Teknokent bölgesinde geliştirilen otomasyon-yazılım sistemi üzerinde çalışılarak verilen kişisel dozimetre hizmetlerinin KVK yönünden vergilendirilmes
Teknokent bölgesinde geliştirilen otomasyon-yazılım
sistemi üzerinde çalışılarak verilen kişisel dozimetre
hizmetlerinin KVK yönünden vergilendirilmesi
Sayı:
B.07.1.GİB.4.06.16.01-125[5-14/15]-1081
Tarih:
27/10/2015
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
ANKARA VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
(Mükellef Hizmetleri Gelir Vergileri Grup Müdürlüğü)
Sayı : 38418978-125[5-14/15]-1081 27/10/2015
Konu : Teknokent bölgesinde geliştirilen
otomasyon-yazılım sistemi üzerinde
çalışılarak verilen kişisel dozimetre
hizmetlerinin KVK yönünden
vergilendirilmesi
İlgide kayıtlı özelge talep formu ve eklerinin incelenmesinden;
- Türkiye'de kişisel dozimetre kullanımının radyasyonlu alanda çalışanlar için 24/03/2000
tarihli Resmi Gazete'de yayımlanan Radyasyon Güvenliği Yönetmeliği'nin 21. maddesine istinaden
zorunlu kılındığı ve söz konusu maddeye dayanılarak dozimetre hizmeti verecek kurumlar için usul
ve esasların 2011 yılında belirlendiği,
- Bu çerçevede şirketinizin 2011 yılında kişisel dozimetre hizmeti vermek için laboratuar
kurma çalışmalarına başladığı, bu amaçla TSE hizmet yeterlilik belgesini, ISO IEC TS EN 17025
akreditasyon belgesini, TAEK'ten yetki lisansını ve uluslararası platformda geçerlilik sertifikasını
EURADOS'dan aldığı ve 2014 yılında yaklaşık 7500 kişiye bu zorunlu hizmeti verdiği,
- Şirketinizin dozimetre hizmeti vermek amacıyla Optic Stimulated Luminescence (OSL)
sistemini Almanya'dan Türkiye'ye getirdiği ve şirketinizdeki nükleer enerji, fizik mühendisleri ve
fizikçilerden oluşan uzman kadrosuyla bu teknolojinin yerlileştirilmesi için çalışmalara başlandığı,
bu çalışmaların ilk adımı olarak laboratuar içi otomasyon-yazılım sistemlerinin geliştirilmesi (1C-
programı, ağ içi ve dışı yazılımlar, web tabanlı yazılımlar, bunlarla birlikte etiket yazıcıların barkod
okuyucular kullanımı) için 2012 yılında … Üniversitesi Teknokent birimine sunulan "Personel
Dozimetre Veri Sistemlerinin Yazılımının Geliştirilmesi" adlı projenin kabul edilerek Ekim 2014
döneminde başarıyla sonlandırıldığı ve Ar-ge yazılım faaliyeti yapılarak laboratuar içi otomasyon-
yazılım çalışmalarının Türkiye'de yapıldığı,
- Söz konusu proje ile üretilen laboratuar içi otomasyon-yazılım sistemlerinin dozimetre
hizmetinde direkt olarak kullanılarak hizmet sağlandığı, şirketiniz tarafından verilen kişiseldozimetre hizmeti ile geliştirilen otomasyon-yazılım sistemleri arasındaki yapının özelge talep
formunuz ekinde yer alan diyagramda (Ek-8) ayrıntılı anlatıldığı ve geliştirilen otomasyon-yazılım
sistemi olmadan şirketinizin söz konusu hizmeti vermesinin mümkün olmadığının belirtildiği,
- Şirketinizin teknoloji geliştirme bölgesinde faaliyette bulunduğu ve 4691 sayılı Teknoloji
Geliştirme Bölgeleri Kanunu kapsamında projeler ürettiği, geliştirdiği otomasyon-yazılım sistemini
kullanarak (In-house ar-ge modeli, Türkiye'de sınırlı alan olduğu için) hizmet sağladığı ve bu
hizmeti sonucunda gelir elde ettiği,
- Şirketiniz bünyesinde geliştirilen yazılım-otomasyon sisteminin lisans-patent hakkının bu
hizmet kapsamında satışının veya kiralanmasının söz konusu olmadığı,
hususları ifade edilerek şirketinizin 4691 sayılı Kanuna tabi olarak … Teknokent bölgesinde
faaliyet gösterdiği ve Ar-Ge yazılım otomasyon üzerinde çalışarak ve bu çalışmalarınız sonucunda
meydana gelen ürünleri kullanarak hizmet verdiği, söz konusu hizmet dolayısıyla elde ettiği
kazançlarının kurumlar vergisinden istisna olup olmadığı konusunda Başkanlığımız görüşünün talep
edildiği anlaşılmıştır.
