Sınav ve belgelendirme hizmetinde KDV.

Sınav ve belgelendirme hizmetinde KDV.
Sayı: 
B.07.1.GİB.4.07.16.02-130[KDV.2015.201]-143525
Tarih: 
21/11/2016
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
ANTALYA VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Mükellef Hizmetleri Gelir Grup Müdürlüğü
   
Sayı : 76464994-130[KDV.2015.201]-143525 21.11.2016
Konu : Sınav ve belgelendirme hizmetinde KDV.  
 
 
İlgide kayıtlı özelge talep formunuz ve eki dilekçenizde, Mesleki Yeterlilik Kurumu ile yapılan
protokol kapsamında sınav ve belgelendirme hizmeti vermekte olduğunuz belirtilerek, söz konusu
sınav ve belgelendirme hizmetinin vergilendirilmesine yönelik Başkanlığımızdan görüş talep
edilmektedir.
KURUMLAR VERGİSİ KANUNU YÖNÜNDEN
5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 1 inci maddesinin birinci fıkrasının (ç) bendi ile dernek
veya vakıflara ait iktisadi işletmeler vergi mükellefiyeti kapsamına alınmış olup, aynı Kanunun 2 nci
maddesinin beşinci fıkrasında da dernek veya vakıflara ait veya bağlı olup faaliyetleri devamlı
bulunan sermaye şirketi ve kooperatif statüsünde bulunmayan ticari, sınai ve zirai işletmelerin
iktisadi işletme olduğu; altıncı fıkrasında ise dernek veya vakıflara ait iktisadi işletmelerin kazanç
amacı gütmemeleri, faaliyetlerinin kanunla verilmiş görevler arasında bulunması, tüzel kişiliklerinin
olmaması, bağımsız muhasebelerinin ve kendilerine ayrılmış sermayelerinin veya iş yerlerinin
bulunmamasının mükellefiyetlerini etkilemeyeceği; mal veya hizmet bedelinin sadece maliyeti
karşılayacak kadar olması, kâr edilmemesi veya kârın kuruluş amaçlarına tahsis edilmesinin
bunların iktisadi niteliğini değiştirmeyeceği hüküm altına alınmıştır.
Dernekler tüzel kişilikleri itibariyle kurumlar vergisi mükellefi olmamakla birlikte, dernek tüzel
kişiliğine bağlı iktisadi işletme oluşturacak nitelikte devamlı ticari, sınai ve zirai faaliyetlerin
kurumlar vergisine tabi tutulması gerekecektir.
Ayrıca, 5520 sayılı Kanunun 2 nci maddesinin gerekçesinde "... vergi uygulamaları bakımından
dernek olarak kabul edilen odalar, borsalar, meslek örgütleri ve bunların üst kuruluşları ile siyasi
partiler, kurumlar vergisi mükellefiyeti kapsamında olmayıp söz konusu kuruluşların iktisadi
işletmelerinin bulunması durumunda her hal ve takdirde kurumlar vergisine tabi olacaklardır."
açıklamasına yer verilmiştir.
03.04.2007 tarih ve 26482 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 1 seri no.lu Kurumlar Vergisi Genel
Tebliğinin "Dernek veya vakıflara ait iktisadi işletmeler" başlıklı (2.4) bölümünde iktisadi işletmenin
tanımı içinde yer alan ve devamlı olarak yapılan ticari, sınai veya zirai faaliyetten söz edebilmek için
bu işletmenin tedavül ekonomisine katılması, başka bir ifadeyle işletmede üretilen veya alınan
malların veya verilen hizmetin bir bedel karşılığı satılmış olması gerektiği, aksi halde diğer unsurlar
var olsa dahi bir iktisadi işletmenin varlığından söz edilemeyeceği ifade edilmiştir.
