Sayısal loto makinesi ile oynatılan şans oyunları gelirinin tamamının mı yoksa elde edilen komisyon gelirinin mi Bs bildirim formu ile bildirileceği h

Özelge: Sayısal loto makinesi ile oynatılan şans oyunları
gelirinin tamamının mı yoksa elde edilen komisyon gelirinin
mi Bs bildirim formu ile bildirileceği hk.
Sayı: 
B.07.1.GİB.4.07.17.02-VUK-2010-241
Tarih: 
03/08/2011
 
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
ANTALYA VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
(Mükellef Hizmetleri Usul Grup Müdürlüğü)
 
   
Sayı : B.07.1.GİB.4.07.17.02-VUK-2010-241 03/08/2011
Konu : Sayısal loto makinesi ile oynatılan şans oyunları gelirinin  
tamamının mı yoksa elde edilen komisyon gelirinin mi Bs
bildirim formu ile bildirileceği
 
İlgide kayıtlı dilekçenizde, ... Vergi Dairesi Müdürlüğü'nün ... vergi kimlik  numaralı mükellefi
olduğunuz ve sayısal loto bayiliği işi ile iştigal ettiğiniz belirtilerek, kullanılan sayısal loto
cihazından her hafta otomatik olarak alınan belgede yer alan komisyon bedeli ve şans oyunlarından
elde edilen hasılat tutarının Bs bildirim formunda bildirilmesi hususu ile komisyon gelirinin
bildirilmesi halinde gelir vergisi kesintisinin dahil edilip edilmeyeceği hususunda özelge talep
edilmektedir.
Bilindiği üzere, 375 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin "Milli Piyango İdaresince
Oynatılan Şans Oyunlarında Belge Düzeni" başlıklı bölümünde;
 "Milli Piyango İdaresi Genel Müdürlüğünce tertip edilen şans oyunları, karşılığı nakit olmak üzere
oynatılan milli piyango, hemen kazan ve benzeri oyunlar ile sayısal oyunları (sayısal loto, şans topu,
on numara) kapsamakta olup, bunlardan milli piyango, hemen kazan ve benzeri oyunlara ait
biletlerin müşterilere satışı, bu idarenin satış merkezleri veya bayileri tarafından yapılmakta,
sayısal oyunlar ise bayiler aracılığıyla oynatılmaktadır.
213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 257 nci maddesinin birinci fıkrasının (1) numaralı bendi
ile Maliye Bakanlığı, mükellef ve meslek grupları itibariyle muhasebe usul ve esaslarını tespit
etmeye, bu Kanuna göre tutulmakta olan defter ve belgeler ile bunlara ilaveten tutulmasını veya
düzenlenmesini uygun gördüğü defter ve belgelerin mahiyet, şekil ve ihtiva etmesi zorunlu bilgileri
belirlemeye ve bunlarda değişiklik yapmaya yetkili kılınmıştır.
Aynı Kanunun 227 nci maddesinde de, bu Kanuna göre kullanılan veya bu Kanunun Maliye
Bakanlığına verdiği yetkiye dayanılarak kullanma mecburiyeti getirilen belgelerin, öngörülen
zorunlu bilgileri taşımaması halinde bu belgelerin vergi kanunları bakımından hiç düzenlenmemiş
sayılacağı belirtilmiş, ayrıca Maliye Bakanlığına, düzenlenmesi mecburi olan belgelerde bulunması
gereken zorunlu bilgileri belirleme yetkisi verilmiştir.
Yukarıda belirtilen hükümlerin Bakanlığımıza vermiş olduğu yetkiye istinaden;
- Milli piyango, hemen kazan ve benzeri oyunlara ait biletlerin bayiler aracılığıyla satışında,
bayilerin veya başbayilerin alacağı komisyon bedelleri için Milli Piyango İdaresi veya başbayiler
tarafından 'Bilet Satış Bordrosu',
- Sayısal oyunlar karşılığında ödenecek komisyon bedellerine ilişkin olarak Milli Piyango İdaresince
