Tır karnelerin taşınması esnasında sevk irsaliyesi düzenlenme zorunluluğu hk.

T.C.

 GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI

 ANKARA VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI

 (Mükellef Hizmetleri Usul Grup Müdürlüğü)

 Sayı :B.07.1.GİB.4.06.18.02-32230/8298-1047

 Konu :Tır karnelerin taşınması esnasında sevk

 irsaliyesi düzenlenme zorunluluğu hk.

 22/11/2011

 İlgi dilekçelerinizde...... Vergi Dairesi Müdürlüğünün ..... vergi numaralı mükelle olarak 5174 sayılı Türkiye Odalar

 ve Borsalar Birliği ile Odalar ve Borsalar Kanunu uyarınca faaliyet gösteren kamu kurumu niteliğinde mesleki üst

 kuruluşu olduğunuz, anılan Kanunun Birliğin görevlerini düzenleyen 56'ncı maddesinin (y) bendinde; "Uluslararası

 anlaşmalar gereği, elektronik ortam dahil TIR ve ATA Karneleri, menşe şahadetnameleri, dolaşım belge ve serti kalarının

 basımı, dağıtımı ve uygulamalarına ilişkin hizmetler ile EAN-UCC çizgi kod sistemine ilişkin çalışmaları yürütmek" hükmü

 gereğince ve 1975 tarihli "Tır Karneleri Himayesinde Uluslararası Eşya Taşınmasına Dair Gümrük Sözleşmesi" (Tır

 Sözleşmesi)'nin hükümleri uyarınca Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Birliği (IRU) tarafından basılarak birliğinize

 gönderilen TIR karnelerinin gümrüklerden alınarak karne dağıtmakla yetkili odalara gönderildiği ve nakliyeci rmalar

 tarafından kullanıldıktan sonra tekrar Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Birliğine gönderilmek üzere gümrüğe nakil

 işlemlerinin yapıldığı belirtilerek, kamu kurumu niteliğinde meslek üst kuruluşu olan Birliğinizin ticari mal niteliğinde

 olmayan ve sadece odalarınıza ve tır sistemine kayıtlı üyelerinize verilen tır karnelerinin taşıması esnasında sevk irsaliyesi

 düzenlenip düzenlenmeyeceği hususunda Başkanlığımız görüşü talep edilmiştir.

 Bilindiği üzere; 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu'nun 1'inci maddesinde, derneklere ait iktisadi işletmeler kurumlar

 vergisi mükelle eri arasında sayılmış, derneğin tüzelkişiliği ise mükelle yet dışında bırakılmıştır.

 Aynı Kanunun 2'nci maddesinin beşinci ve altıncı fıkralarında ise derneklere ait veya bağlı olup faaliyetleri devamlı

 bulunan ve bu maddenin birinci ve ikinci fıkraları dışında kalan ticari, sınai ve zirai işletmeler ile benzer nitelikteki yabancı

 işletmelerin derneklerin iktisadi işletmeleri olduğu, derneklere ait iktisadî işletmelerin kazanç amacı gütmemeleri,

 faaliyetlerinin kanunla verilmiş görevler arasında bulunması, tüzel kişiliklerinin olmaması, bağımsız muhasebelerinin ve

 kendilerine ayrılmış sermayelerinin veya iş yerlerinin bulunmamasının mükelle yetlerini etkilemeyeceği, mal veya hizmet

 bedelinin sadece maliyeti karşılayacak kadar olması, kar edilmemesi veya karın kuruluş amaçlarına tahsis edilmesinin

 bunların iktisadi niteliğini değiştirmeyeceği hükme bağlanmıştır.

 1 seri No.lu Kurumlar Vergisi Tebliği'nin "Dernek veya Vakı ara Ait İktisadi İşletmeler" başlıklı 2.4. bölümünde; "...Dernek

 veya vakfa ait bir iktisadi işletmenin varlığından söz edilebilmesi için iktisadi işletmeni- Dernek veya vakfa ait veya bağlı olması (ait olma, sermaye bakımından; bağlı olma ise idari bakımdan bağlılığı ifade

 eder),- Sermaye şirketi veya kooperatif şeklinde kurulmamış olması,- Ticari, sınai veya zirai alanda devamlı olarak faaliyette bulunması

 gerekmektedir...." şeklinde açıklama yer almıştır.

Buna göre, vergi uygulamalarında dernek olarak değerlendirilmesi gereken birliğinizin tüzel kişiliği itibariyle Kurumlar

 Vergisi mükelle yeti söz konusu olmayacak, ancak yukarıda yapılan açıklamalar doğrultusunda birliğinize bağlı olarak

 ticari, sınai veya zirai alanda devamlı olarak faaliyette bulunan bir iktisadi işletmenin bulunması halinde bu işletme

 kurumlar vergisi mükelle olacaktır.

