Özel hesap döneminde elektronik defter uygulaması hk.

Özelge: Özel hesap döneminde elektronik defter uygulaması
hk.
Sayı: 
27575268-105[2013-370]]-432
Tarih: 
18/04/2014
 
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
ANKARA VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
(Mükellef Hizmetleri Usul Grup Müdürlüğü)
 
   
Sayı : 27575268-105[2013-370]]-432 18/04/2014
Konu : Özel hesap döneminde elektronik defter uygulaması hk.  
 
            İlgi özelge talep formunuzda; ... Vergi Dairesi Müdürlüğünün ... vergi numaralı mükellefi
olarak 01 Ekim/ 30 Eylül tarihleri arasında özel hesap dönemine tabi olduğunuz, ilgili birimlere e-
fatura ve Mali Mühür başvurusu yapıldığı, e-defter uygulamasına 01/01/2014 tarihi itibariyle
başlanması ve 2013/ Ekim-Kasım-Aralık ayları itibariyle e-defter kullanımının mümkün bulunmadığı
belirtilerek, Eylül ayı içerisinde kağıt ortamında notere defter tasdik ettirilerek kullanılmasının
mümkün olup olmadığı hususlarında Başkanlığımız görüşü talep edilmiştir.
            Bilindiği üzere; 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 174'üncü maddesinde; "Defterler hesap
dönemi itibariyle tutulur. Kayıtlar her hesap dönemi sonunda kapatılır ve ertesi dönem başında
yeniden açılır.
            Hesap dönemi normal olarak takvim yılıdır.
            Şu kadar ki, takvim yılı dönemi faaliyet ve muamelelerinin mahiyetine uygun bulunmayanlar
için, bunların müracaatı üzerine Maliye Bakanlığı 12'şer aylık özel hesap dönemleri belli edebilir.
            ...hükmü yer almaktadır.
            Aynı Kanunun 221'inci maddesinin 2'inci bendinde ise; hesap dönemleri Maliye
Bakanlığı tarafından tespit edilenler, defterin kullanılacağı hesap döneminden önce gelen
son ayda defter tasdik ettirecekleri hükme bağlanmıştır.
            Diğer taraftan; mezkur Kanunun mükerrer 257'nci maddesinin birinci fıkrasının 3'üncü
bendinde, Maliye Bakanlığının, tutulması ve düzenlenmesi zorunlu defter, kayıt ve belgelerin mikro
film, mikro fiş veya elektronik bilgi ve kayıt araçlarıyla yapılması veya bu kayıt ortamlarında
saklanması hususunda izin vermeye veya zorunluluk getirmeye, bu şekilde tutulacak defter ve
kayıtların kopyalarının Maliye Bakanlığında veya muhafaza etmekle görevlendireceği kurumlarda
saklanması zorunluluğu getirmeye, bu konuda uygulama usul ve esaslarını belirlemeye yetkili
olduğu hükme bağlanmıştır.
            Aynı Kanunun mükerrer 242'nci maddesinin ikinci fıkrası ile Maliye Bakanlığı; elektronik
defter, kayıt ve belgelerin oluşturulması, kaydedilmesi, iletilmesi, muhafazası ve ibrazı ile defter ve
belgelerin elektronik ortamda tutulması ve düzenlenmesi uygulamasına ilişkin usul ve esasları
belirlemeye yetkili olduğu belirtilmiştir.
            Konuyla ilgili olarak yayımlanan 397 sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile anonim
ve limited şirketlerin elektronik fatura oluşturmalarına, alıcısına iletmelerine, muhafaza ve
istenildiğinde ibraz etmelerine izin verildiği, 416 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile
Kanunun 232'nci maddesi kapsamında fatura düzenlemek zorunda olan mükelleflere elektronikfatura uygulamasından yararlanma hakkı tanındığı,
            421 sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde ise; 04/12/2003 tarihli ve 5015 sayılı
Petrol Piyasası Kanunu kapsamında madeni yağ lisansına sahip olanlar ile bunlardan 2011 takvim
yılında mal alan mükelleflerden 31/12/2011 tarihi itibariyle asgari 25 Milyon TL brüt satış hasılatına
sahip olanların, 06/06/2002 tarihli ve 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (III) sayılı