İktisadi işletmenin belirgin özellikleri; bağlılık, devamlılık ve faaliyetin ticari, sınai veya zirai bir
mahiyet arz etmesidir. Diğer bir anlatımla iktisadi işletmenin unsurları, ticari faaliyetin de temel
özelliklerinden olan, bir organizasyona bağlı olarak piyasa ekonomisi içerisinde bedel karşılığı mal
alım-satımı, imalatı ya da hizmet ifaları gibi faaliyetlerdir. Kanun, bu gibi halleri tek tek saymak
yerine, dernek ya da vakıf tarafından piyasa ekonomisi içerisinde icra edilen tüm iktisadi faaliyetlerikapsama almıştır.
Öte yandan, 5544 sayılı Mesleki Yeterlilik Kurumu Kanununun (Değişik: 11/10/2011 - KHK - 665/39
md.) "Sınav, ölçme, değerlendirme ve belgelendirme" başlıklı 22 nci maddesinin birinci fıkrasında;
"Bireylerin mesleki yeterliliklerinin tespitine ilişkin sınav, ölçme ve değerlendirme işlemleri
Kurumun başvurusunu onayladığı yetkilendirilmiş kurumlar tarafından yapılır."
hükmü yer almaktadır.
Ayrıca, 15/10/2015 tarihli ve 29503 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Mesleki Yeterlilik Kurumu
Sınav, Ölçme, Değerlendirme ve Belgelendirme Yönetmeliğinin "Yetkilendirilmiş belgelendirme
kuruluşlarının ücret tarifelerinin belirlenmesi" başlıklı 37 nci maddesinde;
"(1) Sınav ve belgelendirmeye ilişkin ücret tarifeleri, yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşlarınca,
sağladıkları hizmetler ve diğer giderlerine göre yıllık olarak belirlenir. Ücret tarifelerinde ulusal
yeterliliğin tamamı için başvuruda bulunan adaylardan alınacak ücretlerin yanı sıra yeterlilik
birimine ya da sınavın türüne göre başvuruda bulunacak adaylardan alınacak ücretler de belirtilir.
(2) Ücret tarifeleri, geçerli olacağı yıldan bir önceki yılın sonuna kadar Kurumun bilgisine sunulur.
Kurum, bu tarifelerin; diğer kuruluşların ücret tarifeleri ile günün ekonomik ve sosyal koşulları
dâhilinde, fahiş ya da aşırı düşük olduğunu değerlendirdiğinde yetkilendirilmiş belgelendirme
kuruluşundan açıklama isteyebilir. Ücret tarifeleri kuruluş ile imzalanan sözleşme tarihinden
itibaren on iş günü içerisinde Kurum internet sitesinde yayımlanarak uygulamaya konur. Kurum
internet sitesinde yayımlanmamış hiçbir ücret tarifesi uygulamaya konulamaz.
(3) Yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşları belirlenen ücret tarifelerini, yılda en çok iki kez
olmak  üzere  giderlerindeki  ve  Tüketici  Fiyat  Endeksindeki  değişimleri  dikkate  alarak
güncelleyebilirler. Güncellenen ücret tarifeleri Kuruma bildirilir ve bildirim tarihinden itibaren on iş
günü içerisinde Kurum internet sitesinde yayımlanır. Güncellenen ücret tarifesi yayımlanmadan
kuruluşlar değişiklikleri uygulayamazlar."
açıklamalarına yer verilmiştir.
Söz konusu özelge talebi ve ekinde yer alan bilgi ve belgelerin incelenmesinden; …. Ticaret ve
Sanayi Odasının, Mesleki Yeterlilik Kurumundan aldığı yetki çerçevesinde bireylerin bar görevlisi,
servis görevlisi ve servis yöneticiliğinde mesleki yeterliliklerini tespit etmek üzere seviyelerine göre
(bar görevlisi-seviye 4, servis görevlisi-seviye 2,3,4 ve servis yöneticisi-seviye 5) sınav, ölçme ve
değerlendirme işlemlerini, sağladığı hizmetler ve diğer giderlerini göz önünde bulundurarak ücret
karşılığında ifa ettiği, ayrıca aynı meslek alanlarında, aynı seviyeler için diğer yetkilendirilmiş
belgelendirme kuruluşlarının da sınav ve belgelendirme hizmeti verebildiği ve yine ücret tarifelerini
aynı şekilde giderlerine göre belirleyebildikleri anlaşılmaktadır.
