Türkiye ile Moldova arasında ticari ve ekonomik amaçlı diplomatik statüye haiz olmayan ve yabancı sermayeli bir şirket olarak kabul edilen bir temsilcilik açılması halinde uygulanacak vergilendirme hk.

T.C.

 MALİYE BAKANLIĞI

 Gelirler Genel Müdürlüğü

 TARİH : 15.06.1999

 SAYI : B.07.0.GEL.0.87/8734/24224

 KONU : Türkiye ile Moldova arasında ticari ve ekonomik amaçlı diplomatik statüye haiz olmayan ve yabancı

 sermayeli bir şirket olarak kabul edilen bir temsilcilik açılması halinde uygulanacak vergilendirme hk.

 ..................... BAKANLIĞINA

 İLGİ : a) .....................tarih ve .....................,

 b) ..................... tarih ve ..................... sayılı yazılarınız.

İlgide kayıtlı yazılarınız incelenmiş, konuya ilişkin görüşlerimiz aşağıda belirtilmiştir.- Yazınızda sözkonusu temsilciliğin Büyükelçiliğe bağlı diplomatik statüyü haiz olmayan bir o s olarak kurulması ve

 temsilcilikte Moldova Ekonomi Bakanlığı'ndan gön-derilecek diplomatik statüyü haiz olmayan bir uzman ile tevdir

 edilmesi ve asgari bir mahalli memurun istihdam edilmesi ve sözkonusu temsilcilik mensuplarının Diplomatik ve

 Konsolosluk İlişkiler Hakkında Viyana Sözleşmeleri'nde yer alan ayrıcalık ve bağışıklıklardan yararlandırılmamaları görüşü

 Bakanlığımızca da uygun görülmektedir.- Kurumlar Vergisi Kanununun 6 ncı maddesinde, "Yabancı devletlere, yabancı kamu idare ve müesseselerine ait veya

 tabi olup 1 inci maddenin (A) ve (B) işaretli bentleri haricinde kalan ticari, sınai ve zirai işletmeler Türk iktisadi kamu

 müesseseleri gibi kurumlar vergisine tabi tutulur.

 Bunların kazanç gayesi gütmemeleri, tüzel kişiliklerinin olmaması, müstakil muhasebeleri ve kendilerine tahsis edilmiş

 sermayelerinin veya işyerlerinin bulunmaması mükelle yetlerine tesir etmez" denilmektedir.

 Yazınızda, Moldova Büyükelçiliği'ne bağlı bir o s olarak kurulacağı belirtilen temsilciliğin kurumlar vergisi mükelle yetinin

 tesisi sözkonusu değildir. Ancak, anılan temsilciliğin Türkiye'de ticari, sınai veya zirai faaliyetlerde bulunması halinde, bu

 faaliyetler dolayısıyla Kurumlar Vergisi Kanununun 6 ncı maddesi gereğince Türk iktisadi kamu müesseseleri gibi

 kurumlar vergisi mükelle olacaktır.- Katma Değer Vergisi Kanununun 1 inci maddesine göre, Türkiye'de ticari, sınai, zirai faaliyet ve serbest meslek faaliyeti

 çerçevesinde yapılan teslim ve hizmetler katma değer vergisine tabidir.

 Aynı Kanunun 15 inci maddesine göre, karşılıklı olmak kaydıyla yabancı devletlerin Türkiye'deki diplomatik

 temsilciliklerine, konsolosluklarına ve bunların diplomatik haklara sahip mensuplarına yapılan teslim ve hizmetler ile

 uluslararası anlaşmalar gereğince vergi mua yeti tanınan uluslararası kuruluşlara ve bunların mensuplarına yapılan

 teslim ve hizmetler katma değer vergisinden müstesnadır.

 Türkiye ile Moldova arasında ticari ve ekonomik amaçlı diplomatik statüye haiz olmayan ve yabancı sermayeli bir şirket

 olarak kabul edilen bir temsilcilik açılması halinde sözkonusu temsilciliğin, Türkiye'de yapacağı ticari, sınai faaliyet ve

 serbest meslek faaliyeti çerçevesinde teslim ve hizmetleri Katma Değer Vergisi Kanununun 1 inci maddesine göre katma

 değer vergisine tabidir.

 Öte yandan sözkonusu temsilcilik diplomatik statüye sahip olmadığından Katma Değer Vergisi Kanununun 15 inci

 maddesi kapsamında değerlendirilmesi mümkün değildir.

 Ayrıca sözkonusu temsilciliğin, Hazine Müsteşarlığı ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından düzenlenen kuruluş

 işlemlerini müteakip, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre

işe başlamadan önce adresin bağlı olduğu vergi

 dairesine işe başlamayı bildirerek vergi kimlik numarası alması (VUK/8, 153, 168) ve tasdike tabi defterlerini tasdik

 ettirmesi (VUK/220-223) gerekmektedir.

 Bilgilerini ve gereğini arz ederim.