Serbest Bölge Yurt Dışı Satışlarının e-Fatura, e- Defter Kapsamında Olup Olmadığı hk.

Özelge: Serbest Bölge Yurt Dışı Satışlarının e-Fatura, e-
Defter Kapsamında Olup Olmadığı hk.
Sayı: 
68554973-105[413-2013/22]-39
Tarih: 
05/05/2014
 
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
MERSİN VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
(Mükellef Hizmetleri Grup Müdürlüğü)
 
   
Sayı : 68554973-105[413-2013/22]-39 05/05/2014
Konu : Serbest Bölge Yurt Dışı Satışlarının e-Fatura, e-Defter  
Kapsamında Olup Olmadığı.
 
            İlgide kayıtlı özelge talep formunda, e-fatura uygulamasında 58 seri no.lu Sirkülerde esas
alınan brüt satış hasılatında 25.000.000.-TL. sı ve yukarısı rakamlara yurt dışı satışlarının dahil olup
olmadığını, firmanızın 2011 yılı satışlarının; 62.996.917.-TL.sının Serbest Bölge yurtdışı, 690.432,98
TL. sının merkez şube yurtdışı, 478.127.-TL.sının merkez şube yurtiçi olmak üzere toplam
64.195.476,98.-TL. olduğunu, firmanızın satış hasılatının serbest bölgeden yapılan yurt dışı
satışlarından teşekkül ettiğini belirterek, yurt içi satışlarınızın 25.000.000.-TL.sının altında kalması
nedeniyle e-fatura ve e-defter kapsamına dahil olup olmadığınızın bildirilmesi istenilmektedir.
            Bilindiği üzere; 213 sayılı Vergi Usul Kanunu'nun mükerrer 257 nci maddesinin birinci
fıkrasının 1 inci bendinde, Maliye Bakanlığı'nın mükellef ve meslek grupları itibarıyla muhasebe
usul ve esaslarını tespit etmeye, aynı Kanuna göre tutulmakta olan defter ve belgeler ile bunlara
ilaveten tutulmasını veya düzenlenmesini uygun gördüğü defter ve belgelerin mahiyet, şekil ve
ihtiva etmesi zorunlu bilgileri belirlemeye, bunlarda değişiklik yapmaya; bedeli karşılığında basıp
dağıtmaya veya üçüncü kişilere bastırıp dağıtmaya veya dağıttırmaya, bunların kayıtlarını
tutturmaya, bu defter ve belgelere tasdik, muhafaza ve ibraz zorunluluğu getirmeye veya
kaldırmaya, yine aynı Kanuna göre tutulacak defter ve düzenlenecek belgelerin tutulması ve
düzenlenmesi zorunluluğunu kaldırmaya yetkili olduğu,
             Aynı fıkranın 3 üncü bendinde, Maliye Bakanlığı'nın, tutulması ve düzenlenmesi zorunlu
defter, kayıt ve belgelerin mikro film, mikro fiş veya elektronik bilgi ve kayıt araçlarıyla yapılması
veya bu kayıt ortamlarında saklanması hususunda izin vermeye veya zorunluluk getirmeye, bu
şekilde tutulacak defter ve kayıtların kopyalarının Maliye Bakanlığında veya muhafaza etmekle
görevlendireceği kurumlarda saklanması zorunluluğu getirmeye, bu konuda uygulama usul ve
esaslarını belirlemeye yetkili olduğu hüküm altına alınmıştır.
            Öte yandan, aynı Kanun'un mükerrer 242 nci maddesinin ikinci fıkrası ile Maliye Bakanlığı;
elektronik defter, kayıt ve belgelerin oluşturulması, kaydedilmesi, iletilmesi, muhafazası ve ibrazı
ile defter ve belgelerin elektronik ortamda tutulması ve düzenlenmesi uygulamasına ilişkin usul ve
esasları belirlemeye, elektronik ortamda tutulmasına ve düzenlenmesine izin verilen defter ve
belgelerde yer alması gereken bilgileri internet de dâhil olmak üzere her türlü elektronik bilgi
iletişim araç ve ortamında Maliye Bakanlığı'na veya Maliye Bakanlığı'nın gözetim ve denetimine
tâbi olup, kuruluşu, faaliyetleri, çalışma ve denetim esasları Bakanlar Kurulu'nca çıkarılacak bir
yönetmelikle belirlenecek olan özel hukuk tüzel kişiliğini haiz bir şirkete aktarma zorunluluğu
getirmeye, bilgi aktarımında uyulacak format ve standartlar ile uygulamaya ilişkin usul ve esasları
tespit etmeye, aynı Kanun kapsamına giren işlemlerde elektronik imza kullanım usul ve esaslarını
düzenlemeye ve denetlemeye, ayrıca, Vergi Usul Kanunu ve diğer vergi kanunlarında defter, kayıt
ve belgelere ilişkin olarak yer alan hükümlerin elektronik defter, kayıt ve belgeler için de geçerli
olduğu; Maliye Bakanlığı'nın, elektronik defter, belge ve kayıtlar için diğer defter, belge vekayıtlara ilişkin usul ve esaslardan farklı usul ve esaslar belirlemeye yetkili olduğu hükme
bağlanmıştır.
            421 sıra no.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile;
            04/12/2003 tarihli ve 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu kapsamında madeni yağ lisansına
sahip olanlar ile bunlardan 2011 takvim yılında mal alan mükelleflerden 31/12/2011 tarihi itibariyle