'Sayısal Oyun Raporu' düzenlenmesi ve bayilerin, elde edecekleri komisyonlara ilişkin hasılatkayıtlarını bu belgelere istinaden yapmaları uygun görülmüştür.
Bilet satış bordrosunun ve sayısal oyun raporunun, faturada bulunması zorunlu asgari bilgileri
taşıması ve azami yedi günlük süre içinde düzenlenmesi gerekmektedir.
Bu belgelerin basımı için önceden izin alınması, anlaşmalı matbaalara bastırılması veya noterlere
tasdik ettirilmesi zorunluluğu bulunmamaktadır."
açıklamalarına yer verilmiştir.
Bu itibarla, Milli Piyango İdaresince tertip edilen ve bayiler aracılığıyla oynatılan sayısal oyunlar
karşılığında bayilerin alacağı komisyon bedelleri için anılan idarece Sayısal Oyun Raporu
düzenlenmesi ve bu belgeye istinaden bayilerin hasılat kayıtlarını yapmaları gerekmektedir.
Diğer taraftan, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 148, 149 ve Mükerrer 257 nci maddelerinin
Bakanlığımıza verdiği yetkiye dayanılarak, 350 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile
bilanço esasına göre defter tutan mükelleflerin belirli bir haddi aşan mal ve hizmet alımlarını "Mal
ve Hizmet Alımlarına İlişkin Bildirim Formu (Form Ba)" ile; mal ve hizmet satışlarını ise "Mal ve
Hizmet Satışlarına İlişkin Bildirim Formu (Form Bs)" ile bildirmeleri hususunda yükümlülük
getirilmiş, 362 ve 381 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğleriyle de bu yükümlülüğe ilişkin
açıklamalar yapılmıştır.
Konu ile ilgili olarak yayımlanan 396 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile de bilanço
usulüne göre defter tutan mükelleflerin mal ve hizmet alımları ile mal ve hizmet satışlarının 2010
yılı ve müteakip yılların aylık dönemlerinde bildirilmesinde uygulanacak usul ve esaslar ile bildirim
hadleri açıklanmış bulunmaktadır.
Söz konusu Tebliğin, 1.2.2 bölümüne göre, mükelleflerin 2010 yılı ve müteakip yılların aylık
dönemlerine ilişkin mal ve/veya hizmet alışları ile mal ve/veya hizmet satışlarına uygulanacak had
5.000 TL olarak yeniden belirlenmiştir. Buna göre, bir kişi veya kurumdan katma değer vergisi
hariç 5.000 TL ve üzerindeki mal ve/veya hizmet alışları, 'Mal ve Hizmet Alımlarına İlişkin Bildirim
Formu (Form Ba)' ile; bir kişi veya kuruma katma değer vergisi hariç 5.000 TL ve üzerindeki mal
ve/veya hizmet satışları ise 'Mal ve Hizmet Satışlarına İlişkin Bildirim Formu (Form Bs)' nun Tablo
II alanında bildirilecektir. Belgelerde gelir vergisi tevkifatına da yer verilen hallerde tevkifattan
önceki brüt tutarlar dikkate alınacaktır.
Aynı Tebliğin 2.1 bölümünde yükümlülük kapsamındaki mükelleflerin mal ve/veya hizmet alış ve
satışlarının aylık dönemler itibariyle bildirilmesi gerektiği belirtilmiştir.  
Buna göre, Ba-Bs bildirim formlarının düzenlenmesinde, gelir vergisi tevkifatına tabi işlemlerde
tevkifattan önceki brüt tutarlar dikkate alınacağından, Milli Piyango İdaresi tarafından düzenlenen
Sayısal Oyun Raporundaki komisyon tutarının Bs bildirim formuna dahil edilmesi gerekmektedir.
            Bilgi edinilmesini rica ederim.
 
 
 
(*)     Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**)   İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise
bu özelge geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz
dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi
için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.