhüt işi kapsamında orman köylülerinden alınan hizmetler karşılığında yapılan ödemeler
üzerinden  %4 oranında tevkifat yapılacaktır.
Öte yandan, söz konusu hizmet orman köylüleri tarafından doğrudan orman idaresine karşı veriliyor
ise … Orman İşletme Müdürlüğü tarafından bu kapsamda yapılan ödemeler üzerinden %2 oranında
vergi tevkif edileceği tabiidir.
II- VERGİ USUL KANUNU UYGULAMASI
213 sayılı Vergi Usul Kanunun 227 nci maddesinde, bu Kanunda aksine hüküm olmadıkça bu
Kanuna göre tutulan ve üçüncü şahıslarla olan münasebet ve muamelelere ait olan kayıtlarıntevsikinin mecburi olduğu hükme bağlanmış olup, söz konusu kayıtların, esas itibariyle, aynı
kanunun 229 uncu ve müteakip maddelerinde yer alan belgelerden uygun olanı ile tevsik edilmesi
gerekmektedir.,
Bu kapsamda, mezkûr Kanunun;
- 229 ncu maddesinde, "Fatura, satılan emtia veya yapılan iş karşılığında müşterinin borçlandığı
meblağı göstermek üzere emtiayı satan veya işi yapan tüccar tarafından müşteriye verilen ticari
vesikadır.",
- 232 nci maddesinde, "Birinci ve ikinci sınıf tüccarlar kazancı basit usulde tespit edilenlerle defter
tutmak mecburiyetinde olan çiftçiler:
1. Birinci ve ikinci sınıf tüccarlara;
2. Serbest meslek erbabına;
3. Kazançları basit usulde tesbit olunan tüccarlara;
4. Defter tutmak mecburiyetinde olan çiftçilere;
5. Vergiden muaf esnafa.
Sattıkları emtia veya yaptıkları işler için fatura vermek ve bunlar da fatura istemek ve almak
mecburiyetindedirler.
...",
- 234 üncü maddesinde, "Birinci ve ikinci sınıf tüccarlar, kazancı basit usulde tespit edilenlerle
defter tutmak mecburiyetinde olan serbest meslek erbabının ve çiftçilerin:
...
3. Vergiden muaf esnafa;
yaptırdıkları işler veya onlardan satın aldıkları emtia için de tanzim edip işi yapana veya emtiayı
satana imza ettirecekleri gider pusulası vergiden muaf esnaf tarafından verilmiş fatura
hükmündedir. Bu belge birinci ve ikinci sınıf tüccarların, zati eşyalarını satan kimselerden satın
aldıkları altın, mücevher gibi kıymetli eşya için de tanzim edilir."
hükümleri yer almaktadır.
Buna göre;
- … Orman İşletme Müdürlüğü ile şahsınız arasında ormanların bakımı, kesimi, ağaçların
toplanması ve taşınması işi kapsamında bir taahhüt sözleşmesi yapılmış ise, bahse konu sözleşme
kapsamında verilen hizmetlere istinaden adı geçen İşletme Müdürlüğü adına fatura düzenlemeniz; 
bu sözleşme kapsamında tarafınızca, söz konusu işlerin gerçek usulde zirai kazanç mükellefi
olmayan orman köylülerine yaptırılan hizmetler dolayısıyla köylüler adına gider pusulası
düzenlemeniz,
- Kesme, sürütme hizmetlerinin orman köylüleri tarafından doğrudan orman idaresine veriliyor
olması halinde, adı geçen İşletme Müdürlüğü tarafından söz konusu hizmet dolayısıyla gerçek
usulde zirai kazanç mükellefi olmayan köylüler adına gider pusulası düzenlenmesi gerekmektedir.
Bilgi edinilmesini rica ederim.
  
 
 
 
(*)     Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**)   İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise
bu özelge geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz
dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi
için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.