Sözleşmenin Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Ekonomik İşbirliği Teşkilatı (EİT)
Sözleşmenin Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Ekonomik
İşbirliği Teşkilatı (EİT) Ticaret ve Kalkınma Bankası
arasında imzalanan “Merkez Anlaşması” kapsamında damga
vergisinden istisna olup olmadığı hk.
Sayı: E-97895701-155[2023/185]-1093175
Tarih: 14/08/2024
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
İstanbul Defterdarlığı
Gelir Kanunları Diğer Vergiler Grup Müdürlüğü
Sayı : E-97895701-155[2023/185]-1093175
Konu : Sözleşmenin Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ve Ekonomik İşbirliği Teşkilatı
(EİT) Ticaret ve Kalkınma Bankası
arasında imzalanan “Merkez Anlaşması”
kapsamında damga vergisinden istisna
olup olmadığı
14.08.2024
İlgide kayıtlı özelge talep formu ve dilekçeleriniz ile eklerinin incelenmesinden, Bankanızla Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti arasında …/.../… tarihinde imzalanan Merkez Anlaşması gereği damga
vergisinden muaf olduğunuz, bu nedenle bankanız ile … Bağımsız Denetim ve … Mali Müşavirlik
A.Ş. arasında …/…/2023 tarihinde imzalanan "…Denetim Anlaşması"nın damga vergisinden istisna
olup olmadığı hususunda görüş talep edildiği anlaşılmaktadır.
488 sayılı Damga Vergisi Kanununun 1 inci maddesinde, bu Kanuna ekli (1) sayılı tabloda yazılı
kağıtların damga vergisine tabi olduğu, bu Kanundaki kağıtlar teriminin yazılıp imzalanmak veya
imza yerine geçen bir işaret konmak suretiyle düzenlenen ve herhangi bir hususu ispat veya belli
etmek için ibraz edilebilecek olan belgeler ile elektronik imza kullanılmak suretiyle manyetik
ortamda ve elektronik veri şeklinde oluşturulan belgeleri ifade edeceği; 3 üncü maddesinde, damga
vergisinin mükellefinin kağıtları imza edenler olduğu; 4 üncü maddesinde, bir kağıdın tabi olacağı
verginin tayini için o kağıdın mahiyetine bakılacağı ve buna göre tabloda yazılı verginin bulunacağı,
kağıtların mahiyetlerinin tayininde, şekli kanunlarda belirtilmiş olanlarda kanunlardaki adlarına,
belirtilmemiş olanlarda ise üzerlerindeki yazının tazammun ettiği hüküm ve manaya bakılacağı,
mahiyeti tayin edilmek istenen kağıt üzerinde başka bir kağıda atıf yapılmışsa, atıf yapılan kağıdın
hükümlerine nazaran iktisap ettiği mahiyete göre vergi alınacağı; 24 üncü maddesinin ikinci
fıkrasında, birden fazla kişi tarafından imza edilen kağıtlara ait vergi ve cezanın tamamından imza
edenlerin müteselsilen sorumlu olduğu, bunlar arasında vergiden müstesna olanların bulunmasının
damga vergisinin noksan ödenmesini gerektirmeyeceği, damga vergisinden muaf kuruluşlarca
kişilerin (1) sayılı tabloda yer alan işlemleriyle ilgili olarak düzenlenen ve sadece bu kurumların
imzasını taşıyan kağıtlara ait verginin tamamının kişiler tarafından ödeneceği, ancak bu kağıtlara
ait verginin hiç ödenmemesi veya noksan ödenmesi halinde vergi ve cezanın tamamından kişilerle
birlikte kurumların müteselsilen sorumlu olacağı hükümleri yer almaktadır.
Kanuna ekli (1) sayılı tablonun "I.Akitlerle ilgili kağıtlar" başlıklı bölümünün A/1 fıkrasında, belli
parayı ihtiva eden mukavelenameler, taahhütnameler ve temliknamelerin nispi damga vergisine
tabi tutulacağı hükme bağlanmıştır.
