Sirküler - 2021 - 68 - 7326 Sayılı Kanun Çerçevesinde Bazı Alacakların Yapılandırılmasına İlişkin 1 Seri No.lu Genel Tebliğ

Tarih

:

14.06.2021

Sayı

:

2021 / 68

Konu

:

7326 Sayılı Kanun Çerçevesinde Bazı Alacakların Yapılandırılmasına İlişkin 1 Seri No.lu Genel Tebliğ

 

14.06.2021 tarihli ve 31511 sayılı Resmi Gazetede Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin 7326 Sayılı Kanun Genel Tebliği (Seri No: 1) yayınlanmış olup geniş özetine aşağıda yer verilmiştir:

 

1. Yapılandırmanın Kapsamı ve Döneminin Tespiti

 

Yapılandırmaya için esas itibarıyla 30.04.2021 tarihi dikkate alınacaktır. Bu bağlamda bu tarihten sonra doğan kamu alacakları yapılandırma kapsamında olmayacaklardır.

 

KDV, ÖTV, Gelir Vergisi gibi beyana dayanan vergilerde 30.04.2021 tarihe (bu tarih dahil) kadar verilmesi gereken beyannamelere bağlı vergi, vergi cezaları, gecikme faiz ya da zamları yapılandırma kapsamdadır. Bu itibarla;

 

  • Yıllık beyanname ile beyan edilen gelir ve kurumlar vergisi mükellefiyetleri için 2020 yılı ve önceki yıllara ilişkin vergilendirme dönemleri kapsama girmekte; ancak 2021 takvim yılı kapsama girmemektedir. Özel hesap dönemine tabi olan mükellefler bakımından, özel hesap döneminin sona erdiği tarih ve beyanname verme süresinin son günü 30/4/2021 tarihinden (bu tarih dâhil) önce olanlar kapsama girmekte, bu tarihten sonra olanlar ise kapsama girmemektedir.
  • KDV, gelir stopaj vergisi gibi aylık beyan edilen vergiler için Mart/2021 vergilendirme dönemi ve önceki dönemler kapsama girmekte; ancak Nisan/2021 vergilendirme dönemi kapsama girmemektedir.
  • Özel tüketim vergisi (ÖTV) gibi vergilendirme dönemi 15 gün olan mükellefiyetler için beyanname verme süresinin son günü Nisan/2021 ayı ve öncesine rastlayan dönemler kapsama girmekte, dönemin bitim tarihi Nisan/2021 ayına rastlamakla beraber beyanname verme süresinin son günü Mayıs/2021 ayına sirayet edenler kapsama girmemektedir.
  • Veraset ve İntikal Vergisinde beyanname verme süresinin son günü 30/4/2021 tarihinden (bu tarih dâhil) önce olanlar kapsama girmektedir.
  • Harç mükellefiyetinde beyanname alınmaksızın tahakkuk söz konusudur. Bununla birlikte taşınmazların devir ve iktisabında 30/4/2021 tarihinden (bu tarih dâhil) önce gerçekleştirilen devir ve iktisap işlemlerinde ortaya çıkan harçlar Kanun kapsamında yapılandırılabilecektir. Keza karar ve ilam harçları ile imtiyazname, ruhsatname ve diploma harçlarından yıllık olanlardan 09.06.2021 tarihi itibariyle vadesi geldiği halde ödenmemiş veya ödeme süresi henüz geçmemiş bulunanlar yapılandırılabilecektir.
  • Motorlu taşıtlar vergisinde 30/4/2021 tarihinden önce tahakkuk etmiş olanlar yapılandırma mümkün olmakla birlikte 2021 yılı ikinci taksiti yapılandırma kapsamında olmayacaktır.
  • Özel usulsüzlük cezası gibi vergi aslına bağlı olmayan cezalarda 30/4/2021 tarihinden (bu tarih dâhil) önce yapılan tespitlere ilişkin olarak kesilenler Kanun kapsamında yapılandırılabilir.
  • Vergi ziyaı cezası gibi vergi aslına bağlı olarak kesilen cezalarda verginin ait olduğu dönem dikkate alınarak kapsam belirlenecektir. Bir anlamda bağlı olduğu vergiyle aynı şekilde değerlendirilebilecektir.
  • İdari para cezalarında 30/4/2021 tarihinden (bu tarih dâhil) önce kesilenler yapılandırılabilir.
  • İdari para cezalarından 30/4/2021 tarihinden önce verilmekle birlikte 09.06.2021 tarihi itibariyle ilgilisine tebliğ edilmemiş olanlar yapılandırma kapsamında değildirler.
  • 1593 sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanunu ile 4207 sayılı Tütün Ürünlerinin Zararlarının Önlenmesi ve Kontrolü Hakkında Kanunu ile 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununa ekli (III) sayılı cetvelde yer alan; Radyo ve Televizyon Üst Kurulu, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu, Sermaye Piyasası Kurulu,  Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu, Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu, Kamu İhale Kurumu, Rekabet Kurumu, Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu, Kişisel Verileri Koruma Kurumu, Nükleer Düzenleme Kurumu ve Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu tarafından verilen idari para cezaları yapılandırma kapsamında değildirler.
  • Vergi dairesine intikal eden ecrimisiller, kaynak kullanımı destekleme fonu (KKDF), destekleme ve fiyat istikrar fonu (DFİF), öğrenim ve katkı kredisi borçları, doğrudan gelir desteği ödemesinden geri alınması gerekenler, 4749 sayılı Kanun kapsamında olan borçlar, yiyecek bedelleri, 3213 sayılı Maden Kanunundan kaynaklanan devlet hakları gibi 6183 sayılı Kanun kapsamında takip edilen diğer alacaklar kapsamındaki borçlar Kanun kapsamında yapılandırılabilecektir.
  • 6183 sayılı Kanunun uygulamasından ortaya çıkan %10 haksız çıkma zammı ile %10 tazminat tutarı da yapılandırma kapsamındadır.

