Sirküler - 2025 - 23 - Vergi İncelemesinin Elektronik Ortamda Yürütülmesine İlişkin Yönetmelik Değişikliği Hk.
Tarih |
: |
14.05.2025 |
Sayı |
: |
2025 – 23 |
Konu |
: |
Vergi İncelemesinin Elektronik Ortamda Yürütülmesine İlişkin Yönetmelik Değişikliği Hk. |
13 Mayıs 2025 tarihli ve 32899 sayılı Resmi Gazete’de elektronik işlemlerin vergi inceleme süreçlerinde kullanılmasına ilişkin “Vergi İncelemelerinde Uyulacak Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik” yayımlandı.
Yapılan değişiklikle birlikte vergi incelemesinin başlangıcından bitimine kadar bütün süreçlerin elektronik ortamda yapılmasına yönelik olarak mevzuat altyapısı tamamlanmıştır. Elektronik altyapıya yönelik olarak aşağıdaki yönetmelik hükümleri getirilmiştir:
“i) Elektronik sistem araçları: Defter ve belgelerin ibraz edilmesi, tutanakların düzenlenmesi, görüntülü ve sesli görüşme sağlanması gibi vergi incelemelerine ilişkin işlemlerin elektronik ortamda yürütülmesini sağlamak üzere Bakanlık tarafından oluşturulan her türlü elektronik sistemi,”
“j) Güvenli elektronik imza: 15/1/2004 tarihli ve 5070 sayılı Elektronik İmza Kanununun 4 üncü maddesinde niteliklerine yer verilen elektronik imzayı,”
Yapılan düzenlemenin özetine aşağıda yer verilmiştir:
1. Vergi İncelemelerinde Elektronik Sistem Araçlarının Kullanılabilmesi
Aynı Yönetmeliğin “Vergi incelemelerinin yürütülmesi” başlıklı 4. maddesine, vergi inceleme sürecinde, Bakanlık tarafından oluşturulan elektronik sistem araçları kullanılabileceğine ilişkin aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
Yeni eklenen fıkra:
“(3) Vergi inceleme sürecinde, Bakanlık tarafından oluşturulan elektronik sistem araçları kullanılabilir.”
2. Elektronik İbraz Sonrası Üretilen Belgeler E-İmzayla İmzalanabilmesi
Aynı Yönetmeliğin “Defter ve belgelerin alınması” başlıklı 12. maddesine, elektronik ortamda ibraz edilen defter ve belgeler için sistem tarafından bir belge üretileceği ve bu belgenin güvenli elektronik imza ile imzalanacağına ilişkin aşağıdaki cümle eklenmiştir.
Yeni eklenen cümle:
“Defter ve belgelerin elektronik ortamda ibrazı üzerine sistem tarafından ibraz durumunu gösteren bir belge üretilir ve söz konusu belgeyi mükellef veya mükellef tarafından defter ve belgelerin ibrazı için vekâlet verilenler güvenli elektronik imza ile imzalar.”
3. İnceleme Tutanakları Elektronik Ortamda Düzenlenebilmesi
Aynı Yönetmeliğin “İnceleme tutanakları” başlıklı 16. maddesine, inceleme tutanaklarının elektronik ortamda düzenlenebilmesi ve güvenli elektronik imza ile imzalanabilmesine ilişkin aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
Yeni eklenen fıkra:
“(3) İnceleme tutanakları, Bakanlık tarafından oluşturulan sistem aracılığıyla elektronik ortamda düzenlenebilir. İnceleme tutanaklarının Bakanlık tarafından oluşturulan sistem aracılığıyla elektronik ortamda düzenlendiği durumlarda, mükellef veya mükellef tarafından inceleme tutanaklarını imzalamak üzere vekâlet verilenler, söz konusu tutanakları güvenli elektronik imza ile imzalar.”
Saygılarımızla…
Not: Bu sirküler bilgilendirme amaçlıdır. Sirkülerde yer alan konu ile ilgili olarak profesyonel bir danışmana başvurunuz.