Diğer taraftan, 2/5/2007 tarihli ve 5638 sayılı Kanun ile onaylanması uygun bulunan "Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ve Ekonomik İşbirliği Teşkilatı (EİT) Ticaret ve Kalkınma Bankası Arasında
Merkez Anlaşması"nın "Tanımlar" başlıklı 1 inci maddesinde;
"i) "Bankanın Resmi Faaliyetleri", Bankayı Kuran Anlaşma uyarınca yürütülen tüm faaliyetler, ve
İdari faaliyetleri de dahil olmak üzere, anılan Anlaşmanın 1 inci, 2 nci ve 7 nci maddeleri
kapsamında Bankanın amaç ve görevlerini ifa etmek için uygun olan her türlü faaliyeti içerir;
j) "Bankaya Bağlı Kişiler", Bankanın Governörleri, Geçici Guvernörleri, Yedek Guvernörleri, Geçici
Yedek Guvernörleri, Heyet Üyeleri, Direktörleri, Geçici Direktörleri, Yedek Direktörleri, Geçici
Yedek Direktörleri, Başkanı, Başkan Yardımcıları, Memurları ve Çalışanları, ve Banka adına görev
yapan uzmanlar demektir;
"Gümrük ve Vergi Muafiyeti" başlıklı 12 nci maddesinde;
"1. Bankanın Resmi Faaliyetleri kapsamında, Bankanın taşınır ve taşınmaz mülkü, faiz, sermaye
kazancı, döviz kazancı, karları gibi her türlü varlık gelirleri yanı sıra faaliyetleri ve işlemleri, mal ve
hizmet alımları, ister yerel isterse merkezi olsun, Katma Değer Vergisi (KDV), gelir vergisi, stopaj,
damga vergisi dahil fakat bunlarla sınırlanmaksızın şimdiki ve gelecekteki, doğrudan veya dolaylı
her türlü vergi ve resimden muaf olacaktır. Önceki hükme atıfla, Banka aynı zamanda her türlü
vergi tevkif veya tahsilat veya ödeme yükümlülüğünden muaf olacaktır. Ancak Banka, aslında kamu
hizmetleri kullanım ücretinden başka bir şey olmayan vergilerden muafiyet talep etmeyecektir."
hükümlerine yer verilmiştir.
Öte yandan, 7/7/1999 tarihli ve 4401 sayılı Kanunla onaylanması uygun bulunan ve 17/9/1999 tarihli
ve 23819 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 99/13227 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
giren "Ekonomik İşbirliği Örgütü Ticaret ve Kalkınma Bankası Kuruluş Anlaşması"nın "Amaçlar"
başlıklı 1 inci maddesinde;
"Banka, bölge içi ticareti yaygınlaştıracak ve ECO üyesi ülkelerin ekonomik kalkınmalarını
hızlandıracak mali kolaylıkların başlatılması, geliştirilmesi ve tedarik edilmesi amacıyla kaynakları
harekete geçirecektir."
"İşlevler ve Yetkiler" başlıklı 2 nci maddesinde;
"Amacını yerine getirmek için Banka aşağıdaki işlevlere ve yetkilere sahip olacaktır:
(a) ECO ülkelerindeki kalkınma projelerini ve bölge içi ticareti finanse etmek;
(b) Ulusal ve uluslararası mali kuruluşlar ile işbirliği yapmak ve bu tür kuruluşları kendi faaliyetleri
için mali kanallar olarak kullanmak;
(c) Guvernörler Kurulu tarafından onaylanan yönetmeliklere göre özel amaçlar için Özel Fonlar
oluşturmak ve çalıştırmak;
(d) Kaynakları harekete geçirmek ve amaçlarını geliştirebilecek türde gerekli veya sonradan ortaya
çıkabilecek bankacılık hizmetlerini sağlamak amacıyla hertürlü diğer bankacılık faaliyetlerini
üstlenmek."
"Hisse Senedi Katılımı" başlıklı 7 nci maddesinde;
"Banka'nın yapmış olduğu toplam özsermaye yatırımlarının miktarı Bankanın ödenmiş sermayesinin
% 25'ini geçemeyecektir."
"Denetçiler - Raporlar" başlıklı 26 ncı maddesinde;
"1. Direktörler Kurulu'nun tavsiyesi ve Guvernörler Kurulu'nun onayı ile uluslararası alanda kabul
görmüş bir üye ülkeye kayıtlı nitelikli denetçiler Banka ile ilgili işlemleri denetlemek, Direktörler
Kurulu'nda kararlaştırılmak üzere periyodik olarak Direktörler Kurulu'na rapor vermek için
Direktörler Kurulu'nca onaylanan şart ve koşullarda yenilenebilir şekilde bir yıl süre için
atanacaklardır.
2. Banka, Üyelerine ve ECO Sekreteryası'na denetlenmiş Banka hesaplarını içeren yıllık bir Rapor
gönderecek ve bu raporları yayınlayacaktır. Banka ayrıca, üyelerine üç aylık bazda Banka
faaliyetlerinin sonuçlarını gösteren özet bir rapor da gönderecektir.
3- Banka, ayrıca amaç ve işlevleri ile ilgili olarak arzu edildiğinde başka raporlar da
yayınlayabilecektir. Bu raporlar üyelere, ve ECO Sekreteryası'na gönderilecektir." hükümleri yer
almaktadır.
Bu itibarla, Ekonomik İşbirliği Teşkilatı Ticaret ve Kalkınma Bankası ile … Bağımsız Denetim ve
Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik A.Ş arasında imzalanan "Denetim Anlaşması"nın, "Merkez
Anlaşma" ve "Kuruluş Anlaşması" uyarınca Bankanın resmi faaliyetleri kapsamında damga
vergisinden istisna tutulması mümkün bulunmaktadır.
Bilgi edinilmesini rica ederim.