 

2. Kesinleşmiş Alacaklara İlişkin Yapılandırma

Kapsama giren borçların 31.08.2021 tarihine (bu tarih dâhil) kadar yapılandırmak isteyen borçlular, başvurularını Gelir İdaresi Başkanlığının internet adresi (www.gib.gov.tr) ya da e-devlet (www.turkiye.gov.tr) üzerinden yapabilecekleri gibi bağlı bulundukları vergi dairesine doğrudan veya posta yoluyla ya da diğer vergi daireleri aracılığıyla da yapabileceklerdir.

Borçluların birden fazla vergi dairesine olan borçları için Kanundan yararlanma talebinde bulunmaları hâlinde, her bir vergi dairesi için ayrı ayrı başvurmaları gerekmektedir.

213 ve 6183 sayılı Kanunlar ile diğer kanunlarda yer alan sorumluluk düzenlemeleri nedeniyle mirasçılar, kefiller, şirket ortakları ve kanuni temsilciler gibi amme borçlusu sayılan kişiler sorumlu oldukları tutarlar dikkate alınarak ilgili vergi dairesine yazılı başvuru yapmak suretiyle 7326 sayılı Kanun hükümlerinden yararlanabileceklerdir. Dolayısıyla bu kişilerin Gelir İdaresi Başkanlığının internet adresi ve e-devlet üzerinden başvurmaları mümkün bulunmamaktadır.

 

Borçlular, madde kapsamına giren toplam borçları için madde hükmünden yararlanabilecekleri gibi talep ettikleri dönem ve türler açısından da madde hükmünden yararlanabileceklerdir. Ancak, motorlu taşıtlar vergisi mükelleflerinin, her bir taşıt itibarıyla hesaplanacak toplam borç tutarı için başvuruda bulunmaları zorunludur.

Kanunen yararlanmanın şartlarından birisi de dava açılmaması, açılmış davalardan vazgeçilmesi ve kanun yollarına başvurulmaması olduğundan, bu maddeden yararlanmak üzere başvuran borçluların, takip ve tahsilat işlemlerinden dolayı açtıkları davalardan da (ihtirazi kayıtla verilen beyannameye konu alacaklar için Kanundan yararlanmak isteyenlerin alacağa ilişkin olarak açmış oldukları davalar dâhil) vazgeçmeleri gerekmektedir.

 Öte yandan, elektronik ortamda madde hükmünden yararlanmak için başvuruda bulunan borçluların, yararlanmak istedikleri borçlarıyla ilgili davalar bulunması hâlinde ilgili vergi dairesine ayrıca yazılı olarak da başvurmaları şarttır.

 

2.1. Alacak Tutarının Tespiti

Yapılandırılarak ödenecek tutarın tespitinde; alacak asılları üzerinden hesaplanan faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi fer’i amme alacakları yerine Yİ-ÜFE aylık değişim oranları kullanılarak hesaplanacak Yİ-ÜFE tutarının alacak asılları ile birlikte ödenmesi kuralı getirilmiştir. Toplam Yİ-ÜFE aylık değişim oranı ile vergi aslı çarpılmak suretiyle gecikme zammı yerine ödenmesi gereken Yİ-ÜFE tutarı hesaplanacaktır. Bu tutar, vergi aslı ile toplanarak madde hükmüne göre yapılandırılan alacak tutarı bulunacaktır.

Asılları kısmen ödenmiş vergilerde ödenmemiş kısma ilişkin gecikme zammı veya gecikme faizi yerine Yİ-ÜFE tutarı hesaplanacaktır. Bu tutar, ödenmemiş vergi aslı ile toplanarak madde hükmüne göre yapılandırılan alacak tutarı bulunacaktır. Gecikme faiz ve zammının tahsilinden vazgeçilecektir.

Asılları tamamen ödenmiş vergiler üzerinden hesaplanmış gecikme zammı ve gecikme faizleri yerine Yİ-ÜFE tutarı hesaplanacaktır. Gecikme faiz ve zammının tahsilinden vazgeçilecektir.

Yalnızca vergi cezasına uygulanan gecikme zammının bulunması halinde herhangi bir şart aranmaksızın vergi cezalarına uygulanan gecikme zammının tahsilinden vazgeçilecektir.

Asılları tamamen ödenmiş vergilere ilişkin gecikme faizi ve gecikme zamlarından, Kanunun yayımı tarihinden önce kısmen tahsilat yapılmışsa yine de Yİ-ÜFE tutarı hesaplanacaktır. Ödenmiş gecikme faizi/gecikme zammı tutarının, hesaplanan Yİ-ÜFE tutarından fazla olması hâlinde herhangi bir tahsilat yapılmayacak, kalan gecikme faizi/gecikme zammının tahsilinden vazgeçilecektir. Bununla birlikte, tahsil edilmiş gecikme faizi ve gecikme zammından red ve iade yapılmayacaktır.

Uzlaşma Kapsamındaki Alacaklar: 09.06.2021 itibarıyla (bu tarih dâhil) 213 sayılı Kanunun gerek uzlaşma gerekse tarhiyat öncesi uzlaşma hükümlerinden yararlanılarak uzlaşma sağlanmış ancak ödeme süresi henüz geçmemiş borcu olan mükellefler, uzlaşma sonucu tahakkuk eden vergi ve ceza tutarları (Vergi ziyaı cezası ve usulsüzlük cezalarının tahsilinden vazgeçilecektir.) ile hesaplanan gecikme faizleri yerine Yİ-ÜFE hesaplanarak yapılandırma mümkün olabilecektir.