Buna göre, Mesleki Yeterlilik Kurumu tarafından yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşlarından
biri olan ve vergi uygulamaları bakımından dernek olarak kabul edilen Odanızın, Mesleki Yeterlilik
Kurumu ile yaptığı protokol çerçevesinde yerine getirmiş olduğu belgelendirme hizmetini, anılan
Yönetmelik gereğince sağladığı hizmetler ve diğer giderlerini göz önünde bulundurmak suretiyle
belirlediği bedel mukabilinde ve piyasa ekonomisi içerisinde benzer kuruluşlarla rekabet içerisinde
ifa etmesi nedeniyle, bu hizmet nedeniyle oluşan iktisadi işletme nezdinde kurumlar vergisi
mükellefiyetinin tesis edilmesi gerekeceği tabiidir.
KATMA DEĞER  VERGİSİ KANUNU YÖNÜNDEN
3065 sayılı Katma Değer Vergisi (KDV) Kanununun;
-1/1 inci maddesinde, ticari, sınai, zirai faaliyet ve serbest meslek faaliyeti çerçevesinde Türkiye'deyapılan teslim ve hizmetlerin katma değer vergisine tabi olacağı, ticari, sınai, zirai faaliyet ile
serbest meslek faaliyetinin devamlılığı, kapsamı ve niteliğinin Gelir Vergisi Kanunu hükümlerine
göre; Gelir Vergisi Kanununda açıklık bulunmadığı hallerde, Türk Ticaret Kanunu ve diğer ilgili
mevzuat hükümlerine göre tayin ve tespit edileceği, bu faaliyetlerin kanunların veya resmi
makamların gösterdiği gerek üzerine yapılmasının, bunları yapanların hukuki statü ve kişiliklerinin,
Türk tabiiyetinde bulunup bulunmamalarının, ikametgâh veya işyerlerinin yahut kanuni merkez
veya iş merkezlerinin Türkiye'de olup olmamasının işlemlerin mahiyetini değiştirmeyeceği ve
vergilendirmeye mani teşkil etmeyeceği,
-17/1 inci maddesinde, genel ve katma bütçeli daireler, il özel idareleri, belediyeler, köyler, bunların
teşkil ettikleri birlikler, üniversiteler, döner sermayeli kuruluşlar, kanunla kurulan kamu kurum ve
kuruluşları, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları, siyasî partiler ve sendikalar, kanunla
kurulan veya tüzel kişiliği haiz emekli ve yardım sandıkları, kamu menfaatine yararlı dernekler,
tarımsal amaçlı kooperatifler ve Bakanlar Kurulunca vergi muafiyeti tanınan vakıfların:
a) İlim, fen ve güzel sanatları, tarımı yaymak, ıslah ve teşvik etmek amacıyla yaptıkları teslim ve
hizmetlerinin,
b) Tiyatro, konser salonu, kütüphane, sergi, okuma ve konferans salonları ile spor tesisleri işletmek
veya yönetmek suretiyle ifa ettikleri kültür ve eğitim faaliyetlerine ilişkin teslim ve hizmetlerinin
KDV'den istisna olduğu hükümlerine yer verilmiştir.
Buna göre; Mesleki Yeterlilik Kurumu ile imzaladığınız protokol gereği vermekte olduğunuz sınav
ve  belgelendirme  hizmeti,  Mesleki  Yeterlilik  Kurumu  Sınav,  Ölçme,  Değerlendirme  ve
Belgelendirme  Yönetmeliği  gereğince  sağlanan  hizmetler  ve  diğer  giderler  göz  önünde
bulundurularak belirlenen bedel mukabilinde ve piyasa ekonomisi içerisinde benzer kuruluşlarla
rekabet halinde ifa edilmesi nedeniyle, KDV Kanununun 1/1 inci maddesi uyarınca KDV'ye tabidir.
Bilgi edinilmesini rica ederim.
  
(*)     Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**)   İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise
bu özelge geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz
dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi
için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.