Sakatlık istisnasından faydalanılarak alınan aracın iadesi halinde kanunda öngörülen süre dolmaksızın istisna kapsamında yeniden araç iktisap edilip e

Özelge: Sakatlık istisnasından faydalanılarak alınan aracın
iadesi halinde kanunda öngörülen süre dolmaksızın istisna
kapsamında yeniden araç iktisap edilip edilemeyeceği hk.
Sayı: 
B.07.1.GİB.4.21.15.01-ötv-2010-37-5
Tarih: 
20/04/2011
 
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
DİYARBAKIR VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Mükellef Hizmetleri Grup Müdürlüğü
 
   
Sayı : B.07.1.GİB.4.21.15.01-ötv-2010-37-5 20/04/2011
Konu : özel tertibatlı aracın arızalı olması nedeniyle yeni alınan  
aracın ötv istisnasından faydalanıp faydalanmadığı
 
İlgide kayıtlı  dilekçeniz ve eklerinin incelenmesinden, firmanızca düzenlenen ..... tarih ve ..... sıra
numaralı fatura ile ........tarafından ÖTV Kanununun 7 nci maddesinin (2) numaralı bendinde
belirtilen istisna kapsamında iktisap edilen araçta ortaya çıkan teknik problemler nedeniyle ortaya
çıkan ihtilaf üzerine ayıplı aracın yenisiyle değiştirilmesi, araç bedelinin iadesi veya ayıp oranında
indirim yapılması talebiyle ...... A.Ş. aleyhine ..... tarihinde (tüketici mahkemesi sıfatıyla) Asliye
Hukuk Mahkemesinde dava açıldığı, bunun üzerine, davacı ile davalı satıcı tarafından imzalanan .....
tarihli protokolle aracın yeni bir araçla değiştirilmesi kayıt altına alınarak sulh yoluna gidildiği ve
davacı tarafından davadan feragat edildiğine dair dilekçenin Asliye Hukuk Mahkemesine verildiği,
bu kapsamda ..... tarih ve ..... sıra numaralı fatura ile .......'ya yeni bir araç teslim edildiği, bu
nedenle aynı kişiye beş yılda ikinci kez Kanunun 7 nci maddesinin (2) numaralı bendinde belirtilen
istisna kapsamında araç teslim eden firmanız adına ...... tarih ve ...... seri sıra no.lu vergi/ceza
ihbarnamesi ile ÖTV tarhiyatı yapılarak vergi ziyaı cezası kesildiği anlaşılmıştır.
4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununun 7 nci maddesinin (2) numaralı bendinin (a) ve (b) alt
bentleri ile Kanuna ekli (II) sayılı listede yer alan kayıt ve tescile tabi mallardan; 87.03 (motor
silindir hacmi 1.600 cm³'ü aşanlar hariç), 87.04 (motor silindir hacmi 2.800 cm³'ü aşanlar hariç) ve
87.11 G.T.İ.P. numaralarında yer alanların, sakatlık dereceleri %90 veya daha fazla olan malul ve
engelliler ile bizzat kullanmak amacıyla sakatlığına uygun hareket ettirici özel tertibat yaptıran
malul ve engelliler tarafından beş yılda bir defaya mahsus olmak üzere ilk iktisabı ÖTV'den istisna
edilmiştir. Aynı bent hükmünün (c) alt bendi ile söz konusu maddenin (2) numaralı bendinin ilk iki
alt bendinde belirtilen malûl ve engelliler tarafından bu malların ilk iktisabından sonra deprem,
heyelan, sel, yangın veya kaza sonucu kullanılamaz hale gelmesi nedeniyle hurdaya çıkarılmasında,
bu G.T.İ.P. numaralarında yer alan malları hurdaya çıkaran malûl ve engelliler tarafından, beş yılda
bir defaya mahsus olmak üzere ilk iktisabı da ÖTV'den istisna edilmiştir.
Öte yandan aynı Kanunun 15/1 inci maddesine göre, Kanuna ekli (II) sayılı listedeki araçlardan
kayıt ve tescile tabi olanların kayıt ve tescil edildikten sonra iade edilmesi halinde, beyan edilen
ÖTV'nin düzeltilebilmesi için, bu iadenin 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun
hükümlerine göre yapılmış olması gerekmektedir.
Konuyla ilgili olarak, 1 Seri No.lu ÖTV Genel Tebliğinin 14 Seri No.lu ÖTV Genel Tebliği ile değişik
