Tekstil ve konfeksiyon sektöründe faaliyet gösteren mükelleflerin vergiye tabi işlemleri üzerinden hesaplanan katma değer vergisinin mal veya hizmet a

Özelge: Tekstil ve konfeksiyon sektöründe faaliyet gösteren
mükelleflerin vergiye tabi işlemleri üzerinden hesaplanan
katma değer vergisinin mal veya hizmet alışları dolayısıyla
hesaplanan katma değer vergisinden indirilip
indirilemeyeceği hk.
Sayı: 
B.07.0.GEL.0.32/3204-989
Tarih: 
25/02/2005
 
T.C.
MALİYE BAKANLIĞI
Gelirler Genel Müdürlüğü
SAYI   : B.07.0.GEL.0.32/3204-989
KONU:
..............VALİLİĞİNE
(Defterdarlık: Denetim Koordinasyon ve Usul Gelir Müdürlüğü)
İLGİ: 25.12.2004 gün ve B.07.DEF.0.35.22/1741-9278-16193 sayılı yazınız.
Katma Değer Vergisi Kanunu'nun 9. maddesinin Bakanlığımıza verdiği yetkiye istinaden 10.01.1996
tarih ve 22519 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 51 Seri No.lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliği
ile fason olarak yaptırılan tekstil ve konfeksiyon işlerinde, fason hizmet bedeli üzerinden
hesaplanan katma değer vergisinin 2/3'ünün, fason iş yaptıranlar tarafından sorumlu sıfatıyla beyan
edilmek üzere tevkifata tabi tutularak, 1/3'ünün fason iş yapana ödenmesi öngörülmüştür.
72 Seri No.lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliği ile tekstil ve konfeksiyon sektöründe yaptıkları
fason işler dolayısıyla vergi tevkifatına tabi tutulan mükelleflerin mahsuben iade taleplerinin yerine
getirileceği açıklanmıştır.
51 Seri No.lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliğinde tevkifata tabi tutulacak katma değer vergisinin
oranının (2/3) olarak düzenlenmesi tekstil ve konfeksiyon sektöründeki fason işçilikte
gerçekleştirilen sorumluluk kapsamındaki işlemler dolayısıyla hesaplanan verginin 1/3' ünü tahsil
edecek satıcıların, yüklendikleri vergileri bu tutardan indirebilecek olmalan düşüncesinden
kaynaklanmaktadır.
Bu çerçevede, katma değer vergisi iadelerinin hem nakden hem de mahsuben iade edilmesinde
anılan sektör grubu itibariyle farklılaştırılmaya gidilerek tekstil ve konfeksiyon sektöründe fason iş
yapan mükelleflerin, tevkifat uygulaması nedeniyle indiremedikleri katma değer vergisini kendi
vergi borçlanna mahsup imkanı getirilmiş, söz konusu iadelerin iki milyar lirayı aşmaması halinde
inceleme raporu ve teminat aranmadan mükelleflerin talepleri doğrultusunda işlem yapılması
öngörülmüştür. Ancak, bu miktan aşan mahsuben iadeler için yeminli mali müşavir raporu dahil
inceleme raporu veya teminat ibrazı gerekmektedir.
Öte yandan, yeminli mali müşavir tasdik raporu ile katma değer vergisi iadelerinin uygulanmasına
ilişkin usul ve esasların belirtildiği 34 Seri No.lu SM, SMMM ve YMM Kanunu Genel Tebliğindeki
açıklama, prensip itibariyle Katma Değer Vergisi Kanunu'nun 29/2 ve 32. maddelerinden doğan
iade alacaklarına yönelik olup, katma değer vergisi iade rejimi içinde istisnai bir uygulama olantekstil ve konfeksiyon sektörüne ait işlemlerden doğan iadeler için geçerli kabul edilmemesi
gerekmektedir.
Bu aşamada, tekstil ve konfeksiyon sektöründe faaliyet gösteren mükelleflerin vergiye tabi işlemleri
üzerinden hesaplanan katma değer vergisinin mal veya hizmet alışları dolayısıyla hesaplanan katma
değer vergisinden indiremedikleri kısmın 72 Seri No.lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliği ile
belirlenmiş olan 2 milyar liralık haddin üzerinde olması durumunda bu tutar dahil mahsuben iadeler
için inceleme raporu veya teminat ibraz edilmesi hususları ile ilgili olarak uygulamada bir
değişikliğe gidilmesi düşünülmemektedir.
Bilgi edinilmesini ve gereğini rica ederim.