4691 sayılı Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanununun 12/03/2011 tarihinde yürürlüğe giren
6170 sayılı Kanunla değişen "Tanımlar" başlıklı 3 üncü maddesinde;
" ...
c) Araştırma ve Geliştirme (AR-GE): Araştırma ve geliştirme, kültür, insan ve toplumun
bilgisinden oluşan bilgi dağarcığının artırılması ve bunun yazılım dahil yeni süreç, sistem ve
uygulamalar tasarlamak üzere kullanılması için sistematik bir temelde yürütülen yaratıcı
çalışmaları,
...
l) Yazılım: Bir bilgisayar, iletişim cihazı veya bilgi teknolojilerine dayalı bir diğer cihazın
çalışmasını ve kendisine verilen verilerle ilgili gereken işlemleri yapmasını sağlayan komutlar
dizisinin veya programların ve bunların kod listesini, işletim ve kullanım kılavuzlarını da içeren
belgelerin, belli bir sistematik içinde, tasarlama, geliştirme şeklindeki ürün ve hizmetlerin tümü ile
bu ürün ya da mal ve hizmetlerin lisanslama, kiralama ve tüm hakları ile devretme gibi teslim
şekillerinin tümünü,
..."
hükümlerine yer verilmiştir.
Aynı Kanunun geçici 2 nci maddesinde; "Yönetici şirketlerin bu Kanun uygulaması
kapsamında elde ettikleri kazançlar ile bölgede faaliyet gösteren gelir ve kurumlar vergisi
mükelleflerinin, münhasıran bu bölgedeki yazılım ve Ar-Ge faaliyetlerinden elde ettikleri kazançları
31/12/2023 tarihine kadar gelir ve kurumlar vergisinden müstesnadır." hükmü yer almaktadır.
1 seri no.lu Kurumlar Vergisi Genel Tebliğinin "5.12.2. Teknoloji Geliştirme Bölgeleri
Kanununda yer alan istisna" başlıklı kısmının "5.12.2.2. Yazılım ve Ar-Ge faaliyetlerinden elde
edilen kazançlarda kurumlar vergisi istisnasının kapsamı" başlıklı bölümünde;
“Yapılan düzenlemeyle teknoloji geliştirme bölgelerinde faaliyet gösteren mükelleflerin,
münhasıran bu bölgedeki yazılım ve Ar-Ge faaliyetlerinden elde ettikleri kazançlar, faaliyete
başlanılan tarihten bağımsız olmak üzere, 31/12/2023 tarihine kadar kurumlar vergisinden istisna
edilmiştir.
Bölgede faaliyette bulunan mükelleflerin bölge dışında gerçekleştirdikleri faaliyetlerinden
elde ettiği kazançlar, yazılım ve Ar-Ge faaliyetlerinden elde edilmiş olsa dahi istisnadan
yararlanamaz.
Öte yandan, teknoloji geliştirme bölgelerinde yazılım ve Ar-Ge faaliyetinde bulunan
şirketlerin, bu faaliyetler sonucu buldukları ürünleri kendilerinin seri üretime tabi tutarak
pazarlamaları halinde, bu ürünlerin pazarlanmasından elde edilen kazançların lisans, patent gibi
gayri maddi haklara isabet eden kısmı, transfer fiyatlandırması esaslarına göre ayrıştırılmak
suretiyle istisnadan yararlanabilecektir. Üretim ve pazarlama organizasyonu nedeniyle doğan
kazancın diğer kısmı ise istisna kapsamında değerlendirilmeyecektir. Ancak, lisans, patent gibi
gayri maddi haklara bağlanmamış olmakla birlikte uyarlama, yerleştirme, geliştirme, revizyon, ek
yazılım gibi faaliyetlerden elde edilen kazançların istisna kapsamında değerlendirileceği tabiidir.
Örneğin; teknoloji geliştirme bölgesinde yazılım faaliyetinde bulunan şirketin, ürettiği
yazılımların lisans satışından veya kiralanmasından elde edeceği kazançlar istisnadan yararlanacak,
ancak söz konusu yazılımın disk, CD veya elektronik ortamda pazarlanmasından elde edilen
kazançların (lisansa isabet eden kısmı hariç) istisnadan yararlanması mümkün olmayacaktır .”
açıklamalarına yer verilmiştir.
Bu itibarla, kişisel dozimetre hizmeti vermek amacıyla teknoloji geliştirme bölgesinde 4691
sayılı Kanun kapsamında yürüttüğünüz Ar-ge ve yazılım faaliyetlerinden elde ettiğiniz kazançların
kurumlar vergisinden istisna tutulması mümkün bulunmaktadır. Dolayısıyla kişisel dozimetre
hizmetlerinizden elde ettiğiniz kazancın sadece teknoloji geliştirme bölgesinde gerçekleştirdiğiniz
ar-ge ve yazılım faaliyetlerine isabet eden kısmı söz konusu istisnaya konu edilebilecektir. Bu
kapsamda, sunmuş olduğunuz kişisel dozimetre hizmetlerinden elde ettiğiniz kazancın teknoloji
geliştirme bölgesinde gerçekleştirdiğiniz ar-ge ve yazılım faaliyetlerine isabet eden kısmı transferfiyatlandırması esaslarına göre ayrıştırılmak suretiyle istisnadan yararlanılabilecektir.
Ancak, geliştirilen otomasyon- yazılım sistemi kullanılarak bölge içinde veya dışında bulunan
kişi ve/veya kurumlara vermiş olduğunuz hizmetler karşılığı elde edilen kazançlar içerisinde yer
alan ve teknoloji geliştirme bölgesinde gerçekleştirdiğiniz ar-ge ve yazılım faaliyetlerine ilişkin
gayrimaddi hak bedeli dışında kalan üretim, pazarlama gibi organizasyona ilişkin kısmının ise
kurumlar vergisi istisnasından yararlanması mümkün değildir.
Bilgi edinilmesini rica ederim.
(*) Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**) İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise
bu özelge geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz
dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi
için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.