Cezadan İndirim Kapsamındaki Alacaklar: 213 sayılı Kanun uyarınca kesilmiş olan vergi cezaları için anılan Kanunun 376. maddesi hükmü uyarınca indirim talebinde bulunulan ancak, 09.06.2021 itibarıyla (bu tarih hariç) dava açma süresi geçmiş, henüz ödeme süresi geçmemiş bulunan alacaklar için indirimli ceza tutarları dikkate alınarak yapılandırma yapılabilir. Ceza

Pişmanlık Kapsamındaki Alacaklar: 09.06.2021 itibarıyla (bu tarih hariç) pişmanlık hükümlerine göre tahakkuk eden ve henüz 15 günlük ödeme süresi geçmemiş olan alacaklar için Kanun hükümlerinden yararlanılabilecektir. Bu takdirde, pişmanlık zammı yerine Kanunun yayımı tarihine kadar Yİ-ÜFE aylık değişim oranları kullanılarak Yİ-ÜFE tutarı hesaplanacaktır.

Bir Vergi Aslına Bağlı Olmayan Vergi Cezaları: 30/4/2021 tarihinden (bu tarih dâhil) önce yapılan tespitlere ilişkin olarak kesilmiş olan vergi aslına bağlı olmayan vergi cezaları (I. ve II. derece usulsüzlük cezaları ile özel usulsüzlük cezaları) 09.06.2021 itibarıyla kesinleşmiş ve vadesi geldiği hâlde ödenmemiş ya da ödeme süresi henüz geçmemiş olması hâlinde bu cezaların %50’sinin tahsilinden vazgeçilecektir. 09.06.2021 tarihinden önce bu cezalara karşılık kısmi ödeme yapılmış olması hâlinde ödenmemiş kısım için Kanundan yararlanılacaktır.

İştirak Nedeniyle Kesilen Vergi Ziyaı Cezaları: İştirak nedeniyle kesilen, 09.06.2021 tarihi itibarıyla kesinleşmiş ve vadesi geldiği hâlde ödenmemiş ya da ödeme süresi henüz geçmemiş vergi cezalarının %50’si ve bu tutara gecikme zammı yerine, 09.06.2021 tarihine kadar Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın; Kanunda belirtilen süre ve şekilde tamamen ödenmesi şartıyla cezaların kalan %50’sinin ve bu cezalara bağlı gecikme zamlarının tamamının tahsilinden vazgeçilecektir.

İhtirazi Kayıtla Beyan Edilen Vergiler: 09.06.2021 tarihi itibarıyla ihtirazi kayıtla beyan edilmiş ancak ödenmemiş vergiler dava konusu yapılıp yapılmadığına bakılmaksızın yapılandırılabilecektir. Bu takdirde, ihtilafa ilişkin yargı mercilerince verilmiş kararlar dikkate alınmadan mükelleflerin beyanı üzerine tahakkuk eden tutar esas alınacaktır. Ayrıca, alacağa ilişkin açılmış olan davalardan vazgeçilmesi gerekecektir.

Motorlu Taşıtlara İlişkin İşlemler: Motorlu taşıtlar vergisi, trafik para cezası, geçiş ücretleri ve para cezası ile bu alacaklara bağlı faiz, gecikme faizi, gecikme zammı yerine 09.06.2021 tarihine kadar Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın ait olduğu taşıt için, bu tutar ile katsayı tutarının her bir yapılandırma dosyası için ayrı ayrı en az %10’unun ödenmiş olması ve bu Kanun hükümlerinin ihlal edilmemiş olması koşuluyla, 197 sayılı Kanunun 13 üncü maddesinin (d) fıkrası hükmü uygulanmadan, taksit ödeme süresi sonuna kadar fenni muayene yapılmasına ve uçuşa elverişli belgesi verilmesine imkân sağlanmaktadır. Ancak, taşıtın satış ve devri hâlinde yapılandırılan bu borçların tamamının ödenmesi şartının aranılacaktır.

Yapılandırma Kapsamındaki İdari Para Cezaları: Yapılandırılması mümkün olan idari para cezalarından, 30/4/2021 tarihinden (bu tarih dâhil) önce verilmiş olan ve bu Kanunun yayımı tarihi itibarıyla kesinleşmiş olup vadesi geldiği hâlde ödenmemiş olan ya da ödeme süresi henüz geçmemiş bulunanların asıllarının tamamı ile bunlara bağlı fer’i amme alacakları yerine, 09.06.2021 tarihine kadar Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın; ödenmemiş alacağın sadece fer’i alacaktan ibaret olması hâlinde fer’i alacak yerine Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın, Kanunda belirtilen süre ve şekilde tamamen ödenmesi şartıyla cezaya bağlı fer’ilerin tamamının tahsilinden vazgeçilecektir.

6183 sayılı Kanun Kapsamında Takip Edilen Diğer Alacaklar: Ecrimisil, KKDF, DFİF gibi 6183 sayılı Kanun kapsamındaki alacaklar için 09.06.2021 tarihi itibarıyla kesinleşmiş olup, vadesi geldiği hâlde ödenmemiş ya da ödeme süresi henüz geçmemiş bulunan asli alacakların ödenmemiş kısmının tamamı ile bu alacaklara bağlı faiz, cezai faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi fer’i amme alacakları yerine 09.06.2021 tarihine kadar Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın, Kanunda öngörülen süre ve şekilde ödenmesi şartıyla bu alacaklara uygulanan faiz, cezai faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi fer’i amme alacaklarının tamamının tahsilinden vazgeçilecektir.  

6183 Sayılı Kanun veya Diğer Kanunlar Uyarınca Tecilli Alacaklar: Yapılandırma kapsamındaki alacakların 09.06.2021 tarihinden önce 6183 sayılı Kanun ve diğer kanunlar uyarınca tecil edilmiş ve tecil şartlarına uygun ödeniyor olması hâlinde ödenmiş taksitlerle ilgili herhangi bir işlem yapılmayacak ancak kalan taksit tutarları vadesinde kısmen veya tamamen ödenmemiş alacak olarak yapılandırılabilecektir. Ödenmemiş alacak aslına uygulanmış olan fer’i alacaklar yerine, vade tarihinden Kanunun yayımı tarihine kadar Yİ-ÜFE tutarı hesaplanacak fer’i alacakların tahsilinden vazgeçilecektir.