 Diğer taraftan, 01.06.2004 tarih ve 25479 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 5174 sayılı Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği

 İle Odalar ve Borsalar Kanunu'nun "Birliğin görevleri" başlıklı 56'ncı maddesinin (y) bendinde; "Uluslararası anlaşmalar

 gereği, ekonomik ortam dahil TIR ve ATAkarneleri, menşe şahadetnameleri, dolaşım belge ve serti kalarının basımı,

 dağıtımı ve uygulamalarına ilişkin hizmetler ile EAN-UCC çizgi kod sistemine ilişkin çalışmaları yürütmek." hükmü yer

 almıştır.

 Aynı Kanunun "Birlikçe alınacak ücretler" başlıklı 71'nci maddesinde de; Birlikçe alınacak tavan ücretler belirlenmiş ve TIR

 ve ATA karneleri ile EAN-UCC çizgi kod sistemine ilişkin hizmetlerin de bu ücret dahilinde yapılacağı hüküm altına

 alınmıştır.

 İlgi yazılarınız ekinde yer alan özelge talep formunda, Birliğin; Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Birliği (IRU) tarafından

 basılarak Birliğinize gönderilen TIR karnelerinin gümrüklerden alınarak karne dağıtmakla yetkili odalara gönderdiği ve

 nakliyeci rmalar tarafından kullanıldıktan sonra tekrar Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Birliğine gönderilmek üzere

 gümrüğe nakil işlemlerinin yapıldığı, TIR karnelerinden alınan bedellerin tavan ücret dahilinde olduğu belirtilmektedir.

 Bu çerçevede, 5174 sayılı Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği İle Odalar ve Borsalar Kanunu kapsamında Birliğiniz

 tarafından dağıtımı yapılan TIR karnelerinden elde edilen gelirler ticari faaliyet çerçevesinde elde

 edilmediğinden, TIR karnelerinin dağıtımı nedeniyle Birliğe ait bir iktisadi işletme oluşmayacak ve bu faaliyetler

 nedeniyle de kurumlar vergisi mükelle yeti tesis edilmeyecektir.

 Diğer taraftan; 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 229'uncu maddesinde; "Fatura, satılan emtia veya yapılan iş karşılığında

 müşterinin borçlandığı meblağı göstermek üzere emtiayı satan veya işi yapan tüccar tarafından müşteriye verilen ticari

 vesikadır." şeklinde tanımlanmış, aynı Kanununun 230/5'inci maddesinde yer alan; "...(Malın alıcıya teslim edilmek üzere

 satıcı tarafından taşındığı veya taşıttırıldığı hallerde satıcının, teslim edilen malın alıcı tarafından taşınması veya

 taşıttırılması halinde alıcının, taşınan veya taşıttırılan mallar için sevk irsaliyesi düzenlenmesi ve taşıtta bulundurulması

 şarttır.)..." hükmü ile sevk irsaliyesinin düzenlenme esasları belirlenmiş olup, anılan Kanunun 231'inci maddesinin 5'inci

 bendinde de; "Fatura, malın teslimi veya hizmetin yapıldığı tarihten itibaren azami yedi gün içinde düzenlenir. Bu süre

 içerisinde düzenlenmeyen faturalar hiç düzenlenmemiş sayılır." hükmü yer almıştır.

 253 Sıra Numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği'nde de, Maden Kanunu'na göre düzenlenen maden sevk şi,

 uluslararası taşımacılıkta kullanılan hamule senedi, konşimento gibi belgeler, gümrük girişi sırasında Gümrük

 İdareleri'nce düzenlenip verilen resmi belgeler, orman idarelerince düzenlenen nakliye tezkereleri ve buna benzer

 belgelerin, alınan ürünün alıcı veya satıcı tarafından taşınıp taşınmadığına bakılmaksızın sevk irsaliyesi olarak kabul

 edileceği ve satın aldığı malı kendi araçlarıyla taşıyan veya bir nakliyeciye taşıttıranlardan ayrıca sevk irsaliyesi

 istenmeyeceği belirtilmiştir.

 Buna göre; TIR ve ATA karnelerinin dolaşım belge ve serti kalarının basımı, dağıtımı ve uygulamalarına ilişkin hizmetler

 5174 sayılı Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Odalar ve Borsalar Kanunu ile Birliğinize verilen görevler arasında yer

 alması nedeniyle Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Birliği (IRU) tarafından basılarak birliğinize gönderilen TIR karnelerinin

 ticari mal niteliğinde olmaması, sadece gümrüklerden alınarak karne dağıtmakla yetkili odalara gönderilmesi ve nakliyeci

 rmalar tarafından kullanıldıktan sonra tekrar Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Birliğine gönderilmesi kaydıyla tır

 karnelerinin taşınması esnasında sevk irsaliyesi düzenleme zorunluluğunuz bulunmamaktadır.

 Bilgi edinilmesini rica ederim.

 (*)    

Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.

 (**)   İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise bu özelge geçersizdir.

(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu illeriniz dolayısıyla vergi tarh

 edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.