listedeki malları imal, inşa veya ithal edenler ile bunlardan 2011 takvim yılında mal alan
mükelleflerden 31/12/2011 tarihi itibariyle asgari 10 Milyon TL brüt satış hasılatına sahip olanların,
            elektronik defter tutma ve elektronik fatura uygulamasına dâhil olma zorunluluğu getirilmiş
ve elektronik fatura uygulamasına 2013 takvim yılı (1/9/2013 tarihi itibariyle Gelir İdaresi
Başkanlığı'na başvurulması gerekmektedir.), elektronik defter uygulamasına ise 2014 takvim yılı
(Elektronik defter yazılımlarını kendi geliştiren mükelleflerin 01/09/2014 tarihi itibariyle elektronik
defter test süreçlerini başarı ile tamamlamış olmaları gerekmektedir.) içerisinde geçmelerinin
zorunluluk kapsamına alındığı hükme bağlanmıştır.
            1 Sıra No.lu Elektronik Defter Genel Tebliği ile Vergi Usul Kanunu kapsamında tutulması
zorunlu olan defterlerden www.edefter.gov.tr internet adresinde format ve standardı yayımlanan
defterlerin elektronik ortamda oluşturulmasına ilişkin usul ve esaslar belirlenerek elektronik defter
kullanımına izni verildiği, tüzel kişi mükelleflerin ise 397 sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel
Tebliğinde yer alan belirlemeler çerçevesinde elektronik fatura uygulamasından yararlanma iznine
sahip olması ve bu çerçevede Mali Mühür temin etmiş olması gerektiği belirtilmiştir.
            Öte yandan, 1 Sıra No.lu Elektronik Defter Genel Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair
yayımlanan 2 Sıra No.lu Elektronik Defter Genel Tebliğinin 4.Maddesinde de "Aylık dönem, sadece
onaya sunulan ayın defter kayıtlarını ifade etmekte olup, önceki aylara ait kayıtları içermez. Hesap
dönemi veya takvim yılı içerisinde de elektronik defter tutmaya başlanabilir. Ancak hesap dönemi
veya takvim yılı içerisinde elektronik defter tutmaya başlayanlar, başladıkları tarihi izleyen bir aylık
süre içerisinde eski defterlerine kapanış tasdiki yaptıracaklardır." hükmü yer almaktadır.
            Ayrıca, 67 Seri No.lu Vergi Usul Kanunu Sirkülerinde;
             "421 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği kapsamında elektronik defter tutma
zorunluluğu bulunan mükelleflerden;
             a) Elektronik defter uygulamasına 2014 Aralık ayı içerisinde başvuranların 1/1/2015
tarihinden itibaren,
             b) Elektronik defter uygulamasına 2014 Aralık ayından önce başvuranların en geç 2014
Aralık ayından başlamak üzere,
            c) Özel hesap dönemine tabi olanların 1/12/2014 tarihinden önce elektronik defter
uygulamasına başvuru yapmaları ve en geç 2014 Aralık ayı içerisinde,
              elektronik defter tutmaya başlamaları gerekmektedir." düzenlemesi yer almaktadır.
              Yukarıda yer alan hükümlere göre; elektronik defter uygulamasından yararlanma iznine
sahip olmanız halinde, ara dönemde de e-Defter Uygulamasına geçilebilmesi imkan dahilinde
olmakla birlikte 01/10/-30/09 özel hesap dönemine tabi olarak 2014 yılında kullanılacak defterlerin
Eylül/2013 tarihi içerisinde tasdik ettirilmesinin zorunlu olması ve elektronik defter uygulamasına
ise 2014 takvim yılı içerisinde geçilmesi nedeniyle 01/10/2013-30/09/2014 özel hesap dönemine
ilişkin olarak kullanılacak defterlerin notere kağıt ortamında tasdik ettirilmesi mümkün
bulunmaktadır.
                  Bilgi edinilmesini rica ederim.
  
(*)     Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**)   İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise
bu özelge geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz
dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi
için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.