Polis kantinlerinin e-fatura ve e-defter kullanma zorunluluğunun bulunup bulunmadığı hk.

Polis kantinlerinin e-fatura ve e-defter kullanma
zorunluluğunun bulunup bulunmadığı hk.
Sayı: 
27575268-105[Mük.242-2013-406]-835
Tarih: 
27/08/2014
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
ANKARA VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
(Mükellef Hizmetleri Usul Grup Müdürlüğü)
 
   
Sayı : 27575268-105[Mük.242-2013-406]-835 27/08/2014
Konu : Polis kantinlerinin e-fatura ve e-  
defter kullanma zorunluluğunun
bulunup bulunmadığı hk.
 
            İlgi özelge talep formunuzda; …..Vergi Dairesi Müdürlüğünün ………..vergi numaralı
mükellefi olduğunuzu, ……..Teşkilatına bağlı kantinlerin “……..Teşkilatı Kantin Yönetmeliği”
çerçevesinde faaliyet gösterdiği, bu Yönetmeliğin, ……….Teşkilatı personelinin çeşitli ve zorunlu
ihtiyaçlarını  kaliteli,  ucuz  ve  kolay  biçimde  sağlamak  üzere  açılacak  ……..kantinlerinin
kuruluşlarını, gelirlerini, yönetim, denetim ve işletme esas ve usullerini tespit etmek amacıyla
hazırlandığı, 421 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile getirilen  e-fatura ve e-defter
uygulamasına geçme zorunluluğu kapsamında, merkez ve taşra teşkilatı bünyenizde faaliyet
gösteren ………kantinlerinin elektronik defter tutma ve elektronik fatura uygulamasına dâhil olma
zorunluluğunun bulunup bulunmadığı hususunda Başkanlığımız görüşü talep edilmiştir.
            213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 257’nci maddesinin birinci fıkrasının 3’üncü
bendinde Maliye Bakanlığının, tutulması ve düzenlenmesi zorunlu defter, kayıt ve belgelerin mikro
film, mikro fiş veya elektronik bilgi ve kayıt araçlarıyla yapılması veya bu kayıt ortamlarında
saklanması hususunda izin vermeye veya zorunluluk getirmeye, bu şekilde tutulacak defter ve
kayıtların kopyalarının Maliye Bakanlığında veya muhafaza etmekle görevlendireceği kurumlarda
saklanması zorunluluğu getirmeye, bu konuda uygulama usul ve esaslarını belirlemeye yetkili
olduğu hükme bağlanmıştır.
          Aynı Kanunun mükerrer 242’nci maddesinin ikinci fıkrası ile Maliye Bakanlığı; elektronik
defter, kayıt ve belgelerin oluşturulması, kaydedilmesi, iletilmesi, muhafazası ve ibrazı ile defter ve
belgelerin elektronik ortamda tutulması ve düzenlenmesi uygulamasına ilişkin usul ve esasları
belirlemeye, elektronik ortamda tutulması ve düzenlenmesine izin verilen defter ve belgelerde yer
alması gereken bilgileri internet de dahil olmak üzere her türlü elektronik bilgi iletişim araç ve
ortamında Maliye Bakanlığına veya Maliye Bakanlığının gözetim ve denetimine tabi olup, kuruluşu,
faaliyetleri, çalışma ve denetim esasları Bakanlar Kurulunca çıkarılacak bir yönetmelikle
belirlenecek olan özel hukuk tüzel kişiliğini haiz bir şirkete aktarma zorunluluğu getirmeye, bilgi
aktarımında uyulacak format ve standartlar ile uygulamaya ilişkin usul ve esasları tespit etmeye,
aynı Kanun kapsamına giren işlemlerde elektronik imza kullanım usul ve esaslarını düzenlemeye ve
denetlemeye yetkili kılınmıştır. Söz konusu fıkrada ayrıca, Vergi Usul Kanunu ve diğer vergi
kanunlarında defter, kayıt ve belgelere ilişkin olarak yer alan hükümlerin elektronik defter, kayıt vebelgeler için de geçerli olduğu; Maliye Bakanlığının, elektronik defter, belge ve kayıtlar için diğer
defter, belge ve kayıtlara ilişkin usul ve esaslardan farklı usul ve esaslar belirlemeye yetkili olduğu
hükme bağlanmıştır.
            Konuya ilişkin olarak yayımlanan 421 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile
mükelleflerin vergi kanunlarına uyumlarının artırılması ile kayıt dışılığın izlenerek önlenmesi
amaçlanmıştır.
            Bu kapsamda anılan tebliğin "3.Elektronik Defter ve Elektronik Fatura Zorunluluğu" başlıklı
bölümünün "3.1.Kapsama Giren Mükellefler" alt başlıklı bölümünde;
            "3.1.1. Yukarıda yer verilen yetkilere istinaden Bakanlığımızca aşağıda sayılan mükellef
gruplarına elektronik defter tutma ve elektronik fatura uygulamasına dahil olma zorunluluğu
getirilmiştir.
            a) 4/12/2003 tarihli ve 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu kapsamında madeni yağ lisansına
sahip olanlar ile bunlardan 2011 takvim yılında mal alan mükelleflerden 31/12/2011 tarihi itibariyle
asgari 25 milyon TL brüt satış hasılatına sahip olanlar.
            b) 6/6/2002 tarihli ve 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (III) sayılı listedeki
malları imal, inşa veya ithal edenler ile bunlardan 2011 takvim yılında mal alan mükelleflerden
31/12/2011 tarihi itibariyle asgari 10 Milyon TL brüt satış hasılatına sahip olanlar,
            3.1.2. Bu Tebliğ kapsamında zorunluluk getirilen mükelleflerden mal alan 10/12/2003 tarihli
ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununa ekli cetvellerde yer alan idare, kurum ve
kuruluşlar ile iktisadi kamu kuruluşlarının elektronik fatura uygulamasından yararlanma ve
elektronik defter tutma zorunluluğu bulunmamaktadır.” açıklamasına yer verilmiştir.
            5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 2’nci maddesinde; “İktisadi kamu kuruluşları:
Devlete, il özel idarelerine, belediyelere, diğer kamu idarelerine ve kuruluşlarına ait veya bağlı
olup, faaliyetleri devamlı bulunan ve birinci ve ikinci fıkralar dışında kalan ticari, sınai ve zirai
işletmeler iktisadi kamu kuruluşudur.” hükmü yer almaktadır.
            Buna göre, 19/2/1982 tarihli ve 17610 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan ……..Teşkilatı
Kantin Yönetmeliği ile Merkezde birim amirinin, İl ve İlçelerde Valinin oluru alınarak İl
……….Müdürünün, Eğitim ve Öğretim Kurumlarında kurum müdürünün teklifi üzerine Genel
Müdürlüğün onayı ile kurulan ve 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununa ekli cetvelde
yer alan Genel Müdürlüğünüze bağlı olarak faaliyet gösteren Polis Kantinleri iktisadi kamu
kuruluşu kapsamında olduğundan (5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 2’nci maddesinin
birinci ve ikinci fıkraları dışında kaldığından) elektronik fatura ve elektronik defter uygulamasına
geçme zorunluluğu bulunmamaktadır.            Bilgi edinilmesini rica ederim.
 
 
(*)     Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**)   İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise bu özelge
geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz dolayısıyla
vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi için gecikme faizi
hesaplanmayacaktır.