Teknoloji Geliştirme Bölgesinde geliştirilen teknoloji projesi ile ilgili olarak Bölge dışında geçirilen süreye ait ücretlerin gelir vergisi stopajı teşvikinden yararlanıp yararlanmayacağı hk.
Teknoloji Geliştirme Bölgesinde geliştirilen teknoloji
projesi ile ilgili olarak Bölge dışında geçirilen süreye ait
ücretlerin gelir vergisi stopajı teşvikinden yararlanıp
yararlanmayacağı hk.
Kanun Numarası
193
Kanun
GELİR VERGİSİ KANUNU
Özelge No
84098128-120[61-2024/1]-242162
Özelge Tarihi
30.04.2025
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
İzmir Defterdarlığı
Gelir Kanunları Gelir Vergileri Grup Müdürlüğü
Sayı :E-84098128-120[61-2024/1]-242162
Konu
Teknoloji Geliştirme Bölgesinde
geliştirilen teknoloji projesi ile ilgili
olarak Bölge dışında geçirilen
süreye ait ücretlerin gelir vergisi
stopaji teşvikinden yararlanıp
yararlanmayacağı hk.
30.04.2025
ilgi :
İlgide kayıtlı özelge talep formlarında, Defterdarlığımız Urla Vergi Dairesi
Müdürlüğünün "..." vergi kimlik numarasında kayıtlı mükellefi olduğunuz, İzmir Yüksek
Teknoloji Enstitüsüne bağlı Teknopark-İzmir içerisinde "Bina veya Diğer İnşaat
Projelerinde Isıtma, Havalandırma, Soğutma ve İklimlendirme Sistemlerinin Bakım ve
Onarımı" ile "Enerji Projelerine Yönelik Mühendislik ve Danışmanlık" faaliyetlerinde
bulunduğunuz, alan içerisinde geliştirdiğiniz desalinasyon ve tuz üretim tesisini
Endonezya'ya kurduğunuz, söz konusu tesiste ..." (firmanızın patentli teknolojisi) ve
kristalizasyon teknolojisi kullanılarak deniz suyundan temiz su ve tuz (sodyum klorür)
elde edileceği, adı geçen ülkede projeye ait sürekli prototip ünite bulunduğu,
devreye alma ve tesis işletme aşamalarında ürünün düzenli çalışıp işleyişini görmek
adına biri bölüm başkanı konumunda buharlaşma ve kristalizasyon mühendisi,
diğeri proje mühendisi konumunda olmak üzere iki şirket çalışanınızın 183 günden
uzun süreyle Endonezya'da bulunması gerektiği ve anılan kişilerin ücretlerinin
Türkiye'de mukim tam mükellef şirketiniz tarafından verileceği, ayrıca Endonezya
mukimi firmada çalışan personel adına iş iznine başvurmayı planladığınız ve söz
konusu personelin bu işlemlerden sonra bünyenize kayıtlı olarak adı geçen ülkede
sürekli çalışacağı belirtilerek 4691 sayılı Kanun kapsamında söz konusu personele
ilişkin gelir vergisi stopaj teşviki ile SGK istisnası uygulaması hususunda
Defterdarlığımız görüşü talep edilmiştir.
193 sayılı Gelir Vergisi Kanununuu;
-"Mevzuu" başlıklı 1 inci maddesinde, "Gerçek kişilerin gelirleri gelir vergisine
tâbidir. Gelir bir gerçek kişinin bir takvim yılı içinde elde ettiği kazanç ve iratların safi
tutarıdır."
-"Mükellefler" başlıklı 3 üncü maddesinde, "Aşağıda yazılı gerçek kişiler Türkiye
içinde ve dışında elde ettikleri kazanç ve iratların tamamı üzerinden vergilendirilirler:
1.Türkiye'de yerleşmiş olanlar;
2.Resmi daire ve müesseselere veya merkezi Türkiye'de bulunan teşekkül ve
teşebbüslere bağlı olup adı geçen daire, müessese, teşekkül ve teşebbüslerin işleri
dolayısiyle yabancı memleketlerde oturan Türk vatandaşları (Bu gibilerden,
bulundukları memleketlerde elde ettikleri kazanç ve iratları dolayısiyle Gelir Vergisine
veya benzeri bir vergiye tabi tutulmuş bulunanlar, mezkür kazanç ve iratları
üzerinden ayrica vergilendirilmezler.)"
hükümleri yer almaktadır.
Buna göre, Türkiye'de yerleşme durumu iki esasa bağlanmış olup ikametgah
esasında, Türk Medeni Kanununun 19 uncu maddesi ve takip eden maddelerinde
yazılı olan yerler kastedilmiş ve "yerleşim yeri" bir kimsenin sürekli kalma niyetiyle
oturduğu yer olarak tanımlanmıştır. Kanunun yerleşim yerini bu şekilde tarif etmesi,
onu "mesken" den ayırma amacına dayanmaktadır. Yerleşim yerinde sürekli kalmа
kasıt ve kararıyla oturulması söz konusuyken meskende ise böyle bir karar kasıt
bulunmamaktadır.