7256 sayılı Kanuna Göre Yapılandırılmış Alacaklar: 7256 sayılı Kanun kapsamında yapılandırılan ve 09.06.2021 tarihi itibarıyla 7256 sayılı Kanun kapsamında ödemeleri devam eden taksitlendirmelerde kalan taksit tutarlarına konu borçların 7326 sayılı Kanun kapsamında yapılandırılması mümkün bulunmakta olup, bu takdirde kalan taksit tutarlarına konu borçlar vadesinde ödenmemiş kabul edilecek ve borçlular ödedikleri tutarlar kadar 7256 sayılı Kanun hükümlerinden yararlanacaklardır.

7256 sayılı Kanun kapsamında yapılandırılmış taksitlerden ödenmiş kısımla ilgili herhangi bir işlem yapılmayacaktır. Kalan taksit tutarları 7326 sayılı Kanun hükümlerine göre yapılandırılacaktır.

            09.06.2021 Tarihi İtibarıyla Yargı Kararına Göre Kesinleşen Alacaklar: 30.04.2021 öncesi dönemlerle ilgili olup, tarhiyata ilişkin mahkemelerce verilerek taraflardan birine tebliğ edilen ve 09.06.2021 tarihi itibarıyla (bu tarih dâhil) kesinleşen yargı kararına istinaden vergi dairelerince mükellefe ödemeye yönelik tebligatın (Vergi Mahkemesi/Bölge İdare Mahkemesi/Danıştay Kararına Göre Vergi/Ceza İhbarnamesi) yapılmaması nedeniyle borcun vadesinin belirlenmediği alacaklar yapılandırılabilecektir.

            Bu alacakların yalnızca vergi aslı veya vergi aslı ile birlikte asla bağlı vergi cezası olması durumunda, verginin tamamı ile bu tutar üzerinden gecikme faizi yerine Yİ-ÜFE tutarı hesaplanacaktır. Alacak aslı ile Yİ-ÜFE tutarı toplanarak yapılandırılan alacak tutarının Kanunda öngörülen süre ve şekilde ödenmesi şartıyla alacak asıllarıyla ilgili gecikme faizi ile asla bağlı cezaların tahsilinden vazgeçilecektir.

 

2.2. Ödeme ve Katsayı Uygulaması

            Peşin Ödemede İndirim: Kanun kapsamında yapılandırılan tutarların tamamının ilk taksit ödeme süresi içinde peşin olarak ödenmesi halinde (tek seferde veya ilk taksit ödeme süresi içinde farklı zamanlarda borcun ödenmesi hali) aşağıdaki indirimler uygulanacaktır:

- Bu tutarlara katsayı uygulanmayacaktır.

            - Fer’i alacaklar yerine Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarların %90’ının tahsilinden vazgeçilecektir.

- İdari para cezalarından ayrıca %25 indirim yapılacaktır.

            - Yapılandırma sonucu ödenecek alacağın sadece fer’i alacaktan ibaret olması hâlinde, fer’i alacak yerine Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutardan %50 indirim yapılacaktır.

            Yapılandırılan tutarların taksitle ödeme seçeneği tercih edilmesine rağmen ilk taksit ödeme süresi içinde peşin olarak tamamının ödenmesi durumunda da bu hükümlerden yararlanılabilecektir.

            İlk İki Taksit Ödeme Süresi İçinde Yapılan Ödemede İndirim: Taksitle ödeme seçeneği tercih edilerek, yapılandırılan alacağa ilişkin ilk taksitin süresinde ve tam olarak ödenmiş olması şartıyla, kalan taksitlerin tamamının ikinci taksit ödeme süresi içinde ödenmesi hâlinde aşağıdaki indirimler uygulanacaktır:

            - Bu tutarlara katsayı uygulanmayacaktır.

            - Fer’i alacaklar yerine Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarların %50’sinin tahsilinden vazgeçilecektir.

- İdari para cezalarından ayrıca %12,5 indirim yapılacaktır.

            - Yapılandırma sonucu ödenecek alacağın sadece fer’i alacaktan ibaret olması hâlinde, fer’i alacak yerine Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutardan %25 indirim yapılacaktır.

            Taksitli Ödeme ve Katsayı Uygulaması: 6, 9, 12 veya 18 eşit taksitte ödeme seçeneklerinden biri tercih edilecektir. Borçlu tarafından taksit sayısına ilişkin bir tercihte bulunulmaması hâlinde, idarece Kanunda öngörülen en uzun taksit sayısı olan 18 taksite ilişkin ödeme planı verilecektir. Borçlular tercih ettikleri taksit süresinden daha uzun bir sürede ödeme yapamayacaktır.

            Taksitle yapılacak ödemeler için altı eşit taksit için (1,09)-dokuz eşit taksit için (1,135)-on iki eşit taksit için (1,18)-on sekiz eşit taksit için (1,27) katsayı, yapılandırılan alacak tutarı ile çarpılacak ve bulunacak tutar borçlu tarafından seçilen taksit sayısına bölünerek ikişer aylık dönemler hâlinde ödenecek taksit tutarı bulunacaktır.

            Borçlulara seçtikleri taksit süresinden daha kısa sürede ödeme yapma imkânı verilmekte ve daha kısa sürede yapılan ödemelerde madde hükmüne göre hesaplanan katsayının düzeltilmesi öngörülmektedir.