"Kayıt ve Tescilden Sonra Düzeltme" başlıklı 15.1.1.2 bölümünde;
"4077 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinde; ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanma
kılavuzunda ya da reklam ve ilanlarında yer alan veya satıcı tarafından bildirilen veya standardında
veya teknik düzenlemesinde tespit edilen nitelik veya niteliği etkileyen niceliğine aykırı olan ya datahsis veya kullanım amacı bakımından değerini veya tüketicinin ondan beklediği faydaları azaltan
veya ortadan kaldıran maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikleri içeren malların ayıplı mal kabul
edileceği belirtilmiştir. Bu hükme göre tüketici, malın teslim tarihinden itibaren otuz gün içerisinde
ayıbı satıcıya bildirmekle yükümlü olup, bu durumda, bedel iadesini de içeren sözleşmeden dönme,
malın ayıpsız misliyle değiştirilmesi veya ayıp oranında bedel indirimi ya da ücretsiz onarım isteme
haklarına sahip bulunmaktadır. Satıcı, tüketicinin tercih ettiği bu talebi yerine getirmekle
yükümlüdür. Bu madde ile ayıba karşı sorumlu tutulanlar, ayıba karşı daha uzun süre
sorumluluk üstlenmemişlerse, ayıplı maldan sorumluluk, ayıp daha sonra ortaya çıkmış
olsa bile malın tüketiciye teslim tarihinden itibaren iki yıllık zamanaşımına tabiidir.
İlk iktisabı yapılarak kayıt ve tescil ettirilen aracın, 4077 sayılı Kanunun bahsi geçen hükümleri
kapsamında iade edilmesi konusunda satıcı ile alıcının kendi aralarında sulh olmaları halinde, bu
durum, taraflar arasında düzenlenecek ayrıntılı bir tutanak veya sözleşme ile tevsik edilmek şartıyla
ÖTV Kanununun 15 inci maddesinin 1 numaralı fıkrası kapsamında düzeltme işlemi yapılabilecektir.
Söz konusu tutanak/sözleşmede iade gerekçesinin açıkça belirtilmesi, iadenin garanti
süresi içinde meydana gelen arıza veya arızalar nedeniyle veya tamir için gereken iş
gününün aşılması ya da aracın tamir edilemez olduğunun tespitinden dolayı istenmesi
halinde, buna ilişkin teknik raporların da söz konusu tutanak/sözleşmeye eklenmesi
gerekmektedir."
açıklamalarına yer verilmektedir.
İlgide kayıtlı yazınız ekinde yer alan ..... A.Ş. tarafından firmanıza verilen ..... tarih ve ..... referans
no.lu yazıda; ........'ya ../../2005 tarihinde satılan aracın ayıplı olduğu iddiasıyla ../../2009 tarihinde
aleyhlerinde .....Asliye Hukuk Mahkemesinde ..... Esas dosya sayısı ile dava açıldığı, yargılamanın
uzun sürebileceği düşüncesiyle davada sulh olunmasına karar verilerek, taraflar arasında ../../2009
tarihinde sulh protokolünün imzalandığı belirtilmiş, ancak satılan araçlar için üstlendikleri
sorumluluk süresi belirtilmemiştir. Ayrıca söz konusu sulh protokolünde aracın ayıplı olduğuna
ilişkin iddia reddedilerek, iade işleminin müşteri memnuniyeti kapsamında ele alındığı kayıt altına
alınmıştır.
Bu hükümlere göre, dilekçenizde sözü edilen iade işleminin 4077 sayılı Kanun kapsamında
değerlendirilmesi mümkün olmadığından, firmanız adına ...... Vergi Dairesi Müdürlüğünce tarh
edilen vergi ve cezaların tahsil edilmesi gerekmektedir.
Bilgi edinilmesini rica ederim.
                                                                                                           
EK :
24 adet belge
 
 
(*)     Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**)   İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise
bu özelge geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz
dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi
için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.