Dolayısıyla; ikametgah esasına göre, tabiiyeti ne olursa olsun bir gerçek kişinin
Türkiye'de ikametgahi tespit edildiği takdirde başka vasıf ve şart aranmaksızın bu
kişi Türkiye'de yerleşmiş sayılacak ve tam mükellef olarak vergiye tabi tutulacaktır.
Aynı Kanunuu;
"Ücretin tarifi" başlıklı 61 inci maddesinde, "Ücret, işverene tabi ve belirli bir iş
yerine bağlı olarak çalışanlara hizmet karşılığı verilen para ve ayınlar ile sağlanan ve
para ile temsil edilebilen menfaatlerdir.
Ücretin ödenek, tazminat, kasa tazminatı (Mali sorumluluk tazminatı), tahsisat,
zam,avans, aidat, huzur hakkı, prim, ikramiye, gider karşılığı veya başka adlar altında
ödenmiş olması veya bir ortaklık münasebeti niteliğinde olmamak şartı ile kazancın
belli bir yüzdesi şeklinde tayin edilmiş bulunması onun mahiyetini değiştirmez...
"İşverenin tarifi" başlıklı 62 nci maddesinde, "iş verenler, hizmet erbabını işe alan,
emir ve talimatları dahilinde çalıştıran gerçek ve tüzel kişilerdir. 61'inci maddenin 1 ila
6 numaralı bentlerinde yazılı ödemeleri yapanlar bu kanunda yazılı ödevleri yerine
getirmek bakımından işveren hükmündedir.",
"Vergi tevkifatı" başlıklı 94 üncü maddesinde, "Kamu idare ve müesseseleri,
iktisadî kamu müesseseleri, sair kurumlar, ticaret şirketleri, iş ortaklıkları, dernekler,
vakıflar, dernek ve vakıfların iktisadi işletmeleri, kooperatifler, yatırım fonu yönetenler,
gerçek gelirlerini beyan etmeye mecbur olan ticaret ve serbest meslek erbabı, zirai
kazançlarını bilanço veya ziraî işletme hesabı esasına göre tespit eden çiftçiler
aşağıdaki bentlerde sayılan ödemeleri (avans olarak ödenenler dahil) nakden veya
hesaben yaptıkları sırada, istihkak sahiplerinin gelir vergilerine mahsuben tevkifat
yapmaya mecburdurlar.
1.Hizmet erbabına ödenen ücretler ile 61 inci maddede yazılı olup ücret sayılan
ödemelerden (istisnadan faydalananlar hariç), 103 ve 104 üncü maddelere göre,
vergi tevkifatı yapılır.
hükümlerine yer verilmiştir.
4691 sayıli Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanununun;
- "Tanımlar" başlıklı 3 üncü maddesinde; "(1) Bu Kanunun uygulanmasında;
b) Teknoloji Geliştirme Bölgesi (Bölge): Yüksek/ileri teknoloji kullanan ya da yeni
teknolojilere yönelik firmaların, belirli bir üniversite veya yüksek teknoloji enstitüsü
ya da AR-GE merkez veya enstitüsünün olanaklarından yararlanarak teknoloji veya
yazılım ürettikleri/geliştirdikleri, teknolojik bir buluşu ticari bir ürün, yöntem veya
hizmet haline dönüştürmek için faaliyet gösterdikleri ve bu yolla bölgenin
kalkınmasına katkıda bulundukları, aynı üniversite, yüksek teknoloji enstitüsü ya da
AR-GE merkez veya enstitüsü alanı içinde veya yakınında; akademik, ekonomik ve
sosyal yapının bütünleştiği siteyi veya bu özelliklere sahip teknoparkı,
c) Araştırma ve Geliştirme (AR-GE): Araştırma ve geliştirme, kültür, insan ve
toplumun bilgisinden oluşan bilgi dağarcığının artırılması ve bunun yazılım dahil
yeni süreç, sistem ve uygulamalar tasarlamak üzere kullanılması için sistematik bir
temelde yürütülen yaratıcı çalışmaları,
m) AR-GE Personeli: AR-GE faaliyetlerinde doğrudan görevli araştırmacı,
yazılımcı ve teknisyenleri,
n) Araştırmaсı: AR-GE faaliyetleri ile yenilik tanımı kapsamındaki projelerde, yeni
bilgi, ürün, süreç, yöntem ve sistemlerin tasarım veya oluşturulması ve ilgili projelerin
yönetilmesi süreçlerinde yer alan en az lisans mezunu uzmanları,
o) Teknisyen: Meslek lisesi veya meslek yüksekokullarının tasarım, teknik, fen
veya sağlık bölümlerinden mezun, teknik bilgi ve deneyim sahibi kişileri,
p) Destek Personeli: AR-GE veya tasarım faaliyetlerine katılan veya bu
faalivetlerle doărudan iliskili vönetici. teknik ele laborant. sekreter. isci ve
benzeri personeli,
r) Yazılımcı Personel: Yazılım olarak tanımlanan süreçte çalışıp program
geliştiren, üreten, alanında yeterli deneyime veya eğitime sahip nitelikli personeli,
y) AR-GE Projesi: Amacı, kapsamı, genel ve teknik tanımı, süresi, bütçesi, özel
şartları, diğer kurum, kuruluş, gerçek ve tüzel kişilerce sağlanacak ayni ve/veya
nakdî destek tutarları, sonuçta doğacak fikri mülkiyet haklarının paylaşım esasları
tespit edilmiş ve AR-GE faaliyetlerinin her safhasını belirleyecek mahiyette ve
bilimsel esaslar çerçevesinde gerçekleştirilen ve araştırmacı ve/veya yazılımcı
personel tarafından yürütülen projeyi,
ifade eder.",
-Geçici 2 nci maddesinin üçüncü fıkrasında; "31/12/2028 tarihine kadar, bölgede
çalışan AR-GE, tasarım ve destek personelinin bu görevleri ile ilgili ücretleri
üzerinden asgari geçim indirimi uygulandıktan sonra hesaplanan gelir vergisi;
verilecek muhtasar beyanname üzerinden tahakkuk eden vergiden indirilmek
suretiyle terkin edilir. Bu kapsamdaki ücretlere ilişkin düzenlenen kāğıtlar damga
vergisinden istisnadır..."