            Kredi Kartıyla Ödeme: Kredi kartı ile yapılacak ödemeler, kredi kartı kullanılmak suretiyle yapılacak ödemeler Gelir İdaresi Başkanlığının internet sitesi (www.gib.gov.tr) üzerinden yapılabilecektir. Ayrıca bankaların kendi internet siteleri, şubeleri veya telefon uygulamaları üzerinden ödeme yapılması mümkündür.

            Mahsuben Ödeme: Mahsuben ödemek isteyen borçluların, bu taleplerinin yerine getirilebilmesi için başvuru ve/veya taksit süresi içinde ilgili mevzuatın öngördüğü bilgi ve belgeleri tam ve eksiksiz olarak ibraz etmeleri şarttır. Belgelere ek olarak mahsuben iadenin gerçekleştirilebilmesi için teminat, yeminli mali müşavir raporu veya vergi inceleme raporu da aranan durumlarda, bunların da aynı süre içinde vergi dairesine intikal etmiş olması gerekmektedir.

 

2.3. Dava Açmama, Davadan Vazgeçme ve Herhangi Bir Mercie Başvurulmaması

Yapılandırmadan yararlanmanın başka bir koşulu borçluların dava açmamaları, açılmış davalardan vazgeçmeleri ve kanun yollarına başvurmamalarının şart olduğu belirtilmiştir. Bu nedenle, borçluların bu yöndeki iradelerini başvuruları sırasında belirtmeleri gerekmektedir.

Tüzel kişilerde davadan vazgeçme kanuni temsilcileri tarafından, iflas halinde iflas idaresince yapılmalıdır. Elektronik ortamda başvuruda bulunan borçluların, devam eden ihtilaflardan vazgeçtiklerini gösterir ıslak imzalı dilekçelerini başvuru süresi içinde ilgili tahsil dairesine vermeleri gerekmektedir.

Bununla birlikte 213 sayılı Kanunun 124. maddesi kapsamında şikayet yoluyla idareye, dilekçe ve başvuru hakkı kapsamında Kamu Denetçiliği Kurumu ve Türkiye Büyük Millet Meclisi Dilekçe Komisyonu dâhil herhangi bir mercie başvurulması, başvurulsa dahi bu başvurular üzerine herhangi bir işlem yapılması mümkün bulunmamaktadır.

 

2.4. Diğer Hususlar

- Tüzel kişilerin başvurularının kanuni temsilcilerce yapılması gerekmektedir. İflas halinde iflas işlemlerini yürüten iflas idaresinin ilgili vergi dairesine yazılı olarak müracaat etmesi zorunludur. Ancak, iflas idaresi tarafından verilen yetki belgesine istinaden müracaatta bulunulabilmesi mümkündür.

            - Asıl amme borçlusu ile birlikte borcun ödenmesinden birden fazla kişinin sorumlu olması (YMM, SMMM gibi) hâlinde bu kişilerce madde hükümlerinden farklı taksit seçenekleri seçilmek suretiyle yararlanılması mümkün bulunmaktadır.

            - Borçlarına karşılık ödemede bulunan mükelleflerin mal varlığına tatbik edilen hacizler, bu malların bölünebilir nitelikte olması ve haczin devam edeceği malların, ödenmemiş taksitlerin yapılandırma öncesi tutarını karşılayacak değerde olması şartıyla ödemeler nispetinde kaldırılacaktır.

            - Borçları yapılandırılan borçlular tarafından, borç durumunu gösterir belge istenilmesi hâlinde, yapılandırılan borcun (katsayı tutarı dâhil) %10’unun ödenmiş olması şartıyla, Kanun hükümleri ihlal edilmediği sürece bu borçlar belgede gösterilmeyecektir.

 

3. Kesinleşmemiş veya Dava Safhasında Olan Kamu Alacakları

            09.06.2021 tarihi itibarıyla aşağıdaki durumların varlığı halinde yapılandırma imkanı söz konusu olacaktır:

            - İkmalen, re’sen veya idarece yapılmış bir tarhiyatın bulunması ve tarhiyata karşı; vergi mahkemeleri nezdinde dava açma süresi geçmemiş veya dava açılmış bulunması, istinaf/temyiz süreleri geçmemiş ya da istinaf/itiraz/temyiz yoluna başvurulmuş ya da karar düzeltme talep süresi geçmemiş veya karar düzeltme yoluna başvurulmuş olması,

            - Yapılandırma kapsamına giren idari para cezaları ile ecrimisiller için dava açma süresi geçmemiş veya dava açılmış olması ya da kanun yollarına başvurma süresi geçmemiş veya başvurulmuş olması gerekmektedir.

            Bu kapsamda olan borçların yapılandırılmasından yararlanmak için 31 Ağustos 2021 tarihine (bu tarih dâhil) kadar bağlı bulunulan tahsil dairesine yazılı olarak başvuruda bulunulması ve başvuru dilekçesinde dava açılmayacağı, açılmış davalardan vazgeçileceği yönünde iradenin belirtilmesi şarttır.

            Tüzel kişilerin başvurularının kanuni temsilcilerce yapılması gerekmektedir. İflas halinde iflas işlemlerini yürüten iflas idaresinin ilgili vergi dairesine yazılı olarak müracaat etmesi zorunludur. Ancak, iflas idaresi tarafından verilen yetki belgesine istinaden müracaatta bulunulabilmesi mümkündür.

            Asıl amme borçlusu ile birlikte borcun ödenmesinden birden fazla kişinin sorumlu olması (YMM, SMMM gibi) hâlinde bu kişilerin sorumlu oldukları tutar dikkate alınarak yararlanması mümkün bulunmamaktadır.

 

3.1. Alacak Tutarının Tespiti

            9/6/2021 Tarihi İtibarıyla Vergi Mahkemeleri Nezdinde Dava Açılmış veya Dava Açma Süresi Geçmemiş Vergiler: Vergi aslının %50’si ile bu tutara; hesaplanması gereken gecikme faizi ve gecikme zammı yerine hesaplanacak Yİ-ÜFE tutarının, gerekli şartların sağlanması şartıyla vergilerin %50’sinin, gecikme faizi, gecikme zammı ile vergi aslına bağlı vergi cezaları ve bu cezalara uygulanan gecikme zamlarının tamamının tahsilinden vazgeçilecektir.