asgari 25 Milyon TL. brüt satış hasılatına sahip olanların,
            06/06/2002 tarihli ve 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanunu'na ekli (III) sayılı listedeki
malları imal, inşa veya ithal edenler ile bunlardan 2011 takvim yılında mal alan mükelleflerden
31/12/2011 tarihi itibariyle asgari 10 Milyon TL. brüt satış hasılatına sahip olanların,
            elektronik defter tutma ve elektronik fatura uygulamasına dâhil olma zorunluluğu getirilmiş
ve elektronik fatura uygulamasına 2013 takvim yılı (1/9/2013 tarihi itibariyle Gelir İdaresi
Başkanlığı'na başvurulması gerekmektedir.), elektronik defter uygulamasına ise 2014 takvim yılı
(Elektronik defter yazılımlarını kendi geliştiren mükelleflerin 01/09/2014 tarihi itibariyle elektronik
defter test süreçlerini başarı ile tamamlamış olmaları gerekmektedir.) içerisinde geçmek zorunda
oldukları,
            hükme bağlanmıştır.
            Konuyla ilgili olarak yayımlanan 58 sayılı Vergi Usul Kanunu Sirküleri'nde;
            5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu kapsamında madeni yağ lisansına sahip olan
mükelleflerden 2011 takvim yılı içinde mal alışı yapanlar, satın aldıkları malın türüne, fiyatına,
miktarına veya herhangi bir özelliğine bakılmaksızın, 2011 yılı gelir tablolarındaki brüt satış hasılatı
rakamları 25 Milyon TL veya daha yüksek ise elektronik fatura ve elektronik defter uygulamalarına
dahil olacaklardır. Lisans sahibi mükelleflerden alış yapanların, madeni yağ sektöründe veya başka
bir sektörde faaliyet göstermesi zorunluluk karşısındaki durumlarını etkilememektedir.
            4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanunu'na ekli (III) sayılı listedeki malları imal, inşa veya
ithal eden mükelleflerden 2011 takvim yılı içinde mal alışı yapanlar, satın aldıkları malın türüne,
fiyatına, miktarına veya herhangi bir özelliğine bakılmaksızın 2011 yılı gelir tablolarındaki brüt satış
hasılatı rakamları 10 Milyon TL. veya daha yüksek ise elektronik fatura ve elektronik defter
uygulamalarına dahil olacaklardır. Bu kapsamda alış yapanların tütün, alkol, kolalı gazozlar
sektörlerinde veya başka sektörlerde faaliyet göstermesi zorunluluk karşısındaki durumlarını
etkilememektedir.
            Madeni yağ lisansına sahip olan ve 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanunu'na ekli (III)
sayılı listedeki malları imal, inşa veya ithal eden mükelleflerden sadece mal alışları bulunan
mükellefler Genel Tebliğ kapsamında elektronik fatura ve elektronik defter uygulamalarına dahil
olacaklardır. Hizmet alımları kapsam dahilinde değildir.
            Mükellefler brüt satış hasılatlarının hesaplanmasında, sadece madeni yağ, tütün, alkol veya
kolalı gazoz satışları değil gelir tablosunda yer alan bütün satışları gösteren brüt satış
hasılatına göre zorunluluk kapsamına alınacağı açıklamalarına yer verilmiştir.
            Buna göre, 4760 sayılı ÖTV Kanunu'na ekli (III) sayılı listedeki malların imal, inşa veya ithal
edenlerden 2011 takvim yılında mal alan ve 31/12/2011 tarihi itibariyle asgari 10 milyon TL brüt
satış hasılatına sahip olan mükellefler ile 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu kapsamında madeni
yağ lisansına sahip olanlar ile bunlardan 2011 takvim yılında mal alan mükelleflerden 31/12/2011
tarihi itibariyle asgari 25 Milyon TL. brüt satış hasılatına sahip olan mükelleflerin  satın aldıkları
malın türüne, fiyatına, miktarına veya herhangi bir özelliğine (sadece tüketim amaçlı olup, ticari
amaçla satın alınıp alınmadığı dahil) bakılmaksızın söz konusu Tebliğ ve Sirkülerde belirlenen
şartları taşımanız halinde elektronik defter ve elektronik fatura kullanma zorunluluğunuz
bulunmaktadır.            Brüt satış hasılatının hesaplanmasında, yurtiçi ya da yurt dışı satış hasılatlarınızın değil
şirketinizin 2011 yılı gelir tablosunda yer alan bütün satışları gösteren brüt satış hasılatının dikkate
alınması gerekmektedir.
            Bilgi edinilmesini rica ederim.
 
 
(*)     Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**)   İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise
bu özelge geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz
dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi
için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.