Yapı denetim hizmeti karşılığında düzenlenecek faturanın ve elde edilecek gelirin KVK, VUK ve KDV Kanunları açısından değerlendirilmesi hk.

Özelge: Yapı denetim hizmeti karşılığında düzenlenecek
faturanın ve elde edilecek gelirin KVK, VUK ve KDV
Kanunları açısından değerlendirilmesi hk.
Sayı: 
67854564-010.01-518
Tarih: 
21/08/2013
 
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
İZMİR VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Mükellef Hizmetleri Usul Grup Müdürlüğü
 
   
Sayı : 67854564-010.01-518 21/08/2013
Konu : Yapı denetim hizmeti karşılığında düzenlenecek faturanın  
ve elde edilecek gelirin KVK, VUK ve KDV Kanunları
açısından değerlendirilmesi
 
            İlgide kayıtlı özelge talep formunuzda, 4708 sayılı Yapı Denetimi Hakkındaki Kanunun 5 inci
maddesi gereğince, yapı denetimi firmalarınca Çevre ve Şehircilik Bakanlığının internet sitesinden
alınan hak ediş raporu hazırlandığı, hazırlanan hak ediş raporunun, ilgili belediyece onaylandıktan
sonra yapı denetimi hizmet bedelini muhasebe müdürlüğüne veya mal müdürlüğüne yatırması için
yapı sahibine hesap detayını gösteren "yapı denetim hizmet bedeli" formu verildiği, hizmet bedeli
tutarının KDV dahil saymanlığa ödendiği, söz konusu hak ediş raporunun Çevre ve Şehircilik İl
Müdürlüğüne gönderildiği ve gerekli kontroller yapılıp tahakkuka bağlanarak ilgililere ödenmek
üzere gerekli belgeler ile birlikte saymanlığa gönderildiği, ilgili saymanlıkların da 18.10.2011 tarih
ve 7437 sayılı genelge doğrultusunda emanet hesabındaki söz konusu yapı denetim hizmet
bedelinin %3 ünü ilgili belediyeye, %3 ünü Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü Döner Sermaye
İşletmesi hesabına aktardığı, aktarılan bu % 3 lük tutarlara isabet eden KDV ler ve yapı denetim
firmasına ödenecek hak ediş tutarı ile KDV sinin ise yapı denetim firmasına ödendiği;
             İlgili Bakanlığın 18.10.2011 tarih ve 7437 sayılı genelgesinin 4 üncü maddesinde yapı
sahibinin KDV mükellefi olup olmamasına göre faturanın nasıl düzenleneceğinin açıklandığı, bu
genelgeye göre yapı sahibinin KDV mükellefi olmadığı varsayıldığında; "örneğin 100.-TL hizmet
bedeli olan bir işleme ilişkin fatura; 100.-TL hizmet bedeli + 18.-TL KDV olmak üzere 118.-TL
şeklinde düzenleneceği", bu durumda yapı denetim firmasınca tahsil edilmeyen 3 liralık belediye
payı ile firmanız tarafından tahsil edilmeyen 3 liralık Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü Döner
Sermaye Saymanlığı İşletmesine aktarılan tutarın, fiktif bir gelir olarak, firmanızın fazladan kurum
geçici vergi ve kurumlar vergisi ödemesine sebep olduğu gibi kasa hesabında fazlalığa da sebep
olduğu belirtilerek, yapı denetim firmanızca faturanın nasıl düzenleneceği ve beyannamede nasıl
gösterileceği konusunda Başkanlığımız görüşünün bildirilmesi istenilmektedir.
            4708 sayılı Yapı Denetim Kanununun 1 inci maddesinde; yapı sahibinin yapı üzerinde
mülkiyet hakkına sahip olan gerçek ve tüzel kişileri, yapı denetim kuruluşunun Bakanlıktan aldığı
izin belgesi ile münhasıran yapı denetim görevi yapan, ortaklarının tamamı mimar ve
mühendislerden oluşan tüzel kişiyi, yapı müteahhidinin ise yapım işini, yapı sahibine karşı taahhüt
eden veya ticari amaçla ya da kendisi için şahsi finans kaynaklarını kullanarak üstlenen, ilgili
meslek odasına kayıtlı gerçek veya tüzel kişiyi ifade ettiği; 2 nci maddesinde de yapı denetim
hizmetinin yapı denetim kuruluşu ile yapı sahibi veya vekil arasında akdedilen hizmet sözleşmesi
hükümlerine göre yürütüleceği hükme bağlanmıştır.
            Aynı Kanunun 5 inci maddesinin altıncı fıkrasında ise "Yapı denetim hizmet bedeli, yapı
denetim kuruluşlarının hizmet bedellerinin ödenmesinde kullanılmak üzere yapı sahibince il
muhasebe birimlerinde açılacak emanet nitelikli hesaba yatırılır. Yatırılan tutarların %3 ü ruhsatıveren idarenin, %3 ü Bakanlık bünyesinde bulunan döner sermaye işletmesinin hesabına aktarılır."
denilmektedir.
            Diğer taraftan, 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 1/1 inci maddesinde; Türkiye'de
ticari, sınai, zirai, faaliyet ve serbest meslek faaliyeti çerçevesinde yapılan teslim ve hizmetlerin
verginin konusunu teşkil eden işlemler olduğu, 24 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendin de,
ambalaj giderleri, sigorta, komisyon ve benzeri gider karşılıkları ile vergi, resim, harç, pay, fon
karşılığı gibi unsurların matraha dâhil olduğu, hükümlerine yer verilmiştir.
            Buna göre, yapı denetim hizmetinin karşılığını teşkil eden hakediş bedeli üzerinden % 18
oranında katma değer vergisi hesaplanması gerekmekte olup Bakanlık payı ve Belediye payı gibi
kesintilerinin katma değer vergisi matrahından indirilmesi mümkün değildir.
            Ayrıca, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun "İspat Edici Kağıtlar" başlıklı 227 nci maddesinin
birinci fıkrasında "Bu kanunda aksine hüküm olmadıkça bu kanuna göre tutulan ve üçüncü
şahıslarla olan münasebet ve muamelelere ait olan kayıtların tevsiki mecburidir." hükmüne yer
verilmiştir.
            Bu açıklamalar çerçevesinde, 4708 sayılı Yapı Denetim Kanununa göre Muhasebe
Müdürlüklerinin hesabına aktarılarak emanete alınan ve daha sonra tarafınıza ödenen hak ediş
ödemeleriniz üzerinden yapılan %3 Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ve %3 ilgili idare payı
kesintilerinin gider olarak gösterilmesinde Muhasebe İşlem Fişinin tevsik edici belge olarak
kullanılması mümkün bulunmaktadır.
            Bilgi edinilmesini rica ederim.
 
 
(*)     Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**)   İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise
bu özelge geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz
dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi
için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.