            9/6/2021 Tarihi İtibarıyla, İstinaf/Temyiz Süreleri Geçmemiş ya da İstinaf/İtiraz/Temyiz Yollarına Başvurulmuş veya Karar Düzeltme Talep Süresi Geçmemiş veya Karar Düzeltme Yoluna Başvurulmuş Vergiler: Bu aşamada aşağıdaki durumlara hareket edilecektir:

- 09.06.2021 tarihinden önce vergi mahkemesince veya istinaf başvurusu üzerine bölge idare mahkemesince verilmiş en son kararın tarhiyatın terkinine ilişkin olması hâlinde ilk tarhiyata/tahakkuka esas vergi ile vergi aslına bağlı olmayan cezalarda %10 oranı ödenirken kalan %90’nın tahsilinden vazgeçilecek; vergi aslına bağlı cezaların tamamının tahsilinden vazgeçilecek; vergi aslının ödenecek %10 üzerinden hesaplanması gereken gecikme zammı veya faizi yerine hesaplanan Yİ-ÜFE tutarı tahsil edilecektir.

            - 09.06.2021 tarihinden önce vergi mahkemesince veya istinaf başvurusu üzerine bölge idare mahkemesince verilmiş en son kararın tarhiyatın tasdiki veya tadilen tasdikine ilişkin olması hâlinde tasdik edilen kısmın tamamı ve terkin edilen kısmın % 10’u ödenecek; vergi aslına bağlı cezaların tamamının tahsilinden vazgeçilecek; asla bağlı olmayan cezalarda tasdik edilen ceza tutarının %50’si ile terkin edilen ceza tutarının %10 ödenirken kalanın tahsilinden vazgeçilecek; gecikme zammı veya faizi yerine hesaplanan Yİ-ÜFE tutarı tahsil edilecektir.

            - 09.06.2021 tarihinden önce Danıştay veya bölge idare mahkemesince bozma kararı verilmesi halinde alacağın %50’si ödenirken geri kalanın tahsilinden vazgeçilecek; vergi aslına bağlı cezaların tamamının tahsilinden vazgeçilecek; asla bağlı olmayan cezalarda tasdik edilen ceza tutarının %25’i ödenirken kalanın tahsilinden vazgeçilecek; gecikme zammı veya faizi yerine hesaplanan Yİ-ÜFE tutarı tahsil edilecektir.

            - 09.06.2021 tarihinden önce Danıştay veya bölge idare mahkemesince kısmen onama kısmen bozma kararı verilmesi halinde onanan kısım için yukarıda yer alan “tasdik kararı”, bozulan kısım için “bozma kararı” hükümleri geçerli olacaktır.

            09.06.2021 Tarihi İtibarıyla Sadece Vergi Cezalarına Karşı Açılan Davalar: 09.06.2021 tarihi itibarıyla sadece vergi cezalarına karşı açılan davalara konu alacaklarda aşağıdaki tablo geçerli olacaktır.

Yargı Aşaması

Ödenecek veya Tahsilinden Vazgeçilecek Tutar

Vergi Mahkemesinde Dava Açılmış veya Dava Açma Süresi Geçmemiş

Cezanın %25’i tahsil edilirken geri kalan %75’nin tahsilinden vazgeçilecektir.

Vergi Mahkemesi Kararının Terkin Olması

Cezanın %10’u tahsil edilirken geri kalan %90’nın tahsilinden vazgeçilecektir.

Vergi Mahkemesinin Tarhiyatı Tasdik Etmesi (Tadilen Tasdik Dahil)

Tasdik edilen ceza tutarının %50’si, terkin edilen cezanın %10’u ödenirken kalanın tahsilinden vazgeçilecektir. 

Danıştay veya Bölge İdare Mahkemesinin Bozma Kararı Vermesi

Cezanın %25’i tahsil edilirken geri kalan %75’nin tahsilinden vazgeçilecektir.

Danıştay veya Bölge İdare Mahkemesinin Kısmen Onama Kısmen Bozma Kararı Vermesi

Onanan cezanın %50’sinin, terkin edilen cezanın %10’nun, bozulan kısmının %25’i ödenirken geri kalanın tahsilinden vazgeçilecektir.

            09.06.2021 Tarihi İtibarıyla Uzlaşma Talepli Alacaklar: 09.06.2021 tarihi itibarıyla 213 sayılı Kanunun uzlaşma hükümlerinden yararlanılmak üzere başvuruda bulunulmuş, uzlaşma günü verilmemiş veya uzlaşma günü gelmemiş ya da uzlaşma sağlanamamış ancak, dava açma süresi geçmemiş alacaklar için aşağıdaki tablo geçerli olacaktır.

 

Alacağın Türü

Ödenecek veya Tahsilinden Vazgeçilecek Tutar

Vergi aslı.

Alacağın %50’si ödenirken kalan %50'sinin tahsilinden vazgeçilecektir.

Vergi aslına bağlı vergi cezası.

Tamamının tahsilinden vazgeçilecektir.

Vergi aslına bağlı olmayan usulsüzlük veya özel usulsüzlük gibi cezaları.

Asla bağlı olmayan cezaların %25’i ödenirken kalan %75’nin tahsilinden vazgeçilecektir.

Faiz, gecikme faizi, gecikme zammı.

Faiz, gecikme faizi ve gecikme zammının tamamının tahsilinden vazgeçilirken bunların yerine vergi aslının ödenecek %50’lik kısmı üzerinden aylık Yİ/ÜFE oranları ile hesaplanacak tutar tahsil edilecektir.

