Unvan değişikliğinde eski defter, belge ve ödeme kaydedici cihaz levhasının kullanılıp kullanılmayacağı hk.

Özelge: Unvan değişikliğinde eski defter, belge ve ödeme
kaydedici cihaz levhasının kullanılıp kullanılmayacağı hk.
Sayı: 
64597866-105[229-2013]-38
Tarih: 
26/02/2013
 
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
 BÜYÜK MÜKELLEFLER VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Mükellef Hizmetleri Grup Müdürlüğü
 
   
Sayı : 64597866-105[229-2013]-38 26/02/2013
Konu : Unvan değişikliğinde eski defter, belge ve ödeme  
kaydedici cihaz levhasının kullanılıp
kullanılmayacağı.
 
            İlgide kayıtlı özelge talep formunuz ile şirketinizin .../20.. tarihinde unvan değişikliği yaptığı
belirtilerek kullanmakta olduğunuz vesikaların kullanılmaya devam edilmesinde sakınca olup
olmadığı, 20.. hesap dönemi için tasdik ettirdiğiniz resmi defterler (yevmiye, kebir, envanter) için
ara tasdik yaptırılmasına gerek olup olmadığı ile ülke genelindeki şubelerinizde kullanılmakta olan
ödeme kaydedici cihazlara ait levhaların eski unvan ile kullanılmasının sorun teşkil edip etmeyeceği
hususlarında Başkanlığımızdan görüş talep edilmektedir.
             Bilindiği üzere; 213 sayılı Vergi Usul Kanununun "Tasdike tabi defterler" başlıklı 220 nci
maddesinde tasdike tabi defterler belirtilmiş, "Tasdik zamanı" başlıklı 221 inci maddesinde "Bu
kanunda yazılı defterleri kullanacak olanlar, bunları aşağıda yazılı zamanlarda tasdik ettirmeye
mecburdurlar:
            1. Öteden beri işe devam etmekte olanlar defterin kullanılacağı yıldan önce gelen son ayda;
            2. Hesap dönemleri Maliye Bakanlığı tarafından tespit edilenler, defterin kullanılacağı hesap
döneminden önce gelen son ayda;
            3. Yeniden işe başlayanlar, sınıf değiştirenler ve yeni bir mükellefiyete girenler işe başlama,
sınıf değiştirme ve yeni mükellefiyete girme tarihinden önce; vergi muafiyeti kalkanlar, muaflıktan
çıkma tarihinden başlayarak on gün içinde;
            4. Tasdike tabi defterlerin dolması dolayısiyle veya sair sebeplerle yıl içinde yeni defter
kullanmaya mecbur olanlar bunları kullanmaya başlamadan önce." hükmüne yer verilmiştir.
            Öte yandan, aynı Kanunun "Süre" başlıklı 168 inci maddesinin 1 inci fıkrasında; "...değişiklik
bildirimleri, bildirilecek olayın vukuu tarihinden itibaren bir ay içerisinde mükellef tarafından vergi
dairesine yapılır." hükmü yer almaktadır.
 
            Diğer taraftan, 240 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin A/2 bölümünde;
mükelleflerin nüfus bilgilerinde meydana gelen değişikliklerin yanısıra, mükellefiyetlerini tesis
ettirdikleri anda beyan edilen ve yoklama ile tespit edilen adres, işyeri türü, faaliyet türü ve benzeri
bilgilerde meydana gelen değişiklikler ile tüzel kişiler de unvan, merkezin bulunduğu yer, kuruluş
yılı, işyeri türü, şube adı ve bunlarla ilgili adres bilgilerinde meydana gelen değişikliklerin en geç
bir aylık süre içerisinde bağlı bulundukları vergi dairelerine bildirecekleri, mükelleflerce halen
kullanılmakta olan ve Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre düzenlenmesi ve kullanılması zorunlu
belgeler üzerinde yer alan eski sicil numaralarının ise, okunaklı bir şekilde çizilerek bu belgelereyeni vergi numarasının elle yazılmak veya kaşeyle yada bilgisayarla basılmak suretiyle kullanılmaya
devam edileceği belirtilmiştir.
            Ayrıca, Katma Değer Vergisi Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihazları Kullanmaları
Mecburiyeti Hakkında 1996/1 sayılı İç Genelgenin "1-Ödeme Kaydedici Cihaz Levhalarının
Düzeltilerek Kullanılması" başlıklı bölümünde; ödeme kaydedici cihaz kullanan mükelleflerin 240
sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde belirtilen değişikliklerin olması hallerinde,
ödeme kaydedici cihazlara ait levhalarını, değişen bu bilgilere ( yeni vergi numarası, vergi dairesi
vb.) göre düzeltmek suretiyle kullanmaya devam edecekleri, eski levhalarını vergi dairesine iade
etme ve yeni levha alma gibi bir işlem yapmayacakları hususunda açıklama yapılmıştır.
            Buna  göre;
            - Şirketinizin unvan değişikliği; işe başlama, sınıf değiştirme, yeni mükellefiyete girme, şekil
değiştirme gibi unsurlar olarak değerlendirilemeyeceğinden, 2012 hesap dönemi için Vergi Usul
Kanunu hükümlerine göre tasdik ettirilmiş olan defterlerin ara tasdik yapılmaksızın  unvan
değişikliğini kapsayan hesap dönemi sonuna kadar eski unvan ile kullanılması mümkündür. Ancak,
defterlerinizi ertesi yılda da kullanmak istemeniz durumunda Ocak ayı içinde tasdiki yenilemeniz
gerektiği tabiidir.
             - Şirketinizin ünvan değişikliğinden önce bastırıp halen kullanmakta olduğu Vergi Usul
Kanunu hükümlerine göre düzenlenmesi ve kullanılması zorunlu belgeleri üzerinde yer alan eski
unvanınız okunaklı bir şekilde çizilerek bu belgelere; yeni unvanınız elle yazılmak veya kaşeyle yada
bilgisayarla basılmak suretiyle mevcut belgeleriniz tükeninceye kadar kullanılmaya devam edilmesi
mümkün bulunmaktadır.
            - Ödeme kaydedici cihazların, fiş üzerine yeni unvanınızı yazacak şekilde programlanması
gerekmekte olup bu cihazlara ait levhaların değişen bu bilgilere göre düzeltilmek suretiyle
kullanılması mümkündür.
            Bilgi edinilmesini rica ederim.
   
(*)     Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**)   İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise
bu özelge geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz
dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi
için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.