Sirküler - 2021 - 40 - Hatalı Düzenlenen Elektronik Faturalar

Tarih :    11.04.2021

Sayı :     2021 / 40

Konu :   Hatalı Düzenlenen Elektronik Faturalar

 

Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından yayımlanan 03.12.2020 tarihli ve 36264 sayılı özelgeyle; hatalı düzenlenen e-Faturalara ilişkin olarak yapılması gereken işlemlere ilişkin değerlendirilmeler yapılmıştır.

Yapılan değerlendirmenin özetine aşağıda yer verilmiştir:

Gelir İdaresi Başkanlığınca e-Fatura uygulamasından yararlanma yöntemlerine göre Teknik Kılavuzlar yayımlanmış ve bu kılavuzların fatura senaryoları ile ilgili bölümlerinde e-Faturaların düzenlenebileceği senaryo türleri açıklanmış olup, şu an e-Fatura Uygulamasında "Temel, Ticari, Yolcu Beraberi Eşya, İhracat, Kamu Fatura ve Hal Tipi Fatura" olmak üzere altı senaryo baz alınarak fatura düzenlenebilmektedir. Bu senaryo tiplerinden en sık kullanılanlar "Temel Fatura" ve "Ticari Fatura" senaryoları olup, mükellefler kendilerine uygun olan fatura tiplerini (Satış, İade, Tevkifat, İstisna, Özel Matrah, İhraç Kayıtlı) seçerek faturalarını oluşturabilmektedir.

Alıcısına e-Fatura Uygulaması üzerinden başarıyla gönderilmiş bir e-Faturaya konu malların, alıcısı tarafından hiç teslim alınmaması ve stok kayıtlarına hiç girmemesi veya herhangi bir mal iadesi bulunmaksızın sadece hatalı bir fatura olması, alıcısının faturayı kabul etmek istememesi vb. durumlarda aşağıdaki şekilde hareket edilmesi gerekecektir:

- Faturanın "Temel Fatura" senaryosunda düzenlenmiş olması halinde, Türk Ticaret Kanunun 18. maddesinde belirtilen harici yöntemlerle (noter aracılığıyla, taahhütlü mektupla, telgrafla veya güvenli elektronik imza kullanılarak kayıtlı elektronik posta sistemi ile) ilgili Kanunun 21. maddesinde belirtilen 8 günlük itiraz süresi içerisinde  veya Temel Fatura İptal Portalı üzerinden yapılan iptal talebiyle faturaya itiraz edilebilmesi mümkün olup, bu durumda bir iade faturası düzenlenmesi zorunluluğu da bulunmamaktadır.

- Faturanın "Ticari Fatura" senaryosunda düzenlenmiş olması halinde ise, Türk Ticaret Kanunun 18. maddesindeki yöntemlere ek olarak e-Fatura Uygulaması üzerinden "red yanıtı"yla söz konusu faturaya itiraz edilebilmesi mümkün olup, bu durumlarda bir iade faturası düzenlenmesi zorunluluğu da bulunmamaktadır.

- İster "Temel Fatura" olsun ister "Ticari Fatura" olsun ilgili fatura e-Fatura sistemi üzerinde başarıyla iletilmiş olmasına rağmen, gerçekte bir mal veya hizmet alışı olmadığı halde düzenlendiği değerlendirilen faturaların, muhatabı tarafından kanuni defter kayıtlarına alınma zorunluluğu bulunmamakla birlikte, muhasebe kayıtlarına alınmış olduğunun tespiti durumunda muhasebe kayıt ve düzeltme kuralları dikkate alınarak ters kayıt ile muhasebe kayıtlarının düzeltilmesi de mümkün bulunmaktadır. Söz konusu düzeltme kayıtlarının tevsik edici bilgi ve belgeleri olarak, muhatabı tarafından yapılan sistemsel veya harici itirazlara ilişkin bilgi ve belgeler, ilgililere ibraz edilmek bakımından muhasebe kayıtları ile birlikte muhafaza edilecek ve istenildiğinde ibraz edilecektir.

Yukarıda özetine yer verilen özelgeye göre; e-Faturanın herhangi bir mal veya hizmet alışına dayanmaması halinde kanuni defter kayıtlarına alınma zorunluluğu bulunmamakta olup gerekirse ters kayıt ile defter kayıtlarında düzeltme yapılabilmesi mümkündür.

 03.12.2020 tarihli 36264 sayılı özelge

Saygılarımızla…