Taşocağı sahası için amortisman uygulaması
Özelge: Taşocağı sahası için amortisman uygulaması
Sayı:
B.07.0.GEL.0.31/3185-64/018114
Tarih:
30/04/2003
T.C.
MALİYE BAKANLIĞI
Gelirler Genel Müdürlüğü
SAYI : B.07.0.GEL.0.31/3185-64 30.04.2003- 018114
KONU :
..................... VALİLİĞİ
(Defterdarlık: Gelir Müdürlüğüne)
İLGİ : 19/12/2002 tarih ve B. 07.4. DEF. 0.10.10/2-127-509/10111 sayılı yazınız.
İlgide kayıtlı yazınız ve eklerinin incelenmesinden; İliniz .............Vergi Dairesi mükelleflerinden
....................... San. ve Tic. A.Ş.'nin .......... İli ......... Köyü ........... mevkiinde bulunduğu belirtilen
taşocağı sahasının Milli Emlak Müdürlüğünden satın alındığından bahisle tek düzen hesap planına
göre hangi hesapta izleneceğiyle, taşocağı sahası için amortisman uygulaması hususunda tereddüte
düşüldüğü anlaşılmıştır.
Bilindiği üzere; tekdüzen muhasebe sisteminin uygulanmasına ilişkin açıklamalar, 26/12/1992 tarih
ve 21447 mükerrer sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 1 Sıra No.lu Muhasebe Sistemi Uygulama
Genel Tebliği ve daha sonra bu konuda yayımlanan diğer tebliğlerde yapılmış bulunmaktadır.
Buna göre, "250 Arazi ve Arsalar" hesabının niteliği, işletmeye ait her türlü arazi ve arsaların
izlendiği hesap olup, adı geçen şirket tarafından maden istihsali için satın alınan arazinin "250 Arazi
ve Arsalar " hesabında izlenmesi gerekmektedir.
Diğer taraftan, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun Madenlerde amortisman başlıklı 316. maddesinde
"İşletme sebebiyle içindeki cevherin azalmasından dolayı maddi değerini kaybeden madenlerin ve
taş ocaklarının imtiyaz veya maliyet bedelleri, ilgililerin, müracaatları üzerine bunların büyüklük ve
mahiyetleri göz önünde tutulmak ve her maden veya taş ocağı için ayrı ayrı olmak üzere Maliye ve
Sanayi Bakanlıklarınca belli edilecek nispetler üzerinden yok edilir." hükmü yer almaktadır.
Bu maddeye göre, madenlerde uygulanacak amortisman nispetinin aşağıda gösterilen formülle
hesaplanması hususunda daha önce Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ile Bakanlığımız arasında anlaşma
bulunmaktadır.
İMTİYAZ VEYA MALİYET BEDELİ
X YILLIK İSTİHSAL GÖRÜNÜR VEYA MUHTEMEL REZERV
Maddede değinilen "imtiyaz bedeli" tabiri, imtiyazın alınabilmesi için tanzimi icap eden topografik
haritaların yapılması, maden sahasına gönderilen maden mühendisi veya fen memurlarının yol
masrafları ve yevmiyeleri gibi masraflarla imtiyaz harcı ve damga resmi gibi harç ve resimleri,
"maliyet bedeli" tabiri ise, maden imtiyazının, imtiyaz sahibi tarafından iktisap edilmesi için yapılan
bütün giderlerin toplamını ifade etmektedir. Maden istihsali için satın alınan arsa ve arazilerin satın
alma bedelinin, maliyet bedeli içinde mütalaa edilmesi zorunlu bulunmaktadır.
Bu itibarla, rezerv miktarının Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığına tespit ettirilerek
belgelendirilmesi halinde, yukarıda belirtilen formülü uygulamak suretiyle amortisman ayrılması
mümkün bulunmaktadır. Görünür ve muhtemel rezervin bilinmemesi halinde ise amortisman
ayrılması mümkün değildir.
Bu nedenle, adı geçen şirketin yukarıda yer alan formülü uygulamak suretiyle maden amortismanı
uygulaması mümkün bulunmaktadır.
Bilgi edinilmesini ve gereğini rica ederim.