 

           

09.06.2021 Tarihi İtibarıyla Dava Açma Süresi Geçmemiş veya İhtilaf Konusu Olan İdari Para Cezaları: Yapılandırma kapsamında olan idari para cezalarından 09.06.2021 tarihi itibarıyla yargı mercilerinde ihtilaf konusu olan veya dava açma süresi geçmemiş olanlar için aşağıdaki durumlar söz konusu olacaktır:

            - Dava açma süresi geçmemiş veya ilk derece yargı merciinde dava açılmış olması hâlinde cezanın %50’si,

            - İlk derece yargı merciinin veya ilgisine göre istinaf başvurusu üzerine bölge idare mahkemesinin ya da itiraz başvurusu üzerine sulh ceza hâkimliğinin cezayı kaldırdığı ancak ilgisine göre itiraz/istinaf veya temyiz/karar düzeltme aşamasında yargılamanın devam ettiği safhada olanlarda cezanın %10’u,

            - İlk derece yargı merciinin/ilgisine göre istinaf başvurusu üzerine bölge idare mahkemesinin ya da itiraz başvurusu üzerine sulh ceza hâkimliğinin kısmen veya tamamen onayladığı cezalarda onaylanan kısmın tamamı, terkin edilen cezanın %10’u,

            - Verilen en son kararın bozma kararı olması hâlinde cezanın %50’si,

            - Verilen en son kararın kısmen onama kısmen bozma kararı olması hâlinde; onanan kısmın tasdik veya tadilen tasdike ilişkin karar olması hâlinde tasdik edilen cezanın tamamı, terkin edilen cezanın %10’u, bozulan kısmın %50’si ödenecektir.

            09.06.2021 Tarihi İtibarıyla Dava Açma Süresi Geçmemiş veya İhtilaf Konusu Olan Ecrimisiller: 09.06.2021 tarihi itibarıyla yargı mercilerinde ihtilaf konusu olan veya dava açma süresi geçmemiş bulunan ecrimisiller için aşağıdaki tablo geçerli olacaktır:

Yargı Aşaması

Ödenecek veya Tahsilinden Vazgeçilecek Tutar

İdare Mahkemesinde Dava Açılmış veya Dava Açma Süresi Geçmemiş

Ecrimisilin %50’i tahsil edilirken geri kalan %50’nin tahsilinden vazgeçilecektir.

İdare Mahkemesi Kararının Terkin Olması

Cezanın %10’u tahsil edilirken geri kalan %90’nın tahsilinden vazgeçilecektir.

İdare Mahkemesinin Tarhiyatı Tasdik Etmesi (Tadilen Tasdik Dahil)

Tasdik edilen ecrimisilin tamamı, terkin edilen cezanın %10’u ödenirken kalanın tahsilinden vazgeçilecektir.  

Danıştay veya Bölge İdare Mahkemesinin Bozma Kararı Vermesi

Ecrimisilin %50’si tahsil edilirken geri kalan %50’nin tahsilinden vazgeçilecektir.

Danıştay veya Bölge İdare Mahkemesinin Kısmen Onama Kısmen Bozma Kararı Vermesi

Onanan ecrimisilin tamamı, terkin edilen cezanın %10’nun, bozulan kısmının %50’si ödenirken geri kalanın tahsilinden vazgeçilecektir.

 

4. İnceleme ve Tarhiyat Safhasında Bulunan İşlemler

09.06.2021 tarihinden önce başlayan ancak bu tarihe kadar tamamlanamamış bulunan vergi incelemeleri, takdir, tarh ve tahakkuk işlemlerine devam edileceği Kanunda düzenlenmiştir.

            Vergi incelemeleri sonucunda düzenlenen ve 09.06.2021 tarihinden (bu tarih hariç) sonra tebliğ edilen ihbarnameler üzerine mükelleflerin tebliğ tarihinden itibaren 30 gün içinde vergi dairelerine başvurmaları gerekmektedir.

            9/6/2021 tarihinden (bu tarih hariç) 31 Ağustos 2021 tarihine (bu tarih dâhil) kadar tebliğ edilen ihbarnameler için madde hükmünden yararlanmak isteyen mükelleflerin 31 Ağustos 2021 tarihine (bu tarih dâhil) kadar başvuruda bulunmaları, ihbarnamenin tebliğ tarihi  (bu tarih hariç) ila 31 Ağustos 2021 tarihi (bu tarih dâhil) arasındaki sürenin 30 günden az kalmış olması hâlinde ise ihbarnamenin tebliğ tarihinden itibaren 30 gün içinde başvuruda bulunmaları gerekmektedir.

            Mükellefler adlarına yapılan tüm tarhiyatlar için yararlanabilecekleri gibi sadece talep edecekleri tür ve dönemler için de yararlanabileceklerdir.

            Bu durumda aşağıdaki tablodaki durumlar geçerli olacaktır:

 

Alacağın Türü

Ödenecek veya Tahsilinden Vazgeçilecek Tutar

Vergi aslı.

Tarh edilen vergilerin %50’si ödenirken kalan %50’nin tahsilinden vazgeçilecektir.

Vergi aslına bağlı vergi cezası.

Tamamının tahsilinden vazgeçilecektir. Vergi kaçakçılığına iştirak nedeniyle kesilecek vergi ziyaı cezalarının %25’i ödenirken geri kalan %75’nin tahsilinden vazgeçilecektir.

Vergi aslına bağlı olmayan usulsüzlük, özel usulsüzlük cezaları.

Bu cezaların %25’i ödenirken kalan %75’in tahsilinden vazgeçilecektir.

Faiz, gecikme faizi, gecikme zammı.

Gecikme faizleri yerine verginin vade tarihinden bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihe kadar aylık Yİ-ÜFE oranlarıyla hesaplanacak tutar ödenecektir.