hükümlerine yer verilmiştir.
Diğer taraftan, 10/8/2016 tarili ve 29797 sayılı Resmî Gazete yayımlanan Teknoloji
Geliştirme Bölgeleri Uygulama Yönetmeliğinin "Tanımlar ve kısaltmalar" başlıklı 3
üncü maddesinde, "(1) Bu Yönetmelikte geçen;
c) Ar-Ge'ye dayalı üretim faaliyetleri: Bölgede faaliyet gösteren girişimcilerin, bu
Bölgede gerçekleştirdikleri Ar-Ge faaliyetlerinin sonucunda ortaya çıkan özgün
süreç, hizmet, yöntem, üretim tekniği, faydalı araç gereç, malzeme, yazılım, ürün ve
sistemlerin Bölge içinde yer alan üretim birimlerinde ticari ürün haline getirilmesi,
üretilmesi faaliyetlerini,
ifade eder. "açıklamasına yer verilmiştir.
Buna göre, 4691 sayılı Kanun kapsamında çalışan Ar-Ge, tasarım ve destek
personelinin bu görevleri ile ilgili ücret ödemeleri üzerinden hesaplanan gelir
vergisinin, muhtasar beyanname üzerinden tahakkuk eden vergiden indirilmek
suretiyle stopaj teşviki kapsamında değerlendirilmesi mümkün bulunmaktadır.
Söz konusu gelir vergisi stopaj teşviki, ürünün Ar-Ge faaliyeti sürecinde nihai
(ticari) ürüne dönüşmeden önceki sistematik bir temelde yürütülen yaratıcı
çalışmaları kapsamaktadır.
Bu hüküm ve açıklamalara göre, teknolojik bir buluşu, ticari bir ürün, yöntem
veya hizmet haline dönüştürmek maksadıyla faaliyet göstermiş olduğunuz İzmir
Yüksek Teknoloji Enstitüsüne bağlı Teknopark alanı içeresinde geliştirdiğiniz ve
Endonezya'da kurulu olan desalinasyon ve tuz üretim tesisinde deniz suyundan
temiz su elde edilmesi aşamasında kullanılmak üzere firmanızın patentli teknolojisi
olan ve teknopark bölgesinde yer alan üretim birimlerinde ticari ürün haline
getirdiğiniz “..." ve kristalizasyon ürün teknolojisinin, adı geçen ülkede devreye
alınması ve tesis işletme aşamalarında söz konusu ürün teknolojisinde hizmet
vermek üzere gönderilecek personelinizin, 4691 sayılı Kanun kapsamında gelir
vergisi stopaj teşvikinden faydalanması mümkün bulunmamaktadır.
Diğer taraftan, ürün teknolojisini, adı geçen ülkede devreye alma ve tesis
işletme aşamalarında hizmet vermek üzere gönderilecek personelin Türkiye'de
ikametaghının tespit edilmesi durumunda baska vasif ve sart aranmaks
personelin Türkiye'de yerleşmiş sayılması ve tam mükellef olarak, Gelir Vergisi
Kanununun 61, 94, 103 ve 104 üncü maddeleri uyarınca gelir vergisi tevkifatına tabi
tutulması gerekmektedir.
Öte yandan, iş iznine başvurmayı planladığınız Endonezya mukimi firmada
çalışan personele ilişkin husus, somut bir olaya dayanmadığından herhangi bir
değerlendirme yapılmamış olup sosyal güvenlik prim desteği ile ilgili hususun ise
Sosyal Güvenlik Kurumundan sorulması gerekmektedir.
Bilgi edinilmesini rica ederim.
İmza
(*) Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**) inceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise bu özelge
geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz dolayısıyla
vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi için gecikme faizi
hesaplanmayacaktır.