Türkiye ile Moldova arasında ticari ve ekonomik amaçlı diplomatik statüye haiz olmayan ve yabancı sermayeli bir şirket olarak kabul edilen bir temsilcilik açılması halinde uygulanacak vergilendirme hk.
T.C.
MALİYE BAKANLIĞI
Gelirler Genel Müdürlüğü
TARİH : 15.06.1999
SAYI : B.07.0.GEL.0.87/8734/24224
KONU : Türkiye ile Moldova arasında ticari ve ekonomik amaçlı diplomatik statüye haiz olmayan ve yabancı
sermayeli bir şirket olarak kabul edilen bir temsilcilik açılması halinde uygulanacak vergilendirme hk.
..................... BAKANLIĞINA
İLGİ : a) .....................tarih ve .....................,
b) ..................... tarih ve ..................... sayılı yazılarınız.
İlgide kayıtlı yazılarınız incelenmiş, konuya ilişkin görüşlerimiz aşağıda belirtilmiştir.- Yazınızda sözkonusu temsilciliğin Büyükelçiliğe bağlı diplomatik statüyü haiz olmayan bir o s olarak kurulması ve
temsilcilikte Moldova Ekonomi Bakanlığı'ndan gön-derilecek diplomatik statüyü haiz olmayan bir uzman ile tevdir
edilmesi ve asgari bir mahalli memurun istihdam edilmesi ve sözkonusu temsilcilik mensuplarının Diplomatik ve
Konsolosluk İlişkiler Hakkında Viyana Sözleşmeleri'nde yer alan ayrıcalık ve bağışıklıklardan yararlandırılmamaları görüşü
Bakanlığımızca da uygun görülmektedir.- Kurumlar Vergisi Kanununun 6 ncı maddesinde, "Yabancı devletlere, yabancı kamu idare ve müesseselerine ait veya
tabi olup 1 inci maddenin (A) ve (B) işaretli bentleri haricinde kalan ticari, sınai ve zirai işletmeler Türk iktisadi kamu
müesseseleri gibi kurumlar vergisine tabi tutulur.
Bunların kazanç gayesi gütmemeleri, tüzel kişiliklerinin olmaması, müstakil muhasebeleri ve kendilerine tahsis edilmiş
sermayelerinin veya işyerlerinin bulunmaması mükelle yetlerine tesir etmez" denilmektedir.
Yazınızda, Moldova Büyükelçiliği'ne bağlı bir o s olarak kurulacağı belirtilen temsilciliğin kurumlar vergisi mükelle yetinin
tesisi sözkonusu değildir. Ancak, anılan temsilciliğin Türkiye'de ticari, sınai veya zirai faaliyetlerde bulunması halinde, bu
faaliyetler dolayısıyla Kurumlar Vergisi Kanununun 6 ncı maddesi gereğince Türk iktisadi kamu müesseseleri gibi
kurumlar vergisi mükelle olacaktır.- Katma Değer Vergisi Kanununun 1 inci maddesine göre, Türkiye'de ticari, sınai, zirai faaliyet ve serbest meslek faaliyeti
çerçevesinde yapılan teslim ve hizmetler katma değer vergisine tabidir.
Aynı Kanunun 15 inci maddesine göre, karşılıklı olmak kaydıyla yabancı devletlerin Türkiye'deki diplomatik
temsilciliklerine, konsolosluklarına ve bunların diplomatik haklara sahip mensuplarına yapılan teslim ve hizmetler ile
uluslararası anlaşmalar gereğince vergi mua yeti tanınan uluslararası kuruluşlara ve bunların mensuplarına yapılan
teslim ve hizmetler katma değer vergisinden müstesnadır.
Türkiye ile Moldova arasında ticari ve ekonomik amaçlı diplomatik statüye haiz olmayan ve yabancı sermayeli bir şirket
olarak kabul edilen bir temsilcilik açılması halinde sözkonusu temsilciliğin, Türkiye'de yapacağı ticari, sınai faaliyet ve
serbest meslek faaliyeti çerçevesinde teslim ve hizmetleri Katma Değer Vergisi Kanununun 1 inci maddesine göre katma
değer vergisine tabidir.
Öte yandan sözkonusu temsilcilik diplomatik statüye sahip olmadığından Katma Değer Vergisi Kanununun 15 inci
maddesi kapsamında değerlendirilmesi mümkün değildir.
Ayrıca sözkonusu temsilciliğin, Hazine Müsteşarlığı ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından düzenlenen kuruluş
işlemlerini müteakip, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre
işe başlamadan önce adresin bağlı olduğu vergi
dairesine işe başlamayı bildirerek vergi kimlik numarası alması (VUK/8, 153, 168) ve tasdike tabi defterlerini tasdik
ettirmesi (VUK/220-223) gerekmektedir.
Bilgilerini ve gereğini arz ederim.