 

09.06.2021 tarihi itibarıyla, tarhiyat öncesi uzlaşma temin edilememiş veya uzlaşma müzakeresinde uzlaşmaya varılamamış ya da mükelleflerin tarhiyat öncesi uzlaşma talebinden vazgeçmiş olması hallerinde düzenlenen inceleme raporunun vergi dairesine intikali üzerine yukarıdaki tabloda yer alan yapılandırma için başvurulabilecektir.

30.04.2021 tarihinden önceki dönemlere ilişkin olarak 09.06.2021 tarihinden önce pişmanlık talebi ile verilip, ödeme yönünden şartların ihlal edildiği beyannameler ile kendiliğinden verilen beyannameler için kesilen ve 09.06.2021 tarihi itibarıyla tebliğ edilmemiş olan vergi aslına bağlı olmayan cezalar için de yukarıdaki tablo kapsamında yapılandırma mümkündür.

            30.04.2021 tarihinden önceki dönemlere ilişkin olarak 09.06.2021 tarihinden önce tamamlandığı hâlde, bu tarihte ya da bu tarihten sonra vergi dairesi kayıtlarına intikal eden takdir komisyonu kararları ve vergi inceleme raporları için de yukarıdaki tablo kapsamında yapılandırma mümkündür.

Yapılandırılan tutarın, ilk taksit ihbarnamenin tebliğini izleyen aydan başlamak üzere peşin veya ikişer aylık dönemler hâlinde 6 eşit taksitte ödenmesi gerekmektedir.

            09.06.2021 (bu tarih hariç) ila 31.08.2021 2021 tarihi (bu tarih dâhil) arasında tebliğ edilen ihbarnamelere konu borçlar için bu fıkralardan yararlanmak isteyen mükellefler başvurularını 31 Ağustos 2021 tarihine (bu tarih dâhil) kadar (sürenin 30 günden az kalmış olması durumunda 30 gün içinde), yapmaları ve ilk taksiti 30 Eylül 2021 tarihine kadar (bu tarih dâhil) ödenmek üzere peşin veya ikişer aylık dönemler hâlinde 6 eşit taksitte ödemeleri gerekmektedir.

 

5. Matrah ve Vergi Artırımı

Yıllık gelir veya kurumlar vergisi beyannamesi vermek mecburiyetinde olan gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri ile katma değer vergisi mükellefleri 2016, 2017, 2018, 2019 ve 2020 takvim yılları için matrah ve vergi artırımından yararlanabileceklerdir. Yıllara sari inşaat ve onarım işi bulunan mükellefler, her bir inşaat itibarıyla işin bittiği yıl esas alınmak suretiyle matrah ve vergi artırımında bulunabileceklerdir.

Ayrıca aşağıdaki ödemelerden gelir vergisi tevkifatı yapmak zorunda olanlar da matrah artırımı yapabileceklerdir:

            - Hizmet erbabına ödenen ücretler,

- Serbest meslek ödemelerin,

- Yıllara sari inşaat ve onarım işlerine ait ödemeler,

- Kira ödemelerin,

- Çiftçilerden satın alınan zirai mahsuller ve hizmetler için yapılan ödemeler,

- Esnaf muaflığından yararlananlara yapılan ödemeler.

Sözü edilen yıllara ilişkin vergi matrahlarının takdiri için takdir komisyonlarına sevk edilmiş ve/veya haklarında vergi incelemesine başlanılmış olan mükellefler de matrah ve vergi artırımından faydalanabileceklerdir.

            Beyanname vermekle birlikte zarar, indirim ve istisnalar nedeniyle matrah ve vergi beyan etmeyen ya da ilgili yıllarda faaliyette bulunmuş veya gelir elde etmiş olup da bu faaliyetlerini ve gelirlerini vergi dairesinin bilgisi dışında bırakanlar da dâhil olmak üzere hiç beyanname vermemiş olan gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri de matrah ve vergi artırımı yapabileceklerdir.

            31 Ağustos 2021 tarihine (bu tarih dâhil) kadar gelir, kurumlar ve katma değer vergisi yönünden artırımda bulunabileceklerdir.

İsteyen ve şartları sağlayan bütün mükellefler 7326 sayılı Kanun kapsamında matrah artırımında bulunabileceklerdir. Ancak aşağıda sayılanların matrah artırımında bulunması mümkün değildir:

- Sahte belge düzenleyenler, yasal defter veya belgeleri yok edenler,

- Terör suçundan hüküm giyenler,

- 09.06.2021 tarihi itibarıyla haklarında terör örgütlerine veya Milli Güvenlik Kurulunca Devletin milli güvenliğine karşı faaliyette bulunduğuna karar verilen yapı, oluşum veya gruplara üyeliği, mensubiyeti veya iltisakı yahut bunlarla irtibatı olduğu gerekçesiyle adli makamlar, genel kolluk kuvvetleri veya Mali Suçları Araştırma Kurulu Başkanlığı tarafından yürütülen soruşturma ve kovuşturmalar kapsamında vergi incelemesi yapılması, terörün finansmanı suçu veya aklama suçu kapsamında inceleme ve araştırma yapılması talep edilenler.

09.06.2021 tarihi itibarıyla haklarında, sahte belge düzenleme ya da yasal defter veya belgeleri yok etme hareketle yapılan vergi incelemesi devam edenlerin matrah veya vergi artırımında bulunmaları durumunda, söz konusu vergi incelemesinin tamamlanmasına kadar bu artırımlara ilişkin olarak tahakkuk işlemleri bekletilecektir.x

            Yıllık gelir veya kurumlar ile katma değer vergisi beyannamelerini ya da muhtasar beyannamelerini elektronik ortamda göndermek zorunda olan mükelleflerin başvurularını elektronik ortamda gönderilmesi zorunludur. Zorunluluğu olmayanlar ise kağıt ortamda başvuru yapabileceklerdir.